Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tumlehed

Ny motor till en Flipper 700 , diesel eller bensin ?

Rekommendera Poster

Hej, funderar på att byta ut min befintliga AQ151 290SP som sitter i min Flipper 700. Jag är nöjd med båten men har haft alldeles för många strulande båtsomrar så nu funderar jag på att köpa en ny motor. Skrämmande investering men då vet jag vad jag har och om jag sköter om den borde jag ha en problemfri båt många år. 

 

Alternativen jag funderar på är VP V6 200 hk med nytt SX drev

Hyundai SeaSall diesel 170 hk men behåller mitt gamla drev

 

Båda alternativen landar på ca 225 000 med installation (bara installationen verkar kosta ca 50 000 kr)

 

Någon som kan råda mig, erfarenhet av Hyandai dieseln ?

 

 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nu är jag ingen vurmare för elektronik i en båtmotor,  men tyvärr är det det som gäller idag. Helt klart utan en sekunds övervägande skulle jag valt Hyundai Dieseln. En riktigt trevlig kvalitetsmotor, rekommenderas. Har bara goda erfarenheter av dessa motorer hittills,  detsamma kan jag inte säga om VP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en stor investering som vet i f.. om det är värt till den båten, men det är ju upp till var och en att avgöra.

Håller med Lodka om moderna motorer i båtar, blir lätt elektronikkrångel efter några år. 

Är ju inte säkert att det blir problemfritt en ny modern motor kan också strula.

Men som sagt satsa på dieseln, men då har du problemet att du har kvar ditt befintliga drev, passar det med utväxling, och om det är lite slitet pallar det får dieselns vridmoment?

 

Du har inte funderat på att lägga dom pengarna på en annan båt med en bättre maskin, jag menar du får rätt mycket båt för dina 225000 + vad du får för din Flipper, så bör du hamna strax över 300000.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Tumlehed:

Hej, funderar på att byta ut min befintliga AQ151 290SP som sitter i min Flipper 700. Jag är nöjd med båten men har haft alldeles för många strulande båtsomrar så nu funderar jag på att köpa en ny motor. Skrämmande investering men då vet jag vad jag har och om jag sköter om den borde jag ha en problemfri båt många år. 

 

Alternativen jag funderar på är VP V6 200 hk med nytt SX drev

Hyundai SeaSall diesel 170 hk men behåller mitt gamla drev

 

Båda alternativen landar på ca 225 000 med installation (bara installationen verkar kosta ca 50 000 kr)

 

Någon som kan råda mig, erfarenhet av Hyandai dieseln ?

 

 🙂 

Jag misstänker att du inte kan montera själv med tanken på installation 50000kr...

 

Frågor innan jag rekommenderar val av motor:

 

Hur mycket åker du? 

Kommer du behålla båten i minst 10-15 år?

Kan du göra service själv?

Är det pga bensinpriser du vill ha diesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyundai 170Hk är en motor som inte tillverkas längre. Om det finns några kvar är det ett restlager. Till den motorn finns inget färdigt avgasrör som passar mot skölden, så det måste man tillverka. Toppvarvet är 3800 rpm, så du kan inte behålla drevet med 1:2,15 utväxlingen, då den motorn du har varvar över 5000 rpm. Du behöver skaffa en annan undre växel. Helst en Duoprop, förmodligen med utväxling 1:1,95, eller kanske 1:1,78.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Gelis är inne på tror även jag det är bättre att sälja och införskaffa en nyare båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande motorvalet, så skulle jag välja dieseln utan tvekan, men som Rollen säger, blir det nog ny utväxling i alla fall.

En vettig möjlighet skulle nog vara att fundera om man kunde få nåt vettigt för pengarna om man bytte båt istället. Det är aldrig någon lätt matematik, om man har en båt man trivs med, och behöver byta motor.

Redigerad av Kronvik
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...