Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bhemac

Vindgenerator

Rekommendera Poster

Ok, när fan bir gammal så blir han religiös!

Alltså har jag beställt en vindgenerator.

Egentligen tycker jag inte om dessa tingestar, de väsnas, är dyra, går sönder och är i vägen.

Vindgeneratorn har den fördelen att de, till skillnad från solpanelerna, lämnar energi även så här års.

Men jag fick ett tips och kunde inte motstå frestelsen att beställa en. Den ska levereras från Spanien så det ska inte tillkomma moms/tull.

Priset 1846,97kr. Klart värt att testa, går alltid att sälja till någon båtgranne om jag inte blir nöjd.

Den ska kunna lämna 400W (ca 30A) vid 13m/ eller 25knop vind. Det borde kunna ge ett snitt på 30-40Ah per dygn. Vilket så här års motsvarar minst ca 1000W solpaneler.

Alltid lite kul med experiment!

 

Vindgen1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väntar nyfiket på rapport huruvida den uppfyller dina förväntningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindgenerator kan nog vara ett bra komplement till solpaneler. Utöver dessa så återstår släpgenerator som alstrar ström när man seglar. Det lär dock inte blåsa kring 13 m/s så ofta, speciellt inte i Vänern. Se SMHI's sammanställning med vindrosor för några platser i Sverige.

Det som är mer intressant är vad en vindgenerator alstrar vid vindar under 5 m/s.

Vore trevligt med en länk till den beställda vindgeneratorn samt även ett diagram som visar effekten vid olika vindhastigheter. En sån där snurra behöver väl fästas ordentligt till båten, både med vertikalt rör och stag. Hur lågt vågar man placera denna utan att skalperas av vingarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart intressant! Priset kan man inte klaga på heller. 30 A vid 13 m/s låter kanon! Vad är det för diameter på snurran?

 

Vår generator (Rutland 913) behöver ganska mycket vind för att laddningen skall komma igång. Kan tänka mig att det är kring 4 m/s. Den snurrar även i lättare vindar men jag tycker att den inte ger något nämnvärt då. Kan ju vara vår analoga amperemätare som inte håller måttet. Blåser det kring 10 m/s ger den ca 4 A och vid 15 m/s ger den ungefär 8-10 A.

 

1 timme sedan skrev per_62:

Hur lågt vågar man placera denna utan att skalperas av vingarna?

Manualen till vår säger minst 2,3 m från däck. Det är verkligen inget man vill få in fingrarna i när propellern snurrar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vindgenerator skulle passa åtminståne mig ganska dåligt. Visst, effekten är på papparet hög, men när jag efter dagens båttur eller segeltur kommer iland lägger jag mig i lä bakom en ö. Vindstilla helst, inget bra läge för en vindgenenerator. Om det blåser då är det ett ständigt ylande med båtgrannarnas onda blickar. Ska den där inte lätta snart. För mig funkar det säkert bättre med solceller som ger  något hela tiden på dagtid oavsett var jag lägger båten.

Men för en långseglare funkar det säkert mycket bra. Mekaniken tror jag inte är något problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev per_62:

Vindgenerator kan nog vara ett bra komplement till solpaneler. Utöver dessa så återstår släpgenerator som alstrar ström när man seglar. Det lär dock inte blåsa kring 13 m/s så ofta, speciellt inte i Vänern. Se SMHI's sammanställning med vindrosor för några platser i Sverige.

Det som är mer intressant är vad en vindgenerator alstrar vid vindar under 5 m/s.

Vore trevligt med en länk till den beställda vindgeneratorn samt även ett diagram som visar effekten vid olika vindhastigheter. En sån där snurra behöver väl fästas ordentligt till båten, både med vertikalt rör och stag. Hur lågt vågar man placera denna utan att skalperas av vingarna?

Det blåser nog ganska bra i Vänerområdet, det är bara att kolla var vindkraftparkerna ligger.

Något diagram har jag inte sett och jag skulle ändå misstro det. Har kollat lite andra diagram och 25W vid 5m/s och 75W vid 7,5m/s verkar realistiskt. 

Tittar man på vindfrekvensen nedan så ska det tydligen blåsa 4-13m/s under 75% av tiden. Alltså borde ett försiktigt, rimligt antagande vara att man i snitt kan få 30-40Ah/dygn. Kombinerat med lite sol så bör det kunna räcka till kyl och övervakning året runt och dessutom hålla batterierna fulla. Kylen kanske man inte behöver dec-feb men april-nov borde man kunna ha både kyl och frys igång. Jag ser det som ett experiment.

Rotorn är 1,3m, en rimlig masthöjd är nog 2,6 till 3,0 m över däck. Min radarmast är typ 2,5m så de kan kanske matcha varandra? Tittar man på andra så krävs nog inte något speciellt kraftigt rör. Radarns 80mm rör borde räcka.

Jag köpte den HÄR.

Detta är nog inte den bästa vindgeneratorn men det säljs tydligen i mängder. Priset är rätt och att lägga 10-20tkr är ointressant.

 

En annan intressant aspekt är att kunna utnyttja den dumpade effekten. När batterierna är fullt laddade så belastas inte generatorn och snurran kan övervarva. Därför vill man ha belastning i form av ballastmotstånd. En del regulatorer har detta inbyggt. De som inte dumpar får byta lager ofta. Sen finns det bättre regulatorer med möjlighet att ta ut detta överskott och tex göra varmvatten. Detta är en läcker tanke, alltid varmvatten.

 

PS diagramet ned visar väl tydligt att man ska ha segelbåt!

 

Vind.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev vega1959:

Jag tycker att vindgenerator skulle passa åtminståne mig ganska dåligt.

Så har jag alltid tyckt men det kan vara värt att testa. I sämsta fall får jag mera kött på benen när jag ska prata skit om vindgeneratorn. Det var ungefär samma tänk när jag köpte en långkölad båt och upptäckte att de inte alls var så dåliga som en del hävdar. Man måste testa ibland.

Nackdelen med solpaneler är att de bra ger ström jui - augusti. Nästan helt värdelösa när man tex kommer in i oktober som är en fantastisk seglingmånad!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindsnurror är ju väldigt bra. Ser bra ut på segelbåtar, men rent utav löjliga på motorbåtar.

Även detta är ett tillbehör som sänder signaler till andra båtägare, "här är minsann en kille som..." (fyll i valfritt epitet!)

 

Men kanske vanskligt att jämföra med de stora vindturbinerna som står på land, dom står ju högt upp och är väldigt höga i sig själva, dessutom är dom placerade så att inga störande turbulenser eller liknande kan störa dem.

 

Annat är det ju nere på den nivån där vi har våra båtar, några meter ovanför vattenytan...

@vega1959 är redan inne på detta...

Och det är väl i de mer labra brisarna man vill ha laddning, inte "varje gång" det är storm...

 

Men det ena utesluter väl inte det andra, vindgenerator när det blåser och solcellspaneler när solen skiner, så får man väl hoppas då på lätt bris i solsken dagtid och kuling nattetid..:P

Släpgenerator har nämnts, men det finns ju inombordare med generator och landström också.

 

Jo även jag har hört det vinande ljudet från sådana här generatorer, men det låter ju mycket trevligare än surret från ett bensin- eller dieseldrivet elverk, och inte lika irriterande som ett fall som slår mot en aluminiummast... Eller dansbandsmusik non-stop.

Man utan att ha kunskap i detta, så har jag hört att det är skillnad på oljudet, i samma hamn var det två snurror som lät väldigt annorlunda, vet ju inte vad det var för fabrikat, en av dem hade en ring i periferin av bladen, den lät mindre än ett aggregat med långa smala blad.

 

Min fru fick plåstra om en gubbe för en del år sedan som fått upp skalpen i vindgeneratorn, han var rätt omtumlad och hade ett djupt jack mitt på skallen, det blödde rätt bra. Det slutade med SSRS och ett besök på en jouröppen vårdcentral och några suturer, samt sedvanlig commotiokontroll. Så man får ju kalkylera med en olycksrisk också, du kar väl redan en skyddshjälm på dig?.

Svågern berättade om en kanske ovanligare incident, en kille med kastspö trasslade in linan i en vindsnurra någonstans i någon Jylländsk hamn.

 

Jag skulle kunna tänka mig att vindsnurror på båtar kan framkalla fara för lågt flygande drönare också... men det får vi nog diskutera i en annan tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo även jag har hört det vinande ljudet från sådana här generatorer,

Det förstår du är något vår Herre löser, förr eller senare blir man mer eller mindre döv!

--

Vi had en tanke en gång att sätta en vindsnurra på bryggan för att ladda, detta var innan det var vanligt med eluttag på bryggorna. Men efter ett antal turer med kommen så gav vi upp. Att få ett kommunalt tillstånd var inte enkelt.

Vår nästa ljusa ide var att skaffa något gamalt vrak att sätta en eller flera snurror på. Då var bryggplatserna löjligt billiga. Idag är de löjligt dyra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

Blåser det kring 10 m/s ger den ca 4 A och vid 15 m/s ger den ungefär 8-10 A

Kraften från vinden är proportionell mot kvadraten på vindhastigheten. En ökning från 10 till 15 m/s är en vindökning med faktor 1,5 vilket betyder en kraftökning på 1,5 * 1,5 = 2,25 ggr. Så det verkar rimligt att strömmen går från 4 till 4*2,25 = 9A om vindsnurran kan använda sig av all tillgänglig kraft och är lika effektiv vid båda vindhastigheterna.

 

 

18 timmar sedan skrev bhemac:

Den ska kunna lämna 400W (ca 30A) vid 13m/ eller 25knop vind.

Vilket betyder att den antagligen lämnar kring 7,5A (en fjärdedel) vid halva vindhastigheten (6,5 m/s). Sedan beror det såklart på vid vilken vindhastighet den är som effektivast.

 

 

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog bra för dig bhemac. Du gillar ju att testa grejer. 
Det här med vindsnurror får mig att tänka på varvet där jag har båten på vintern. De hade en överbliven vindsnurra modell större från en större båt som stod ordentligt uppsatt på landbacken för att generera ström till ett hushåll när den vanliga strömmen gick, vilket den gör då och då på denna plats långt från ära och redbarhet. I en storm för ca ett år sedan blåste två vingar av snurran och landade närmre 100 m bort. Blev lite som en bumerang (som ju ursprungligen är ett jaktvapen). Tur att ingen kom i vägen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev ChristerN:

Det blir nog bra för dig bhemac. Du gillar ju att testa grejer. 
Det här med vindsnurror får mig att tänka på varvet där jag har båten på vintern. De hade en överbliven vindsnurra modell större från en större båt som stod ordentligt uppsatt på landbacken för att generera ström till ett hushåll när den vanliga strömmen gick, vilket den gör då och då på denna plats långt från ära och redbarhet. I en storm för ca ett år sedan blåste två vingar av snurran och landade närmre 100 m bort. Blev lite som en bumerang (som ju ursprungligen är ett jaktvapen). Tur att ingen kom i vägen. 

Men då kom ju vingarna tillbaka? Bumeranger är ju omöjliga att kasta bort....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men då kom ju vingarna tillbaka? Bumeranger är ju omöjliga att kasta bort....

Nej. Vad jag har förstått så är det väldigt ovanligt att bumerangen kommer tillbaka, om man avser det gamla kastvapnet. Speciellt inte om den träffar ett mål (vilket det som tur var inte handlade om här). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av bumerang är att de vare sig träffar eller kommer tillbaka!

 

Jag har alltid tyckt det känns lite läskigt med vindsnurrornas propellerblad. I synnerhet de stora som står längs vägarna.

Men anhängarna till vindkraft säger att om man sköter snurran, byter lager och vingar med några års mellanrum så är det inga problem.

Lite som gasol, rätt skött är det säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore ju underbart om man hade så mycket kräm så man aldrig behövde fundera eller prioritera. Nu tillhör jag dom som inte alls gillar extra master som ska hålla paneler eller snurror annars hade jag köpt en snurra direkt. Om jag minns rätt så har väl du litiumbatterier? Är banken för liten eller vad gör att du behöver mer laddning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Botved:

Det vore ju underbart om man hade så mycket kräm så man aldrig behövde fundera

Jo jag har 200Ah LiFePO4, 260W solpaneler och 100A generator med Sterling. Det finns gott om kräm sommartid. Bland det bästa jag vet är att segla på senhösten men då går det åt en del el till värmare mm och samtidigt ger solen nästan inget alls.

Solpaneler vindsnurror mm är fult, det tycker jag också. Men när jag skaffade min första solpanel så blev de betydligt vackrare (eller mindre fula) när man såg till nyttan.

Gott om el göra ju båtåkandet så mycket trevligare och enklare.

Kommer ihåg lyckan över att kunna driva kylen utan avbrott hela sommaren. Kunna ha smör ost och sill ombord för jämnan, slippa allt krångel med is mm.

Nästa steg är att kunna köra en frys åtminstone sommartid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan känna en romantisk längtan tillbaka till "maten i kölsvinet" men föredrar någon mer bekvämlighet jag också, men paneler på mast plockade vi ner omg 😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Botved:

men paneler på mast plockade vi ner omg

En bryggranne köpte en båt med två fula pinnar i baken. Han skulle ta ner dem men vi övertalade honom att testa ett tag. Efter en ganska kort tid hjälpte jag honom att koppla bort och efter ytterligare några dag fick jag koppla in dem igen.

Nu beskylls jag för att förfulat hans båt!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja, då har man fått lite sysselsättning. Igår kom vindsnurran, det tog 11 dagar att få dit den. Nu är det bara att börja skruva. Verkar i alla fall ganska gediget med hus i aluminium. 

Dags att ta tag i nästa problem, stativröret. Rekommendationen är 48 mm rf-rör och det bör nå 3m över däck. En fläns att svetsa fast på röret medföljde. Troligen behövs ett par stag mot pullpit också. Ev skulle man kunna gör en provisorisk lösning med ett 1,5" vattenrör som målas i vitt. I mitt område är inte rost ett stort problem. Kan kanske vara bra att testa lite provisoriskt.

Den medföljande regulatorn (MPPT) verkar lite rudimentär men framförallt är en avsedd för vanliga blybatterier. Till mina LiFePO4 krävs en annan, troligen dyr, regulator. Min lösning blir, i alla fall till att börja med, att koppla den till min Sterling som ser till att batterierna får vad de ska ha.

Vindgen5.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Igår kom vindsnurran

Fick du med något dumpmotstånd? Såg inget i bilden, men det kanske är inbyggt i regulatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev McLasse:

Fick du med något dumpmotstånd? Såg inget i bilden, men det kanske är inbyggt i regulatorn?

Nix, regulatorn kan kortsluta generatorn men någon dumping finns inte. Ev ska jag skaffa en bättre regulator. Eller försöka hitta en annan lösning där man kan ta vara på den dumpad effekten, tex för att göra varmvatten. Men det är en senare fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Nix, regulatorn kan kortsluta generatorn men någon dumping finns inte.

Kortsluts snurran borde den väl stanna och då blir det ju aldrig något överskott att bränna bort. Jag skriver som att jag vet men det är egentligen en halv fråga.

 

Hur effektiv är kortslutningen, kan det hålla snurran stilla även om det drar iväg mot kuling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så stoppar inte snurran helt vid kortslutning. 

Minst påfrestning blir det om man låter snurra på maxeffekt och dumpar effekten.

Vad jag kan läsa mig till.

Så om det blåser kuling har man typ 400W att leka med. Gör man om till 230V och driver VVB via en dimmer som anpassar utgående effekt till överskottet så blir det mycket varmvatten.

 

De riktiga sol-vind-vatten-nissarna sysslar mycket med sådant här, ganska intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kortslutna elmotorer snurrar långsammare, stannar aldrig, när varvtalet minskar minskar även den genererade effekten och då minskar ju det mekaniska motståndet. Sedan kortsluter man ju vanligtvis över elektriska motstånd... ytterligare en gammal beprövad spårvagnskunskap. När man ”motorbromsar” en spårvagn inför en hållplats så upphör bromsverkan 25-30 meter innan planerat stopp, så då får mekbromsen sättas an.

Växelströmsmotorer är litet annorlunda, men i princip det samma ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Växelströmsmotorer är litet annorlunda, men i princip det samma ändå.

I det här fallet så är det en trefas växelströmsgenerator.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

I det här fallet så är det en trefas växelströmsgenerator.

Sitter det likriktare och transfotmator i den, medlevererad, eller får du fixa konvertering till laddning av dina batterier själv?

Nåt som vore intressant är att värma vvb i första hand, med vindfeneratorn och låta överskottet gå till batteribank.. eller tvärtom. Då skulle man nog alltid ha varmvatten.. om, som i mitt fall sol räcker mer än väl till resten.

Dom gånger jag har landström är just varmvatten enda fördelen för mej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Caribic410:

Sitter det likriktare och transfotmator i den, medlevererad, eller får du fixa konvertering till laddning av dina batterier själv?

Regulatorn som kommer med innehåller likriktare och resten är i princip en vanlig solregulator.

Visst skulle det kunna gå att göra varmvatten med vindgeneratorn, säg att man i snitt har uppåt 800Wh i snitt per dygn.

Fast för att bara göra varmvatten så är en gasoldriven VVB nog enklare. En sådan har jag haft och den var fantastiskt bra.

Alternativet är en vattenburen värmare för att göra varmvatten. Den lösningen jobbar jag på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev bhemac:

Regulatorn som kommer med innehåller likriktare och resten är i princip en vanlig solregulator.

Visst skulle det kunna gå att göra varmvatten med vindgeneratorn, säg att man i snitt har uppåt 800Wh i snitt per dygn.

Fast för att bara göra varmvatten så är en gasoldriven VVB nog enklare. En sådan har jag haft och den var fantastiskt bra.

Alternativet är en vattenburen värmare för att göra varmvatten. Den lösningen jobbar jag på!

Ok.. d skulle motsvara att min vvb går ca 30 min/dygn på full effekt.

Det kanske skulle räcka till vv men inte något mer. Vet att det tar ca 2h från 10-15 grader till ca 75grader.

Kanhända 30min/dygn klarar att hålla tempen uppe.

Ska beställa en "dimmer" som klarar lasten för å testa i sommar hur mycket som krävs.

Sabbade ju mina 2 år gamla husbatterier genom förmodad överladdning.. så först 5st nya batterier där jag ställer regulatorn på lägre laddeffekt. Då kan jag åxå se till att förbruka det jag får in när batteribanken är full.

Ska bli intressant att se hur du riggar upp och använder vindsnurran och hur du upplever den i praktiken.

Kul proj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Ska bli intressant att se hur du riggar upp och använder vindsnurran

Samma här, just nu känns det mest besvärligt, i veckan ska jag börja jaga rf-rör, sen någon som kan svetsa en fläns.

Fundear också på hur jag ska fästa pinnen. Antingen får den gå igenom däck och plasta upp en fot mot skrovet. Eller så ska man bara ha ett fäste på däck.  Två stag ska det i vart fall bli.

--

En 20 lit VVB värmer man 17°C med 400W och blåser det mer än 14m/s så ska snurran ge 400W. Så i kuling borde man ha gott om varmvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore det en dum ide att fästa röret i båten med någon form av gummidämpning emellan? Tänkte att vibrationerna inte skulle föras över till skrovet och orsaka stomljud på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...