Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
animap

Förbättra durk

Rekommendera Poster

Hejsan,

Tänkte höra med detta kunniga forum: På bifogad bild så ser ni en av golvbitarna i min båt, Bella 651. Jag ska snygga till dessa lite, slipa den först och sedan stryka på nya lager. Vad är bäst att stryka med som är hållfast och kompatibelt med nuvarande lack (som jag antar är från fabriken).

 

EDIT: Glömde att skriva att detta är inne i hytten, alltså inte utsatt för väder och vind.

 

Tacksam för alla svar // Tommy

 

durk.jpg

Redigerad av animap

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade lite olika sätt. Olja (blir skitigt), 2k-lack (väldigt bra men ett helsike att göra om).

Det slutade med vanlig fernissa men då får man ta hem, slipa och lacka på vintern. Men fint blir det och det luktar båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktig med slipningen, det ser ut att vara väldigt tunn laminat. En gång brukar man kunna slipa innan man kommer igenom laminatet. 

 

Ett alternativ kan vara att köpa nåtad plywood på den lokala båtaffären, malla, såga upp, slipa till och lacka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen bägge två. Det får bli fernissa, lukten är en bonus!

 

Laminatet kollade jag nu på din inrådan, det är 1.2-1.5 mm tjockt. Jag får se till att slipa försiktigt, bara så att ytan blir rimligt slät. Blir nog max några tiondelar som ryker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev animap:

Jag får se till att slipa försiktigt,

Normalt räcker det att bara matta ner ytan och fernissa. Se bara till att lägga tillräckligt många lager första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...