Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Vikten av att båten är osänkbar?

Rekommendera Poster

Min erfarenhet är att själva touchskärmen fungerar väldigt dåligt när den är blöt. Det kan vara nästan omöjligt att starta telefonappen och ännu svårare att slå ett nummer och lyckas ringa  😓

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev bhemac:

Iphone. Med FaceID.

Och IP68. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha telefonen i en vattentät ficka. Även om den ska vara vattentät vet man aldrig om det fungerar när det väl gäller. Dessutom flyter fickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg denna spännande annons för en 606 fot lång 606 som måste ha motsvarande problem som min..

 

IMG_20200118_204926.thumb.jpg.1d030ceeb432e8f68052ba327d6a99dc.jpg

 

En tanke är att fästa en dm frigolit längs friborden på insidan. Det skulle ge 400 kg extra flytkraft..

 

Annars hade det kanske varit en bra idé med flytelememt a la optimistjolle, men var hittar jag stora sådana? 6x 100 liter hade känts tryggt att börja med?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att sänka båten och kolla hur stor flytkraft som behövs, den är nog mindre än båtens vikt.

Många funderr på detta med osänkbar båt en få verkar lösa problemet.

Sen, hur stort problem är det?

Om. nu båten blir vattenfylld så kommer den säkert driva mot land och slås sönder där.

Själv skulle jag kolla att försäkringen är betald och skita i resten.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte så sugen på att sänka den för att ta reda på hur stort flytbehovet är. 

 

Kölen väger knappt 600 kg, plasten och trät får väl ses som neutralt och en hel del luft kommer att fångas i "flytutrymmen" även om båten är halvfull med vatten. 

 

Kanske ska lägga krutet på att få en bra elektrisk länspump istället?

 

Var är det smartast och snyggast att leda ut pumpvattnet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Dava:

Kanske ska lägga krutet på att få en bra elektrisk länspump istället?

 

Var är det smartast och snyggast att leda ut pumpvattnet? 

Låter smart.

--

I aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Låter smart.

--

I aktern.

 

Menar du på akterspegeln? Blir en lång slang :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

 

Menar du på akterspegeln? Blir en lång slang :)

Jo men det sölar inte ner sidan!

Spelar inte så stor roll att slangen blir lång. Man måste upp likat högt även om man blåser ut på sidan. Från högsta punkten är det självfall resten av vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår jag rätt att det finns luckor till utrymmen som är tomma och du vill göra luckorna större för att kunna stuva en utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Dava:

Är inte så sugen på att sänka den för att ta reda på hur stort flytbehovet är. 

 

Kölen väger knappt 600 kg, plasten och trät får väl ses som neutralt och en hel del luft kommer att fångas i "flytutrymmen" även om båten är halvfull med vatten. 

 

Kanske ska lägga krutet på att få en bra elektrisk länspump istället?

 

Var är det smartast och snyggast att leda ut pumpvattnet? 

Om du mäter hyfsat och får totalvolym på allt material båten består av så får du ju flytkraften. Ta totalvikt minus den så har du ju på ett ungefär vad som krävs för att båten inte ska sjunka. Sen lägger du på lagom mycket flytkraft bara. Så slipper du "provsänka"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt en Monark44 sjönk inte vattenfylld men det var inte med så mycket marginal. Att prova fylla båten på grunt vatten kommer visa om du redan har tillräcklig flytkraft eller om det behöver kompletteras. Uppblåsbara flytkroppar borde finnas att köpa men säkrare med något som inte kan punkteras.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Uppblåsbara flytkroppar borde finnas att köpa men säkrare med något som inte kan punkteras.

 

Tanken med att ha uppblåsbara tankar är att de skulle kunna vara undanstuvade tills de behövs. Båten behöver ju egentligen bara vara osänkbar om jag måste segla hårt i hårt väder. I de flesta fall är det helt onödigt.

 

Dessutom skulle jag kunna fästa flytelememt i sittbrunnen så får jag mer flytkraft från början, båten måste ha rätt mycket vatten i sittbrunnen innan de vattentäta utrymmena i för och akter börjar fyllas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattentäta utrymmen ska väl vara vattentäta och inte kunna fyllas med vatten. Alltid skönt med öppen båt att den flyter om den plötsligt skulle vattenfyllas utan att man behöver förbereda något. Jag har gastat på en Soling under en kappsegling och då var det aldrig några problem med att vatten kom in i båten. Vi diskuterade aldrig detta med vatten utan fokuserade på att vinna och hade nog självlänsarna öppna.

Men sänka en Soling är tydligen möjligt: ”High winds tore through the bay yesterday, sinking two boats and capsizing four others, including vessels participating in the 2006 Soling World Championship.”

http://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/42961-soling-worlds/

https://www.sail-world.com/Australia/Two-Solings-sink-at-storm-hit-Worlds/-28296

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att självlänsarna fungerar dåligt. De sitter ju under vattenlinjen och tanken är väl att farten ska suga ut vattnet... Ibland fungerar det men ofta ju kommer det in vatten istället.

 

En gång glömde jag dem öppna i hamnen och fick ösa ett hundratal liter när jag kom på det och körde tillbaka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, dessa självlänsar kräver fart för att de ska fungera. Inte bra att glömma dessa öppna i hamn om de sitter under vattenlinjen! Vet ej om nyare båtar har dessa placerade ovan vattenlinjen vilket skulle kännas säkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Precis, dessa självlänsar kräver fart för att de ska fungera. Inte bra att glömma dessa öppna i hamn om de sitter under vattenlinjen! Vet ej om nyare båtar har dessa placerade ovan vattenlinjen vilket skulle kännas säkrare.

 

De båtar som hyrs ut av Willa Wolax som jag postade en bild på tidigare har en högre inre botten. Men alla de standardbyggda Soling jag har sett har alla självlänsarna under vattenlinjen.

 

Är de sugande självlänsarna kanske effektivare än självfall när det väl gäller? Fast de hade lika gärna fått sitta över vattenlinjen, när båten kränger hamnar de ju ändå under.. kanske är det estetiska skäl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Är de sugande självlänsarna kanske effektivare än självfall när det väl gäller?

Det tror jag. Vi har sådana man trycker ner en bygel i botten på våra jollar. Det är inte mycket till öppning som blir men de tömmer en fylld båt förvånansvärt fort. Hade länsen suttit ovan vattenlinjen hade det tagit betydligt längre tid om vattnet bara skulle rinna ut. Detta skulle nog behöva kompenseras med större hål tror jag. Dessutom skulle inte allt vatten försvinna ur båten. Om det inte pumpas ut med lönspumpen då förstådd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju två sådana självlänsar på båda sidor en liten och en stor. När jag seglade ner båten från Göteborg i somras tyckte jag att det fungerade bra, men sen när vi seglade resten av sommaren tyckte jag inte att det fungerade, tvärtom tycktes det komma in en hel del vatten där om man lämnade dem öppna under segling... 

 

Sen borrade jag ett litet hål i dubbelbotten så att ev vatten rann ner i kölsvinet där det lätt kunde länsas med en handpump.. som nu kanske ska ersättas med en elektrisk. 

 

Kan jag göra hålet under akterspegeln istället för i själva spegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

När jag seglade ner båten från Göteborg i somras tyckte jag att det fungerade bra, men sen när vi seglade resten av sommaren tyckte jag inte att det fungerade, tvärtom tycktes det komma in en hel del vatten där om man lämnade dem öppna under segling... 

Går det för sakta kommer det in vatten bakvägen, då stänger vi dem. För att suget skall komma igång behövs fart (jag upplever det som att funktionen kommer när det börjar bli lite driv i jollen), hur mycket i knop vet jag tyvärr inte. Jollarna behöver inte plana för att det skall fungera men ju fortare det går ju bättre tömmer de.

Kommerdet skräp i länsen vill de inte heller, det kan sätta sig i utloppet har jag märkt. Skräpet syns inte men när jag pillat med ett finger har jag känt det.

Lite kryptiskt kanske men tyvärr har jag inte bättre svar än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På jolle i ungdomen hade jag också självlänsar under vattenlinjen. Som kommenterats ovan så krävdes det lite fart för att vattnet skulle åka ut. När farten ökade så sörplade det rätt rejält i länsarna och tömde rätt snabbt. Så fort det var tomt så stängde vi länsarna. De höll rätt tätt mot inläckande vatten (inte helt tätt) men jag såg  ingen anledning att låta dem stå öppna. Dessutom så  bromsar de  ju om de är utfällda...

 

Angående länsslang från elektriska (eller manuell) pumpen. Tänk på att slangen måste gå upp i en båge ordentligt över vattenlinjen och utloppet över vattenytan så slangen dräneras. Annars är det risk för hävertverkan i slangen och då kan du hitta båten på botten nästa gång du letar efter den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Tänk på att slangen måste gå upp i en båge ordentligt över vattenlinjen och utloppet över vattenytan så slangen dräneras.

Det säkraste är manuell eller elektrisk diafragmapump monterad över vattenlinjen, dels har de backventiler, dels dräneras de på båda sidor. Rätt monterade så blir de även vintersäkrade.

--

Självlänsar hade man i OK-jollen, de fungerade utmärkt och eftersom sittbrunnen var så liten så blev det inte mycket vatten. Vilket det blev ibland eftersom man inte säkrade dem och sen råkade trampa så de öppnade sig.

I hårt väder hände det ofta att man fick nedslag men var man snabb och klev upp på centerbordet så var det sen bara att segla vidare så tog självlänsarna hand om vattnet, ösa behövdes inte. Var man duktig så blev man inte ens blöt om fötterna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-19 vid 10:19 skrev BSven:

Förstår jag rätt att det finns luckor till utrymmen som är tomma och du vill göra luckorna större för att kunna stuva en utombordare?

En intressant fråga som är bra om TS besvarar. För om så är fallet, är det väl bara att montera en större, vattentät lucka. Sjunker inte båten med utombordaren på akterspegeln, lär den inte sjunka med den i stuven. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

En intressant fråga som är bra om TS besvarar. För om så är fallet, är det väl bara att montera en större, vattentät lucka. Sjunker inte båten med utombordaren på akterspegeln, lär den inte sjunka med den i stuven. 

 

Det var klokt, vikten förändras ju inte! Nej, luckornas storlek ska jag inte röra. De är faktiskt rätt stora redan! Skulle tro att det är tänkt att det ska vara möjligt för en vuxen att krypa in och fixa med de trimlinor som löper kors och tvärs i utrymmena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten förändras inte, men volymen undanträngt vatten minskar ju med utombordarens volym. Flytförmågan minskar lite. Men om marginal för att sjunka är så liten, så kan båten knappast räknas som osänkbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev sajjen:

Vikten förändras inte, men volymen undanträngt vatten minskar ju med utombordarens volym. Flytförmågan minskar lite. Men om marginal för att sjunka är så liten, så kan båten knappast räknas som osänkbar.

Motorns volym påverkar först om utrymmet den finns i fylls helt med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev BSven:

Motorns volym påverkar först om utrymmet den finns i fylls helt med vatten.

Nej.

 

Med utombordaren hängandes på akterspegeln så tränger en sänkt båt undan båtens volym + utombordarens volym.

 

Med motorn liggandes i ett stuvutrymme/flyttank så tränger den sänkta båten undan båtens volym.

 

Vikten är i de båda fallen i princip den samma, skiljer med den luft som inte får plats i stuvutrymmet när motorn placeras där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorns placering spelar ingen direkt till. Är utrymmena vattenfyllda ligger båten redan på botten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktiskt har jag funderat en del på såna här frågor jag också.

Skulle ju gärna sätta ett sprisegel på en enkel ostagad mast på motorsnipan att ha som reserv om motorn från 1981 skulle få för sig att krångla när man är för långt ute för att orka ro hem och som stödsegel för att dämpa rullninen i vissa lägen. Det var inte helt ovanligt med hjälpsegel på äldre båtar av samma typ och går man ännu en generation bakåt från det så var båtarna proportionsvis smalare och grundare men annars väldigt lika i undervattensskrovet och de framdrevs enbart med åror och segel.

Problemet är ju just det här med osänkbarhet. En helt öppen båt med plastskrov som helt saknar egen flytkraft och har en 150 kilos motor i mitten vill man ju helst inte segla omkull med.........

 

Funderar.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...