Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Boko57

Färg på drevolja

Rekommendera Poster

Jag hart precis tappat ur oljan ur ett Volvo Penta 290 SP drev som jag köpt.

 

Som synes är oljan mörk. Det finns dock inget vatten i den och jag har testat med en mycket kraftig permamagnet på skruvmejsel och det fastnar inte några metall partiklar på magneten.

 

Är det bara att byta olja?

 

Jag fick intrycket att säljaren nog inte servat (bytt olja) på sitt drev på länge när jag köpte det.

IMG_20200111_162937.jpg

IMG_20200111_163009.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser normalt ut. Byt olja du bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om oljan inte luktar bränt är det bara att byta.

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då är det nog bara att byta olja och se till att göra detta lite oftare i framtiden än föregående ägare. Det luktar stark av oljedoften men inte bränt.

 

Trodde att jag skulle behöva packa om drevet innan jag tappade av olja och upptäckte att det inte fanns tillstymmelse till vatten. Hade lite tur med detta drev mao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra råd ovan av hela 4 oberoende skribenter, håller själv med  (som den 5:e i raden), byt förtusan TRANSMISSIONS-oljan omgående!
Fast en sak förbryllar mig, hur blir oljor `optiskt sett´ så kolsvarta?
    Vad gäller MOTOR-oljor så tror jag att svärtan består av sotpartiklar. (Den gyllengula olja som vi häller in i motorn vid oljebyte missfärgas ju snabbt till sot/spillolje-utseende!?)

Men i transmissionen (under vattenlinjen) kan ju knappast kolvsot förekomma? Gissar att  TS själv haft hand om båten under många år - och därmed bäst kan dementera min hastiga misstanke `motor-svartspillolja inför köp´??

Hoppas på att forumets smörningsproffs kan förklara  den  optiska svartheten/svärtan i en drevolja utan att nämna de kol/sotföroreningar som drabbar motoroljor??  

/Thomas

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag blir misstänksam på den svarta färgen, jag har också 290 men med dubbelpropellrar, min olja är röd eller rosa. Men klart det beror väl på bad man hällt i från början. Följ VPs rekommendationer ang olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då oljan mörknar (där det inte finns förbränning inblandat) beror det vanligtvis på att nåt går varmt, ex. ett lager som börjar bli slitet. Ofta börjar oljan då också att lukta bränt, dvs. den luktar ännu mer illa än vad växellådsolja vanligen gör.

/Kaj

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det i en växellåda till bil, som det fyllts alldeles för lite olja i. Blev varmt. Oljan var mycket mörk i färgen. Gick

4 000 mil innan den havererade totalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att oljan ser väldigt svart ut när man tappat ur den men att den faktiskt ser svart ut även när den är ny om man häller ut den i ett tråg på samma sätt. Fast det brukar man ju aldrig göra... ny olja brukar man bara se i tunna skikt eller droppar där man spillt och då ser den tex grön ut. Häll upp ny olja i ett tråg så får du se. 

 

Gammal olja blir givetvis svartare än den nya och det beror bland annat på de mycket små metallpartiklar som slitits loss från slitytor i drevet och som svävar i oljan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med, drevolja är väl inte svart i dunken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-11 vid 16:39 skrev Boko57:

Jag hart precis tappat ur oljan ur ett Volvo Penta 290 SP drev som jag köpt.

 

Som synes är oljan mörk. Det finns dock inget vatten i den och jag har testat med en mycket kraftig permamagnet på skruvmejsel och det fastnar inte några metall partiklar på magneten.

 

Är det bara att byta olja?

 

Jag fick intrycket att säljaren nog inte servat (bytt olja) på sitt drev på länge när jag köpte det.

IMG_20200111_162937.jpg

IMG_20200111_163009.jpg

Oljan ser helt normal ut efter en säsong, oljan slits ju rätt hårt i drevet och mellan kuggarna, betänk den lilla mängden olja i drevet med ett högt varvtal under typ 50 timmar, värmeökning genomlupen mellan lager och kraftiga kuggar och kona som släpper emulsioner. Därför ska drevet tappas ur eller bytas på olja på hösten då vinkelväxeln tas upp för vinterförvaring. Denna svarta smörja fastnar under förvaringen i lagerbanor kuggar osv och bränner fast, detta leder till ökat slitage och förkortar drevets livslängd. Gäller även vinkelväxlar på land lika fenomen. Navreduktion på traktorer får lika samma slitage/ färg på olja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många byter olja på bilens växellåda efter 50 timmar?

 

Lokal båtmotorfirma rekommenderar för segeldrev:

  • varje höst tappa ur en skvätt olja för att verifiera att det inte finns vatten för då skall man renovera segeldrevet
  • byt drevoljan säg vart tredje år

Så har jag kört under 10 år med en Yanmar 3YM30 med segeldrev med gott resultat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev skippeer:

Hur många byter olja på bilens växellåda efter 50 timmar?

 

Lokal båtmotorfirma rekommenderar för segeldrev:

  • varje höst tappa ur en skvätt olja för att verifiera att det inte finns vatten för då skall man renovera segeldrevet
  • byt drevoljan säg vart tredje år

Så har jag kört under 10 år med en Yanmar 3YM30 med segeldrev med gott resultat.

 

 

Om du använder din bilväxellåda under vatten tycker jag att du skall byta olja ofta.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årlig kontroll att det är tätt genom att släppa ut en skvätt från botten.

Kommer det ut vattenfri olja är det tätt eller hur?!

 

oljan tål drift mer än 50 timmar.

 

Personligen gillar jag motorfirmans rekommendation

Har man gått om pengar så är det inga problem att byta olja varje år.

varje båtägare får lov att avgöra det själv:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte automatlådeoljan i en BMW 740 efter ca 20.000 mil. Blev förvånad hur fint det var i lådan när man tog ner tråget, oljan som rann ut var svart.

 

20061007-2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag köpte min båt och bytte oljan i backslaget första gången så var den alldeles svart, och uppenbarligen inte bytt på många år. Jag vet inte vad det beror på, men jag kan tänka mig att det är som Kossor säger, att det är hårt tryck i kuggkontakter, och konor som skavs på material som missfärgar oljan.

Jag har backslaget ovenför vattenytan ( i kölsvinet), och med min användning anser jag att det är ok att byta olja varannan säsong. I drevet  på förra båten bytte jag olja varje höst, liksom i växelhuset på utombordaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-18 vid 00:38 skrev skippeer:

Hur många byter olja på bilens växellåda efter 50 timmar?

 

Lokal båtmotorfirma rekommenderar för segeldrev:

  • varje höst tappa ur en skvätt olja för att verifiera att det inte finns vatten för då skall man renovera segeldrevet
  • byt drevoljan säg vart tredje år

Så har jag kört under 10 år med en Yanmar 3YM30 med segeldrev med gott resultat.

 

 

Kör du bilen i 180 km/h i 50 timmar så är det nog dags att byta oljan i växellådan. 

 

En bil körs i allmänhet med ett effektuttag på cirka 10% av maxeffekt men i en båt ligger effektuttaget i allmänhet på cirka 80% av maxeffekt. Det är stor skillnad det... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För skoj skull så kollade jag i manualen från min förra båt med Yanmar SD20,

Yanmar rekommenderar byte efter 100 timmar och där finns säkert en marginal.

Varje båtägare får bestämma själv hur ofta oljan skall bytas (bra för nattsömnen) men de som bara kör med motor in och ur hamnen och seglar 99% kommer inte upp i så många motortimmar per säsong.

 

image.png.8093436b6007aad5f4188dc92f0795c4.png

(50 timmar avser när segeldrev är nytt och risk finns för lite extra slitageskit i oljan.)

 

 

Idag är det en icke fråga för mig eftersom jag numera har rak axel (backslag utan segeldrev) för det tror jag på är mer driftsäkert:-)

 

Snart dax för båtmässan i Götet, ett underbart vårtecken

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...