Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Val av solpanel

Rekommendera Poster

Gäst

Jag ska  köpa den första solpanelen till segelbåten. Det finns lite att välja mellan och det är inte så lätt att förstå allt. Är en panel med 200W alltid 200W? Finns det bättre och sämre? Jag har förstått att de ska vara Monocrystalline men finns det något annat jag ska se efter?

Jag har hittat en panel som skulle vara perfekt för mig. Vad tror ni om den? Jag tänkte köpa en laddningsregulator för jag ser inte att det är en MPPT någonstans (för det ska det vara va?). El är inte min starka sida. 
http://s.aliexpress.com/qMvYnMby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regulator ska du ha!

Vissa regulatorer är MPPT och andra (billigare) är PWM. Det är endast i de lägen när batteribanken är väldigt urdragna som MPPT gör skillnad men, och här är det viktiga, de lite dyrare kan man ofta ställa om de olika laddstegens spänningar, tid etc.  Många rekommenderar Epever och jag har också en av deras modeller. 
Huruvida Mono- eller Poly-kristallina celler är bäst går jag inte in på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

200W är alltid 200W men det finns me eller mindre effektiva. Men det enda som skiljer är storleken. Mono är effektivare och något allmänt bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
10 minuter sedan skrev bhemac:

200W är alltid 200W men det finns me eller mindre effektiva. Men det enda som skiljer är storleken. Mono är effektivare och något allmänt bättre.

Det var nästan det jag misstänkte. Ser paneler som kostar 2000 och 4000 men med amma watt. 
Vad är det för siffror jag ska se efter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att den panel du länkat till inte är avsedd för fast montering. Över 2 meter lång o 70 cm bred när den är utvikt så den kommer att vara väldigt otymplig. Å så ska den fästas provisoriskt så den sitter fast när vinden tar i. Jag har själv en 50W extrapanel med många fästpunkter hängandes framåt hösten när solen börjar ge sämre effekt på mina fasta 2 x 100W och det rycker rätt bra i den när vinden snor runt å min är bara en fjärdedel av den du tänker köpa.

 

Både hårda paneler (i aluminiumram) och flexibla paneler för fast montering tål att gå på så har du plats för det så rekommenderar jag fast montering i första hand. Att ha flera mindre paneler är ingen nackdel. Då är det alltid någon som ger ström även om mast o segel skuggar någonstans. Det går att parallellkoppla flera paneler med samma utspänning via en regulator till batteriet. Sätt shottkydioder på respektive kabel så panelerna inte kortsluts om det blir fel på någon av dem (Jag fick kortis i anslutningsboxen till en panel o då gick båda sönder. Garantiärende tack o lov... ). Mina 2 x 100W liggande på rufftaket försörjer kylboxen från sjösättning till upptagning o hela instrumentuppsättningen när vi seglar (jag har en rätt törstig plotter o NMEA2000-nätverk som tar en del ström..).

 

Regulatorn som visas på bilden (utan data) är nog en PWM. MPPT anses ge mer ström även om det finns de som anser att de inte är värda prisskillnaden och tycker det är bättre att satsa på en extra solpanel. Men alla panelerna ska ju få plats... så jag håller mig till MPPT-regulator. Jag har den regulator som ChristerN rekommenderade - Epever. Det går att ställa värdena på den så den är framtidssäker och kommer att fungera även till LiFePO4.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
10 minuter sedan skrev Lintott:

Notera att den panel du länkat till inte är avsedd för fast montering. Över 2 meter lång o 70 cm bred när den är utvikt så den kommer att vara väldigt otymplig. Å så ska den fästas provisoriskt så den sitter fast när vinden tar i. Jag har själv en 50W extrapanel med många fästpunkter hängandes framåt hösten när solen börjar ge sämre effekt på mina fasta 2 x 100W och det rycker rätt bra i den när vinden snor runt å min är bara en fjärdedel av den du tänker köpa.

 

Både hårda paneler (i aluminiumram) och flexibla paneler för fast montering tål att gå på så har du plats för det så rekommenderar jag fast montering i första hand. Att ha flera mindre paneler är ingen nackdel. Då är det alltid någon som ger ström även om mast o segel skuggar någonstans. Det går att parallellkoppla flera paneler med samma utspänning via en regulator till batteriet. Sätt shottkydioder på respektive kabel så panelerna inte kortsluts om det blir fel på någon av dem (Jag fick kortis i anslutningsboxen till en panel o då gick båda sönder. Garantiärende tack o lov... ). Mina 2 x 100W liggande på rufftaket försörjer kylboxen från sjösättning till upptagning o hela instrumentuppsättningen när vi seglar (jag har en rätt törstig plotter o NMEA2000-nätverk som tar en del ström..).

 

Regulatorn som visas på bilden (utan data) är nog en PWM. MPPT anses ge mer ström även om det finns de som anser att de inte är värda prisskillnaden och tycker det är bättre att satsa på en extra solpanel. Men alla panelerna ska ju få plats... så jag håller mig till MPPT-regulator. Jag har den regulator som ChristerN rekommenderade - Epever. Det går att ställa värdena på den så den är framtidssäker och kommer att fungera även till LiFePO4.

 

Det är precist det jag vill ha, mjuka paneler som jag lätt kan ta fram då de behövs och plocka undan då de inte behövs. Jag tycker det är otroligt fult med paneler som hänger på halva aktern i olika ställningar och att ha en fast framför sprayhooden är inte effektivt. Jag har en 42:a så jag har plats till en två meter lång panel. Så där har jag full koll. 

Jag har koll på vilken regulator jag ska ha, så hellre en bättre och på så sätt färre paneler. 

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler/regulatorer/smartsolar-mppt-75-15-laddningsregulator-bluetooth

 

Så min fråga var mera om det var skillnad på paneler och paneler och vad man ska se på för att hitta de bättre och sålla bort de dåliga. Mono har jag också koll på att det ska helst vara. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Silverfox59:

Det är precist det jag vill ha, mjuka paneler som jag lätt kan ta fram då de behövs och plocka undan då de inte behövs. Jag tycker det är otroligt fult med paneler som hänger på halva aktern i olika ställningar och att ha en fast framför sprayhooden är inte effektivt. Jag har en 42:a så jag har plats till en två meter lång panel. Så där har jag full koll. 

Jag har koll på vilken regulator jag ska ha, så hellre en bättre och på så sätt färre paneler. 

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler/regulatorer/smartsolar-mppt-75-15-laddningsregulator-bluetooth

 

Så min fråga var mera om det var skillnad på paneler och paneler och vad man ska se på för att hitta de bättre och sålla bort de dåliga. Mono har jag också koll på att det ska helst vara. 

De paneler du tittar på är inte mjuka. Det är hårda paneler utan aluminiumram, så de är väldigt styva.

Din uppfattning om solcell på pinne i aktern delar jag, det är därför jag valt fast montage på ruffen.

Däremot delar jag inte uppfattningen om att det inte är effektivt med solcellerna liggande på rufftaket. Fasta liggande paneler kan tappa lite p.g.a. skuggning o vinkel mot solen men de sitter uppe från soluppgång till solnedgång.

Du ska självklart välja det du tror på, jag delar bara med mig av mina erfarenheter av över 30 års solcellsanvändande.

 

Den regulator du tänker köpa är bara på 145W o är nog för klen för 200W solceller. Men annars är Victron bra grejor.

 

Det är svårt/omöjligt för amatörer som oss att avgöra kvaliten på solcellskomponenterna. Det är nog generellt som det brukar vara - stora kända tillverkare/leverantörer törs inte riskera varumärket genom att fuska. Idag är marknaden så stor att de dåliga tillverkarna nog har blivit färre/utgallrade. Det som kan skilja olika paneler är antalet celler som avgör vilken maxspänning panelen kan leverera. Med högre maxspänning är känsligheten för skuggor mindre, MPPT-regulatorn tar hand om den spänning som kommer ut ur panelen och transformerar om den till lagom batteriladdningsspänning (lite lägre effekt vid skuggning - men fortfarande laddning). Så kolla antalet enskilda celler i panelen (jag minns tyvärr inte vilket antal som är bättre/sämre).

Jag fick själv inledningsvis ett par dåliga paneler monterade som inte gav den effekt som påstods. Inte kunde jag se det när jag tittade på dem, utan det fick bli en senare mätning (garantiåtgärdades genom byte till Solarmare-paneler som gav bättre effekt - tills de kortslöts p.g.a. brister vid monteringen å återigen garantiärende. Sista omgången monterade jag själv o de fungerar klanderfritt.) Lyckligtvis en ansvarsfull leverantör som tog ansvaret hela vägen, alla kan ju råka ut för misstag både vid inköp o montering.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att handla från Kina men just solpaneler köper jag i Sverige. En bekant fick en spräckt panel (PostNord?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
37 minuter sedan skrev bhemac:

Jag gillar att handla från Kina men just solpaneler köper jag i Sverige. En bekant fick en spräckt panel (PostNord?).

Jag tänkte köpa från lagret i Polen via AliExpress. Skickas inom två veckor efter beställning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
18 timmar sedan skrev Lintott:

De paneler du tittar på är inte mjuka. Det är hårda paneler utan aluminiumram, så de är väldigt styva.

Din uppfattning om solcell på pinne i aktern delar jag, det är därför jag valt fast montage på ruffen.

Däremot delar jag inte uppfattningen om att det inte är effektivt med solcellerna liggande på rufftaket. Fasta liggande paneler kan tappa lite p.g.a. skuggning o vinkel mot solen men de sitter uppe från soluppgång till solnedgång.

Du ska självklart välja det du tror på, jag delar bara med mig av mina erfarenheter av över 30 års solcellsanvändande.

 

Den regulator du tänker köpa är bara på 145W o är nog för klen för 200W solceller. Men annars är Victron bra grejor.

 

Det är svårt/omöjligt för amatörer som oss att avgöra kvaliten på solcellskomponenterna. Det är nog generellt som det brukar vara - stora kända tillverkare/leverantörer törs inte riskera varumärket genom att fuska. Idag är marknaden så stor att de dåliga tillverkarna nog har blivit färre/utgallrade. Det som kan skilja olika paneler är antalet celler som avgör vilken maxspänning panelen kan leverera. Med högre maxspänning är känsligheten för skuggor mindre, MPPT-regulatorn tar hand om den spänning som kommer ut ur panelen och transformerar om den till lagom batteriladdningsspänning (lite lägre effekt vid skuggning - men fortfarande laddning). Så kolla antalet enskilda celler i panelen (jag minns tyvärr inte vilket antal som är bättre/sämre).

Jag fick själv inledningsvis ett par dåliga paneler monterade som inte gav den effekt som påstods. Inte kunde jag se det när jag tittade på dem, utan det fick bli en senare mätning (garantiåtgärdades genom byte till Solarmare-paneler som gav bättre effekt - tills de kortslöts p.g.a. brister vid monteringen å återigen garantiärende. Sista omgången monterade jag själv o de fungerar klanderfritt.) Lyckligtvis en ansvarsfull leverantör som tog ansvaret hela vägen, alla kan ju råka ut för misstag både vid inköp o montering.

Precis sådan som jag vill ha för att kunna ha dem portabla och stuva undan då jag inte behöver dem. De är lätta att luta mot ruffsidan fastspända ordentligt då man seglar länge på en och samma bog. Jag kommer att använda dessa då jag seglar mer än två dagar. Jag har batterier så jag klarar mig under 48 timmar. 

 

Du har rätt där. Den Victronen bestämde jag mig för då jag tittade på paneler under 145W. Sedan hittade jag bra mått och pris på 200W men glömde att regulatorn inte räckte till. Tack för att du uppmärksammade mig på det. 

 

Själva kvalitet kanske är svår att veta på panelerna men jag tänker att det borde vara något man går efter, som då du köper en dator eller en ny telefon, när man köper en panel. Kanske hur mycket eller snabbt den levererar till batterierna. Kanske finns det siffror som säger ” att den du är riktigt snabb” till exempel. 

 

Men jag undrar lite över att du är så nöjd med att ha placerat dina paneler på rufftaket. Det lilla jag har läst mig till är just att där är en dålig placering. Kanske är det bra då man kommer till viken eller hamnen men då brukar solen ligga lågt. Jag ska ha den mera till under segling då jag har en bra lutning på dem mot solen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 2 x 100W av en kille på Tradera, Dennis i Värnamotrakten.

https://www.tradera.com/item/344622/379852591/fyndpris-200w-solpanel-solcell-solfangare-2-x-100w-ny-a-grade-monocrystalline

Kostade ungefär hälften av vad Hjertmans med fler tog, då för tre år sedan.

Idag 2295kr för två 100W paneler med fri frakt!

Jag rekommenderar gärna den traderabutiken, bra vara, snabb frakt och bra kontakt med säljaren.

 

Dessa har fungerat väldigt bra, hade en 50W panel innan och den har fått ligga kvar, den laddar via PWM, dom två nya laddar via en MPPT.

Alla är stela paneler i aluminiumram, inga av mina är vinklingsbara. Dom ligger alla på ett platt hyttak. Tillsammans med 260Ah traktionära bly/syrabatterier ger det mer ström än vad jag gör åt.

Gammaldags men beprövat.

 

Min MPPT-regulator stör ibland FM-radion, men fick reda på häromdagen att jag har en billig bilstereo med kass mottagare.... 

 

Kvalitetsmässigt är det inte bara den elektriska kvaliteten man skall titta på, även den mekaniska, hur ser glaset ut? Hur tjockt är det? Hur stabil är ramen? Hur ser elanslutningen på baksidan ut?
När det gäller mjuka paneler utan ram kan jag tycka att en del som är billigare känns rätt så sladdriga och dom har en vek elanslutning.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Min MPPT-regulator stör ibland FM-radion,

Jag har svårt att tro att Victron har de problemen.

50 minuter sedan skrev Silverfox59:

Jag tänkte köpa från lagret i Polen via AliExpress. Skickas inom två veckor efter beställning.  

Då slipper du moms mm. Smart.

Kanske också enklare om det skulle vara någon transportskada. Men det går ju bra i 99% av fallen.

Lite får man.  ju chansa när man köper billigt.

Köp du och återkom med rapport!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

- - -

Men jag undrar lite över att du är så nöjd med att ha placerat dina paneler på rufftaket. Det lilla jag har läst mig till är just att där är en dålig placering. Kanske är det bra då man kommer till viken eller hamnen men då brukar solen ligga lågt. Jag ska ha den mera till under segling då jag har en bra lutning på dem mot solen.

Sedan jag skaffade min första solcell o placerade på luckgaraget på dåvarande båt och var nöjd med vad den levererade så har jag inte tvekat att fortsätta med den placeringen. 30W hård panel under glasskiva i aluminiumram, ingen regulator då panelens karakteristik var sådan att strömmen sjönk när spänningen började bli kritisk (det var nog inte så många celler i panelen på den tiden). Det var en rejäl förstärkning till 70Ah-batteriet som laddats av en liten Vire med likströmsgenerator (dynastart).

 

Panelen flyttades sedan till luckgaraget på nästa båt (solpaneler var relativt sett dyrare på den tiden) där den fortfarande sitter kvar o nuvarande ägaren är helnöjd med det tillskott den ger. På den båten skaffade jag en NAPS-regulator för att höja effektiviteten. Det medförde att ha rätt bra koll på vätskenivån eftersom NAPS ger lite hög spänning. Våta blybatterier på 2 x 70 Ah så lite vätskepåfyllning var inget problem.

 

På nuvarande båt sitter två parallellkopplade flexibla 100W-paneler, en på varje sida om takluckan, skruvade o lite SIKA-strängar så de ligger fast mot taket. Vi är ute väldigt mycket från maj till början av oktober (det blev 100 övernattningar senaste säsongen). Kylen startas i maj o stängs i oktober (stänger inte ens av när vi är hemma o vänder). Stor plotter o NMEA-nätverk med ett antal instrument, VHF, mobil-laddning, vattenpumpar, TV, mm mm, så det går åt en del ström Det är bara framåt höstkanten som panelerna inte klarar av att hålla batterierna välfyllda. Men då har det även tillkommit en del värmarkörning. Därav min komplettering med en extra 50W att hänga upp mot solen framåt höstkanten. Sen är laddningen vid motorgång effektiviserad med en Sterling-regulator för att få max laddning de korta stunder motorn används. Jag visste att elförbrukningen skulle vara rätt stor i nuvarande båt o har anpassat elsystemet till de förhållandena. Batteribanken är 300Ah AGM o inget separat startbatteri.

 

Med ovanstående erfarenheter så är jag lite oförstående till de diskussioner som förekommer om låg verkningsgrad med däcksmonterade paneler. Jag har provat enligt ovanstående och gillar att laddningen sköter sig själv utan att jag behöver fundera på hur panelerna är riktade. (undantagandes några veckor på hösten med extrapanelen)

 

Kan tillägga att även om solen inte visar sig bakom molnen så laddar panelerna ändå med det diffusa ljus som går genom molnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan horisontella paneler och vinklad paneler som hålls riktad mot söder är ganska liten. Dessutom slipper man rikta om panelen då och då.

 

Solpaneler energi.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

intressant ämne, jag har en 100 Watts vanlig tunn solcell liggandes på luckgaraget, inte bästa placeringen men vissa dar mitt på dagen ger den 6-7 amp

men har just beställt en skuggoptimerad innebär väl egentligen att cellerna är annorlunda kopplade. Men skall bli intressant att se skillnaden funderar att utöka med 100 watt till fast monterat, bra o ha lite el till kylskåp o instrument på längre seglingar

jag har även en vikbar på 200 watt , liknande den du tänker köpa den är effektivare speciellt om engagerar sig med att flytta  den efter solen.

 Någon som provat de skuggoptimerade 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad betyder Working current: 2.6A? 

Jag har sett andra på upp mot 6A. Är en panel med 2,6A sämre, kanske dålig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja 2,6 a är ju en mindre panel än en som ger  6amp. Effektformeln är ju p/u ggr  i

då blir ju 2,6 amp ca 30 watt och 6 amp blir ca 72 watt.Men man brukar inte få ut toppvärden ur dem så ofta

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
7 minuter sedan skrev Comfort4:

Ja 2,6 a är ju en mindre panel än en som ger  6amp. Effektformeln är ju p/u ggr  i

då blir ju 2,6 amp ca 30 watt och 6 amp blir ca 72 watt.Men man brukar inte få ut toppvärden ur dem så ofta

 

 

Okej, fattar men inte riktigt. Jag tittade på två 150W paneler och de hade 2,6A och 5,8A. Utav någon anledning så är alltså den som ger 2,6 sämre på något sätt än den som ger 5,8A. Då ska jag alltså leta efter en panel som har högre värde Working current? 

Hur högt värde kan man få?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska titta på vilken spänning panelen lämnar ut också.

Mina 2 X 100W ger ca 22V ner till regulatorn, i kombination med rejäla kablar och bra kontakter är förlusterna små.

Jag köpte mina på eBay.de och har haft dem på husbilen i flera år utan bekymmer.

Om man monterar med eftertanke, sikaflexar fast aluminiumvinklar och lämnar luftspalt under så får man ut max och de håller länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En typisk solpanel brukar ge sin maximala effekt vid 17,5V. För en 100W panel blir strömmen 5,7A. Laddar man ett batteri på 13,6V med en PWM regulator så blir laddströmmen 5,7 A. Laddningen blir alltså ca 78W. Med en MPPT regulator får man i snitt ut ca 15% mer dvs ca 89W/6,6A.

 

Det är alltid bättre med flera mindre paneler än en stor. Man tappar inte lika mycket om en skuggas, de andra fortsätter att leverera.

 

Man ska inte blanda 32 och 36 cellers paneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-05 vid 20:56 skrev Lintott:

Både hårda paneler (i aluminiumram) och flexibla paneler för fast montering tål att gå på så har du plats för det så rekommenderar jag fast montering i första hand.

Är det värkligen så att alla paneler tål att man går på de?

 

Jag har en liten båt och har problem med placeringen av solpanelen... antingen ska det vara på ruftaket eller på en stång i aktern. 

Stången vill jag helst undvika.

 

Om jag monterar en i aluminiumram på ruftak och ungarna eller nån vuxen lyckas gå på den, behöver jag inte vara rädd att den ska gå sönder? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik de med aluminium ram ,de är lite ömtåligare. De ytåligaste just nu verkar komma från sunbeam,de har även skuggoptimeringen.Finns tester på youtube på dessa såg jag just

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Modesty77:

Är det värkligen så att alla paneler tål att man går på de?

 

Jag har en liten båt och har problem med placeringen av solpanelen... antingen ska det vara på ruftaket eller på en stång i aktern. 

Stången vill jag helst undvika.

 

Om jag monterar en i aluminiumram på ruftak och ungarna eller nån vuxen lyckas gå på den, behöver jag inte vara rädd att den ska gå sönder? 

 

8 minuter sedan skrev Comfort4:

Undvik de med aluminium ram ,de är lite ömtåligare. De ytåligaste just nu verkar komma från sunbeam,de har även skuggoptimeringen.Finns tester på youtube på dessa såg jag just

Panelerna i aluminiumramar är rätt tåliga. När jag skulle köpa min första solpanel så hade jag samma farhåga om hållfastheten o framförde det till säljaren. Han lyfte ner panelen från väggen, la den på golvet o klev upp på den. Sen klev han av o erbjöd mig att provhoppa den själv. Den höll såklart. Det var 10 års effektgaranti på panelen, det gällde även för trasig glasskiva. Liggandes på luckgaraget har det klivits mycket på den i över 30 år. Det har efter all den misshandeln blivit några hårstråfina sprickor i själva solcellen men den levererar fortfarande. Glaset syns inga skador på.

 

Att det blivit tunna paneler på nuvarande båt beror på att de är så mycket lättare att montera eftersom de inte behöver slätt underlag för monteringen. Bara att lägga några sikasträngar o skruva fast. Det räcker med sika upptill, på sidorna o ev någon sträng mittpå. Lämna öppet nertill så blir det inget vatten som kan bli stående under panelen. Nuvarande paneler är av den senaste knottriga modellen som påstås ta emot mer effekt vid sned instrålning. Det är som en massa små linser ovanpå som påstås bryta solstrålarna. Om den är effektivare än de helt släta kan man ju inte mäta själv utan får lite på testerna. Den verkar i alla fall ge bra med ström. Dessutom är den mindre hal att gå på, vilket är en fördel när den ligger på rufftaket.

 

De med kabelutgången på undersidan är dessutom mindre känsliga för att anslutningen skadas. Det finns ju ingen box på ovansidan som kan skadas o börja läcka. Den breda platta kabeln kan delas o sen går det bra att förlägga den i lagom kurva under panelen dit man vill ha kabelintaget.

Kabeldragning_resize.JPG.37a322b92f18e36bff8a5cef550a4d91.JPG  904734690_Genomfring_resize.jpg.711acde3a6c8bbed32ec86f26e8994ed.jpg

 

Jag skrev i ett tidigare inlägg om en panel som blivit kortsluten o då tog med sig den andra parallellkopplade panelen in i kortslutningsdöden. Kortslutningen berodde på att installatören gjort en tvär krök på den ena utgående kabeln så tätningen mellan kabeln o anslutningsboxen skadats. Där kom det in vatten o så korroderade det inne i boxen. Om någon installerar paneler med anslutningarna på ovansidan så låt kabeln gå rakt ut från boxen ett par-tre cm innan den böjs tillbaka bredvid anslutningsboxen för att fortsätta parallellt med den andra kabeln.

Solcellskortis_resize.thumb.JPG.93f31748ef72976106ed6aea50469294.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att limma tunna paneler är smidigt men de kyls inte och tappar ganska mycket effekt när de blir varma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tack för alla tips och fakta. Nu vet jag ännu mindre hur jag ska göra. Fler alternativ har kommit upp. 
Tur att det är mitt utanför säsongen så jag kan knyta ihop allt innan det ska köpas och monteras. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
8 timmar sedan skrev Gundj:

Du ska titta på vilken spänning panelen lämnar ut också.

Mina 2 X 100W ger ca 22V ner till regulatorn, i kombination med rejäla kablar och bra kontakter är förlusterna små.

Jag köpte mina på eBay.de och har haft dem på husbilen i flera år utan bekymmer.

Om man monterar med eftertanke, sikaflexar fast aluminiumvinklar och lämnar luftspalt under så får man ut max och de håller länge.

Intressant. Hur ser ”spänning” ut på listan? Hur skrivs det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Technische Daten:

Nennleistung Pmax 100 Watt
Spannung bei Nennleistung Vpmax 19,2 Volt
Leerlauf Spannung Voc 23 Volt
Kurzschluss Strom Isc 5,78 Ampere
Strom bei Nennleistung Ipmax 5,2 Ampere
Wirkungsgrad der Zellen 17 %
Temperaturbereich -40°C / + 85°C
Toleranz +/-5 %
Solarzellen Monokristallin
By-Pass Diode 12 Ampere
Abmessungen: 1180 x 554 x 30mm
Gewicht 8 kg
Glas Sicherheitsglas Hagelfest"

Taget från ebay.de

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_nkw=solarpanel&_sacat=0&Spannung=12%20V&_dcat=41981

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

En typisk solpanel brukar ge sin maximala effekt vid 17,5V. För en 100W panel blir strömmen 5,7A. Laddar man ett batteri på 13,6V med en PWM regulator så blir laddströmmen 5,7 A. Laddningen blir alltså ca 78W. Med en MPPT regulator får man i snitt ut ca 15% mer dvs ca 89W/6,6A.

Nej, det är en linjärregulator som ger samma ström ut som in (och bränner överskottet till värme). De regulatorerna finns i princip inte längre på marknaden för solpanelsändamål. En PWM omvandlar också överspänningen till ström, dvs in- och uteffekt är nästan detsamma (U x I) även på dessa.

 

En MPPT har f.ö. samma switchade omvandling som en PWM, men med den skillnaden att den med lite intelligens försöker anpassa utspänning mm. så att strömmen batterierna slukar blir det optimala för vad solpanelerna kan lämna - från tid till annan. Hitta den perfekta arbetspunkten helt enkelt.

 

Det fungerar i teorin, och kan som nämnts under optimala omständigheter ge ett litet extra bidrag. Men i praktiken inte mycket. Däremot har de - i och med att det är mer intelligenta regulatorer - ofta större möjligheter att ställa in olika parametrar såsom utspänning m.m. vilket mera kan motivera kostnaden.

 

@Georg_Ohm: Att din bilstereo är enkel och billig är ingen anledning till att den lättare kan bli utstörd och får bli det av en regulator. Det enda en mottagare kan göra är att försöka lyssna så selektivt om möjligt och ignorera starka signaler utanför just där man lyssnar så bra som möjligt. Det skiljer de dyra från de riktigt risiga. Men de risiga har ju ofta sämre mottagning också, och kommer då höra även störningarna sämre. Så att bilstereon är dålig är bara ett svepskäl utan substans, ofta från dem som säljer den störande prylen.

En godkänd och bra regulator stör ingenstans, och påverkar alltså varken en bra eller risig bilstereo- eller VHF-mottagare.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev IngemarE:

En PWM omvandlar också överspänningen till ström, dvs in- och uteffekt är nästan detsamma (U x I) även på dessa.

Så borde det kanske vara, jag har testat minst ett dussin PWM regulatorer men inte sett någon som gett mer ström ut än in.

 

MPPT's uppgift är att belasta panelen optimalt så att den lämnar max effekt, därav namnet. Men inte är det samma switchande teknik? MPPT regulatorena brukar ha en betydligt större induktor.

MPPT regulatorn är effektivare än PWM - om man har djupt urladdade batterier. Men vem har det nu för tiden?

Den stora fördelen är att de brukar ha betydligt bättre möjligheter att ställa in spänningar. Vilket krävs om man har LiFePO4 batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...