Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Vikten av att båten är osänkbar?

Rekommendera Poster

Har ju bestämt mig för att göra min Soling lite mer praktisk bla. genom att utnyttja de stora "vattentäta" utrymmena i för och akter till stuv och förvaring av ex motor under färd. 

 

Skrev och frågade om någon visste hur stora luckorna var i Solinggruppen på Facebook och fick otroliga påhopp. Tydligen gör man om båten till en potentiell dödsfälla om man överhuvudtaget får för sig att öppna dessa luckor.. "inte mycket nytta av motor när du är död"

 

Såg på aftonbladet om tre män som fiskat på Vättern när "stormen kom" i eftermiddags och deras båt sjönk som en sten. 

 

Ingen i facebook-gruppen ville förklara för mig (som är en idiot som överhuvudtaget funderar på att ha motor på en Soling) i vilka situationer det är viktigt att en 28 fots kölbåt måste vara osänkbar...

 

 

Jag kan ju själv tänka mig att en uppskärning (broach) med spinnaker i hård vind kan stjälpa båten och få den att ta in mycket vatten, men om jag undviker spinnakern när det stormar? Vad kan då hända?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begreppet "osänkbar" är ju inte riktigt detsamma efter Titanic.

Något mer realistiskt är kanske att försöka se till att båten sjunker kontrollerat. Det visste man långt innan Titanic och hön sjönk ganska kontrollerat. Hade man inte haft tron på att hon var osänkbar så hade man haft fler livbåtar och troligen hade alla räddats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Begreppet "osänkbar" är ju inte riktigt detsamma efter Titanic.

 

Hehe. Jag har inga illusioner om att ens en nybyggd Soling skulle vara osänkbar, så jag försöker använda båten på ett sätt så att jag får in så lite vatten som möjligt.

 

Det som förvånar mig är att folk blir så upprörda.. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att de flesta som seglar Soling använder båten för kappsegling, därav de lite negativa och upprörda kommentarerna när du ska fritidsanpassa båten.

 

En båt som inte sjunker om den vattenfylls har ju naturligtvis vissa fördelar och Solingen är ju i princip en jolle med köl så risken att få in vatten över de låga friborden är rätt stor.

 

Som du själv säger så behöver man ju inte pressa så hårt när risken är som störst att ta in vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl gå att använda de stora döutrymmena som gör båten osänkbar utan att funktionen "osänkbarhet" försvinner?

En tillräckligt stor vattentät (eller så nära vattentät man kan komma) lucka där motorn kan skyfflas in och ut? En skylight borde ge fullgod täthet tycker jag.

Eller (läste ditt inlägg en gång till), finns det redan luckor som går att öppna? (Är lite trött nu...)

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dava, att manipulera en båts flytförmåga är sabotage!
Eller åtminstone jäkligt själviskt!
Men okej, om du på `heder o samvete lovar´ att inte sälja dödsfällan i andra hand, visst går det väl att knapra på säkerhetsmarginaler. Bränn upp hellre båten än att sälja vidare i framtida andrahands-marknad.

Kan jag fundera.
Bildkälla: Davas egen avartar
 

Dava.osänkbar.png

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, det är klart du kan sälja båten.

Upplys köparen om att du gjort ändringar på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Mackey:

Äh, det är klart du kan sälja båten.

Upplys köparen om att du gjort ändringar på den.

 Mackey, tror inte att du med gott samvete skulle ha sålt flytvästen i mitt scenario ovan. (Om den manipulerats genom olika åtgärder som tynger och minskar flytförmågan?)

Men båtar går ofta bra att sälja på andrahandsmarknaden, och eventuella "upplysningar" går sakta förlorade i tredjehandsledet. 
Vidhåller att TS facebook-vänner tycks ha reagerat bra och fullt adekvat, att i smyg sabba en båts (eller flytvästs) flytförmåga, och sedan ha mage att sälja eländet vidare är oärligt. (Trots eventuella "upplysningar" till nästa köpare.)

Kan jag fundera, och kanske spetsa till en samvetsfråga? ;)
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hej Dava, att manipulera en båts flytförmåga är sabotage!
Eller åtminstone jäkligt själviskt!
Men okej, om du på `heder o samvete lovar´ att inte sälja dödsfällan i andra hand, visst går det väl att knapra på säkerhetsmarginaler. Bränn upp hellre båten än att sälja vidare i framtida andrahands-marknad.

 

 

Hmm. Man kan ju fundera över hur pass mycket jag skulle förstöra flytförmågan egentligen. Det är ju inte som om jag skulle byta ut luften i båten mot betong. Även efter att jag stoppar in en ställning för motorn och hela motorn i utrymmet för luft kommer det att innehålla ungefär 99% luft.

 

 

Men det jag ville ha ut ur tråden är i vilka situationer förutom segling med spinnaker eller fullt ställ i hård vind är det så stor risk att få in vatten i båten att den är att betrakta som en dödsfälla? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utrymmena i fråga innehåller redan idag en del vatten, var det kommer ifrån är okänt, men jag är redan tvungen att öppna de (en gång?) hermetiskt tillslutna luckorna en gång i månaden för att ösa en 5-10 liter (regn?)vatten därur.

 

Måste väl dock lugna Thomas med att nästa ägare kommer att informeras om vikten av att hålla luckorna stängda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Mackey:

Äh, det är klart du kan sälja båten.

Upplys köparen om att du gjort ändringar på den.

Håller med. Det är er båt och ni gör precis vad ni vill med den. Jag skulle inte ha några betänkligheter i alla fall. Självklart skall ni ändra och bygga om båten så den passar era behov. På så sätt kan gamla båtar användas och leva vidare.

 

Efter tillräckligt mycket fix kanske den inte är godkänd att seglas som entyp men det spelar ju ingen roll. Som jag förstått är det inte därför ni har köpt båten.

 

När det är dax att sälja den och skaffa en ketch 😎kanske det inte går att sälja den som en Soling längre (edit: i dess strikta form). Men era anpassningar kan passa en annan barnfamilj perfekt.

 

Snickra på och meddela forumet vad ni gör, för det är intressant.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gröna båten på bilden i min avatar har två flyttankar. Räknade lite på volymen i dem. Sammanlagt 150 liter blev det, alltså flytkraft motsvarande 150 kg. Båten som är gjord i glasfiber med stålram väger jämnt ett ton. Inverkan från flyttankarna skulle med andra ord innebära att båten kanske sjunker snett neråt i stället för rakt ner. För att få flytkraft tillräckligt för att hålla båten på ytan när den är vattenfylld skulle det behövas flera gånger mer flyttankar. Dava har ju för avsikt att använda vattentäta luckor till sina flyttankar så dödsdomen över honom och hans vänner är nog inte överhängande ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja seglade i Tyskland  det var fint väder det blåste ca 3 sukundmeter vi var på väg in i hamnen när det kom en stor båt som drog upp en stor våg den gick över våran båt fyllde hela sitbrun så jag satt med vaten till midjan  båten våran var en Lady Helsman 

Som tyr var att vi hade självläns så vattnet ran utt

Jag jobbade på sjöräddning  när vi fick larm och åkte i full fart så hade du inte klarat dej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Medoch13:

- - -

Jag jobbade på sjöräddning  när vi fick larm och åkte i full fart så hade du inte klarat dej

Om någon klarar sig (undviker att drunkna) beror väl inte bara på hur snabbt hjälpen är på plats utan även på om den skeppsbrutne har flytväst och vilken vattentemperatur det är.

 

Vattentätt fodral till mobilen kan göra underverk för möjligheten att larma o även att bli hittad. (Sjöräddningen laddar ner en app till mobilen o sedan kan de se positionen för den skeppsbrutne)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lintott:

Vattentätt fodral till mobilen

Behövs bara till äldre, nya är täta.

Riktigt bra om är ute lite mer är en bärbar, vattentät VHF med DSC.

 

 

42 minuter sedan skrev Faderullan:

Den gröna båten på bilden i min avatar har två flyttankar.

Det är det jag menar är så lurigt, man har något som man tror ska rädda en fast det fungerar. För många tänker nog flyttankar = osänkbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde man ju försöka fylla flyttankarna med frigolit. Jag kan säkert utan problem få in en kubikmeter frigolit i utrymmena även efter att plats för motorn gjorts. 

 

Helst hade man ju velat höja durken så att den kan självlänsas. 

 

Allra viktigast borde kanske vara en elektrisk länspump som ser till att inkommet vatten snabbt kan avlägsnas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Dava:

Egentligen borde man ju försöka fylla flyttankarna med frigolit.

Visst, och utvändiga krockkuddar på bilen mm.

Man kan titta på drunknigsstatistiken, hur många liv skulle osänkbara båtar rädda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Dava:

Egentligen borde man ju försöka fylla flyttankarna med frigolit. Jag kan säkert utan problem få in en kubikmeter frigolit i utrymmena även efter att plats för motorn gjorts.

- - -

Välj gärna något flytmaterial som är mindre smuligt än frigolit. Det finns redan tillräckligt med plast i haven.

 

Om du monterar en lucka för att det ska bli tätt till stuvutrymmet så tänk på att gångjärn o lucklås ska klara den belastning som kan bli på luckan om du vattenfyller båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Lintott:

- - -

Vattentätt fodral till mobilen kan göra underverk för möjligheten att larma o även att bli hittad. (Sjöräddningen laddar ner en app till mobilen o sedan kan de se positionen för den skeppsbrutne)

 

15 minuter sedan skrev bhemac:

Behövs bara till äldre, nya är täta.

Riktigt bra om är ute lite mer är en bärbar, vattentät VHF med DSC.

- - -

Fördelen med vattentätt mobilfodral är att det sitter ett snöre i fodralet så man inte blir av med mobilen när man trillat i sjön. Tappade mobiler sjunker (har jag tyvärr blivit varse...).

 

Bärbar flytande VHF är så klart optimalt men kostar lite mer än ett mobilfodral.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lintott:

Om du monterar en lucka för att det ska bli tätt till stuvutrymmet så tänk på att gångjärn o lucklås ska klara den belastning som kan bli på luckan om du vattenfyller båten.

 

Luckan öppnas utåt, så allt vattentryck kommer att pressa luckan tätare mot skottet. 

 

Här är en snygg lösning annars:

villawolax_soling.thumb.jpg.bda9f6592cc768598a0d192b0811e228.jpg

 

Mycket jobb för att få det så snyggt dock..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att göra båten osänkbar, är något man måste räkna på. Tex. Plast har ca 33% flytkraft i förhållande till vikt. Även kölen tränger undan en viss mängd vatten, volymberäkna. Med lite tur, så behövs det kanske mindre flytkraft än du tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Att göra båten osänkbar, är något man måste räkna på. Tex. Plast har ca 33% flytkraft i förhållande till vikt. Även kölen tränger undan en viss mängd vatten, volymberäkna. Med lite tur, så behövs det kanske mindre flytkraft än du tror.

Å andra sidan vill man ju ha lite marginal, så båten inte blir sänkbar för att man stuvade in en kaffetermos i den...

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Peter_K:

Å andra sidan vill man ju ha lite marginal

Ganska mycket marginal skulle jag säga. Tex om man kolliderar med ett isberg och halva stäven försvinner.

Ska man verkligen göra båten osänkbar så fyll ett tomt skrov med polyuretanskum och karva ut ett litet utrymme att sova iv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-12 vid 17:07 skrev Thomas-1:

Hej Dava, att manipulera en båts flytförmåga är sabotage!
Eller åtminstone jäkligt själviskt!
Men okej, om du på `heder o samvete lovar´ att inte sälja dödsfällan i andra hand, visst går det väl att knapra på säkerhetsmarginaler. Bränn upp hellre båten än att sälja vidare i framtida andrahands-marknad.

Kan jag fundera.
Bildkälla: Davas egen avartar
 

Dava.osänkbar.png

🤣🤣🤣Hoppas du var ironisk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-12 vid 18:52 skrev bhemac:

Behövs bara till äldre, nya är täta.

 

Hustrun tappade sin tvååriga Samsung i toaletten, omöjlig att få liv i sen.

När jag stod ute i duggregn med min tvååriga Huawei kunde jjag inte få igång den eftersom jag var fuktig om fingrarna och fingeravtryckssensorn inte accepterade det.

 

För 50 år sen var jag ute med en kompis i hans lilla halvdäckade segelbåt, hade noll erfarenhet men det var ju kul när det lutade så lite vatten kom in över kanten.

Han blev lite skraj och jag undrade varför, båten flyter väl även vattenfylld?

-Nä!

Så informera köparen om flytförmågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev trewq:

Hustrun tappade sin tvååriga Samsung i toaletten, omöjlig att få liv i sen.

När jag stod ute i duggregn med min tvååriga Huawei kunde jjag inte få igång den eftersom jag var fuktig om fingrarna och fingeravtryckssensorn inte accepterade det.

 

För 50 år sen var jag ute med en kompis i hans lilla halvdäckade segelbåt, hade noll erfarenhet men det var ju kul när det lutade så lite vatten kom in över kanten.

Han blev lite skraj och jag undrade varför, båten flyter väl även vattenfylld?

-Nä!

Så informera köparen om flytförmågan.

Du kör med fel märke😁. Använd dom som började med vattentäta telefoner och surfplattor SONY 👌👍🏻😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev tugge:

Du kör med fel märke😁. Använd dom som började med vattentäta telefoner och surfplattor SONY 👌👍🏻😉

Ja, själv hatar jag Samsung, men fingeravtrycksproblemet gäller väl alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi roade oss att försöka välta en Monark44 vilket till slut gick. Massor av vatten strömmade in men båten flöt då det fanns tillräckligt med flyttankar.
Men den var ganska rank med allt vatten ombord så om man skulle lyckas ösa ur vattnet fick det inte gå några vågor.

 

Att få in vatten i en öppen båt, typ en Soling, kan gå ganska snabbt, antingen att båten kränger eller att vågor slår in.
Du kan ju alltid prova på grunt vatten att försöka få in en massa vatten och se hur båten beter sig med de befintliga flyttankarna. Men om tankarna redan är otäta så täta dessa först. 
Att komplettera med extra flytkraft om det behövs kanske kan göras med tex uppblåsbara flytkuddar på samma sätt som optimistseglare har men dessa kan ju tappa flytkraften.
Att nyttja befintliga flyttankar för förvaring genom att montera vattentäta luckor borde väl fungera. Men det gäller att se till att det är täta och säkra luckor.
 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev trewq:

Ja, själv hatar jag Samsung, men fingeravtrycksproblemet gäller väl alla.

Ja men Öppna med knapplås eller kod  då istället eller ansiktsigenkänning funkar också (ibland) 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...