Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
henderson

Mercury 225hk -90 misständer?

Rekommendera Poster

22 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hej TS hendersson!
För att återknyta till syftet med din förfrågan på forumet så fick jag en idé...
Blomsprute-testet (youtube 6 minuter).


Vad jag förstår av din beskrivning i trådhuvudet så har du redan bytt mycket i tändsystemet - men ditt öra uppfattar ändock små hackande avbrott i motorljudet?
(Om det vore förgasarfel - vilket ofta är fallet då en motor är svag - skulle knappast sådana `småhackanden´ i motorljudet uppstå?)


Tändkablarna åldras ju som allting annat, dess isolering spricker med tiden. I kabelisoleringens kanske helt osynliga sprickor kan fukt senare tränga in. `Blomsprute-testet´ kan avslöja sådant snabbt och enkelt, om man har tur?

 

Äh, bara ett tips. ;) 
Skulle själv utfört och testat blomsprute-sprejning av tändkablaget i halv/hel-mörker enligt videon i ditt läge.
Billigt test, snabbt utfört, så varför inte?
[Skulle du se gnistor (sparks) eller ljusbågar (arks) så indikerar det isolationsfel, alltså skröpligt åldrade sprickfylld kabelisolering. (Normalt skall ett tändsystems kablage tåla fukt/blomspray, givet att du laddat blomsprutan med vanligt osalt kranvatten.)
Bilar skiljer sej från båtar, fukten i havsmiljö är ju salt och leder elektrisk ström så kraven på elektrisk isolation är ännu högre hos båtar.]

Hej

Absolut för enkelt för att inte testa! Tack för tips! 
 

Missljud skulle jag inte kalla det. Mer ett bluddrande. Tomgång funkar utan problem. Men så fort man lägger i växel så orkar den inte nämnvärt mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så enkelt att någon av spolarna börjar ge upp, ser stiften likartade ut?  kollat spänningen/gnistlängd,  verktyg finns att köpa eller göra själv.

 

post-5279-0-67494000-1472658527_thumb.jpg.c03a85cf46b71fa34a0de9c3e8732ca5.jpg

 

Har du ett stroboskop kan du även kolla så inte någon av cylindrarna tänder felaktigt pga av triggern

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...