Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
cocos

Seg och plana flytta riggpinne?

Rekommendera Poster

Hejsan har en örnvik 450 med en 30hk fyrtakt som planar ut dålig om en sitter längst bak om man är två stycken.. fören rakt upp och gräver ner sig bak.. läst att man kan flytta riggpinne men vet inte vart. Bifogar bild för hjälp 

 

http://www.bilddump.se/bilder/20200107120816-2a00:801:42a:765a::1856:26dd.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite liten motor skulle jag säga. Har själv haft en ryds 480 med en 30 hk (2-takt) som jag bytte upp till en 40 hk (2-takt) vilket gjorde stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, har du måhända för lång rigglängd?
    Vet att du under förra årets sommarsäsong hade problem med propellern enligt tidigare forumfråga. Kan det vara så att din 4takts-motor jobbar alltför tungt, alltför djupt under havsytan?
Vete katten, bara en fundering.

Har nedan klippt ihop en bild med detaljerna hos denna min fundering.
(I fig 1:s bildkälla kan läsas att max rekommenderad motorstyrka är 20 Hk. Viss ´övermotorisering´ rekommenderas ibland s.a.s `mellan skål&vägg´. Så här... har du den lätta öppna motorbåt (bildfig 1 nedan) så är 30 Hk full tillräckligt, alltså även inräknat viss övermotorisering!. Örnvik 450 förekommer i senare och moderniserade - tyngre  varianter- där kanske 30 hk är i underkant enligt skribent Freez ovan. )
Bra ifall du kan bekräfta att just din "örnvik 450" ser ut enligt fig 1 nedan, detta eftersom senare varianter av båtmodellen kan ha tyngande överbyggnader etc!?

Bildkällor:  (fig1
respektive bildens fig2.

örnvik450.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inget om den båten eller motorn, länken fungerade inte för mig men generellt så funkar det så att ju längre in mot akterspegeln motorn är ju lättare planar den, ju längre ut så går den fortare. För långt ut så vill den gärna hoppa med fören. Har man eltilt så justerar man allt eftersom fart, last och vågor påverkar. Du får helt enkelt testa, ex i inre läget och se hur det fungerar, flytta ett pinnhål, testa osv, någonstans hittar du en kompromiss som fungerar någorlunda till både accelerationen och fart. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en örnvik 450 cabin.. va ute idag bytte ju propp i höstas för den innan den ska plana ut varvar den bara utan att öka hastighet.. problemet kvarstår nu märkte jag idag 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om maskinen varvar men inget händer är risken stor att det är vulkningen i propellernavet som släppt. Prova då att sätta ett sträck med en tuschpenna på proppen och på axeln mitt för varandra och kör en repa. Ligger inte sträcken mitt för varandra efter turen är det vulkningen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ChristerN propellern är helt ny, och den gamla såg ja inte täcket på att det släppt så måste va något annat... :(

Redigerad av cocos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är antingen vulkningen av proppen eller brytpinnen (inte vanligt att sådana motorer har brytpinne) eller drivaxeln som är av (inte vanligt på nyare motorer att det är drivaxeln). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag kan väl kolla om den nya proppen är dålig men har svårt att tro de, brytpinne sitter de inte på den. för de är som att den slirar bara om du förstår vad jag menar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev cocos:

Ja jag kan väl kolla om den nya proppen är dålig men har svårt att tro de, brytpinne sitter de inte på den. för de är som att den slirar bara om du förstår vad jag menar. 

Förstår precis vad du menar och då är det de tre alternativ som jag beskrev ovan som är möjliga med tillägget att vi nu kan ta bort alternativet brytpinnen. Återstår då antingen vulkningen (troligast) eller drivningen. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl ett alternativ till och det är om propellern ventilerar (kaviterar) så det inte blir driv. Men det låter långsökt om den har fungerar innan och inte är ändrad i sin montering. Att drivningen skulle gå sönder så den varvar uran att driva låter märkligt, morde ju låta illa om några splinnes eller drev gett sig så den slirar, men inte omöjligt kanske. Enklast är nog att utesluta propellern genom att märka upp som beskrivits ovan och testa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland sker det även att nya saker är felaktiga. (Tänker på propellern och vulkningen). 

 

Felsöka är bästa sättet att vara säker på hur det ligger till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev cocos:

Hej, har en örnvik 450 cabin.. va ute idag bytte ju propp i höstas för den innan den ska plana ut varvar den bara utan att öka hastighet.. problemet kvarstår nu märkte jag idag 

Vet inte om det är min läsförståelse som spökar, men förstår inte riktigt ditt inlägg. 

Om du smyger upp i fart slirar den då också. 

Vad har du för stigning på propellern vad för motor? 

 

På min båt så släpper propellern om Jag  drar på för hastigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är jag själv i båten tror jag de är okej, men när vi är två båda sitter långt fram så gräver den ner säg mycket när jag smyger iväg på gasen.. sen precis när den börjar få "kraft" och ska plana ut så varvar den ur bara.. Ibland går de som vanlig men ofta blir de att den bara varvar ur utan att få fart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev cocos:

Är jag själv i båten tror jag de är okej, men när vi är två båda sitter långt fram så gräver den ner säg mycket när jag smyger iväg på gasen.. sen precis när den börjar få "kraft" och ska plana ut så varvar den ur bara.. Ibland går de som vanlig men ofta blir de att den bara varvar ur utan att få fart. 

Ok, det tycker jag snarare låter som att propellern suger luft. Hade det varit drivningen Borde det inte gå ibland och ibland inte. Kan motorn vara monterad ett håll för högt? Är det ett vanligt planade v-format skrov brukar det bara lagom att ha plattan ovanför propellern i samma höjd som nedersta delen av skrovet. Har du en liten köl en bit fram så kanske den borde vara ytterligare lite ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

Tyvärr har jag vart bortrest och kom precis hem! ska försöka hinna med och testa båten i veckan då jag sticker iväg på jobb nästa vecka. Ska markera proppen och se om den flyttar sig men.. Men är de någon kunnig om riggpinne om jag ska prova de också? 

82834040_596786797553862_4183950083684827136_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag med en båtkunnig kompis så löser det sig omgående.

Han lär märka om det slirar eller är greppet i vattnet som är tappat.

Om du bor i närheten till Ölandsbron eller eventuellt i närheten av O-hamn

så skall jag följa med dig, så reder vi ut detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ska höra med min lokala meck, bor tyvärr i Karlstad så blir lite långt :D men tack ändå ! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den tappar greppet. kan du be någon eller själv knacka till en lite "cup" på propellern då brukar greppet bli betydligt bättre 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...