Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Catonya

Hjälp med autopilot Autohelm 6000

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har just gjort bort mig och högst troligt förstört kretskortet i min autopilot Autohelm 6000. Jag skulle mäta strömmen mellan kontakterna i kretskortet och efter det är manöverkontrollerna (1 st stationär och en handhållen kontroll) helt slockna.

De varken lyser eller svarar på knapptryckningar.

Sätter jag i säkringarna till huvudenheten där kretskortet sitter knäpper den till samt att det går fram ström till kretskortet men sedan som sagt går det ingen ström till vidare ut till manöverenheterna.

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig och ge mig råd till en lösning.

Jag skickar med kort på kretskortet så ser ni hur det ser ut.

 

Köper gärna ett kretskort om någon har!

 

Tack på förhand för HJÄLP!

IMG_7229.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon komponent som ser bränd ut..? Eller lödning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar och länken!

Skall demontera kretskortet ikväll så efter det vet jag bättre. På ovansidan kortet ser i alla fall inget fördärvat ut. 

Jag kan återkomma med kort på kretskortets baksida.

Tack för engagemanget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Catonya:

Jag skulle mäta strömmen mellan kontakterna i kretskortet och efter det är manöverkontrollerna (1 st stationär och en handhållen kontroll) helt slockna.

De varken lyser eller svarar på knapptryckningar

Menar du det du skriver? Att du skulle mäta strömmen? Inte spänningen? Hur mätte du i så fall? Gjorde du en strömmätning tvärs över ("mellan") kontakterna så kortslöt du dom vilket inte är så bra.

 

Lite mer info skulle nog hjälpa. Vad var problemet du hade som föranledde att du ville mäta något? Hur och vad mätte du?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev ABC:

Menar du det du skriver? Att du skulle mäta strömmen? Inte spänningen? Hur mätte du i så fall? Gjorde du en strömmätning tvärs över ("mellan") kontakterna så kortslöt du dom vilket inte är så bra.

 

Lite mer info skulle nog hjälpa. Vad var problemet du hade som föranledde att du ville mäta något? Hur och vad mätte du?

Tanken var att jag med hjälp av en kollega skulle ta reda på om hydraulpumpen till styrningen växlade håll genom att styrenheten skickade + på - och - på + för att styra och i samband med denna mätning på kretskortet gick det fel.

Tyvärr användes bara två mätpinnar där man ser om det är 12 volt och vad som är + respektive -.

Hade vi använt en multimeter hade troligen inte detta hänt.

 

Och anledningen till allt är att jag vill komplettera styrförmågan med att kunna styra med joystick.

Jag har koll på att det inte går att styra med joystick och autopilot på samma gång men som sagt ville jag veta om pumpen gick att använda till typ av styrning.

Det började med att både den fastakontrollenheten (som jag bifogar bild på) och den handhållna kontrollenheten med lång sladd började tjuta.

Efter det flyttade jag sladdarna till båda kontrollenheterna till det andra uttaget på kretskortet och då slocknade båda kontrollenheterna! 

IMG_0539.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lovade att återkomma med bilder på kretskortets baksida men bilderna jag bifogar är som ni ser från det stora kretskortet där det ser ut som det har gått varmt!

Jag har idag fått hjälp med att bytta ut det som gått varmt på kretskortet och nu ikväll kopplade jag ihop allt igen, UTAN NÅGON FÖRBÄTTRING!

 

Jag börjar fundera på om det kan vara som så att båda kontrollenheterna har fått sig en smäll i samband med den korkade felmätningen och min ändring av kontrollenheternas inkoppling på kretskortet.

 

Den som hjälpte mig att byta komponenterna på kretskortet sa att han vätte upp kortet utan att hitta något fel.

Kan det vara så att problemet ligger i kontrollenheterna istället?

IMG_7236.jpg

IMG_7237.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...