Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Martin76

24V LED i 12V-system

Rekommendera Poster

Jag har hittat relativt små och lättinstallerade led-spottar på Ikea som ger starkt och fint ljus både vad gäller temperatur och färgåtergivning när jag kör dem hemma på 230V. Det är LEDBERG SPOT https://www.ikea.com/se/sv/p/ledberg-led-spot-vit-00400927/

 

De ansluts via medföljande transformator som då matar dem med 24V. Transformatorn är märkt med Output 24VDC max 3W.

 

Om jag nu vill installera dem i mitt 12V-system på båten, kan jag klippa kabeln innan transformatorn och istället ansluta spotten via en DC/DC-omvandlare typ denna som är märkt med Output 24VDC, 3A, 72W? https://adapterexperten.se/dc-dc-omvandlare/step-up/utspanning-24vdc/dc-dc-omvandlare-12v-till-24v-3a-72w/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, och du har kapacitet att ansluta fler då DC/DC-omvandlaren kan ge 3 ampere och 72 watt.

 

Du kan ju även testa och ansluta spottarna direkt till 12V och se om det fungerar, ibland har sådana LED-lampor inbyggd spänningsomvandlare eller regulator, men jag gissar att det inte funkar.

 

Det finns LED-ljus som är märkta med "multivolt" vanligtvis kan då spänningen variera mellan 8 och 30 volt. Men sådana finns inte hos Ikea...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polariteten är oftast det viktiga. LED är ju dioder som är beroende av att plus o minus hamnar på rätt ledare. Så om det inte lyser - byt plats på kablarna.

 

Jag har en gammal 12V halogenklämlampa från IKEA som tillfällig arbets-/punktbelysning. Den fungerar klanderfritt på båtens 12V-system. Den levererades med en enkel nätadapter som det bara var att lägga åt sidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man komma billigare undan kan man köra DENNA kostar 7,18kr (+75kr till PN). Man kan ställa utspänningen om man inte vill tt det ska lysa så starkt. De jag köpt har inte stört. Tips: köp ett antal, PN's avgift är den samma och man har i reserv eller så säljer man till sina båtgrannar....

 

Den som TS länkade till är jättebra, kapslad, vattentät mm.

Kan köpas från KINA för 72kr. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev bhemac:

(+75kr till PN)

Är det alltid 75 spänn i PN skatt eller varierar det med värdet?

Sen tillkommer moms eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Är det alltid 75 spänn i PN skatt eller varierar det med värdet?

Sen tillkommer moms eller?

70:- till PostNord + 25% moms för (varupriset+frakt).

Ex 75:- innefattar moms för en 20-kronorsbeställning.

Om varuvärdet överstiger viss summa så tillkommer även tull.

Redigerad av Lintott
Tulltillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PN vill ha 75kr för hanteringen. Beloppet inkluderar 15kr moms.

Ett köp på eBay för 397kr gav nedanstående resultat. Momsen på 397 kr är 99,25kr men avsändaren har inte uppgett rätt värde så momsen blev bara 19kr.  Visst, en fördyring av paketet på knappt 25% men motsvarande grej i Sverige kostar det dubbla. Plus frakt.

Två gånger har jag handlat från Banggood, de paketen kom från "the Netherlands", utan PN-avgifter. Hittills i alla fall.

 

 

PostNord moms.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...