Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
henderson

Mercury 225hk -90 misständer?

Rekommendera Poster

Hej 

 

har en mercury 225hk från -90 som jag köpte av en polare. Motorn var defekt när hah köpte den, men trodde det skulle vara en peace of cake att fixa. Men icke. 
 

Motorn startar lätt och går på tomgång. Dock tycker jag det inte går på alla cylindrar. 
När jag lägger i växel och ska åka iväg dör motorn. Jag kan dock stå och frivarva fullt. 
När polarn hade båten så gick den dåligt i mellan registret. Men när han väl fick varv på den så gick den men bara på full gas. 
Sen har båten stått i 2år innan jag köpte den. 
 

Jag har bytt Stator, trigger, tändstift och alla har gnista. Komp på ca 10kg i alla cylindrar. 
Soppa pumpen går som den ska. 
 

Det vi luskat fram är att det är en gammal tävlingsmaskin som är konverterad till förgasare. Förgasarna är ultraljudstvättade. Rätt bestyckat enl standard. 
 

Frågan är vad som hänt de senaste 2år från att gå på fullt till inte alls. Och nästa fråga är, vilka delar bör jag nu ge mig på att byta? 
 

har givetvis en film på hur den låter på tomgång, men ingen aning om hur man lägger med de i inlägget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Jorgen01:

För en lekman låter det som att du har ett bra bojsänke.

Finns mer lämpade ställen att göra sig av med gamla motorer på. Sänka dem i sjön känns inte rätt...

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Ett utryck som används ibland när man bedömer något som hopplöst fall.

Finns även ett som heter ståplats i Nybroviken.

Inget av detta är väl lämpligt i praktiken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu frågar TS om hur man åtgärdar motorn, inte hurvida den bör kastas och i så fall hur den återvinns...

 

En maskin som konverterats blir lite svårare att felsöka. Har den gått bra tidigare med den här setupen? Blev förgasarna korrekt bestyckade och justerade med tanke på insug, portning och avgaspipa?

 

Stator och trigger är bytt, det är annars klassiska felkällor. CDI boxarna är också klassiska felkällor på V6orna, men dessa byter man ju inte gärna i onödan.

 

Du pratar om att ”pumpen går”, så antar att elpumpen från sprutet sitter kvar?

 

Många har konverterat dessa motorer till förgasare och även åt andra hållet till sprut, så det går nog att lösa. Rätt väg att gå kan vara att kartlägga vad för delar som sitter på motorn och jämföra vad de som konverterat i staterna kör med. På de forumen finns detta avhandlat ordentligt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla och ladda ner 7th Edition Troubleshooting Guide.pdf

Notera att tändsystemet för förgasar- och sprut-motor är olika. På sprutmotorn styrs t.ex. tändförställningen av ECU:en, på förgasarmotorn styrs den mekaniskt. På båda motortyperna kan det förekomma extrafunktioner, t.ex. tomgångstabilisator och knack/detonations sensorer som påverkar tändförställningen och kan tänkas vara felkällor. Men, Magne249 vet nog mer om dessa snurror än jag 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mange249:

Nu frågar TS om hur man åtgärdar motorn, inte hurvida den bör kastas och i så fall hur den återvinns...

 

En maskin som konverterats blir lite svårare att felsöka. Har den gått bra tidigare med den här setupen? Blev förgasarna korrekt bestyckade och justerade med tanke på insug, portning och avgaspipa?

 

Stator och trigger är bytt, det är annars klassiska felkällor. CDI boxarna är också klassiska felkällor på V6orna, men dessa byter man ju inte gärna i onödan.

 

Du pratar om att ”pumpen går”, så antar att elpumpen från sprutet sitter kvar?

 

Många har konverterat dessa motorer till förgasare och även åt andra hållet till sprut, så det går nog att lösa. Rätt väg att gå kan vara att kartlägga vad för delar som sitter på motorn och jämföra vad de som konverterat i staterna kör med. På de forumen finns detta avhandlat ordentligt.

Denna båt med motor, ( Four winns ) bytte min polare till sig mot en raggarbil. I hopp om att allting var som det skulle. Men icke. Så om motorn har gått som den ska nån gång vet vi inte. Att de är en konverterad EFI var något han hade luskat reda på. Om det stämmer till 110% Vet vi inte heller.

 

Om det är elpumpen som sitter kvar vet jag inte, hur tar jag reda på det?

Det jag kan konstatera är att motorn får soppa av någon pump iaf då det är separat strömbrytare för den.

 

Ang bestyckningen så har jag pratat en del med Lundins i Eskilstuna, han har dubbelcheckat så bestyckningen är rätt, kommer inte ihåg i skrivande stund vad det sitter för munstycken i nu. Men om de är rätt med tanke på portning osv ja de vettifan. 

Lundins tyckte också att felet på denna motor är väldigt märkligt då den beter sig som ett typiskt Stator problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så är det,  och får du fart på motorn så är jag den förste att gratulera.

Hoppas att du lyckas och trevlig båtsommar på dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Alltid lite knepigare när någon konverterat saker.

 

Hur ser stiften ut brinner det på alla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriösa och motorkunniga forummedlemar drunknar tyvärr i pladder... :(

dödskallevarning.png

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Vad är oseriöst med detta?.

Glad att Du frågar! :)
Saken är den att många forumtrådar blir smått obegripliga eftersom ovidkommande inlägg typ skämt ironier ofta ger onödigt stor `o-överblickbarhet´ (Man får kort sagt ofta vid internetsökning som leder till just forum kämpa med svårigheten att skilja `agnarna från vetet´. Alltså plöja ovidkommande textmassa, ofta försöka begripa smått obegripliga korshänvisningar etc.)

   Är bekväm med ett skämt även i seriösa forumtrådar där ju båt/motorägare söker svar på sin undran. Frågeställaren/ trådskaparen förtjänar alltid att bemötas med respekt är min grundinställning.  Men skämt/ironier riskerar att trasa sönder läsbarheten, riskerar allmänt att göra forum mindre läsvärdiga än de annars skulle vara. Kan jag tycka.

Ett skämt (bojsänket) är okej men du har framhärdat skämtet i många inlägg ovan, och det borde du sluta upp med. (Är du förresten okej med att jag ber admin rensa forumtråden ovan från allt tjafs om bojsänken. Inklusive alla mina egna inlägg. Fast ditt urprungliga skämt kan nog gott få ligga kvar.)




 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt barnsliga inlägg. Självklart går motorn att fixa. Det kräver dock en utbildad båtmotormekaniker. Bojsänken göre sig icke besvär!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omålat block tyder på att detta inte är en vanlig standardmotor. 225 std verkar ha kommit först 1994. Du får nog googla runt själv för att försöka hitta info. det kanske går att få lite hjälp av sprängskisser här: https://www.boats.net/catalog/mercury

 

Tillverkningsnummer kan framgå på "frostbrickan" upptill på blocket. 

 

Men här är också ett annat tips:

The serial number should be stamped on the port side of the block, at the parting line where the block separates from the front half, under the throttle arm somewhere.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev guestsson:

Omålat block tyder på att detta inte är en vanlig standardmotor. 225 std verkar ha kommit först 1994. Du får nog googla runt själv för att försöka hitta info. det kanske går att få lite hjälp av sprängskisser här: https://www.boats.net/catalog/mercury

 

Tillverkningsnummer kan framgå på "frostbrickan" upptill på blocket. 

 

Men här är också ett annat tips:

The serial number should be stamped on the port side of the block, at the parting line where the block separates from the front half, under the throttle arm somewhere.

 

På bilderna ser det ut att kunna vara en Mercury XR2. Ball maskin, men som sagt ingen standardmodell och bestyckas nog annorlunda än en vanlig 2.4 eller 2.5. 
Det borde dock Lundins ha koll på.

 

Skulle gärna ha en egen XR2a, de är lite häftiga ändå :)

 

TS: Fota gärna kåpan, riggen och helheten, så blir det lättare att se vad du har. Bäst är dock klart modell och serienr som guestsson skriver.

 

En XR2a är ju lite kända för att kräva underhåll som alla gamla slutkörda tävlingsmaskiner, men låter finfint spec med offshore rigg med avgas ovan vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enormt tacksam för alla svar och ideer. 
själv är jag ganska färsk vad gäller båtmotorer men hållt på med en del annat. 
har väl börjat inse att jag tagit mig vatten över huvudet 😂 

 

några fler bilder som kanske kan svara på några frågor. 

7DBE75DA-E0F6-4455-A598-2DA20DAF9355.jpeg

DF134D0A-990D-4070-9B33-8ED95833CA12.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fota plastkåpan över motorn och riggen(det mellan motorn och propellern) så vi kan se vilken version, rigg och växelhus det är:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes!

 

Visst har du avgasutblås i ”stöveln” ovan växelhuset?

 

Det du har är en tävlingsmaskin på 2L. Den är rätt speciell att åka med pga stumma bussningar, taskigt register på lågvarv och skall gå på dryga 3% raceolja för att må hyfsat. Den har inga termostater, så går kallt nästan hela tiden och älskar bensin och olja.

 

Det är alltså en rätt trist maskin för att åka normalt med och en vanlig Mercury 2.5 v6 är bättre på nästan allt. MEN ljudet är grymt och de varvar mer. De passar på lätta racebåtar. Motorn är skapad för att gå i 2L klassen, den vanliga 2L v6an från Mercury levererar 150hk. Du ligger nog snarare på 180hk än 225hk om jag minns rätt.

 

Så det är mest en motor för de som vill köra klassisk båtracing eller vill vara värst i viken mellan mekkvällarna(de kräver som sagt mycket underhåll). En häftig maskin är det dock och skulle gärna ha en själv, men har inte blivit av än:)

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mange249:

Yes!

 

Visst har du avgasutblås i ”stöveln” ovan växelhuset?

 

Det du har är en tävlingsmaskin på 2L. Den är rätt speciell att åka med pga stumma bussningar, taskigt register på lågvarv och skall gå på dryga 3% raceolja för att må hyfsat. Den har inga termostater, så går kallt nästan hela tiden och älskar bensin och olja.

 

Det är alltså en rätt trist maskin för att åka normalt med och en vanlig Mercury 2.5 v6 är bättre på nästan allt. MEN ljudet är grymt och de varvar mer. De passar på lätta racebåtar. Motorn är skapad för att gå i 2L klassen, den vanliga 2L v6an från Mercury levererar 150hk. Du ligger nog snarare på 180hk än 225hk om jag minns rätt.

 

Så det är mest en motor för de som vill köra klassisk båtracing eller vill vara värst i viken mellan mekkvällarna(de kräver som sagt mycket underhåll). En häftig maskin är det dock och skulle gärna ha en själv, men har inte blivit av än:)


det stämmer om avgasutblåset! 
 

polarn som hade båten innan fick upp båten i dryga 50knop. Och nej det var inte speciellt behagligt 😂 

 

du verkar veta en del om dessa. I vilken ände bör jag börja för att få ordning på denna? 
 

alt, är du sugen på att handla som den står? 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mange249:

Så det är mest en motor för de som vill köra klassisk båtracing eller vill vara värst i viken mellan mekkvällarna(de kräver som sagt mycket underhåll). En häftig maskin är det dock och skulle gärna ha en själv, men har inte blivit av än:)

Passa på, köp den av henderson!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja man blir ju lite sugen. Beror på var den finns och vad du vill ha:) Skicka gärna ett PM med info och om du lyckas få till nån länk till filmen.

 

Jag skulle nog börja med att gå igenom vad som sitter på och se så förgasare, bestyckning och tändning lirar ihop...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-09 vid 14:53 skrev Thomas-1:

Seriösa och motorkunniga forummedlemar drunknar tyvärr i pladder... :(

dödskallevarning.png

Förstår inte vad det är för oseriöst med att rekommendera skrotning.

 

 

En trimmad motor går aldrig att få att gå optimalt i hela varvregistret.

Och tror trådskaparen att han skall kunna använda den som en ”vanlig”

båtmotor så kommer det aldrig att fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-12 vid 19:02 skrev Jorgen01:

Förstår inte vad det är för oseriöst med att rekommendera skrotning.

 

 

En trimmad motor går aldrig att få att gå optimalt i hela varvregistret.

Och tror trådskaparen att han skall kunna använda den som en ”vanlig”

båtmotor så kommer det aldrig att fungera.

Du är tämligen ensam om att komma till slutsatsen att motorn bör skrotas för att den inte passar till båten, så vill du uppfattas som seriös får du nog förklara dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sagt att den inte passar till båten, tycker bara att en sådan motor gjort sitt.

Bättre att investera i ett miljövänligare objekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej TS hendersson!
För att återknyta till syftet med din förfrågan på forumet så fick jag en idé...
Blomsprute-testet (youtube 6 minuter).


Vad jag förstår av din beskrivning i trådhuvudet så har du redan bytt mycket i tändsystemet - men ditt öra uppfattar ändock små hackande avbrott i motorljudet?
(Om det vore förgasarfel - vilket ofta är fallet då en motor är svag - skulle knappast sådana `småhackanden´ i motorljudet uppstå?)


Tändkablarna åldras ju som allting annat, dess isolering spricker med tiden. I kabelisoleringens kanske helt osynliga sprickor kan fukt senare tränga in. `Blomsprute-testet´ kan avslöja sådant snabbt och enkelt, om man har tur?

 

Äh, bara ett tips. ;) 
Skulle själv utfört och testat blomsprute-sprejning av tändkablaget i halv/hel-mörker enligt videon i ditt läge.
Billigt test, snabbt utfört, så varför inte?
[Skulle du se gnistor (sparks) eller ljusbågar (arks) så indikerar det isolationsfel, alltså skröpligt åldrade sprickfylld kabelisolering. (Normalt skall ett tändsystems kablage tåla fukt/blomspray, givet att du laddat blomsprutan med vanligt osalt kranvatten.)
Bilar skiljer sej från båtar, fukten i havsmiljö är ju salt och leder elektrisk ström så kraven på elektrisk isolation är ännu högre hos båtar.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...