Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Robinjaha

Är 400h mycket?

Rekommendera Poster

Har tittat på en Mercury 60hk från 2007.

 

Utombordaren säljs av ett bekant bra företag men frågan är den, är 400 h mycket eller lite i gångtid för en sådan motor?

 

Priset är 32 000 kr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gångtid i snitt 30 timmar per år. 

 

Försök att bilda dig en uppfattning om hur mycket du själv kommer att köra.

Och jämför med detta. 

 

Frågan bör ju vara svår att svara på utan att veta nåt mer. 

T ex, har motorn alltid gått större delen av tiden, för t ex transport på mer än halvgas. 

Eller har det semesterputtrats, kanske typ trollat?

 

Och hur är det med servicedokumentation? 

 

Nybytt olja i drevet... "höstservice" ? Varför då?

Läcker drevet in vatten? 

När fick motorn nya tändstift, impeller mm bytt senast o s v?

 

 

Mitt svar är väl svävande kan tyckas. 

Köpte för ett år sedan en 2006 års bil, som nu gått 10 600 mil för en ringa peng. Kamremsbyte är väl den största enskilda utgiften av totalt 20 000 kr i delar, däck, oljor o arbete. Alltså mer än vad bilen köptes för. 

Nu kört 1500 mil. 

Var det ett bra köp? 

 

Jo, det är det om bilen nu funkar i tre år till. 

 

Det är väl så du får se det. Men en ordentlig grundlig service är väl vad motorn mår bäst av, för att funka i många år till. 

 

Gissar att du har möjlighet att provköra motorn, tillsammans med någon som känner till just sådana. 

Eller köper du så att säga oprövat o litar på säljarens argument, att den går bra... Vad det nu betyder. 

 

 

Köpte för nåt år sedan en snöskoter till ett verkligt bra pris. 2.5 år gammal, endast 14 mil! 

Tvåårs fabriksgarantin, 2 år, var utgången. 

Men säljaren (företag), gav mig en motsvarande garanti under hela följande säsong. Sånt skapar förtroende. 

En vanlig körsträcka per säsong kan vara några hundra mil. Och det skulle väl en perfekt skoter gå... 

(Går fortfarande mycket bra.) 

 

 

Så om säljaren är säker på att motorn är i ett bra skick, kan man tycka att du får nån slags garanti. I vart fall möjlighet att testa och provköra en viss tid. 

Kanske rent av hyra, ifall det inte slutar med ett köp. 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit en bil motsvarar det 2000 mil.

Fast bilen går inte i uppförsbacke hela tiden.

Skulle du köpt en bil som gått 2000 mil med husvagn efter sig hela tiden?

Alltså ifrån att den varit ny och till samma pris den kostade när den var ny.

Svarar du jag på denna fråga så köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Hade det varit en bil motsvarar det 2000 mil.

Fast bilen går inte i uppförsbacke hela tiden.

Skulle du köpt en bil som gått 2000 mil med husvagn efter sig hela tiden?

Alltså ifrån att den varit ny och till samma pris den kostade när den var ny.

Svarar du jag på denna fråga så köp.

Nu får du utveckla det där gärna, varför i uppförsbacke och med husvagn?

Hur kommer du fram till 2000 mil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt går alltid i uppförsbacke och för att göra en jämförelse så är det som om

en bil har släp efter sig. Dra av gasen på båtmotorn så får du se.

Jag gör bedömningen att en bil körs fem mil i timmen i snitt,

vid blandad körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Robinjaha:

Nu får du utveckla det där gärna, varför i uppförsbacke och med husvagn?

Hur kommer du fram till 2000 mil?

Jorgen01 får väl svara mer detaljerat, men:

På sjön är det alltid "uppförsbacke" för båtmotorer, det är ju sällan, eller aldrig som man kan lätta på gasen och bara rulla/flyta på i friläge... eller hur!?

"Husvagnen" till sjöss är ju den extra belastning en båtmotor jämfört med en bilmotor får arbeta mot då vattnets friktion är större än det rullmotstånd en bil möter på plan landsväg. Landsvägar går ibland i nedförsbacke (exakt lika ofta som det är uppförsbacke), då minskar motståndet, visserligen kan man till sjöss ha såväl vind som ström med sig, men det går ändå inte att jämföra.

 

400 timmar låter inte mycket, men det är sällan gångtimmarna som tar kål på båtmotorer, det är tidens gång.... det rostar, gummidetaljer torkar ut etc, etc.

 

Sedan hade väl kanske jag kunnat tänka mig att köpa en bil som alltid dragit tungt, i ständiga uppförsbackar, om det var en bil som var avsedd för detta, typ en Land-Rover eller någonting ditåt, då är det väl mer med hästsläp än husvagn som bilen kånkat på... Om nu den körts ordentligt och all service gjorts på rätt sätt...

Litet "Land-Rover" kan man ju tycka att det är med båtmotorer också, dom är ju gjorda för att jobba hårt, men kanske inte hur hårt som helst. Dieselmotorer håller ju länge om dom sköts om ordentligt, min hade bara gått knappt 600 timmar när jag köpte den, nu litet drygt 750 timmar, och det är inte mycket för en diesel. Annat är det med bensinare, och då utombordare... är det förresten en 2- eller 4-taktare?

 

Jag hade inte gett allt för mycket pengar för en tretton år gammal utombordare, oavsett hur många gångtimmar den har, visst man kan har tur, men sannolikt har tidens tand, inte gångtimmarna, tagit ut en del av sin rätt. Men inte för ty, den kan ju hålla fem-sex år till, men man vet aldrig....

 

Men jag är dessvärre präglad under ungdomsåren med alltför gamla utombordare med minst sagt tvivelaktiga funktioner, tur att det gick att ro, ibland segla och någon gång bogsera... Lånad trailer och landsvägstransport var det en gång också minns jag.

 

Nedförsbacke till sjöss existerar egentligen inte, som den gången den lånade lillcitrans motor gick sönder högst uppe i ett bergspass i Schweiz, det gick att rulla ned nästan enda fram till en verkstad i Andermatt med bara kass motorbroms (det var urusel kompression i den motorn) till dalen, men då var bromsarna mer än jättevarma... Det gör du inte om med en båt, ens i Niagarafallen...;)

 

Sedan kan jag inte släppa tanken på husvagnen, till sjöss, Toan/Thalatta och jag har ju omväxlande visat bilden på den ombygga Mercan med tillkopplad husvagn till sjöss utanför Smögen/Kungshamn... Den var inte speciellt sjövärdig, det fanns inga ABS-bromsar eller krockkuddar på den tiden, inte ens hos MB.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaa då förstår jag lite bättre.

 

Det är en 4-takts maskin det handlar om.

 

Med tanke på alla 80 och 90 tals tvåtaktare som snurrar på där ute ännu så måste ju utombordarna vara rätt så stryktåliga? Eller kanske va, stryktåliga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför jag tog husvagn istället för hästtrailer var att med husvagnen får du

även ett högre luftmotstånd.

Jag tror att i alla fall när det gäller lastbilar så efter 70 kilometer i timmen är

luftmotståndet högre än  rullmotståndet. (läst någonstans)

Här finns lite tankar för er att utveckla när det gäller båt.

Vilket påverkar mest när båten planar? Vatten eller luft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten planar, funkar den väl i stort sett som en flygmaskin... strax ovan vattenytan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Robinjaha:

Ahaa då förstår jag lite bättre.

 

Det är en 4-takts maskin det handlar om.

 

Med tanke på alla 80 och 90 tals tvåtaktare som snurrar på där ute ännu så måste ju utombordarna vara rätt så stryktåliga? Eller kanske va, stryktåliga..

Fyrtaktare brukar klara sig bättre, om dom tas omhand ordentligt.

Tja man får väl räkna på vad en sådan gammal maskin kostar att hålla igång, både i pengar och i miljöhänsyn.

Vi har saltvatten här hos oss, det tär på materialet.

2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Varför jag tog husvagn istället för hästtrailer var att med husvagnen får du

även ett högre luftmotstånd.

Jag tror att i alla fall när det gäller lastbilar så efter 70 kilometer i timmen är

luftmotståndet högre än  rullmotståndet. (läst någonstans)

Här finns lite tankar för er att utveckla när det gäller båt.

Vilket påverkar mest när båten planar? Vatten eller luft?

Ingen idé att bygga strömlinjeformade lokaltrafikbussar, inte heller strömlinjeformade mopeder, men det tycks moppedesigerna inte bry sig om... Modernare motorbåtar är ju lika strömlinjeformade som rymdskepp Trek Wars och andra filmer, det är tydligen viktigt med det förmodade luftmotståndet i rymden, där ingen kan höra dig skrika.

Jag har nog läst samma artikel någonstans, någon gång.

1 timme sedan skrev Hybro:

När båten planar, funkar den väl i stort sett som en flygmaskin... strax ovan vattenytan. 

Ja då ja, men innan dess går det ju åt en massa kraft för att få den att lyfta.

Men då vill man ju åka ännu fortare och då går det åt mer kraft igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker liknelse med uppförsbacke med mera är felaktig.

Den liknelsen är väl passande för att förklara bränsleförbrukning.

Men inte för slitaget på båtmotorn.

En båtmotor är gjord för den belastning man har i vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen kolvmotor som är konstruerad för att gå med lägre varv än vad spjället är öppet. Gäller på sjö som vatten och luft. Så motorn slits mer eller mindre hela tiden då den är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
20 timmar sedan skrev Hybro:

Gångtid i snitt 30 timmar per år. 

 

Försök att bilda dig en uppfattning om hur mycket du själv kommer att köra.

Och jämför med detta. 

 

Frågan bör ju vara svår att svara på utan att veta nåt mer. 

T ex, har motorn alltid gått större delen av tiden, för t ex transport på mer än halvgas. 

Eller har det semesterputtrats, kanske typ trollat?

 

Och hur är det med servicedokumentation? 

 

Nybytt olja i drevet... "höstservice" ? Varför då?

Läcker drevet in vatten? 

När fick motorn nya tändstift, impeller mm bytt senast o s v?

 

 

Så om säljaren är säker på att motorn är i ett bra skick, kan man tycka att du får nån slags garanti. I vart fall möjlighet att testa och provköra en viss tid. 

Kanske rent av hyra, ifall det inte slutar med ett köp. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Håller med Hybro. 

 

400h gångtid är inte mycket på en utombordare om den gått 30 "normala" timmar per säsong. Ser den "fräsch" ut på riggen och under kåpan. Motorer som är välskötta eller gått i bräckvatten/insjöar kan ju vara som nya. 

 

Kan du inte pruta så se till att du får någon maskingaranti vid köpet och ev nästa service.  

 

Kör själv beggat. I nuläget Mercrusier V6 från -97, E-tec 60hk från -08 samt en liten Tohatsu 4hk -05 som alla tuffar på som dom ska än så länge.

 Jag handlar för det mesta på magkänslan fullt medveten att det kan skita sig med gammalt som nytt. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

400 timmar är inte så mycket. Service är däremot viktigt att det är gjort.
Sedan är korrosionen det som tar de flesta snurror och där brukar man ju kunna se om motorn är angripen generellt vilket ju då kan tyda på invändiga skador.

 

En utombordare är bestyckad/programmerad för att hålla rätt AFR/Bränsleblandning vid olika last så länge man proppar den korrekt. Korrekt menar jag att den når specat maxvarv med aktuell last. Följer man det slits motorn normalt och 400timmar är inga som helst problem. Det överdrivna slitaget kommer när kolvhastigheten blir lägre än vad som är beräknat och motorn går för snålt med tillhörande temperaturökning i förbränningsrummet som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mange249:

400 timmar är inte så mycket. Service är däremot viktigt att det är gjort.
Sedan är korrosionen det som tar de flesta snurror och där brukar man ju kunna se om motorn är angripen generellt vilket ju då kan tyda på invändiga skador.

 

En utombordare är bestyckad/programmerad för att hålla rätt AFR/Bränsleblandning vid olika last så länge man proppar den korrekt. Korrekt menar jag att den når specat maxvarv med aktuell last. Följer man det slits motorn normalt och 400timmar är inga som helst problem. Det överdrivna slitaget kommer när kolvhastigheten blir lägre än vad som är beräknat och motorn går för snålt med tillhörande temperaturökning i förbränningsrummet som följd.

Med en lägre kolvhastighet än beräknat, är det t.ex vid för stor propeller med för mycket last och full gas? 

Bara som ett tydligt exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Robinjaha:

Med en lägre kolvhastighet än beräknat, är det t.ex vid för stor propeller med för mycket last och full gas? 

Bara som ett tydligt exempel.

Precis!

Men det blir samma problem(fast mildare) även i marschfart med för stor propp, så man bör inte ha för stor propp även om man bara kör lugnt.

 

Rätt proppat är enligt mig att man med lätt last når det högsta tillåtna maxvarvet, så att man har marginal för ytterligare last..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att priset låter väl tilltaget. Vad kostar en ny motsvarande motor?

 

Magkänslan skall inte föraktas.

Kolla helhetsintryck såväl som detaljer.

Om den sälja av en firma skall det vara med viss garanti. Provkörning, helst på en båt kan jag tycka att man kan kräva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tycker att priset låter väl tilltaget. Vad kostar en ny motsvarande motor?

Listpriset på en Yama 60hk ligger kring 80 kSEK.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit en bil så hade priset varit  max 20% av nypriset 2007.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på motorn just och den hade massa lacksläpp vid drevets fastsättning.

Dessutom så hade den två stora ränder med korrosion uppe vid motorkåpan. Hmm inget för mig nej tack.

 

Däremot hade firman en till 60hk Mercury från 2017 till salu  aningen mera gångtid sa han och priset var  45 000 kr.  Denna var däremot mycket finare.

 

En 2020s modell av 60 hk Mercury kostar 80 000 kr som referens.

 

Nå väl, det är ju vinter nu sägs det.

Kanske man ska titta vidare i lugn och ro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-07 vid 18:09 skrev Jorgen01:

Vilket påverkar mest när båten planar? Vatten eller luft?

Självklart är det vattnet som gör mest motstånd om du inte har en extrem farkost som inte rör vattnet

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...