Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Woodysail

Flat botten

Rekommendera Poster

Hej.

Är helt ny när de kommer till båtar så börjar me de mest korkade frågorna.

Segelbåt med fenköl, kan man bygga den med flat botten? Vad är fördelen med konventionella skrov? Vad är det jag missar?

 

Mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan bygga segelbåtar med flat botten. Funkar med centerbord och fenköl och finns ett antal såna byggen. Vet däremot inte om det finns långkölade båtar med flat botten. 
Ja, varför byggs båtar som de gör?

Här är vad jag lärt mig och lite sånt som jag gissar. 

Alla båtar är kompromisser och de flesta båtägare använder sina båtar lite olika. 
Det har funnits extrema kappseglingsbåtar med helt plan botten och någon sorts köl. Vissa har varit rejält stora. Med platt botten minskar ju skrovets förmåga att ”bryta” vågor och man får en stötig gång. Är det höga vågor kan det bli farligt och obekvämt. Farligt för att den lyftande kraften kommer på en gång och kan resultera i olika sorters olyckor. Detta gäller kanske inte alla båtar för den kände uppfinnaren/båtkonstruktören/äventyraren Sven Yrvind har byggt några ganska flatbottnade för färder på större vatten men de har varit extremt små. 
En flatbottnad båt har förmodligen inte heller speciellt bra förmåga att segla högt i vind eftersom skrovets klyvning av vattnet är en parameter för att få en båt att gå högt. Däremot går den förmodligen ganska bra på slör och har lättare att komma upp i planing (vilket väldigt få båtar som är större än en jolle verkligen gör). 
Det går att skriva massvis runt detta. Varför undrar du?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största fördelen med en flatbottnad båt är att den är enklare att bygga. Nackelarna är stötig gång och dålig fart om den inte byggs för att plana men det gör den knappast med annat än någon form av centerbordslösning. Om du väljer att bygga din båt på enklast möjliga vis måste man filosofera över följande: Det tar minst ett år för en fritidsbyggare att åstadkomma även en relativt enkel båt som man använder i kanske tiotals år. Om man vill förkorta och förenkla byggandet som tar ett år så får man leva med nackdelarna som det förenklade byggsättet och tidsinbesparingen innebär alla de år man använder båten. I värsta fall använder man inte båten särskillt mycket på grund av nackdelarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tankar folieplan, 2 plan fram, 1 i bak som roder. 

Förstår/missa den stötiga gången, alltså göra en liten brytning åtminstone. 

32 fot segelbåt. Som ni läser så är de vilda planer som fortfarande måste malas ner till ett fungerande koncept.

En annan fråga om skrovet, kan man ha lodrätta fribord? Eller missar jag återigen något? 

Är formgivare i grunden och låter den sidan ta utrymme i den mån som går.

Åstadkomma ett annan bild av segling.

Tack för svar o tips,

 

Mvh Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tankar kring varför ett segelbåtskrov ser ut som det gör...
 

Ett problem med en rak yta är att den flexar mer än en välvd. Tänk äggskalsprincipen. Du behöver alltså ha ett ganska invecklat system av spant och stringers för att staga upp den raka ytan, eller göra den tjockare (och det är tungt). 

En välvd yta skapar också en mindre våt yta kring en volym än en rak/kantig, och eftersom det är volymen som skapar lyftkraften, och den våta ytan bromsar, vill man inte ha för kantigt. 

 

En båt med enkelskrov kränger på vindar för om tvärs. Hur skrovet beter sig i vattnet vid krängning är också en viktig faktor. 
 

Fråga; är din tanke så att du skall bygga en båt med enkelskrov som foilar..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker mig mig liknande form som dagens monohull rejsbåtar. Där de går att fälla ut de främre folie planen, tänk fällkniv. En på var sida. Rodret fungerar även som bakre folie plan.

Detta är inte en räser båt, snarare hobby räser,

 

Mvm M 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankarna kretsar runt avvikande design och som skulle plana på folie i redan lågfart/vind. Därav alla dessa frågor.

Vid ankring kan planen vara utfällda för mindre roll. Förstår förklaringen om välvd jämt flat med vattenavtryck. Så får ändra min tanke från flatbotten till "plan" botten. Skapar lodräta fribord problem jag måste ta i åtanke?

Tänker mig att radien mellan botten som övergår till de lodräta sidorna av skrovet är vad båtens totala vikt ligger vid. Knepigt att förklara, tex radie av en diameter om 10cm, dessa 5cm är upp till max last så att säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en massa bra böcker om hur och varför båtar byggs som de gör, börja där.

Troligen behöver man upp en del i fart för att kunna börja foila men det finns ju en del sådana båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det finns en massa bra böcker om hur och varför båtar byggs som de gör, börja där.

Troligen behöver man upp en del i fart för att kunna börja foila men det finns ju en del sådana båtar.

Precis; det behövs fart.

En så liten och enkel båt som en Optimist behöver fem knop för att foila (se filmen), större och tyngre båt lär behöva mer fart (den behöver ju köl mm...). Du behöver alltså få till en båt som först kommer upp i "foiling-fart" (jfr planings-fart) innan den lyfter, och då funkar det inte med "fel" skrovform.

Det är ingen enkel uppgift du tar dig an, det kräver rätt omfattande tester och rätt avancerade beräkningar - men ge inte upp; det är alltid spännande med utmaningar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en annan variant.
Med sväng-köl och vingmast; ingen familjebåt direkt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...