Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Min båt Soling SWE146

Rekommendera Poster

Eftersom du har en båt av den typen du har, så har du säkert ingen kyl, värmare eller andra större förbrukare som skall drivas. Det räcker alltså med en ganska liten panel som mellan seglingarna laddar batteriet som driver plottern. Det är bra - det ger en lättplacerad panel. 
 

Fördelen med att ha den på aktern är att inga ”snören” fastnar i panelen, och att den är mindre benägen att skuggas av segel och mast. Men det brukar vara trångt där, och man vill inte ha en hal panel att kliva på när du skall klättra till motorn. Å andra sidan - om den är liten kanske det är en icke-fråga..?

 

Om man tänker ett varv till...

Hur ser det ut när båten ligger i hamn..? Har du hamnkapell då? Vad täcker ett sådant? Kan panelen sitta på hamnkapellet?

 

Finns hål för flaggkäpp du kan nyttja för en panel på pinne du har uppe när du har båten i hamn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Peter_K:

Eftersom du har en båt av den typen du har, så har du säkert ingen kyl, värmare eller andra större förbrukare som skall drivas. Det räcker alltså med en ganska liten panel som mellan seglingarna laddar batteriet som driver plottern. Det är bra - det ger en lättplacerad panel. 
 

Fördelen med att ha den på aktern är att inga ”snören” fastnar i panelen, och att den är mindre benägen att skuggas av segel och mast. Men det brukar vara trångt där, och man vill inte ha en hal panel att kliva på när du skall klättra till motorn. Å andra sidan - om den är liten kanske det är en icke-fråga..?

 

Om man tänker ett varv till...

Jag driver ju båten med elmotor, men annars gör jag inte av med mycket elektricitet. 40 w skulle nog räcka rätt bra för att hålla batterierna fulla.

 

Precis som du skriver så spelar nog placeringen i hamnen största roll. Förra året backade jag in med båten de flesta gånger då skulle en frontmonterad panel passa bäst.

 

IMG_20190916_170200.thumb.jpg.f5a79dca43080bdc1f953f3f889407a0.jpg

 

Hamnkapellet går från masten bak till skotskenan, så båda lösningarna är planerade så att det inte ska skugga.

 

En tanke är att ha båda! Beställde en extra i bättre (67x35 cm) storlek tillsammans med en MPPT nu. Får höra med Hjertmans om när den andra panelen kommer eller om man kanske ska avbeställa den. 

 

Båten ligger med bryggan åt öster, så en stor båt åt söder skulle nog kunna skugga däcket. Speciellt eftersom Soling är en så otroligt låg båt..

 

Fram kan den kanske krångla till det med skotet till focken, men annars är problemet mest att den är ivägen för ev barn som vill sitta..

 

Men intressant att även de billigaste panelerna ska gå att kliva på, låter ju väldigt bra, kommer nog att undvika att kliva på den ändå. ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Dava:

- - -

Båten ligger med bryggan åt öster, så en stor båt åt söder skulle nog kunna skugga däcket. Speciellt eftersom Soling är en så otroligt låg båt..

 

Fram kan den kanske krångla till det med skotet till focken, men annars är problemet mest att den är ivägen för ev barn som vill sitta..

- - -

Även om du får en stor båt på sydsidan så kommer du att ha många timmars sol på paneler både på fördäck o akterdäcket.

 

En panel med aluminiumram på fördäck kommer att fiska tag i fockskotet, det kommer Murphy att se till.

 

Aluminiumramar är rätt vassa i hörnen så det kan nog uppstå lite rivskador om småttingarna klättrar runt på panelen. Glasskivan med solcellerna går inte ända ut i hörnen på ramen så det går att fila till hörnen men det innebär att eloxeringen skadas, så det ska kanske undvikas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Lintott:

... det går att fila till hörnen men det innebär att eloxeringen skadas, så det ska kanske undvikas.

 

Frågan är hur det blir med garanti. Annars är det ju en bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dava:

 

Frågan är hur det blir med garanti. Annars är det ju en bra lösning.

Hoppas du inte missförstod mig och tänkte fila ner så panelen inte fiskar skot, då kan det nog bli garantiproblem. Jag avsåg bara att runda av hörnen så de inte rivs.

 

Så länge du inte filat ner till glasskivan så borde det inte kunna påverka garantin. Det är leverantören som ska bevisa att din lilla putsning av hörnen förorsakat ev skador så panelen inte levererar angiven effekt. Det är såklart inte osannolikt att de kommer att försöka hävda att du medvetet skadat panelen så garantin inte gäller, men de kommer nog inte att få framgång hos konsumentombudsmannen med de argumenten om din filning mest är kosmetisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Frågan är hur det blir med garanti. Annars är det ju en bra lösning.

Undrar hur det skulle funka med ett diskret hörnskydd, typ det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skotet går relativt högt över däcket så kanske är det inget problem. 

 

IMG_20200307_162017_1.thumb.jpg.9ce210fb3a4208fe557b10abea4683c1.jpg

 

Tänkte främst på barnen när det gällde hörnet, men även skotet skulle få svårare att fastna ;)

 

Tvättade av båten med Yatchcleaner idag och vaxade med anti-slipvax. Blev förvånad över hur fräscht däcket kunde bli!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Dava:

Skotet går relativt högt över däcket så kanske är det inget problem. 

 

När skotet är sträckt, ja. 
När det inte är det (undanvind, när du slår) gör det inte det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Peter_K:

När skotet är sträckt, ja. 
När det inte är det (undanvind, när du slår) gör det inte det. 

 

Det är sant. Kanske är det den bakre placeringen som gäller. 

 

Är det rent dumt att ha en panel fram och en bak? Har inte hämtat ut någon av de två jag beställt så jag borde kunna avboka den som är undanlagd på Hjertmans.

 

I de flesta fall kommer 30-40W räcka långt. Två paneler kommer bara behövas om vi åker på riktig semester utan landström..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog försökt med en platt böjbar panel på fördäck som monteras tätt mot däcket. Man kan både gå på den och monterar man den rätt så bör inget skot kunna fastna i den heller. Typ SunBeam Tough+: https://www.sunbeamsystem.com/sv/bat/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade ett provisoriskt sidfäste idag. Ska göra det i plåt imorgon.

 

Lite okonventionell design där motorn sitter med fästet horisontellt istället för vertikalt. 

IMG_20200412_201135.thumb.jpg.f6e0df93afcd0e689071cdd1ee549420.jpg

 

Fördelen med att ha motorn vid sittbrunnen är ju att man kan justera den under gång blev precis så bra som tänkt.

 

Den största förvåningen var att det var betydligt svårare att manövrera. Det blåste ca 9 m/s och jag är ju van vid att kunna vända stäven direkt mot vinden, men nu var jag tvungen att svänga runt åt andra hållet istället.

 

Överlag kändes det som att reaktionstiden blev annorlunda än när jag hade motorn på akterspegeln.

 

Motorn på 30 lbs kändes fortfarande inte klen men klockan visade att det gick rätt långsamt mot ström och halvhård vind. 500 m på 12 minuter ger 2,5 km/h -> 1,4 kn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solpanelen på akterdäck är på 30 w

IMG_20200412_222440.thumb.jpg.e0c15c42dd7c316c57a58cd4cce72871.jpg

och har gett 90 wh igår och 30 wh idag.

 

Hur ska jag tolka det? Turen med motorn idag tog 24 minuter och jag kan tänka mig att medeleffekten låg på 200w -> 80wh?

 

Men där måste väl vara en del förluster i både uttaget och laddningen.

 

Hur ska jag fördela laddningen mellan turerna för att slita så lite på batteriet som möjligt?

 

Screenshot_2020-04-12-20-50-53-382_com.victronenergy.victronconnect.thumb.jpg.a25ef8c09d6a3fb7fd629bd95c3410b7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

- - -

Den största förvåningen var att det var betydligt svårare att manövrera. Det blåste ca 9 m/s och jag är ju van vid att kunna vända stäven direkt mot vinden, men nu var jag tvungen att svänga runt åt andra hållet istället.

 

Överlag kändes det som att reaktionstiden blev annorlunda än när jag hade motorn på akterspegeln.

- - -

Fundera lite på hävstångens längd och en krafts anbringande på olika avstånd längs hävstången.

Det är väl självklart att du får mer vridkraft för att svänga/gira om motorn sitter i aktern....

 

Det är samma naturlagar som används vid installation av bogpropellrar, ju längre fram desto mer svängkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med motorn placerad på akterspegeln samt med möjlighet att vrida motorn blir det bättre manöverförmåga, förutom när det går hög sjö och propellern vispar luft.

  

Med elmotor kan man väl enkelt ordna en extra elektrisk reglagebox med fram/friläge/back samt gas vilken placeras i aktre delen av sittbrunnen.

 

Samt skulle man vilja vrida motorn från sittbrunnen så prova att montera ett tvärgående stag vid motorns fäste. Detta stag förses med en tamp på respektive sida fram till sittbrunnen på var sida där respektive tamp fästes i en knap. Dra i lämplig tamp för att vrida motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag även monterat ekolodet. Satte givaren kloss intill skrovet i mitten i det främre "vatten -och lufttäta" flytutrymmet. Där står alltid några cm vatten som inte går att pumpa upp så givaren ligger alltid i vatten.

 

Ägnade en och en halv timme igår åt att köra runt med elmotorn och utforska botten i hamnen, det är djupare än vi trodde på många ställen. Men inte speciellt djupt någonstans... Det blåste runt 10 m/s så vi gav oss aldrig ut på havet. 

 

Spänningen på batteriet sjönk aldrig under 11,6 V och låg på 12,35 när jag slog av den. Solcellen på 30 W gav ca 20 W under tiden jag körde runt. Rullade en av förtöjningstamparna och placerade på glaset för att inte överladda batteriet.

 

 

Motorfästet i plåt är monterat. Det behöver en del finjustering men det är fantastiskt att kunna justera motorn från sittbrunnen. Manöverförmågan i låg fart är precis som ni nämner en katastrof. Speciellt när det blåste som igår. Jag var tvungen att backa runt och lägga fören helt från vinden för att inte båten skulle gira från vinden när jag försökte använda motorn för att styra in i den. 

 

När jag väl har styrfart fungerar det förstås utmärkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-08 vid 23:00 skrev Dava:

 

1. Det ska vara möjligt att skota båda seglen från rorkult, skotet till focken behöver alltså flyttas bak.. 

2. Inga trimfunktioner ska sitta så att jag måste hänga ut över kanten för att nå dem.

3. Ekolod ska installeras i fören (200 kHz för att inte störa tumlare)

4. Motorn (elmotor) som nu sitter i aktern ska få ett sidfäste och hela arrangemanget ska kunna stuvas undan och plockas fram i ett handgrepp.

5. Fast/fasta batterier. Här drömmer jag ju om litiumbatterier som monteras mot skottet under rorkult, men mer rimligt är väl att spänna fast ett bilbatteri i utrymmet under akterdäck.

6. Utrymme under för och akterdäck måste ventileras, där blir fuktigt mögligt och äckligt. Här vill jag kunna förvara saker som kök, porslin, extrakläder, segel, motor fendrar etc.

7. Barnen behöver bänkar att sitta på. De ska gärna vara fällbara så att de inte är i vägen.

8. Förvaringsutrymme. Allt behöver en fast plats. Nu far ankaret fram och tillbaka varje gång jag slår.. inte bra.

9. Sovplatser.. 

10. Hamnkapell. Nu fylls båten med vatten varje gång det regnar, hamnkapellet sluter inte tätt och är krångligt att ta av och på. Det är dessutom för lågt för att man ska kunna bo under. 

11. Länspump. Seglar man hårt kommer det mycket vatten in i båten, jag har borrat hål i durken så att det rinner ner i kölsvinet, men därifrån måste jag pumpa.. en elektriskt länspump hade gett mig händerna fria under pumpandet.

12. Spinnakersäckar - jag sänkte en av de två spinnakersäckarna i Kategatt när vi seglade hem båten. Det var en vanlig segelsäck och jag vill ha något i stil med turtlebag som jag kan fästa på något bra ställe så att jag inte tappar den igen..

13. Skotpunkter - Köpte en fin genua som inte kommer kunna skotas mot skotskenan i fören. Dessutom gillar jag inte att de enda skotpunkterna för spinnakergajarna är i aktern. Någonstans mitt i sittbrunnen borde jag kunna sätta ett block..

14. Suggor. Nu finns det inga suggor till spinnakern och efter min tråd om block till skit så insåg jag att suggor även vore en bra lösning till genuaskotet. Men var ska jag sätta dem och hur löser jag en snygg utväxlning.

15. Vinschar - Fick två fina vinschar med båten. Skulle kunna sättas på sidorna för att vinscha ovan spinnaker eller genua.

16. Grabbräcke. Räcke att hålla sig i och ett räcke på durken att ta spjärn mot när det lutar.. 

17. Ta bort handtag för burkning.

18. Nattbelysning - lanternor? LED-lampor för däcksbelysning eller åtminstånde för att hitta saker i sittbrunnen. Kanske LED till sovplatserna.

19. Måla om... Allt bör målas om, botten är målad i jättekladdig och grov självpolerande bottenfärg. Skrovet är vitt med fullt av sprickor. Kanten är blå och färgen är fullständigt krackelerad..

20. Solceller - För att inte behöva ladda båten varje gång man varit ute och alltid ha fullt batteri så hade det varit fint med solceller. Det finns ganska gott om utrymme på plana ytor i aktern..

 

Tänkte att jag skulle göra en uppföljning av vad som är gjort och vad som får stå på att göra till vintern.

 

Ovan ser ni den urspungliga listan. Det blev inte så värst mycket gjort i vinter, men så här ser det ut nu:

1. Skota förseglet från rorkult: Delvis fixat, en lång väl utväxlad tamp är dragen bak till pidestalen så att jag kan skota förseglet enkelt från rorkult, däremot har jag inte fixat så att jag kan sköta skotskenan. Det ska fixas i dagarna, mer om det senare.

 

2. Trimfunktioner på sidorna är inte åtgärdade, men efter helgens katastrofala tävlingsresultat där hålen för dessa trim gjorde att vi seglade med båten mer eller mindre vattenfylld ska nu alla trimfunktioner samlas på insidan av kanterna. Inget ska längre nås från (av) vattnet.

 

3. Ekolod med GPS-funktion är installerad. Fungerar fint. Givaren sitter genom skrovet så långt fram det är möjligt och ger oss lite lite chans att förbereda oss innan kölen slår i grundet.

 

4-6. Elmotorn har ett halvsmidigt sidfäste, se tidigare inlägg. Måste fortfarande skruvas dit med 1-3 vingmuttrar, men kan enkelt stuvas undan. Två hederliga gamla blybatterier från bilar 10-20 år gamla sitter fastspända under däck, utrymmet i akten har fått ett 10 cm ventilationsgaller, fläkt är inköpt, men det har blivit så mycket mindre fukt att jag inte monterat denna.

 

7. Bänkarna som jag byggde står nu i trädgården, jag gjorde nya som skulle fällas, men hann inte montera dem förrän jag skrotade även den idén. Bänkar tar helt enkelt för mycket utrymme. Barnen får sitta på golvet eller kanten. Har köpt en stor kylbox som kan användas som bänk vid längre resor.

 

8. Två gamla (öl?)plastbackar är fastspända med spännband. Ankaret får precis plats.

 

9-10. Vi har dynor på durken så att man kan sova, några övernattningar har vi inte gjort, men kvällar då det blivit mycket sent har barnen kunnat sova på dessa. Klädda i något fuskläder (galon?) så är de hyfsat vädertåliga.IMG_20200902_171659.jpg.a0579e9422d9b1ef52838b542b929500.jpg

 

Hamnkapellet har fått hakar och öglor som gör att jag snabbt kan slänga på och ta av det inför varje resa. Det går att sitta under det. 

 

Jag har även bågar som kan hålla upp det så att det blir lite mer rymd än när det ligger kloss mot bommen. 

 

Bågarna hindrar dessutom stora vattensamlingar att lägga sig på kapellet och långsamt fylla båten med vatten...

 

 

12-19. Har jag i princip inte gjort något åt. Suggor har jag fixat till spinnakern, men genuan har jag inte använt, inte målat eller fixat något räcke att hålla sig i.

 

20. Solcell är monterad enligt bild ett par inlägg här ovan.

 

 

Detta var mest en genomgång. Snart kommer några inlägg om trimfunktioner/lösningar utan att riskera båtens sjövärdighet..

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens projekt har varit att flytta trimpunkter från IMG_20200911_151551.jpg.c8e61c81fa0bca6eed7d3d7d504ead8e.jpgutsidan av sittbrunn till insidan. 

 

Bilden visar en tidig prototyp, men jag tyckte att det fungerade bra. Istället för att behöva hänga ut över kanten varje gång jag skulle justera något har jag dem vid min fria hand vid rorkulten. 

 

Nu är frågan hur jag ska sätta igen alla hål ni ser på bilden?

Jag har inte tid att plasta och göra en permanent lösning till kappseglingarna i helgen, hur ska jag lösa det snyggare än med silvertejp?

 

Lagningen måste klara av att vara under vatten utan att släppa in allt för mycket vatten i båten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med butyltejp, rulla ihop och peta ner i hålen, kanske silvertejp över. Efter kappseglingen petar man bort butylen och fyller igen med glasfiberspackel. Butyltejpen Kan vara bra även till framtida tätningar.

Lycka till på kappseglingen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Lycka till på kappseglingen!

Tack! och tack för tipsen, nu är det löst ;)

 

Vi kan börja fundera på hur jag snyggast tar bort alla hål.. Jag vill ju inte att det ska synas att de har varit där - någonsin. Ytan har en jobbig textur, något halkskyddsmönste och en tanke är att helt enkelt slipa hela ytan slät, gröpa ur runt hålen, plasta, slipa och sedan måla hela ytan med sträckfärg ev med någon halkskyddsfärg i. Tänker att det skulle bli både snyggt och enklast.

 

 

image.png.2102e6823d89adb6f494ef8549b556ef.png

Jag funderar även på att sätta ett grabbräcke i relingen. 

 

Som det på bilden här från jula. 

Upplever ofta att barnen (och även jag) ofta letar efter något att ta tag i.

 

Var skulle man sätta dessa snyggast? Tvärs över burkhandtagen? 

 

Mitt på det blå fältet? Längsgående parallellt med båtens riktning. Handtagen blir kvar på nåder tillsvidare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gamla är barnen? Solingen ska ju burkas och tekniken är att sitta med rumpan utanför och bara vara kopplad till båten via burkbandet. Är man liten kan detta kanske vara lite läskigt men med övning så kommer det att fungera. Så lär er att nyttja burkbanden och burkselen. Dom där Jula ”grabbräckena” kommer bara vara ivägen när man fått in burktekniken.

 

Nu är Solingen ingen Starbåt men titta på denna video hur dom burkar ner Staren så den seglar förhållandevis plant:


Angående hålen så är det väl bara att fylla igen med glasfiberspackel, slipa och måla med lämplig färg. Men halkfärg  kommer säkerligen att förstöra byxorna när ni ska sitta och burka så måla helst med något som är vänligt mot byxbaken. Inte kul om man får hål i regnställsbyxorna, torrdräkten eller våtdräkten!

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att skriva lite i denna tråd igen kanske. Jag har ju startat massor av små trådar för olika projekt med mer eller mindre stort intresse :)

 

Våren närmar sig med stormsteg, ett inofficiellt mål är att sjösätta båten före hamnens fåniga 1 april-regel genom att tjata mig till en tidigare sjösättning.... eller kanske köra båten till en annan hamn.. eller kanske vänta till den 1 april som alla andra år... 😣

 

Sammanfattningsvis är det följande projekt jag sitter och pular på just nu som jag skulle vilja ha klara till sjösättningen:

1. Botten ska bli perfekt! Finns tråd om detta som heter sprutmåla bottenfärg. Jag kommer nog inte att sprutmåla utan tanken är att jag ska köra hem båten, lägga på trilux bottenfärg och slipa denna med fint våtslippapper.

 

2. Alla hål på sidorna ska plastas igen, endast handdtagen ska få vara kvar. När jag köpte båten var sidorna fulla med hål. Inte mindre än 6 relativt stora hål för trimfunktioner satt längs relingen på var sida. Förutom dessa fanns ett antal mindre hål för suggor och gajrar. När båten krängde kraftigt så forsade vattnet in genom dessa hål... Det var så illa att vi fick bryta en tävling då vi inte pallade ösa (och sen gick en massa saker sönder också.. men hade det inte varit för ösandet)

 

3. Ska byta ut pidestalen mot en mittkonsoll som går hela vägen från mastfoten till där pidestalen står nu. En 190 cm lång plastkonstruktion ska skapas. Hur det vet inte ens jag. Startade en projekttråd som ännu är utan några svar 😕 Kanske blir det en plywoodkonstruktion, då kommer jag inte att demontera pidestalen.

 

Sommaren 2019 byggde jag två bänkar som barnen kunde sitta på. Se bild.

IMG_20190825_172524.thumb.jpg.24c25345c65c29393edebfa5f8d24865.jpg

De blev fina och fungerade bra i hamn, men vid segling fungerade de inte. Barnen ville helst sitta på kanten och då fungerade det inte så bra att ha fötterna på bänkarna. Så planen är att göra en centrerad bänk som barnen kan ha fötterna mot när båten kränger och vi vuxna kan fästa krängband till fötterna i om vi får för oss att burka. 

 

Alla trimfunktioner ska också gå i denna och fall och långa tampar ska likt dammsugarslangen kunna sugas in här. Kanske kommer det även att finnas plats för lite stuvutrymmen där man kan lägga kläder och sånt som man inte vill ska bli blött om vi slår runt.

 

 

Det vore kul med lite tankar! Jag ska försöka posta lite bilder på skisser och prototyper i veckan.

Redigerad av Dava
Bild utan barn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Dava:

Dags att skriva lite i denna tråd igen kanske. Jag har ju startat massor av små trådar för olika projekt med mer eller mindre stort intresse :)

 

Våren närmar sig med stormsteg, ett inofficiellt mål är att sjösätta båten före hamnens fåniga 1 april-regel genom att tjata mig till en tidigare sjösättning.... eller kanske köra båten till en annan hamn.. eller kanske vänta till den 1 april som alla andra år... 😣

 

Sammanfattningsvis är det följande projekt jag sitter och pular på just nu som jag skulle vilja ha klara till sjösättningen:

1. Botten ska bli perfekt! Finns tråd om detta som heter sprutmåla bottenfärg. Jag kommer nog inte att sprutmåla utan tanken är att jag ska köra hem båten, lägga på trilux bottenfärg och slipa denna med fint våtslippapper.

 

2. Alla hål på sidorna ska plastas igen, endast handdtagen ska få vara kvar. När jag köpte båten var sidorna fulla med hål. Inte mindre än 6 relativt stora hål för trimfunktioner satt längs relingen på var sida. Förutom dessa fanns ett antal mindre hål för suggor och gajrar. När båten krängde kraftigt så forsade vattnet in genom dessa hål... Det var så illa att vi fick bryta en tävling då vi inte pallade ösa (och sen gick en massa saker sönder också.. men hade det inte varit för ösandet)

 

3. Ska byta ut pidestalen mot en mittkonsoll som går hela vägen från mastfoten till där pidestalen står nu. En 190 cm lång plastkonstruktion ska skapas. Hur det vet inte ens jag. Startade en projekttråd som ännu är utan några svar 😕 Kanske blir det en plywoodkonstruktion, då kommer jag inte att demontera pidestalen.

 

Sommaren 2019 byggde jag två bänkar som barnen kunde sitta på. Se bild.IMG_20190827_193039_1.thumb.jpg.64a6ed7f2c82a9830dec224a5b147cc2.jpg

De blev fina och fungerade bra i hamn, men vid segling fungerade de inte. Barnen ville helst sitta på kanten och då fungerade det inte så bra att ha fötterna på bänkarna. Så planen är att göra en centrerad bänk som barnen kan ha fötterna mot när båten kränger och vi vuxna kan fästa krängband till fötterna i om vi får för oss att burka. 

 

Alla trimfunktioner ska också gå i denna och fall och långa tampar ska likt dammsugarslangen kunna sugas in här. Kanske kommer det även att finnas plats för lite stuvutrymmen där man kan lägga kläder och sånt som man inte vill ska bli blött om vi slår runt.

 

 

Det vore kul med lite tankar! Jag ska försöka posta lite bilder på skisser och prototyper i veckan.

En tanke kunde vara att använda ett badkar i plåt som du kapar på längden och tar ur såpass mycket du vill i bredd så du får den så smal du vill. Svetsa sedan ihop halvorna och slipa noga skarven, sedan kan du plasta direkt mot emaljen. Sedan har du en bänk du vänder upp och ner som du precis som med skotpulpeten du har där nu kan göra lätthål i eller skapa vattentäta utrymmen med hjälp av färdiga stuvluckor du kan köpa. Badkaret är en perfekt gjutform jag själv använde en gång till att tillverka en gasolkoffert till en gammal husvagn.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badkar var kanske inte en så dum tanke! Stabilare form får man nog leta efter och man får en plugg att göra ett stabilt enkellaminat mot tillskillnad mot mina tidigare tankar på att plasta in något distansmaterial.. det är ju viktigt att det blir lätt också!

 

Här kommer en skiss från sidan, framför fallboxen går konsollen in under "däck" masten sitter över den främre delen:

IMG_20210103_225147.thumb.jpg.f3a98d612fd3ef7b77638cfbb17064cd.jpg

 

Skissen som faktiskt finns i en utsågad plywoodprototyp är ju tänkt för att byggas utifrån skivmaterial... Men tanken är att det mesta ska finnas integrerat. Efter diskussioner med andra kappseglare så kommer trim för skotvagnarna att finnas kvar på sidan för full kontroll. I övrigt ska detta göra att jag inte ska få ett ormbo på däck. Alla trimtabbar ska likt damsugarsladden sugas in i konsollen genom olika hjul, block och fjäderkonstruktioner.

 

En fördel är att jag nu kan använda min aktre vinsch om jag behöver extra kraft för någon av alla trimfunktioner. Hur det fungerar med min damsugasladd-lösning har jag inte funderat på.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Dava:

Badkar var kanske inte en så dum tanke! Stabilare form får man nog leta efter och man får en plugg att göra ett stabilt enkellaminat mot tillskillnad mot mina tidigare tankar på att plasta in något distansmaterial.. det är ju viktigt att det blir lätt också!

 

Här kommer en skiss från sidan, framför fallboxen går konsollen in under "däck" masten sitter över den främre delen:

IMG_20210103_225147.thumb.jpg.f3a98d612fd3ef7b77638cfbb17064cd.jpg

 

Skissen som faktiskt finns i en utsågad plywoodprototyp är ju tänkt för att byggas utifrån skivmaterial... Men tanken är att det mesta ska finnas integrerat. Efter diskussioner med andra kappseglare så kommer trim för skotvagnarna att finnas kvar på sidan för full kontroll. I övrigt ska detta göra att jag inte ska få ett ormbo på däck. Alla trimtabbar ska likt damsugarsladden sugas in i konsollen genom olika hjul, block och fjäderkonstruktioner.

 

En fördel är att jag nu kan använda min aktre vinsch om jag behöver extra kraft för någon av alla trimfunktioner. Hur det fungerar med min damsugasladd-lösning har jag inte funderat på.

Kul att du gillade tanken, jag har mina ljusa stunder ibland när jag inte är inlåst på hemmet.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte skrivit här på ett tag. Kanske för att jag inte fått tillräckligt med kul respons. Men tänkte att jag skulle uppdatera forumet på hur det gick med min konsoll.

 

Jag gjorde en form i plywood som jag testade i skarpt läge först i båten på land och sedan under ett par familjeseglingar.. Sista gången i början på April så brast delen som höll vinsch och avlastare, så då var det dags att göra en plastversion.

IMG_20210420_153156.thumb.jpg.dacc8d392dbf98034a5c075241e7e717.jpg

 

Barnen tyckte att den fortfarande var lite låg så plastversionen blev 5 cm högre. Penslade hela trähistorien med något kladdigt fett och klädde in den med aluminiumfolie, gladpack och byggplast.

IMG_20210430_205301.thumb.jpg.a2b4a50a7f86e33d5e759d30f3e1a256.jpg

- Lärdom, gladpack fungerade bäst, alufoile var också helt ok. Byggplasten löse upp sig och korvade sig så att det blev galet oslätt. Ska jag göra om det blir det 100% gladpack..

 

Det var inga problem att lyfta av plastkonsollen från formen. Jag hade räknat med 5 kg polyester, här hade jag redan använt 10... Provade att placera vinsch, avlastare och GPS.

IMG_20210502_170937.thumb.jpg.032298859097846962e42fb263beb8cd.jpg

 

Tyckte att kanterna var lite rangliga så jag plastade fast två tätvuxna furulister i vecket:IMG_20210503_225626.thumb.jpg.6fe7217952d84ee07759ec0efeb288b3.jpg

Plastade faktiskt fast två stående plywood-skott också, men de har jag inte på bild.

 

Sen slipade jag och spacklade innan jag färglade allt med någon silverfärg jag hade liggande i garaget. Plastade fast framsidan mot hyllan under masten och skruvade fast hela historien med plåtvinklar.1743220689_Solingkonsol.jpg.04cb7f00b68b703a814547b841158ee6.jpg

 

 

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...