Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
McLasse

Däcksbelysning

Rekommendera Poster

Jag var förbi Jula Outlet i Skara häromdagen och sprang på den här smidiga arbetsbelysningen. Det verkar vara mycket material i dem och de känns rejäla. De har IP klassning 69K. Tror de skall funka bra som däcksbelysning samt belysning framför båten.

199 spänn per styck kunde jag inte låta bli så det blev fem stycken. En i stormasten ner mot fördäck, två i mesanmasten för däck och sittbrunn/bakåt samt två för att lysa upp framför båten. Vet bara inte var de skall sättas (i spridarna eller i fören).

Jag har inte testat hur de lyser ännu utan skall göra det när jag är hemma igen.

Det fanns ett helt gäng kvar på hyllan.

 

https://www.jula.se/catalog/outlet/outlet/outlet-produkter/outlet---bil-och-garage/backlampa-009492/

 

IMG_20200104_232724193.thumb.jpg.30d6d063e471298454fefdd3bfe41a68.jpgIMG_20200104_232529721.thumb.jpg.7f8faaf86baeeaa57756f6265c62682f.jpg

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har något liknande som ska sitta under peket och på masten. Bara testat ännu men jösses vilket ljus. Inte trodde jag att jag skulle ha en båt med bogstrålkastare!

För att tända och släcka har jag en SONOFF 4CH PRO R2 som kan brtya 12V och manövreras via WiFi och 433MHz

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev bhemac:

Inte trodde jag att jag skulle ha en båt med bogstrålkastare!

Kan inte annat än hålla med! Bogstrålkastare känns lite motorbåt, inget fel i det (om man är lagd åt det hållet). Men det är kanske dags för lite McGyver inspirerat gränsöverskridande i form av strålkastare i fören. Det har sannerligen funnits tillfällen då det skulle underlättat om man kunnat lysa upp mörkret framför båten.

Under peket känns lite utsatt på vår båt eftersom pinnen har doppats några gånger i sommar när det gått lite sjö. Funderar på någonstans på pulpit. Kanske under lanternorna.

 

34 minuter sedan skrev bhemac:

För att tända och släcka har jag en SONOFF 4CH PRO R2 som kan brtya 12V och manövreras via WiFi och 433MHz

Även om ditt bryt blir mycket roligare så kommer det nog bli vanliga brytare på panelen i ruffen. Å andra sidan finns det en vinst i att kunna tända från styrplats/sittbrunnen utan att behöva svansa ner under däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev McLasse:

Även om ditt bryt blir mycket roligare så kommer det nog bli vanliga brytare på panelen i ruffen.

Jag är bara så hjärtligt trött på alla kablar.

Sen är det när man varit iland, ska ombord och det är mörkt. Har tidigare haft en däcksljus som kunde tändas med fjärr, väldigt praktiskt. Enkelt att koppla ihop med larmet också.

Förutom den under peket så ska det sitta en på masten som lyser precis framför båten.

Till detta har jag mina gamla fina däcksstrålkastare som sitter under spridarna. Det är seald beam insatser som nu är bytta till LED.

Jag är den typen av människa som alltid kommer hem när det är mörkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

Förutom den under peket så ska det sitta en på masten som lyser precis framför båten.

Hur högt kommer du placera den i masten?

Jag tänker så här med de jag köpt att det är arbetslampor. De lyser upp bra ,(förhoppningsvis) men längden/räckvidden på det upplysta området är begränsat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bit under spridarna som sitter ca 6,8m över vattenytan. Min lampa har en lysvinkel på ca 45° och lyser upp ca 30 m framför båten.

Tanken är att ljuset inte ska träffa däck och blända mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfikenheten tog överhanden. Blev tvungen att testa. Så här ser det ut när det är mörkt.

IMG_20200105_181536057.jpg.95eb67ea7d82d35b38d811a69e9963b4.jpg

 

Så här ser det ut med en lampa tänd. Den lyser upp mer än bilden visar eftersom min mobilkamera inte klarade av det svaga ljuset längre bort. Det gick att se detaljer i träden bakom huset.

IMG_20200105_181633325.jpg.96582333ceda9742e41e53f89834516b.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite klös i den!

Har testat en lampa fån balkongen på övervåningen. Det ger en bra upptattning om hur mycket det lyser upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Har testat en lampa fån balkongen på övervåningen. Det ger en bra upptattning om hur mycket det lyser upp.

Det skall jag göra när jag kommer hem, fast utan balkong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, testa på båten med vhf och vanlig radio igång. Köpte för några år sedan en däcksbelysning från Biltema. Den störde ut både radio och vhf helt. Blev att lämna tillbaks. 

Redigerad av M__G
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Tips, testa på båten med vhf och vanlig radio igång. Köpte för några år sedan en däcksbelysning från Biltema. Den störde ut både radio och vhf helt. Blev att lämna tillbaks.

Det är det jag är lite fundersam på om de har något sådant ofog för sig.

 

Å andra sidan har jag grunnat lite i banorna att däcksbelysning och bogstrålkastare inte är speciellt ofta man har igång någon längre stund. Det kanske inte gör så värst mycket om de stör när de är tända.

Fast då kommer scenariot att något hänt, behovet finns att ha däcksbelysningen på samtidigt som en konversation på VHF behövs. Håhå, jaja... Jag skall testa om de stör.

 

Hur brukar en sådan störning te sig? Är det sprak och brus eller är det bara tyst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall blev det bara brus, hörde inget i vare sig radio eller vhf. Prövade aldrig att sända med vhf:en, plockade loss och lämnade tillbaks. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt liknande till huset, en modifierades till portabel arbetsbelysning, men så fann jag en bättre batteridriven LED-lampa på Jula för 99Kr...

 

-Jo jag funderade att sätta likadan eller snarlik under peket (motorbåt) men så ser jag emellanåt att bryggorna har sådan höjd (vid hög- eller lågvatten) att själva bryggan eller en längsgående regel under denna tar i pekets underdel, jag har redan förstört ett mothåll till stävstegen mot en brygga på Vrångö. En strålkastare där, då, skulle blivit till mosat elektronikskrot.

 

Men jag kan ju skruva fast olika strålkastare på hyttaket, men det är inte snyggt... 

 

Jag har däremot funderat på däcksbelysning att tändas med fjärrkontroll, indirekt belysning som sitter under hyttakets utskjutande del, det som på husspråk kallas för "takskägg". Någon mindre LED-lykta eller någon LED-list av något slag.

handstralkastare.jpg.b8196fea029c218f9e5b5cf16aa19b92.jpg

För mörkernavigering, eller snarare för att kunna se i mörker vid tilläggning har jag en stark proffsig batteridriven och laddningsbar handstrålkastare, fabrikat Energizer, fördäcksgasten får upplysningsvis lysa mot land, bryggor och eventuella bôar med denna. Fick även utgöra cykelbelysning under en nattlig cykeltur på Syd-Koster, då fastsatt med eltape på styret och med "halvljus" då man annars bländade mötande folk och fä.

 

Jag har även funderat på en manuell eller elstyrd halogenstrålkastare på hyttaket, "alla" hyttbåtar och andra har ju en sådan.... Men de jag pratat med säger att de använder den väldigt sällan och vissa säger också att dom har monterat dessa fel så att dom lyser upp rufftak, däck och andra vita ytor och bländar istället besättningen, så det får vara det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har även funderat på en manuell eller elstyrd halogenstrålkastare på hyttaket, "alla" hyttbåtar och andra har ju en sådan.... Men de jag pratat med säger att de använder den väldigt sällan

Har ju hyttbåt och tillhör ”alla”. Min strålkastare är en Allremote. Gillar principen att det är mindre kablar som ska monteras men min är inte halogen och ger faktiskt inte så bra ljus. 
Använder den då och då, mest på hösten. Den gång jag allra mest behövde den var när vi mitt i natten överraskades av kraftiga vindar från ”fel” och oväntat håll och var tvungna att ge oss av på småtimmarna från den trivsamma viken. Då hade batterierna i fjärren lagt av! Det var becksvart. Tror det var i slutet av september. 

Fick rikta strålkastaren manuellt och det hela slutade bra även om jag blev tvungen att göra en oväntad snabb back när jag var på väg mot en klippa. Lite skakande upplevelse och sedan dess kollar jag batterierna och funktionen ofta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid angöring är belysning väldigt praktiskt men ute på sjön använder jag heller en sådan här.

 

Bushnell Equinox 6x50 Z2 Mono.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Har ju hyttbåt och tillhör ”alla”. Min strålkastare är en Allremote. Gillar principen att det är mindre kablar som ska monteras men min är inte halogen och ger faktiskt inte så bra ljus. 
Använder den då och då, mest på hösten. Den gång jag allra mest behövde den var när vi mitt i natten överraskades av kraftiga vindar från ”fel” och oväntat håll och var tvungna att ge oss av på småtimmarna från den trivsamma viken. Då hade batterierna i fjärren lagt av! Det var becksvart. Tror det var i slutet av september. 

Fick rikta strålkastaren manuellt och det hela slutade bra även om jag blev tvungen att göra en oväntad snabb back när jag var på väg mot en klippa. Lite skakande upplevelse och sedan dess kollar jag batterierna och funktionen ofta. 

Vi kommer bort från ämnet litet, men de där elmanövrerade strålkastarna kan man väl ändå inte vrida hela varvet runt(?), så om fjärren funkat hade du kanske ändå inte fått något "backljus"?

 

Några gånger under vårt snart 35-åriga båtliv har vi av samma anledning tvingats flytta oss mitt i natten. Senast för omkring 10 år sedan, sent i augusti, med Nimbusen, med bara vanliga ficklampor ombord. Ingen plotter, bara en redan då omodern GPS. Låg vid Äxholmen, nära Tanneskären, i den lilla skärgården mellan Fotö och Vinga. Vinden vände och vågorna klafsade in mot akterspegeln. Litet halvnervöst att manövrera mellan alla grunden i näst intill totalmörker till Fotös gamla hamn. Gatlyktorna och belysningen på bryggor och piren bländade irriterande, såg först inte enslinjen, men när vi äntligen fick iland förtöjningslinorna på bryggan lättade det massiva molntäcket och fullmånen lyste med sitt matta sken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Vid angöring är belysning väldigt praktiskt men ute på sjön använder jag heller en sådan här.

 

Bushnell Equinox 6x50 Z2 Mono.jpg

Svårt att med ena handen hålla i en sån och med andra handen styra i ett läge när man behöver vrida ratten flera varv. 
En annan sak i en segelbåt med rorkult. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft flera hytt & fly båtar innan min segelbåt. Alla hade olika typer av belysning då vi ofta kommer ut på höstkvällar när det är kolsvart ute. Min lärdom är: 

Fjärrstrålkastare, sån med fjärr kan man strunta i, dom lyser dåligt och på en punkt. 

Floodljus/ arbetsbelysning är vad som fungerar bra. Bred ljusbild med koncentrerat ljus i mitten är bäst. 

Den som visades ovan från jula kan absolut fungera (Snön reflekterar betydligt mer än vad ett sommarberg gör vilket kan göra att det inte blir lika bra höstkvällar.).

Personligen hade jag satt två sådana i masten, en mot däck och en framför båten, ev kompletterat med två som har en smalare ljusbild, även dessa i masten eller nedre spridarna. 

Ev skulle en sådan under varje spridare kunna lysa upp halva skärgården.. Nu tror jag inte att det kommer se speciellt snyggt ut, kanske bättre då med några kuber inne vid masten. Får man ljuset högt upp kommer man ha bättre ljusbild och se mer. 

 

Personligen så har jag ficklampa och pannlampa nu för tiden eller låter lanternorna lysa upp lite. En nattkikare hade varit riktigt häftigt :)

ljusramp.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Svårt att med ena handen hålla i en sån och med andra handen styra i ett läge när man behöver vrida ratten flera varv. 

Det är sällan jag behöver vrida ratten flera varv på öppet vatten;)

Brukar mest spana efter prickar och grejer i vattnet.

Lasern brukar få reflexerna på prickar att synas.

Fungerar i bilen på skogsvägar på natten också ...

--

1 timme sedan skrev RikardE:

Personligen hade jag satt två sådana i masten, en mot däck och en framför båten, ev kompletterat med två som har en smalare ljusbild, även dessa i masten eller nedre spridarna. 

Den på masten som lyser framför båten är extremt bra. Hade en fundering på montera "värstinglampor" (bild ovan) under spridarena (kollade på grannes bil). 

Men fixade istället min gamla spridarbelysning (bytte till LED). Den lyser upp stora delar av däck.

Den under peket lyser upp både vatten och bryggor. Ute på sjön kan man tända utan att bli bländad.

 

spridarbelysning.png

Spridarbelysning PAR36.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev bhemac:

Det är sällan jag behöver vrida ratten flera varv på öppet vatten;)

Fast mitt behov är vid avgång eller ankomst till hamn/brygga. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ChristerN:

Fast mitt behov är vid avgång eller ankomst till hamn/brygga. 👍

Men då kan man lysa upp med lampor, det gör inget om man förlorar sitt mörkerseende.

Det finns ju nightvision som man sätter på huvudet, en kompis her ett par ryska sådana. Fungerar utmärkt när man vant sig. Kompissen är ute och cyklar ibland i mörkret och det funkar bättre än lampor.

Annars har ju FLIR bra grejor.

 

 

Nightvision PNV-57E_7.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Svårt att med ena handen hålla i en sån och med andra handen styra i ett läge när man behöver vrida ratten flera varv.

Man får bygga en ställning att sätta på sydvästen så har man händerna fria. Fasiken, man skulle ha en sån där nattkikare. När jag hör nattkikare hör jag och klirret av slantar som rinner iväg när den skall inhandlas. Men de kanske inte är så dyra längre?

 

3 timmar sedan skrev RikardE:

Personligen hade jag satt två sådana i masten, en mot däck och en framför båten, ev kompletterat med två som har en smalare ljusbild, även dessa i masten eller nedre spridarna. 

Det kommer troligtvis (efter lite lystester här hemma) att bli två i spridarna på stormasten. En som lyser upp fördäcket och en som lyser framför båten samt ännu en i fören någonstans, kanske under fören i alla fall. Vi har ett vattenstag men det borde inte störa så mycket. Två lampor i mesan enligt tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera finns det även små (!) ficklampor som har mer än 1000 lumen i ljusstyrka. Lätta att bära med sig i fickan både på båten och i naturen, 15 cm lång och 3cm i diameter. Handstrålkastaren i bilden ovan tror jag ger omkring 500 lm.

 

Man tyckte att när LED-ficklampor kring 100 lm kom så var dom väldigt starka jämfört med "vanliga" ficklampor. 1000 lm lyser upp en mindre vik och ger extremt bra ljus. Många har även USB-laddning och varierbart fokus och varierbar ljusstyrka till ett pris kring 500 kronor. Här är ett exempel men det finns många fler och även ljusstarkare än denna som jag har. Kan rekommenderas.

 

 

 

 

sshot-1.png

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev ABC:

Numera finns det även små (!) ficklampor som har mer än 1000 lumen i ljusstyrka. Lätta att bära med sig i fickan både på båten och i naturen

Hela mitt liv har jag haft en stor passion för ficklampor och de ledlampor som finns idag är makalöst bra. Tyvärr så är de ofta överutrustad med finesser som att kunna blinka SOS mm. 

Opraktiskt när man måste tryck fyra gånger för att stänga av!

Väljer man rätt så är de underbara.

 

1 timme sedan skrev McLasse:

Men de kanske inte är så dyra längre?

Min Bushnell Digital Night Vision Equinox Z 6x 50mm kostade 2990kr. Värd varenda öre.

 

1 timme sedan skrev McLasse:

Vi har ett vattenstag men det borde inte störa så mycket

Jag har bara testat lite men störde inte tyckte jag. Annars är det inte fel med dubbla, lite vinklade isär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Annars är det inte fel med dubbla, lite vinklade isär.

Japp, inser nu att jag köpte en för lite. Ändå tyckte jag att jag tog, så det blev tungt i brallan, när jag plockade i

5 stycken i korgen.

Det är nog snart dax att fylla på batteribanken med lite fler Ah om man skall kunna driva alla lampor.

 

1 timme sedan skrev ABC:

Numera finns det även små (!) ficklampor som har mer än 1000 lumen i ljusstyrka.

Känns lite som en måste-ha-grej. Ficklampan i båten är hyffsat stark men när man skall lysa ut i intet, vid sidan av båten, är den inte mycket värd.

Det är tur att det är gott med vatten och bröd (jag har vant mig).

 

24 minuter sedan skrev bhemac:

Tyvärr så är de ofta överutrustad med finesser som att kunna blinka SOS mm. 

Den "överutrustningen" retar gallfeber på mig. Speciellt som det oftast är knappen som pajar först på dagens ficklampor/power bankar och allt vad det nu är.

 

28 minuter sedan skrev bhemac:

Min Bushnell Digital Night Vision Equinox Z 6x 50mm kostade 2990kr.

Suck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

- - -

Det finns ju nightvision som man sätter på huvudet, en kompis her ett par ryska sådana. Fungerar utmärkt när man vant sig. Kompissen är ute och cyklar ibland i mörkret och det funkar bättre än lampor.

- - -

Jag har kört bil på små grusvägar på landet med sådan på huvudet. Passagerarna som inte såg något var skiträdda när vägen svängde mellan stengärdesgårdarna 😆

Dagens bilar är sämre för sådant kul. Det går inte att stänga av all belysning, det speglar sig i vindrutan o sen går det inte att se någonting.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Min Bushnell Digital Night Vision Equinox Z 6x 50mm kostade 2990kr. Värd varenda öre.

Kostar minst 4000 idag.. halva priset hade det varit intressant :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Dava:

Kostar minst 4000 idag.. halva priset hade det varit intressant :)

Tror det var rea när jag köpte! Kostar 4795 idag så jag har redan "tjänat" nästan 2000kr ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎01‎-‎08 vid 19:33 skrev bhemac:

Men då kan man lysa upp med lampor, det gör inget om man förlorar sitt mörkerseende.

Det finns ju nightvision som man sätter på huvudet, en kompis her ett par ryska sådana. Fungerar utmärkt när man vant sig. Kompissen är ute och cyklar ibland i mörkret och det funkar bättre än lampor.

Annars har ju FLIR bra grejor.

 

 

Nightvision PNV-57E_7.jpg

Det var väl en sådan som Hannibal Lecter hade på sig i "När lammen tystnar" 1988?

Ger läskiga vibbar, något att flytta till filmtråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-08 vid 22:30 skrev Lintott:

Passagerarna som inte såg något var skiträdda när vägen svängde mellan stengärdesgårdarna 😆

Varför var de rädda när de varken såg kurvorna eller stengärdesgårdar? 😋

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...