Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Val av solpanel

Rekommendera Poster

30 minuter sedan skrev bhemac:

Så borde det kanske vara, jag har testat minst ett dussin PWM regulatorer men inte sett någon som gett mer ström ut än in.

Jodå, all switchteknik funkar så. Annars skulle dessa plastkapslade regulatorer utan stora kylflänsar koka bort, då förlusteffekten lätt blir lika mycket som en lödkolv. P är alltid lika med U x I, och om det är mindre spänning ut men samma ström blir skillnaden värme. Mycket värme.

Men det krävs ju att panelen inte är fullbelastad när man kollar, annars sjunker ju dess spänning till nära regulatorns utspänningen och skillnaden i ström (som dock ändå är nära max) blir ju då nästan obefintlig då det inte finns någon spänningsskillnad att "ta av".

 

30 minuter sedan skrev bhemac:

MPPT's uppgift är att belasta panelen optimalt så att den lämnar max effekt, därav namnet. Men inte är det samma switchande teknik? MPPT regulatorena brukar ha en betydligt större induktor.

I de fallen de är effektmässigt jämförbara men MPPT ändå har "större" induktor kan det mycket väl bero på att en MPPT skall ha ett större stabilt arbetsområde och induktorn då inte kan vara lika kostnadsmässigt optimerad som för bara en utspänning/driftsförhållande.

 

Annars är just spänningsomvandling switchteknik/pulsbreddsmodulering/on-off densamma rent tekniskt, och det finns egentligen inget "magiskt" med det.

30 minuter sedan skrev bhemac:

Den stora fördelen är att de brukar ha betydligt bättre möjligheter att ställa in spänningar. Vilket krävs om man har LiFePO4 batterier.

Exakt !

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag testat så har jag matat med nätaggregat 17,5V och 2,8A, lastat med lagom urladdade batteri och senare med konstlast.

Effekten in = effekt ut + lite förluster.

Inte blir PWM regulatorn 12->5V för mobilen varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Inte blir PWM regulatorn 12->5V för mobilen varm?

Nej, just för att det är en swichande DC/DC-omvandlare (PWM) som alltså ger ungefär samma effekt ut som in, och inte en linjär regulator (som bara "klipper av" överspänningen och bränner den x strömmen i värme). Mobilladdaren drar ju mycket riktigt heller inte lika mycket ström på 12V som den kan lämna på 5V.

 

Men en PWM skulle ge samma ström ut vid den lägre spänningen som in (som du ev. mätt) måste ju skillnaden i effekt bli värme. Det är fysikens lagar. I ditt nätaggregatsfall c:a 10W (vid 14V ut), om spänningen istället är 19V från panelen och 4A c:a 20W. Det blir varmt (jämför med att hålla i en tänd glödlampa på 25W), och så varm blir inte ens en billig PWM. Just för att de inte omvandlar på det sättet.

 

Ovanstående är dock teori. Även vissa PWM påstås ha en del intelligens och det är lite lömskt att mäta ibland då de (och inte bara MPPT) kan hoppa mellan olika "moder". Så jag säger inte emot det du mätt, bara att den allmänna principen för PWM (liksom för alla switchande omvandlare) inte är samma ström in som ut.

 

Själv kör jag med en simpel 15A step-down DC/DC (=PWM) som är fast inställd på en säker spänning. Då får den dessutom inga hyss eller ändrar mode bara för att jag slår på annan last än batteriet 😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Silverfox59:

Intressant. Hur ser ”spänning” ut på listan? Hur skrivs det?

Så här ser specen ut för Sunbeams flexibla knottriga panel.

 

17,6V är max spänning under belastning (20,8v är obelastad o är ointressant), "transformeras ner" till batterispänning med regulatorn.

 

6,1/5,64A anger prestandan (vet inte skillnaden på de olika varianterna). Två parallellkopplade kan då ge ca 12A. Med MPPT-regulator kan strömmen (antal A) in till batteriet bli högre. Vid parallellkoppling ska man sträva efter att panelerna har samma värde på "max power voltage" (en liten skillnad är inte så allvarligt men del av effekten kan förloras). Det är på "max power voltage" det skiljer mellan paneler med olika många solceller/delelement. Varje solcell/delelement kan av elektroniska skäl endast komma upp till en viss spänning, ungefär lika oberoende av fabrikat. (Lite populärvetenskapligt förklarat för att inte krångla till begreppen...)

 

250V maxspänning talar om hur många paneler som kan seriekopplas (då summerar man de enskilda panelerna, max 12 paneler i serie) o endast intressant för t.ex. fastighetsinstallation. Men då väljer man nog en i aluminiumram som är lättare att fästa på balkunderlaget.

 

Solcellsdata.thumb.jpg.d880bd2c9dcb22a430a2a221252ce077.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
50 minuter sedan skrev Lintott:

Så här ser specen ut för Sunbeams flexibla knottriga panel.

 

17,6V är max spänning under belastning (20,8v är obelastad o är ointressant), "transformeras ner" till batterispänning med regulatorn.

 

6,1/5,64A anger prestandan (vet inte skillnaden på de olika varianterna). Två parallellkopplade kan då ge ca 12A. Med MPPT-regulator kan strömmen (antal A) in till batteriet bli högre. Vid parallellkoppling ska man sträva efter att panelerna har samma värde på "max power voltage" (en liten skillnad är inte så allvarligt men del av effekten kan förloras). Det är på "max power voltage" det skiljer mellan paneler med olika många solceller/delelement. Varje solcell/delelement kan av elektroniska skäl endast komma upp till en viss spänning, ungefär lika oberoende av fabrikat. (Lite populärvetenskapligt förklarat för att inte krångla till begreppen...)

 

250V maxspänning talar om hur många paneler som kan seriekopplas (då summerar man de enskilda panelerna, max 12 paneler i serie) o endast intressant för t.ex. fastighetsinstallation. Men då väljer man nog en i aluminiumram som är lättare att fästa på balkunderlaget.

 

Solcellsdata.thumb.jpg.d880bd2c9dcb22a430a2a221252ce077.jpg

Underbart. Tack för förklaringen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

 

 

@Georg_Ohm: Att din bilstereo är enkel och billig är ingen anledning till att den lättare kan bli utstörd och får bli det av en regulator. Det enda en mottagare kan göra är att försöka lyssna så selektivt om möjligt och ignorera starka signaler utanför just där man lyssnar så bra som möjligt. Det skiljer de dyra från de riktigt risiga. Men de risiga har ju ofta sämre mottagning också, och kommer då höra även störningarna sämre. Så att bilstereon är dålig är bara ett svepskäl utan substans, ofta från dem som säljer den störande prylen.

En godkänd och bra regulator stör ingenstans, och påverkar alltså varken en bra eller risig bilstereo- eller VHF-mottagare.

 

Utvikning från ämnet, 60 sekunder:

Testade nu hemma när båten står på land, ställde in en P1 sändare i Halland någonstans, gick någorlunda bra att lyssna, men så fort jag kopplade in regulatorn försvann mottagningen. Då blir det helt tyst på inställd kanal, inte brus eller någonting. Dubbelkollade sedan i bilen som står parkerad intill båten, och där kunde jag lyssna på Halländska sändaren även om regulatorn var igång i båten, så det är ju så att störningarna fortplantar sig i båtens elsystem, skall testa små störningsfilter till bilstereo, som jag har köpt, men tveksam om det hjälper. Om det inte hjälper köper jag en ny speldosa.

 

Det kan väl vara så att billigare mottagare är just dåligt selektiva, dom tar emot allting...?

Sedan försvarar jag inte firman som sålde den störande prylen alls, rent utav kriminellt att sälja en pryl som förorenar etern med skräp, om det nu är etern, men lika illa om den skickar ut störningar i elsystemet.

-Nu har jag en multimeter med ocilloskop, men @IngemarE tror inte att jag kan se några störningar på det instrumentet, skall till en spektrumanalysator, var det så? Nåväl det var ju intressant i alla fall att titta på de olika "trapporna" som båtens båda invertrar producerar, rätt olika, men det är en annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det kan väl vara så att billigare mottagare är just dåligt selektiva, dom tar emot allting...?

Jo, men även en dåligt selektiv mottagare (=en som har svårt att skilja på det på rätt frekvens och grannfrekvenserna) skall inte bli påverkad, då regulatorn inte skall skräpa ner något vare sig på just den frekvens du råkar lyssna på eller grannfrekvenserna som går in p.g.a. dålig selektivitet.

 

Att det blir helt tyst beror på att där finns en överton (dvs en falsk bärvågsfrekvens) från regulatorns switchfrekvens, f. Dessa återfinns på varje f x n, där n kan sträcka sig till flera tusen. Det är när flera olika switchfrekvenser (genom att t ex lasten varierar eller instabil/dålig design) förekommer som det blir mer brusmatta.

Men vissa regulatorkretsar har t.o.m. en "spread spectrum"-funktion som automatiskt drar switchfrekvensen lite upp och ner. Varför ?  Jo, för att smeta ut energin i peakarna du hör så de vid ett formellt EMC test kanske blir just de få dB lägre som krävs för att (den dåliga designen skall) klara testen. Att man sedan smutsar ner hela frekvensbandet med brus istället för några enskilda frekvenser är ointressant, bara man klarar gränsvärdet....

 

Nedan ett exempel på hur det blir, från en tillverkare av switchregulatorkretsar. I en verklig (och prispressad) design avtar dock inte amplituden på övertonerna alls så snabbt, då figuren nedan kräver tämligen mycket filtrering. Och dessa filter slutar f.ö. fungera en bit upp i frekvens, och har man då inte andra filterkomponenter som tar vid (=ännu dyrare) så kommer en ny "skog" av störningar högre upp. Ofta på VHF.

Men det är som sagt en "skrytbild" från en tillverkares hemsida:

bild.png.f821aca071fe823ebdbb96ad383788a3.png

Det är tyvärr också dömt att misslyckas att sätta avstörning på radion, utom i mycket sällsynta fall där ledningsbunden störning är mycket dominerande. Brukar sällan vara fallet så fort man har lite anslutningskablar på störkällan samt frekvenserna är VHF och uppåt, då dessa sladdar redan efter ett par dm är bra antenner.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle gå att linda spänningsmatningen kring en ferrit kärna innan radion

brukar kunna dämpa störningar rätt bra. Lurigt med störningar ,EMC direktivet säger väl att alla EMC godkända prylar inte får avge o störa ut andra prylar men samtidigt säger väl direktivet att prylen inte heller får va känsligt för yttre störningar

//Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Comfort4:

Kanske skulle gå att linda spänningsmatningen kring en ferrit kärna innan radion

brukar kunna dämpa störningar rätt bra.

Nej, men om man lindar regulatorns ledningar (samtliga !) alldeles intill den kan det däremot göra viss nytta.

 

Det är rätt vad gäller störtålighet och störutsändning. Men EMC-direktivet är tämligen tufft på utsändande av störningar på radiofrekvenser av allmänt intresse. T ex är GPS-frekvensen sjukligt tuffa krav på, likaså rundradio m.m.

 

Sedan är inte allt generellt. En radiomottagare avsedd att vara känslig för radiosignaler kan ju inte krävas tåla en radiosändning på t ex 3V/m (snällaste CE-kravet men ändå tusentals ggr starkare än ovan nämnda P1) inom sitt mottagningsfrekvensband utan att den tappar känsligheten på sin radiomottagning. Men den får inte gå sönder.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Comfort4:

Kanske skulle gå att linda spänningsmatningen kring en ferrit kärna innan radion

brukar kunna dämpa störningar rätt bra. Lurigt med störningar ,EMC direktivet säger väl att alla EMC godkända prylar inte får avge o störa ut andra prylar men samtidigt säger väl direktivet att prylen inte heller får va känsligt för yttre störningar

//Johan

Jag har ferritkärnor på både ingång och utgång på regulatorn, hjälper ingenting, men har inga på radions matning.

 

Jag har även funderat på om det är dom däringa billiga USB-pluggarna samt eluttagen med USB som stör, så jag har tagit bort eller kopplat bort dessa, utan skillnad. Men då det går att lyssna på radio med avstängt solcellsladdning borde jag ju ha lokaliserat problemet.

Både fast och bärbar VHF-radio tycks fungera, jag hör Sthlm-radio och yrkestrafiken runt Göteborg, och Ole, Olav, Geir med fler i norra Bohuslän...

 

Provade Biltemas MPPT-regulator och den ger inga störningar, men jag har skrivit om detta i min tråd i ämnet, så vi skall kanske inte besudla denna tråd med detta, men vill bara göra andra uppmärksamma på att Tracers MPPT-regulator kan ge dessa störningar och att Solarlab inte vill svara på mail!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ni som kan detta, jag hörde en grej om seriekopplande av tre paneler. Killen berättade att problemet med att ha tre paneler, om de är lite välvda på rufftaket, att det är den som ligger i mest skugga som blir dominerande i vad som de tre kan leverera.

Alltså ingen av de tre levererar bättre än den sämsta. Så som det är med seriekopplade batterier då de bara ger max energin från vad det sämsta kan leverera.  

 

Är det så?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Silverfox59:

Är det så? 

I princip, ja. Men de flesta paneler har inbyggda bypassdioder som kopplar förbi den panel som ligger i skugga. Men seriekoppling är inte föredra om man inte har väldigt långa kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Okej, jag trodde att seriekopplande var bäst 

 

74B11C45-462C-4A9A-8918-A938403A2D9F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriekoppling ger högre spänning och därmed mindre förluster.

Skuggas en panel panel så halveras dess produktion och då blir den totala produktionen bara 50% av max.

Dessutom kan man bara öka effekten genom att antingen seriekoppla en precis likadan panel (om regulatorn tål spänningen) eller så kan man parallellkoppla med ytterligare en "tre-kombo".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser lite på verkar det inte finnas några tydliga fördelar med parallellt eller seriekoppling, enligt den här artikeln. I bägge fallen bestämmer den panelen som har minst sol och panelerna måste matchas. 
https://solarlab.se/solpanel2/datablad/Serie-parallellkoppling-solpaneler.pdf

 

Om så är fallet skulle det vara effektivast om man sätter en regulator vid varje panel, om man tror att någon panel kommer skuggas. Då kombineras energin vid samma spänning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det behöver inte vara riktigt sant det som står i artikeln om parallellkoppling: "spänningen bestäms av den solpanel som har lägst spänning"

 

OM man förser varje panel med en Schottkydiod i serie med plusledningen (vilket man bör göra och en hel del paneler redan har) blir det istället den med högst spänning som styr. Se dioden som en backventil.

 

Då kommer en med lägre spänning (som kanske är skuggad) att "frihjula" och inte ha någon kontakt med de andra. Panelen med högst spänning bestämmer, och när den lastas så spänningen sjunker tar de andra vid och s.a.s. "möter upp"/skjuter till ström vid en nivå som motsvarar dess belysningsgrad.

 

Lägger man alla paneler parallellt direkt utan dioder är f.ö. inte att rekommendera.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde tipset borde hjälpa men jag trodde faktiskt att solcellen inte kunde leda ström baklänges men när jag kollade det ekvivalent kretsschemat för en solcell, så ser det faktiskt ut som en bakdiod skulle behövas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_solar_cells

 

Men det är nog inte omöjligt att vissa paneler har inbyggda dioder. När jag hade gjort en installation på en båt med två stycken 30 W Hjertman-paneler, fick jag ut halva strömmen, på 12V sidan, när jag täckte över en av panelerna. Då borde ju den panelen med mest sol driva.
image.png.eef75c2fc20e54babde6ff426f74ee16.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dioden som brukar sitta i paneler är till för att koppla förbi skuggad panel vid seriekoppling. Backdiod har jag nog aldrig sett sitta som standard.

En solpanel är ganska ekvivalent med ett batteri med högt inre motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur funkar det med batteriets kapacitet, på som jag har det 4X100A, enligt listan här som jag hittade på nätet över vad olika prylar förbrukar?

 

Autopilot 4 ampere

Belysning 1 ampere

Cockpit utrustning 0.3 ampere

Kylskåp 4 ampare

Navtex 0,4 ampere

Stereo 1 ampere

VHF Standby 0.3 ampere

Hyttbelysning 1.8 ampare

 

När det står att förbrukningen i listan är 4 ampere betyder det då per timme?

 

Betyder det att jag har max 400A att förbruka ur dessa fyra batterier tills det är nere på 25% och alltså då tomma?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Silverfox59:

Hur funkar det med batteriets kapacitet, på som jag har det 4X100A, enligt listan här som jag hittade på nätet över vad olika prylar förbrukar?

 

Autopilot 4 ampere

Belysning 1 ampere

Cockpit utrustning 0.3 ampere

Kylskåp 4 ampare

Navtex 0,4 ampere

Stereo 1 ampere

VHF Standby 0.3 ampere

Hyttbelysning 1.8 ampare

 

När det står att förbrukningen i listan är 4 ampere betyder det då per timme?

 

Betyder det att jag har max 400A att förbruka ur dessa fyra batterier tills det är nere på 25% och alltså då tomma?

Den effekt som olika prylar förbrukar brukar vara när de är i drift.

Kylskåpet tar t.ex. rätt mycket när det går men det går ju inte kontinuerligt. Kylskåpsförbrukningen beror även på hur välisolerat det är, hur effektivt kompressorn arbetar (att ventiler bort den varma luft som blir från kompressorn så den jobbar med svalare luft kan göra underverk på förbrukningen). I förra båten monterade jag en 12V datorfläkt som blåste ut varmluft från kompressorutrymmet, det gjorde stor nytta.

Autopiloten går också intermittent. Ju bättre balanserad båten är desto mindre ström går åt till autopiloten.

Hyttbelysningen går bara ett tag kvällstid.

Resten av förbrukningen är rätt liten även om t.ex. Navtexen står på under längre tid.

 

Du ska inte dra ur batterierna till 25%, då blir de inte gamla. Max uttag för hyfsad livslängd är 50% d.v.s. 200Ah ur din 400Ah-batteribank. Om batterierna blir djupurladdade (misstag kan ju ske) så ska de snarast fulladdas igen för att minimera åldringsskadorna.  En batterimätare kommer att ge dig järnkoll på hur mycket du tagit ut batterierna (den räknar både påfyllning o uttag).

 

Jag har 300Ah AGM-batterier, 200W solcell o batterierna går sällan under 90%  under sommarperioden trots rätt mycket elprylar ombord. Framåt hösten när solen står lågt o värmaren får jobba hela nätterna ibland så har det hänt att batterierna gått under 80% några gånger trots att jag då förstärker med den lösa 50W-solcellen, men jag har aldrig ens varit i närheten av 50%.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mindre man laddar ur ett blybatttei desto längre håller det, ladda normalt inte ur mer än max 50%.

Om det står 4A på autopiloten så är det nog max, en normal autopilot brukar förbruka under 1A/tim.

Ungefär samma med kylen.

Men sen tillför ju solpanelen en del. 

Så det blir till att upprätta en budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Okej, så det är alltså per timme det menas. Najs. Check på den. 

 

Så om jag köper mig en solpanel på 80W hur många ampere ger den mig då under en timme, under optimal sol?

 

Vi seglade Själland Runt i somras och på de 48 timmar hade vi cirka 40% kvar av mina 4X100A. 

Nu stundas Gotland Runt i sommar och det kommer inte att fungera utan solpanel, har jag förstått. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Silverfox59:

- - -

Så om jag köper mig en solpanel på 80W hur många ampere ger den mig då under en timme, under optimal sol?

- - -

Formeln är antal watt (W) delat med spänningen (V) så får du antal ampere (A).

Ex 80W/13V = drygt 6A  vid maximal laddning (jag räknade på 13 V så blir det ingen glädjekalkyl).

Sen gäller detta bara när solen ger maximalt inflöde till panelen och natten är mörk...

Lite gråmulet väder ger laddning även om du inte kan se solskivan.

Exakt hur mycket som kommer att matas in i batterierna är omöjligt att svara på (det beror på så mycket).

Med kylboxen ständigt igång så skulle jag rekommendera att skaffa lite mer än 80W solceller. (Får det plats två sådana på din båt så vore det väldigt bra, eller två som är något mindre om det är trångt....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mycket enkelt sätt att räkna på solpaneler är att de under sommaren i genomsnitt gr fyra gånger sin märkeffekt dvs 100W panel ger 400W eller 33h per dygn. Kan batteriern bara ta emot detta så stämmer det förvånansvärt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tack ska ni ha för all inputt. Det går trögt men jag börjar få liter koll på läget. Ni hjälper mig bra. 

 

Nu har jag kollat på en 80W från Sunbeam Tough+. Den kostar 4600:- men verkar vara en bra panel som ger mer på samma yta än andra billigare. Jag har inte plats för en till (om jag inte ska lägga en på sprayhooden ) men det kostar så frågan är hur viktigt det är att börja med två paneler. Kanske ska se först hur mycket en ger.

 

Jag vet att jag inte blir självförsörjande på en panel men tanken är att den nedåtgående kurvan ska bli lite rakare så 50% nås senare än tidigare. 

EE492FCC-B36A-4648-A235-590824104B6B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lätt när det finns många alternativ på solpaneler. Om dessa delvis skuggas så är det bättre med flera mindre som parallellkopplas, tex 50W. Är Sunbeam Tough+ så pass mycket bättre jämfört med billigare alternativ som kostar drygt 1000kr? Får man ut så pass mycket mer effekt och är livslängden bättre på Sunbeam? Var tänker du placera solpaneler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 minuter sedan skrev per_62:

Inte lätt när det finns många alternativ på solpaneler. Om dessa delvis skuggas så är det bättre med flera mindre som parallellkopplas, tex 50W. Är Sunbeam Tough+ så pass mycket bättre jämfört med billigare alternativ som kostar drygt 1000kr? Får man ut så pass mycket mer effekt och är livslängden bättre på Sunbeam? Var tänker du placera solpaneler?

Det är en djungel så jag vet egentligen inte.  Men tänkte att nyare med fler celler på samma yta blir bättre än billiga. 

Jag tänker ha den på rufftaket. Vill inte sätta den på båge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr skuggas rufftaket under segling från och till och då minskar effekten en hel del på en solpanel. Det kan räcka med att en solcell på en panel skuggas! 
Men påverkas Sunbeam mindre av detta jämfört med billigare paneler?

Troligen bättre att ha flera mindre solpaneler på rufftaket.

Att hänga en solpanel längs med mantåget kan nog ge mer effekt. Jag ska prova detta i år med två långsmala flexibla 50W från SeaSea som fästs med tampar och gummicord samt även kanske ska kunna vändas så att de kan vara både på utsida och insida om mantåget. Samt när man lagt till skulle bägge kunna placeras på solsidan. Borde ge en hel del reflexion från vattnet och mindre skugga jämfört med på rufftaket.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
13 minuter sedan skrev per_62:

Tyvärr skuggas rufftaket under segling från och till och då minskar effekten en hel del på en solpanel. Det kan räcka med att en solcell på en panel skuggas! 
Men påverkas Sunbeam mindre av detta jämfört med billigare paneler?

Troligen bättre att ha flera mindre solpaneler på rufftaket.

Att hänga en solpanel längs med mantåget kan nog ge mer effekt. Jag ska prova detta i år med två långsmala flexibla 50W från SeaSea. Borde ge en hel del reflexion från vattnet och mindre skugga jämfört med på rufftaket.

Problemet är att alla har olika uppfattningar om placeringen som jag frågar. Vissa skulle aldrig placera på rufftaket medan andra har haft det under flera år och är supernöjda. 

 

Problemet med att välja panel är för mig att jag inte riktigt vet vad jag ska se efter för att hitta den som är bäst för mig. Sunbeams paneler sägs enligt flera ha bättre upptagningsförmåga när den ligger på rufftaket än andra, med tanke på att de inte ligger rätt i vinkeln. 

 

Sedan har jag hört, men vissa hävdar annat, att om du kopplar flera och en ligger i skugga så är det den som blir givande. Alltså sämre effekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad tror ni om att lägga en panel på taket av sprayhooden? Där får jag plats med en 200W.

Vad fäster jag panelen med då?

 

 

 

922FC868-A62A-48E1-8939-A9BF367F1793.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...