Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dadid

MD7 - Byta bränsleretur?

Rekommendera Poster

Hej

Under säsongen började bränslereturen läcka. Det är trångt och bedrövligt att komma åt. Jag gjorde bedömningen att det finns risk att skruv 48, se länk(
http://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-sprengskisse-7742080-23-13643D.aspx ) inte skulle gå att skruva upp, då platsen ovan skruven är tajt.
Den tillfälliga lösningen blev att kapa den stålomspunna gummislangen och skarva den. En mer permanent lösning vore önskvärd. Således är jag minst sagt nyfiken på andras erfarenheter och tips.

- Kan skruven skruvas upp utan att fler delar måste demonteras?

- Vad kallas anslutningen?

- Var får jag tag på en ny slang?

- Finns det andra fiffiga lösningar?

 

309943331_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är en sk banjobult. Är den omöjlig att komma åt att lossa så försök låt den förskruvningen vara, försök istället fila ned ena sidan av den pressade plåtkragen i änden på slangen närmast förskruvningen. Kan du det så går slangen att dra av från nippeln och du kan trä på en ny gummislang och förse den med en slangklammer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget tryck i denna ledning... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Inget tryck i denna ledning... 

Nä...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just monterat ur en MD7 ur båten. Det var trångt, men med ett lämpligt verktyg var det inga problem. I samband med urmonteringen upptäckte jag att under stålhöljet var både ledning till och från motorn alldeles ”murkna”. Kolla/byt därför alla slangar är min rekommendation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

- - -

I samband med urmonteringen upptäckte jag att under stålhöljet var både ledning till och från motorn alldeles ”murkna”. Kolla/byt därför alla slangar är min rekommendation.

Håller helt med dig. Murkna sugledningar orsakar ofta problem med svårstartad motor p.g.a. att det sugit in luft i bränslesystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Jag har just monterat ur en MD7 ur båten. Det var trångt, men med ett lämpligt verktyg var det inga problem. I samband med urmonteringen upptäckte jag att under stålhöljet var både ledning till och från motorn alldeles ”murkna”. Kolla/byt därför alla slangar är min rekommendation.

Har du motorn kvar och i närheten? Går det att få loss banjon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog returledningen ur en Passat TDI. 

Typ ett plaströr till returledning. 

 

Sugslang 40 år gammal, som läckte in luft efter att jag glömt att öppna kranen vid tanken, byttes mot en liknande bränsletålig slang, inte köpt på Biltema. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...