Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Faderullan

Hur gick det sen?

Rekommendera Poster

I mitt dassbibliotek finns en del båtrelaterad litteratur. Bland annat boken Konstiga Båtar av Philip Pereira dos Reis. En rätt underhållande bok med annorlunda flytetyg och ett sjunketyg (ubåt). En av båtarna i boken var halvfärdig då boken skrevs. En närmare tjugo meter lång katamaran som mest liknar ett flygplan, eller två. Bygget påbörjades 1989 och boken gavs ut 2011. I dag satt jag där på dasset och började undra hur det gått med bygget, båten är ju annorlunda och intressant på många vis och borde väcka uppmärksamhet om man möter den på havet. Själv bor jag för långt från Slagsta Marina för att ta en titt i förbifarten. Är det någon som vet om båten fått vatten under kölarna ännu?

villys.jpg.bb03cfae0c5216131da9f4d6d3a40d11.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har inte kommit i sjön ännu o lär nog inte göra det på överskådlig tid med den takt som ägaren har

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade lite reportagen och en video från några år sedan. Det verkar vara resan som är målet, om den blir klar eller inte verkar inte vara högt i prioritet. Likväl skulle det vara intressant att se den segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins så mycket fel med den båten så frågan är om den kan kallas båt utan flytetyg

det fins ingen styrplats i fören utan det är tydligen planerat typ gamla Djurgårdsfärja med styrhytt på taket

sedam måste man ha en man som reglerar styrning o gas o växling för det fins inte så långa kablar att tillgå och den kan bara lägga till med aktern det fins ingen utgång i fören

+ en massa andra saker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på det där med hur man har tänkt lägga till och ta sig ombord. En båt av den storleken kräver ju personal hursomhelst. Reglageproblemet kan väl inte vara oöverkomligt, större båtar än så har ju fjärreglage. Enligt videon som finns på youtube verkar det som att följande generation också drömmer om hur båten skall användas. Kanske slutar den som ständigt förtöjd bobåt, den är ju hyggligt isolerad med frigolit och stora utrymmen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Faderullan:

Har också funderat på det där med hur man har tänkt lägga till och ta sig ombord. En båt av den storleken kräver ju personal hursomhelst. Reglageproblemet kan väl inte vara oöverkomligt, större båtar än så har ju fjärreglage. Enligt videon som finns på youtube verkar det som att följande generation också drömmer om hur båten skall användas. Kanske slutar den som ständigt förtöjd bobåt, den är ju hyggligt isolerad med frigolit och stora utrymmen...

Länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om häftigt projekt, det kan nog bli väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Snacka om häftigt projekt, det kan nog bli väldigt bra.

Kanske inte som båt betraktat, men som flytande bostad..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Kanske inte som båt betraktat, men som flytande bostad..?

Kan nog fungera som båt också men kanske inte för Atlanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Kan nog fungera som båt också men kanske inte för Atlanten.

Mer som en flotte än en båt, tror jag... men det är ändå skoj att folk förverkligar sina drömmar, så jag måste säga att jag är djupt imponerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmen är från 2012, det är 8 år sedan! Och det lät som om de höll på att bli vräkta från platsen.

Så hur har det gått sedan dess?

 

Jag tycker detta var en riktigt ful skapelse. Den hade kunnat funka som en bostad på sjön, och jag hade nog inte velat sätta en mast på 20 meter på den o seglat ut på havet. Möjligtvis hade jag vågat mig ut på havet utan mast o segel, bara gått för motor. De som har byggt denna, skall nog vara riktigt glada om de lyckas ta sig över till Finland, för längre kommer de nog inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjärrmanövrera med elektrisk överföring känns som en enkel lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska nog åka förbi imorgon och kolla. Har lite ärenden i Stockholm imorgon.

Om den finns kvar, någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Peter_K:

Mer som en flotte än en båt, tror jag... men det är ändå skoj att folk förverkligar sina drömmar, så jag måste säga att jag är djupt imponerad.

Typ en segelflotte som Kon-Tiki? Den fungerade ju ganska bra även om den var lite långsam. Elaka tungor säger att den bara är obetydligt långsammare än Bruce Roberts ritade Spraykopior ;)

 

Men den här kan nog fungera, det finns en hel del konstiga kattor. Man kan tycka att den blir onödigt hög med styrhytt upptill men det kan funka. Det tekniska kunnandet har de nog.

Måla den grön och döp  till "Masken" eller "Caterpillar"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den fins kvar

Det där med fjärrmanuering är nog lite för dyrt

och det har inte hänt så mycket sedan 2012

lite gran med inredning men för övrigt vill ägaren hålla på med en massa andra saker som att sitta i värmen på Kanarieöarna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Fogden:

Det där med fjärrmanuering är nog lite för dyrt

Inga problem med wire. En elektrisk lösning behöver inte blir så dyr heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...