Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
emlo0101

Flagga på semester?

Rekommendera Poster

Ska åka och fiska på Åland till våren. Kommer åka över med färjan, med har jag min styrpulpetsbåt på trailer och tänker sjösätta den via Åland. Kommer även ta upp båten efter varje avslutat pass. Måste jag ha flagga på min båt under tiden jag fiskar? Har inte sett de i någon fiskefilm eller linkande men när man börjar googla om det så är det lite luddigt om vad som gäller. Någon här som vet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev emlo0101:

Ska åka och fiska på Åland till våren. Kommer åka över med färjan, med har jag min styrpulpetsbåt på trailer och tänker sjösätta den via Åland. Kommer även ta upp båten efter varje avslutat pass. Måste jag ha flagga på min båt under tiden jag fiskar? Har inte sett de i någon fiskefilm eller linkande men när man börjar googla om det så är det lite luddigt om vad som gäller. Någon här som vet? 

Det finns många flaggfabriker som skriver "hur det ska vara", kanske inte utan ett visst egenintresse...

 

Men Wikipedia som brukar vara rätt neutrala skriver så här:

I följande fall skall nationalflagga vara hissad:

- vid inlöpande i eller lämnande av hamn

- vid angörande av kust

- inom synhåll för örlogsfartyg, lots- eller kustbevakningsstation

- på öppet hav, då fartyget är inom synhåll för annat fartyg

- inom utländskt farvatten

 

Sen kan jag tipsa dig om att kustbevakningen på Åland är betydligt mer på alerten än deras svenska kolleger. Jag blev anropad från en av deras patrullbåtar, som körde upp ett fåtal meter bakom oss när vi var på väg mot Nyhamn, i somras. De ville väl kolla kolla vilka vi var och att vi hade flytväst vilket är obligatoriskt att ha med sig till sjöss på Åland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Det finns många flaggfabriker som skriver "hur det ska vara", kanske inte utan ett visst egenintresse...

 

Men Wikipedia som brukar vara rätt neutrala skriver så här:

I följande fall skall nationalflagga vara hissad:

- vid inlöpande i eller lämnande av hamn

- vid angörande av kust

- inom synhåll för örlogsfartyg, lots- eller kustbevakningsstation

- på öppet hav, då fartyget är inom synhåll för annat fartyg

- inom utländskt farvatten

 

Sen kan jag tipsa dig om att kustbevakningen på Åland är betydligt mer på alerten än deras svenska kolleger. Jag blev anropad från en av deras patrullbåtar, som körde upp ett fåtal meter bakom oss när vi var på väg mot Nyhamn, i somras. De ville väl kolla kolla vilka vi var och att vi hade flytväst vilket är obligatoriskt att ha med sig till sjöss på Åland.

Flytväst och id mm är inga problem. Inte heller att bunta fast en flagga heller för den delen. Men om man nu skulle köra utan flagga ändå. Vad talar vi om för konsekvenser?

Redigerad av emlo0101

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konsekvenser - ingen aning, vi hade flagga satt när vi blev anropade...

 

Även en styrpulpetbåt på 4.40 lyder under de internationella sjövägsreglerna. Det gäller samma grundläggande regler för din båt som för färjorna (sen finns det en massa ytterligare regler för färjorna o deras framförande).

 

På svenskt inre vatten (där du normalt håller till) så finns det svensk lagstiftning med en del undantag, men nu ska du bli svenskt fartyg i utländskt vatten.

 

PS Kolla även vilka regler som gäller för fisket innan du doppar draget. Det är inte fritt fiske i Åländska skärgården på samma sätt som i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak att tänka på är att i Finland så är alla båtar som är längre än 5,5 m eller som har mer än 20hk/15kW i motorstyrka registreringspliktiga.

 

Nu vet jag inte ifall du har mindre än 20 hk på din båt men bara faktumet att du inte har ett finskt registreringsnummer på sidan gör att du kommer väcka uppmärksamhet. Så av den anledningen skulle jag också vilja ha en flagga på båten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, aa de blir nog till att bonka på en flagga innan avfärd. I alla fall ha den med sig. Tycker bara det är märkligt att man inte ser de i fiskefilmer från Åland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev emlo0101:

- - -

Tycker bara det är märkligt att man inte ser de i fiskefilmer från Åland.

Det kan ju vara åländska båtar på filmerna.

Du behöver inte ha flagga vid färd på svenskt inre vatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det ser väldigt proffsigt och trevligt ut med flagga på båt när man åker. Även inom svenskt inre vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att du väljer en rejäl, tretungad flagga också, då håller ålänningarna undan 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gundj:

Se till att du väljer en rejäl, tretungad flagga också, då håller ålänningarna undan 😉

Eller så åker du direkt i fängelse (utan att passera Gå). I Sverige är vi ganska vårdlösa med flaggan vilket man inte är i de flesta andra länder, Finland inräknat, och att låtsas vara svensk militär är allvarligt. Tror också att den tvåtungade (detta hemska påfund!) skulle innebära problem i Finland då den inte är en officiell nationsflagga. 🙄😇😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Eller så åker du direkt i fängelse (utan att passera Gå). I Sverige är vi ganska vårdlösa med flaggan vilket man inte är i de flesta andra länder, Finland inräknat, och att låtsas vara svensk militär är allvarligt. Tror också att den tvåtungade (detta hemska påfund!) skulle innebära problem i Finland då den inte är en officiell nationsflagga. 🙄😇😉

Håller med, svenska flaggan är rektangulär för oss vanliga, inget annat. Hade den tvåtungade varit tillåten som flagga hade det varit en sak, nu är den det inte, då är den löjlig att ha. Tradition och stolthet bör vi ta vara på. Flagga gärna, flagga rätt. Borde vara en skyldighet.,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med flagga, så är det ingen som blir ledsen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...