Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Vilken watt?

Rekommendera Poster

Tänkte montera en 120 volt inverter till min AC anläggning. Kan man gissa sig till hur många watt den skall vara på?

Vill alltså använda 12 volts systemet.

Med landström fungerar den utan problem.

Bör man satsa på ren sinus eller kan det fungera utan tro?

IMG_20200104_110405_compress17.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10000 BTU brukar dra ungefär 1200W. Saftigt i ett 12V system.

För att orka starta krävs minst 3 gånger så mycket effekt från invertern, kanske mer.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken landspänning refererar du till? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

10000 BTU brukar dra ungefär 1200W. Saftigt i ett 12V system.

För att orka starta krävs minst 3 gånger så mycket effekt från invertern, kanske mer.

Eftersom du har bättre koll än jag; hur stor batteribank behöver man för att köra anläggningen ett dygn utan laddtillskott..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Hybro:

Vilken landspänning refererar du till? 

Har en omvandlare från 240 till 120 volt på 4000 watt inbyggd i båten. Har spis, kyl och AC som vill ha 120 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev bhemac:

10000 BTU brukar dra ungefär 1200W. Saftigt i ett 12V system.

För att orka starta krävs minst 3 gånger så mycket effekt från invertern, kanske mer.

Kan i alla fall köra med stepdown på 4000 watt (240 till 120 volt) kylen, spisen och AC samtidigt med landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningen från batteribanken för att driva en AC är ju likartad antingen den går direkt från batteriet i 12V-form eller via en inverter i 120v-form. Med erfarenheterna från nedanstående skribenter så verkar det tveksamt att lägga energi o pengar på en 12V till 120V inverter om du inte har en enorm batteribank.

 

Lite klipp från en husbilssida...
https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/bodels-ac-12v-drift.41946/

 

Skulle testa våran AC-anläggning idag med att köra den på bodelsbatteriet... ville se hur länge den gick på batteriet...gjorde testet hemma innan resa :) så jag vet vad den klarar av. Nu till det underliga (eller inte) såg på batteriindikatorn att den sög rätt mycket direkt på start men sen gick den i ca 30 minuter för att sedan slås av. Batteriet var långt ifrån slut...Nu till min undran... Kan det vara så att den känner av batteriets status och slår av sig själv innan batteriet blir tomt.

 

Vilken typ av AC?  Just det, det glömde jag skriva... En Waeco (Dometic) CA 1000 tror jag den heter med ett DC-kit installerat tyvärr vet jag inte om det är DC kit1 eller -3 . Den satt monterad när vi köpte bilen

 

Jag har samma system i min husbil. Tanken med att köra ACn på 12 volt är att kunna använda den under färden.


Batterrivakten slår annars ganska snart till och stänger av ACn.

Med kit DC-1 drar CA1000 ca40 ampere.Om du inte har stor batterikapacitet drar du snart ur batteriet.Dometic rekommenderar mer än 80Ah batteri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du under färd spelar ju inte batteriernas storlek så stor roll, då är det mer beroende av att din generator klarar belstningen. .

Hur stark generator har du? Är den tilräckligt kraftig är det bara att köra.

 

Tänkvärt är väl att belastningen kan bli hög = kan vara risk för överhettad generator - viktigt att du inte köp på tomgång - då får inte generatorn tillräcklig kylning, den måste upp i varv för att kyla sig, om du inte monterar vattenkylning, men det kanske är överkurs.. 

 

Har du inget elverk som kan gå vid sidan om och driva ACn? Det brukar det ofta sitta på båtar med AC - då är det en säkrare lösning att köra elverket samtidigt och låta den driva AC. Du får betydligt mindre problem. 

 

Jag har haft elverk på två båtar, dessa har det inte varit några problem med att köra under färd av olika anledning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts så krävs en kraftig inverter då din modell inte verkar ha inbyggd mjukstart. Att den kräver minimum säkring på 19A, som då lär vara av den tröga sorten i alla fall, tyder på det. Sedan bör den absolut vara ren sinus.

 

Jag har en måttligt mjukstartande AC lite mindre än din och en 3kW inverter (kontinuerligt) från 12V. Det funkar...precis. Men det som är viktigt är inte bara invertern som skall klara starten, det skall ju också batterierna göra. Invertern buffrar inget. Det handlar här om uppåt i alla fall 500A på 12V som skall kunna lämnas utan att spänningen peakar ner på under 11V - inklusive alla spänningsfall, brytare och säkringar. Det är tufft för batterierna och kräver högt CCA-värde a la startbatterier.

 

Vid drift/motorgång klarar min generator precis att hålla emot. Men den blir varm. Och att köra AC:n på batteri är egentligen inget alternativ tycker jag, det bara tömmer batterierna. För en AC behöver gå ett tag för att göra nytta.

Så förslaget om elverk skriver jag också under på.

 

Edit: Min AC - med ett COP på en bra bit över 3 (faktiskt) drar i drift kring 70A på 12V. bhemacs värde på 1200W för TS AC låter därför rimligt. Krävs som redan nämnts en hiskelig batteribank för att köra den någon längre stund på batterier.

 

Edit2: @Peter_K: 1200W/12V~100A. 100Ax24h= 2400Ah. Utan hänsyn till förluster och verkningsgrad.

Dvs man behöver minst 30 st 100Ah-batterier för att inte ladda ur dem till nivån "förstörda" med en gång....

Redigerad av IngemarE
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Eftersom du har bättre koll än jag; hur stor batteribank behöver man för att köra anläggningen ett dygn utan laddtillskott..?

Jag räknade och mätte åt en kille. Hans AC var på typ 6000 BTU. Cruisair säger att 1000 BTU behöver ca 120 W. Omvandlar man BTU till kWh så är 1000 BTU =0,293 kWh. För en hygglig AC så borde det krävas 1/3 del så det låter rimligt.

I hans båt handlar det om att köra ACn i akterhytten. Nu var det inte så smällvarmt i somras men mätningarna visade på ett behov på under 3kWh för en natt. Det är inte orimligt med 400Ah LiFePO4 batterier.

Men för ett dygn och och hela båten så behöver man kanske 15 kWh dvs 1250 Ah. Borde funka med 20-25 AGM batterier.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ALLA för svar. Inser själv att detta var nog en dum idé.

 

PS, har ett elverk men lite för klent (240 volt 2000 watt) för att driva stepdownen som är på 4000 watt. Är ett portabelt som en väska. Kommer aldrig fram då vi aldrig haft behov av den, men ville testa i somras med resultatet att den tvärdog när jag kopplade in landströmskabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Vilken landspänning refererar du till? 

1200W är ju oberoende av landspänning.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...