Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Projekt ny elpanel

Rekommendera Poster

Dags att påbörja projektet med att projektera och bygga en ny elpanel.

Den gamla är minst sagt uttjänt och utgör i princip den enda resten i det ursprungliga elsystemet från 1982. 
 

Elpanelen skall sitta i spegeln på en Låg bred lucka, dvs vikten är har viss betydelse. Säkringspanelen kommer däremot att sitta i utrymmet bakom luckan.

Följande förutsättningar gäller tills vidare....:

- svarta knappar gärna med svag ledindikering.

- skiva av matt svarteloxerad aluminium. Frästa detaljer, men påklistrad text för flexibilitet.

- inga mätare utöver en Simarine Pico

- ett par USB-uttag

 

Utgångsläge.....

 

 

 

7765DB6F-4910-427B-9B68-751384291A61.jpeg

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Dadid:

Hej!

Den förstnämnda ser trevlig ut, jag har monterat sådana eller iallafall väldigt snarlika i bussar och spårvagnar. Tänk på att dessa bygger en del bakåt, inte alltid man får plats med dessa.

 

Den andra modellen har antingen momentant funktion eller låsning med dubbeltryck, stora hemska varningslampor, även sådana har jag monterat inte sällan i skyddskretsar, typ varningssignaler och liknande. Sätt in lampor/lysdioder avsedda för 24 volt så lyser dom inte så starkt (i ett 12 volt-system).

 

Den tredje är trevligast tycker jag, jag har några snarlika i båten, samt som strömbrytare för varningsblinkers i en gammal bil.

Den har sex anslutningar därför att det finns två strömbrytare,  en slutande och en öppen med två anslutningar var, samt två anslutningar till belysningen.

Jag köpte mina av Kjell &Co.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med dom du länkar till vet man inte vad man sätter på (om du inte skriver under själva knappen). Så hade jag, men inte längre. Ville veta vad jag tryckte på när det var lite mörkt. Lyser svagt rött gör mina, finns såklart i flera färger.

IMG_20190330_130035.jpg

IMG_20190317_124521.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev patrikflink:

Nackdelen med dom du länkar till vet man inte vad man sätter på (om du inte skriver under själva knappen)

Om du syftar på de jag länkade till så syns det ju på knappens symbol vad det är. Det syns lika tydligt som en skriven lapp. Visst har jag lyckats trycka på fel knapp i mörkret men eftersom de har en lysdiod så ser man direkt vad det är man slagit på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag väljer att sätta text intill knapparna (vilket syns dåligt i mörker) är att jag inte lär finns rätt knappar med symboler. Ruffbelysning BB, Segellanternor, Motorlanternor, Navutrustning etc...

 

Har rocas eller liknande på stugbåten. Skulle dock vilja åstadkomma något stylish i detta fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar denna typen. Monteras i 20 mm hål. Finns med/utan LED, med helt lysande knapp och som !-0-1.

Billiga håller bra, tror inte jag bytt någon ännu.

4,8 mm flatstift.

 

Strömbrytare1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, patrikflink said:

Nackdelen med dom du länkar till vet man inte vad man sätter på (om du inte skriver under själva knappen). Så hade jag, men inte längre. Ville veta vad jag tryckte på när det var lite mörkt. Lyser svagt rött gör mina, finns såklart i flera färger.

Håller med, valde samma stil när jag gjorde om förra vintern, men mina lyser blå. Texten under lyser när de är "på" och man kan tända alla symboler på kvällen för att se vad som är vad. Dvs. det är kina-carling knappar med två lysdioder i och etsade covers.

 

 

3 hours ago, Dadid said:

- ett par USB-uttag

Jag tänkte också flera USB först, men montera bara en kombinerad volt och 2-USB, sedan installera jag flera cigarettuttag istället, USB volt/amp tror jag kommer att ändras med åren så de blir nog gamla fort. Bättre att köra USB-pluggar till cigarettuttag istället, 12volt kommer vara 12v ganska länge :)

flipper_el.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Om du syftar på de jag länkade till så syns det ju på knappens symbol vad det är. Det syns lika tydligt som en skriven lapp. Visst har jag lyckats trycka på fel knapp i mörkret men eftersom de har en lysdiod så ser man direkt vad det är man slagit på. 

Dina som du länkade till är ju dom jag har, menade TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev jimsson:

Jag tänkte också flera USB först, men montera bara en kombinerad volt och 2-USB, sedan installera jag flera cigarettuttag istället, USB volt/amp tror jag kommer att ändras med åren så de blir nog gamla fort. Bättre att köra USB-pluggar till cigarettuttag istället, 12volt kommer vara 12v ganska länge

Ska man ha hyfsat framtidssäkert USB-uttag så borde man ju egentligen satsa på USB-C. Har dock inte lyckats hitta några USB-C-uttag för 12v.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Har dock inte lyckats hitta några USB-C-uttag för 12v.

Pluggar finns men fasta är ännu ovanliga.

Hittade DENNA.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Dina som du länkade till är ju dom jag har, menade TS.

Nej. Enligt bilden har TS inte såna som jag länkade till. TS har vippströmbrytare med en indikatorlampa vid sidan om. Om jag tolkar bilden rätt. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Nej. Enligt bilden har TS inte såna som jag länkade till. TS har vippströmbrytare med en indikatorlampa vid sidan om. Om jag tolkar bilden rätt. 

Ja men...

DU länkade till sådana som JAG har MED symbol (som jag även föreslår i mitt inlägg).

 

TS länkade till sådana som EJ har symbol (som jag personligen inte gillar).

 

Mitt första inlägg i tråden var enbart riktat till TS, ej dig.

 

Men det blir väl kanske lite förvirrande ibland med många inlägg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när missförstånden är utredda firar vi med en inspirationsbild. Hjälp mig gärna att finna fler. Förstår inte varför det är så svårt att hitta. Det finns orimligt många väldokumenterade elinstallationer, men det handlar mest om kabelporr bakom elpanelen.

 

Det jag tänker mig är något sånt här (inte plotters) om än med lite annan rubricering, då det rör sig om huvudelpanelen. Typ:

INTERIÖR

- Belysning SB

- Belysning BB

- Kyl

- Tryckvatten

- Radio/12v uttag/Internet

- Värmare

 

NAVIGATION

- Lanternor

- Motorlanterna

- Instrument

- Plotter

- VHF/AIS

- Pump

 

0832A20A-9950-4913-90D3-770C13D38853.jpeg

 

För att förenkla/förbilliga/öka flexibiliteten tänker jag mig att inte fräsa texten utan köra med vinylutskrift som tejpas och ändras efter behag.

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Dadid:

För att förenkla/förbilliga/öka flexibiliteten tänker jag mig att inte fräsa texten utan köra med vinylutskrift som tejpas och ändras efter behag.

Eller så lägger man vinylen på baksidan så får man lite djup i glansen. Lite längre innanför sätter man ett par lysdioder.

Sen är ju frågan hur man gör den dagen man behöver byta text, jag tror det är hopplöst att att få dit en ny vinyl på en borrad panel.

Jag gjorde en panel med vinylen på baksidan men valde att borra efter att vinylen var monterad. Använde polykarbonat för kunna borra nära kanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte bestämt skivstyrenhet ännu. Lutar åt kompaktlaminat, men det kan hända att det landar på Polykarbonat då det är lättillgängligt.

Dock vill jag förtydliga att den vinyl jag nämnde ovan enbart är texten. Dvs det skall vara lätta att ändra användning eller lägga till text på initialt oanvända knappar.

OM polykarbonat blir det nog som föreslaget kulör genom att montera vinklarna på baksidan. 
 

En annan sak jag funderat på är att flytta lanternknapparna till instrumentpanelen ovan nedgångsluckan i sittbrunnen. Kanske även styrning av motorrumsfläkt och länspump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Dadid:

det skall vara lätta att ändra användning eller lägga till text

Frågan är bara hur bra det håller och hur enkelt det är att montera ny text i efterskott. Jag sätter dit knappar för saker som inte finns och ibland aldrig kommer att finnas.

 

I mitt system sitter alla säkringar för sig sen har jag brytare på flera separata paneler.

En sitter vid köket för fläkt, inverter, gasol och avlopp. Varken fläkt eller gasolavstängning finns ännu. Två paneler sitter centralt vid nedgången, pumpar, värmare mm. En panel för all "navigation" VHF, lanternor, plotter mm. Slutligen en liten panel vid styrplatsen för motorrumsfläkt, motor/segellanternor mm.

Några saker som kyl, belysning får man slå av på säkringarna. Men de brukar alltid vara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relaterat till detta, kan någon peka på en firma som kan tillverka en panel åt mig?

Har en ritning i .dwg (AutoCad), allt jag behöver är att få ett antal hål borrade i exakt rätt läge i en plåt av given storlek.

Har förstått att de flesta firmor som tillverkar skyltar kan göra detta, men skulle vilja ha rekommendationer (helst i Gbg).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tipsar om en annons jag fann på Blocket idag.

"*Strömbrytare x 5 i montageram och fördragen kabel med snabbkontakt! Finns i två utföranden enligt bild 1 600:-/st köp 2st för 1000:- Välj om du vill ha 2st av det ena utförandet eller en av varje (vid köp av 2st)"

 

Sådana där "vattentäta" stora belysta vippströmbrytare med symboler, som det tidigare tipsats om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minutes ago, ottow said:

Relaterat till detta, kan någon peka på en firma som kan tillverka en panel åt mig?

Har en ritning i .dwg (AutoCad), allt jag behöver är att få ett antal hål borrade i exakt rätt läge i en plåt av given storlek.

Har förstått att de flesta firmor som tillverkar skyltar kan göra detta, men skulle vilja ha rekommendationer (helst i Gbg).

 

 

 

Alfa Skylt & Gravyr i Stigbergsliden gjorde en liten panel i svart aluminium åt mig för några år sedan.

Blev helt OK. Inte jättebilligt. (Den till vänster).

panel.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mekaniska firmor som skär med laser eller vatten kan göra paneler från dwg-ritningar. 

De flesta skyltmakare kan göra men en del har bara kniv i sin skärmaskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu känner jag mig svagbegåvad...

Hur kan en sådan här med 6-pin vara momentan?

https://www.ruikeoonline.com/1pcs-22mm-12v-blue-led-6pin-metal-momentary-push-button-switch-with-wire-socket-p-426170.html

 

Har ett litet helsike att hitta 22mm rund svart med vit, grön eller orange Led och med socket (som förenklar utbytbarhet och montage).

Behöver 12 st on-off.
Har hittat 10 switchar och 5 socklar på Banggood. De anges vara on-off. Dock står det momentan i ett fråga-svarmeddelande. Hur svårt kan det egentligen vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera den här tråden. 

Om när jag skulle tillverka ny panel. 

Blev riktigt nöjd. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...