Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Charuma33

Vinchbyte?

Rekommendera Poster

Hej på er seglarvänner. Jag skall byta vinchar på min Mamba33. Har lite svårt att bestämma mig. Har tittat på Seldens 2 växlade selftailingvinch (S30 el S40 ). Finns det någon som har erfarenhet ang. dessa. För eller nackdelar. Finns det ngt som är bättre så är jag lyhörd. Tackar i förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Harken är bästa men är dyr det finns ingen som är bätre svårt att förklara vad det är för skillnaden titta på dom så ser du 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet Charuma33!

 

Fördelen med Seldens vinsch är att det går att både spela in o spela ut tampen utan att lossa från selftailinglåset. Det är rätt unikt. Det vanligaste är att lossa tampen ur selftailinglåset o låta den slira ut från vinschen. Seldens modell kan vara praktisk vid småjusteringar av skot.

 

Jag testade Selden-vinchen på en båt (liggande vid brygga o inte vid praktisk segling). Jag tyckte att växlingen mellan låg/högväxel blev lite meckigare än för traditionella tvåväxlade vinschar och fattade inte tycke för dem. Jag har istället valt Andersen som jag tycker är enkla o robusta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar funktionen att kunna "backa" men har bara haft setamar som inte finns längre. Dyker sådana upp på beg marknaden köper jag nog sådana igen. Pratar vi "vanliga" så är min favorit Andersen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner mig lite dum men har helt missat Self-tailing - har googlat lite och förstår inte poängen med det? Hur fungerar det egentligen och när får man användning av det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Känner mig lite dum men har helt missat Self-tailing - har googlat lite och förstår inte poängen med det? Hur fungerar det egentligen och när får man användning av det?

Du kan vincha med ena handen medan du håller i kaffekoppen med den andra.

 

En liten förklarande video (inte skitbra, men ändå):

 

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev McLasse:

Du kan vincha med ena handen medan du håller i kaffekoppen med den andra.

Skulle nog vara benägen att vända på plätten och säga att du kan vincha med båda händerna (vid större belastningar), utan att behöva hålla skotet med andra handen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev LonelyBird:

Skulle nog vara benägen att vända på plätten och säga att du kan vincha med båda händerna (vid större belastningar), utan att behöva hålla skotet med andra handen...

Behöver man släppa kaffekoppen har man för små vinschar. 😁

 

Givetvis är det så att man har möjlighet att grabba tag med båda nävarna och ta i om det behövs. ST-vinschar kan helt klart spara på armarna om man jämför med "vanliga" (icke ST) vinschar.

Det är även enklare att justera om man behöver ta hem lite på skotet eftersom man inte behöver lossa änden innan man vevar. Skall man släppa lite på skotet behöver man lossa änden från vinschen och det är lite bökigt tycker jag (om man nu ska gnälla på något).

 

Hur de ST-vinschar fungerar där man kan veva ut skotet har jag ingen aning om, men det verkar praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Behöver man släppa kaffekoppen har man för små vinschar. 😁

Nix. Då har man en för liten båt eller seglar i för lätt vind. 😊

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Andersen vinschar när jag bytte på min Compis. Gillar dem bättre än andra då dom verkar vara mindre benägna att låta tampen slira / glida.

 

ST variant alla gånger om du ändå ska byta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte vinschar till Andersen ST på min Johnson 26 för några år sedan. Det är en av de bättre uppgraderingarna jag har gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar också på att byta winschar. Kollade på det där med backväxel på Seldéns, vet att de hade det förut men det verkar dom ha slutat med, nån som vet? Hittar inget på nätet om det. Priset var ungefär som alla andra dvs runt 9000 för S40 (det verkar alltid vara rea på winschar...).

 

På Southerlyn hade jag Setamar med back som var både bra och dåligt. Back var iofs väldigt praktiskt men det var lite knöligt att släppa skotet i slaget - winschen har ingen trumma utan bara skotlåset. För att släppa backar  man tills skotet släpper med ett ryck. Lite läskigt innan man vant sig, i alla fall i frisk vind och så gäller det att man kommit ihåg att lägga i backen.

Redigerad av Greip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...