Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
rolle50

Batterilivslängd

Rekommendera Poster

Hur lång livstid kan man förvänta sig utav ett 250 AH AGM batteri.Hade två som var 6år gamla och är slut,

så jag köpte nytt.Har används sparsamt ej under 12,6 volt.

Blev varma och efter 24 timmar i vila låg spänningen under 10 volt,så dom gick till skrot

 

Finns det någon bra mätare som man kan använda för att kolla batterier med.

 

Gjort en film på youtube om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=XY9EoH76ruE

 

Redigerad av rolle50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om batterierna alltid legat över 12,6V så borde mer än ca 75-80% av kapaciteten finnas kvar och i så fall borde de väl hålla längre än 6 år, se även  https://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html

Om det gjorts djupurladdningar så minskar dock livslängden.

Möjligen kan batterierna ha överladdats vilket även kan minska livslängden.

Hur laddas dessa batterier och vad är det för generator eller batteriladdare som används?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en tristar morningstar på 60A .Det är sammanlagt tre batterier som gått sönder.Det första fick jag på 1 år´s garantin  och dom andra två höll fram tills nu.Har köpt ett annat märke nu.

Priset är ju över 8000 kr på varje,så det blir ju inte så billigt om man skall hålla på att byta.

Skall kolla länken/tack mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rolle50:

Hur lång livstid kan man förvänta sig utav ett 250 AH AGM batteri.Hade två som var 6år gamla och är slut,

så jag köpte nytt.Har används sparsamt ej under 12,6 volt.

Blev varma och efter 24 timmar i vila låg spänningen under 10 volt,så dom gick till skrot

 

Finns det någon bra mätare som man kan använda för att kolla batterier med.

 

Gjort en film på youtube om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=XY9EoH76ruE

 

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-2000035744

 

Fungerar alldeles utmärkt för att ge en fingervisning hur det står till med batteriet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är av största vikt att laddningen (samtliga laddutrustningar: Generator, solcellsregulator, 240V-laddare) är rätt inställda för AGM-batterier. Annars riskerar batterierna att bli sönderladdade.

 

Med för hög laddspänning så torkar du ur batterierna o AGM är förslutna o går inte att återfylla med batterivätska (jmf klassiska våta blybatterier där du kan skruva ur pluggarna o fylla).

Med för låg laddspänning så blir batterierna inte fulladdade o då kommer de att sulfatera i förtid.

 

Lagom är bäst!

 

Mina 300Ah AGM är sju år gamla och jag räknar med att de ska fungera åtskilliga säsonger till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ 10 år ska  AGM hålla ofta längre.

Det som förstör flest batterier är överladning, oftast med för flitig användning av laddare. Ibland kan det vara fel på generator/regulator, kolla det.

Förr var det många som tömde sina batterier för mycket och för ofta. Idag har de flesta kunskap att undvika detta.

En bra batteritankmeter brukar vara en god investering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

En bra batteritankmeter brukar vara en god investering.

Håller helt med. 
Många har mätare för soppa, vatten, septiktank och annat men har inte en batteritankmätare. Helt obegripligt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har regulatorn inställd för AGM och den kör absorbation 14,2 och sedan går den över på float 13,7 volt.Den equalizer en gång i månaden och då drar den upp till 14,5 volt i 100 minuter.Så den har finkat kanon hittills.Har kvar mitt första batteri som funkar än,så det var bara 3 utav dom batterierna jag fick av en leverantör,men priset var detsamma.Dom hade kommit över ett parti och där var trolikvis några felaktiga,så jag antar att det är fler än mig som fått dom.Dåligt stil tycker jag att inte upplysa om detta.Fick reda på det på omvägar för ett tag sedan.

Kan tilläggas att det fanns ingen datum märkning på dom tre som var slut.

Skall köpa battteri testare snart.

Tack alla för god hjälp mvh/Roland

Redigerad av rolle50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

Håller helt med. 
Många har mätare för soppa, vatten, septiktank och annat men har inte en batteritankmätare. Helt obegripligt!

 

Inte ens för det egna livet... 

 

Bara kör på. Överladdar och tömmer ur... Inom alla områden. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev rolle50:

Kan tilläggas att det fanns ingen datum märkning på dom tre som var slut.

Då har du nog fått ett dåligt batteri helt enkelt.

Det finns ingen anledning att utjämningsladda ett AGM batteri, det läget är till för att röra om elektrolyten i ett vått batteri men gör ingen större nytta i ett AGM. Men 14,5V är ingen fara för AGM. För våta batterier kan man köra upp till över 16V, det är farligt för både AGM och GEL.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Då har du nog fått ett dåligt batteri helt enkelt.

Det finns ingen anledning att utjämningsladda ett AGM batteri, det läget är till för att röra om elektrolyten i ett vått batteri men gör ingen större nytta i ett AGM. Men 14,5V är ingen fara för AGM. För våta batterier kan man köra upp till över 16V, det är farligt för både AGM och GEL.

Har funderat på att bara ladda ett vått startbatteri med generatorn och ladda förbrukarbanken med en DC-DC laddare från startbatteriet, typ Ctek D250SE. Detta borde skydda AGM-batterierna från överspänning. Finns det några nackdelar med ett detta upplägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Vega23:

Finns det några nackdelar med ett detta upplägg?

Nej tvärtom. Sterling fungerar så. Med tanke på att generatorer kan få "spelet" så är det ett bra skydd för batterierna. Har man LiFePO4 ska man definitivt köra så, de batterierna ska man vara lite extra rädd om. Dessutom får man åtminstone med Sterling en snabbare laddning.

Ctek fungerar men då har du bara 20A att ladda med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Vega23:

Har funderat på att bara ladda ett vått startbatteri med generatorn och ladda förbrukarbanken med en DC-DC laddare från startbatteriet, typ Ctek D250SE. Detta borde skydda AGM-batterierna från överspänning. Finns det några nackdelar med ett detta upplägg?

Varför gå omvägen via ett "vått blybatteri" o Ctek. Du kommer att få in färre Ah till dina förbrukningsbatterier med en sådan lösning istället för att lyfta nivån lite högre o installera en Sterling istället.

 

Sterlings AB-laddare (alternator to battery) ger rätta laddspänningar till batterierna (valbart: våta, AGM, Gel, LiFePO4), optimerar laddeffekten från generatorn, håller koll på batteritemperaturen (för kompensation av laddspänningen) samt separerar start o förbrukningbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-09 vid 11:55 skrev rolle50:

Hur lång livstid kan man förvänta sig utav ett 250 AH AGM batteri.Hade två som var 6år gamla och är slut,

så jag köpte nytt.Har används sparsamt ej under 12,6 volt.

Blev varma och efter 24 timmar i vila låg spänningen under 10 volt,så dom gick till skrot

 

Finns det någon bra mätare som man kan använda för att kolla batterier med.

 

Gjort en film på youtube om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=XY9EoH76ruE

 

Om de blev varma är det något som belastar dem för mycket. Att köpa nya batterier kommer bara att upprepa historien. Felsök istället!

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Baxlaget:

Om de blev varma är det något som belastar dem för mycket. Att köpa nya batterier kommer bara att upprepa historien. Felsök istället!

 

Knappast när de stod obelastade efter laddning.

 

Jag tittade på videon o min slutsats av tidigare inlägg samt videon är att batteriet blivit skadat under användning. Troligen överladdat, kanske uttorkat i en cell. Ett batteri med en skadad cell uppträder som beskrivits, det blir varmt och det ger för låg spänning efter laddning o vila (en cell saknas så det är bara spänningen från fem celler kvar o därmed försvinner drygt 2V).

I vilket fall så har batteriet blivit färdigt för skroten. Det går inte att rädda ett batteri där en cell pajat.

 

Åtgärden för batteriägaren är inte att leta efter kortslutningar utan att se över alla komponenter som används för att ladda batterierna (generator, solcellsregulator, 240V-laddare).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Knappast när de stod obelastade efter laddning.

 

Jag tittade på videon o min slutsats av tidigare inlägg samt videon är att batteriet blivit skadat under användning. Troligen överladdat, kanske uttorkat i en cell. Ett batteri med en skadad cell uppträder som beskrivits, det blir varmt och det ger för låg spänning efter laddning o vila (en cell saknas så det är bara spänningen från fem celler kvar o därmed försvinner drygt 2V).

I vilket fall så har batteriet blivit färdigt för skroten. Det går inte att rädda ett batteri där en cell pajat.

 

Åtgärden för batteriägaren är inte att leta efter kortslutningar utan att se över alla komponenter som används för att ladda batterierna (generator, solcellsregulator, 240V-laddare).

Det var det jag skrev!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Om de blev varma är det något som belastar dem för mycket. Att köpa nya batterier kommer bara att upprepa historien. Felsök istället!

 

17 minuter sedan skrev Baxlaget:

Det var det jag skrev!

Sorry, jag uppfattade det du skrev som att förbrukningen ur batterierna varit för stort men om även du menar att det kan vara ett laddningsproblem så är vi överens.

 

Såg att TS (rolle50) gillade mitt svar så då räddar han förhoppningsvis sina nyinköpta batterier från en lika snar död som de batterier han nyss skrotat.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Lintott:

 

Sorry, jag uppfattade det du skrev som att förbrukningen ur batterierna varit för stort men om även du menar att det kan vara ett laddningsproblem så är vi överens.

 

Såg att TS (rolle50) gillade mitt svar så då räddar han förhoppningsvis sina nyinköpta batterier från en lika snar död som de batterier han nyss skrotat.

Nja, ett batteri, vare sig under (moderat) laddning eller under moderat belastning ska inte bli varmt. 
Vad jag saknar är felsökning. Här köper man bara nytt och inbillar sig (eller hoppas) att problemet är löst.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...