Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
mtornwall

Isolera båt för boende vinter

Rekommendera Poster

Hej alla som bor/bott på båt!

 

Jag har en Vindö 65 (38 fots gammalt Orust-bygge) som är väldigt väl byggd, men eftersom det ligger ribbor mot alla sidor är det inte lätt att komma åt och isolera. Hur har ni som bott på segelbåt gjort med isolering? Räcker det med att lägga isoleringsmaterial på däck och rufftak och ev. extra plexiglas på fönstren?

Är det någon som bott i en båt som inte är isolerad och klarat vintern ändå?

 

jag kommer antingen att ha båten i Stockholm eller södra Sverige under vintern.

 

tacksam för alla tips

 

micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har bott två år i en oisolerad båt i Skåne. Det gick bra men det läcker värme så man får brassa på ordentligt. Såklart hade jag alla dörrar stängde till de utrymmen jag inte var i och när jag sov så hade jag bara värme i den kojen. Man vänjer sig och helt plötsligt sitter man där med frukosten på morgonen och det känns lagom varmt, i ett par plus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Silverfox59:

Man vänjer sig och helt plötsligt sitter man där med frukosten på morgonen och det känns lagom varmt, i ett par plus. 

Aldrig!

Visserligen har jag inte bott i båten men tillbringar en del tid där. Värst är det om fötterna tycker jag. I en annan båt drog jag värmeslingor under durk. Skönt men ett himla jobb. Ev ska jag skaffa elektrisk värme under mattan. Finns till husvagn, går på 48V. Bredd tex 53 cm.

Har du lite pressening över tex ruffen så brukar det göra en stor skillnad.

En kille hade någon isolering med aluminumfolie på skrovsidorna. Mycket behagligare enligt honom.

Sen beror det mycket på hur man värmer, elektriska, oljefyllda element tycker jag fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Vindö 32 en gång. Den hade också ribbor på skrovsidorna. Bakom mina ribbor var det en luftspalt som var perfekt för dubbla lager av liggunderlag. Så jag skruvade ner alla ribbor la dit liggunderlagen och skruvade tillbaka ribborna. Var rätt enkelt gjort. Bodde nu aldrig i båten över vinter men var ute mycket tidig vår och sen höst och värmen i båten var aldrig ett problem.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om isoleringen men med tanke på att det är trädäck och träöverbyggnad så kanske det blir tokigt med att isolera utifrån. Självklart något lager fernissa och en ställning med press för att bevara mahognyn men inte dikt mot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev b_syrsa:

Jag hade en Vindö 32 en gång. Den hade också ribbor på skrovsidorna. Bakom mina ribbor var det en luftspalt som var perfekt för dubbla lager av liggunderlag.

Så är vår förpik isolerad. Räcker inte luftspalten kan man bygga på den med stående ribbor bakom de liggande, alt bygga på de befintliga stående ribborna bakom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Får jag problem med fukt om jag lägger tillfällig isolering ovanpå ribborna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev mtornwall:

Tack för alla tips. Får jag problem med fukt om jag lägger tillfällig isolering ovanpå ribborna?

Ja.

Om du har isolering på insidan av skrovet som inte sitter tätt mot skrovet så kommer det in luft emellan. Luft innehåller alltid fukt. fukten kommer att kondensera mot skrovsidan som är kall och då bildas det kondens.

Isoleringsmattan ska limmas mot skrovet så det blir tätt. Då blir det ingen kondens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Isoleringsmattan ska limmas mot skrovet så det blir tätt. Då blir det ingen kondens.

Ja det blir bra. Men har man isolering utvändigt så blir inte däcket lika kallt och den invändiga luften kommer inte att kondensera.

Jämför med vanliga, kopplade fönster, där tillåts ytterluften komma in mellan glasen där den delvis värms upp. Effekten blir densamma med en presenning med lite mellan luft mellan men ganska tät mot utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev bhemac:

Ja det blir bra. Men har man isolering utvändigt så blir inte däcket lika kallt och den invändiga luften kommer inte att kondensera.

Jämför med vanliga, kopplade fönster, där tillåts ytterluften komma in mellan glasen där den delvis värms upp. Effekten blir densamma med en presenning med lite mellan luft mellan men ganska tät mot utsidan.

TS frågade om att lägga isolering utanpå ribborna. För en Vindö tolkar jag det som löst liggande isolering utanpå skrovsidans trägarnering. Där blir det svårt att hålla undan kylan med utvändig presenning.

 

För däcket/rufftaket kan det vara en bra modell.

 

Jag drar mig till minnes en gammal bild av toaens båt när han vinterrenoverade. Han hade lindat in hela ovansidan o friborden i stora gullfibermattor o dragit rep/remmar runt hela båten. Det såg förfärligt ut men var säkert funktionellt. Om jag inte minns fel så hade han även byggt en farstu över sittbrunnen o satt i en dörr som ingång.

Det går säkert att "arkivdyka" på forumet o hitta bilden (om inte toaen lägger upp den igen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...