Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Förhindra mögel på fendrar?

Rekommendera Poster

Jag tog hem fendrarna efter torrsättningen för att fixa till dem inför en ny seglingssäsong, har inte använt fenderstrumpor.

Tyvärr verkar jag fått mögel på överdelen, toppen där tampen sitter fäst i och lite nedåt på det vita (5-10 cm).

Kan inte minnas att jag drabbats tidigare av mögel under mina dryga 30 år som båtägare.

 

Inbillar mig att jag som vanligt tvättade och vaxade fendrarna i våras men jag blir lite osäker nu.

Är det andra som drabbats av mögliga fendrar i höstas?
Båten ligger i Göteborg och det är inte soligt alla dagar:-)

 

# # #

Läst många gamla trådar om rengöring av fendrar, har lärt mig att aceton och thinner skadar plasten så det har jag inte använt.

Nu i vinter har jag använt:

  • rengörings vax
  • bensin
  • fälgrengöring (oxalsyra)
  • Svinto för att gnaga bort lite av plasten

Efter mycket putsande är de okay (dock syns det en del svarta prickar nere i plasten) och jag tänkte använda fenderstrumpa för att kunna använda dem en säsong till

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja jag är nöjd om båten är fin och bryr mig inte om fendrarna.

Men ättiksprit kanske funkar, tror de flesta material tål det.

Klorin är starkare men om fendrarna tål det vet jag inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset att bekämpa de svarta prickarna/fläckarna.

Det som stör mig är varför jag fick mögel på övre delen, vad gjorde jag för fel?

Det enda förebggande jag själv kan tänka mig är att rengöra och vaxa 2 ggr per år.

 

Stämmer att nya fendrar är ingen stor utgift men lite irriterande utgift för en ”smålänning”:-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att något ska mögla behövs rätt temperatur, rätt luftfuktighet samt näring. Ta bort en av dessa saker, och du har inget mögel. Eftersom fenderns gummiplast inte är näring för mögel, gissar jag att det antingen är smuts eller vaxet det växer i. 
 

Om det nu är mögel vill säga, och inte smuts eller sotpartiklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

För att något ska mögla behövs rätt temperatur, rätt luftfuktighet samt näring. Ta bort en av dessa saker, och du har inget mögel. Eftersom fenderns gummiplast inte är näring för mögel, gissar jag att det antingen är smuts eller vaxet det växer i. 
 

Om det nu är mögel vill säga, och inte smuts eller sotpartiklar.

Allt är helt rätt utom att ”gummiplast” inte är näring för mögel. 
Vanligt att dessa har en fet yta från början och jag kan inte svära på att den inte är näring för mögel men jag vet att många båtvaxer är utomordentlig näring för mögel. 
PS

Skulle gissa att ovansidan inte blivit utsatt för nötning och att denna nötning fungerat som rengöring på övriga delar av fendern. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Eftersom fenderns gummiplast inte är näring för möge

Fan vet. Materialet i fendrarna verkar ha stora likheter med organiska material ;)

 

Men nog är det märkligt att man inte kan göra fendrar i ett bättre material?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor intill en av landets största småbåtshamnar och går med hunden fram å tillbaka dagligen längs stranden. Det har av någon anledning blitt en sport för mig å lillpojken att fånga in varenda fender som flyter i land. Fan vet vad vi ska ha dom till men högen har växt till minst 30 fendrar, säkert fler. De flesta blir rena med svinto. Men de som ser riktigt jävliga ut behöver aceton. Jag har också läst att det skadar plasten men jag håller inte med. Några enstaka får en klibbig yta, men det torkar igen och efter ett dygn är den normal igen. Effektivt är det iaf, dom flesta blir som nya på några sekunder. 

Såpa är inte att underskatta heller, men det behöver verka väldigt länge. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter kemisk och mekanisk behandling är detta resultatet på den värsta fendern. När inte ens stålull tar skiten så måste den ha "krupit" in i gummit så därför gissar jag att det är mögel.

Har inte använt Aceton pga av tidigare dålig erfarenhet.

Fender efter kemisk och mekanisk behandling.JPG

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade idag med alg/mögel tvättmedel för husväggar, hjälpte inte.

Testade även att använda aceton på fendern som fotot är taget på, hjälpte inte.

Blir att köra med en snygga rena fenderstrumpor ovanpå de rengjorda fendrarna (som tyvärr har svarta prickar). Räknar med mycket slitage under långsemester med slussning och långsidesförtöjningar, sedan kan det vara läge med nya fendrar.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara dagens stora I landsproblem 😁 Att vi båtägare drabbas av mögliga puttifrånkorvar!! Men jag kom till insikt om att det var dessas jobb att offra sig heroiskt för moderskeppets väl och ve, precis som Secret Service för sitt moderskepp. Och jag fann att det inte var gott nog åt mitt moderskepp med svarta kostymer till, utan jag införskaffade puttifrånkorvarnas Rolls Royce i svart.

 

Polyform HTM

 

Mvh Andréas

batliv-polyform-us-htm-fender-poly-produkter.jpg

Redigerad av Seahunter
Glömde bilden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag 6 st fendrar som precis får plats i ankarboxen på vår 38 fotare, fenderdiameter 10 tum (25,4 cm).

 

Info om Polyform fendrar
http://www.poly.se/sv/produkter/batliv/fendrar-bojar

 

image.png.3f7a9e5b7407dfb78e634a1d9818b616.png

HTM 4 kan jag fetglömma eftersom de har ca 50% större diameter.

 

image.png.8886bf8cae0dd212ff5b749b01e1ddd6.png

F 5 har ca 10% större diameter än befintliga fendrar.

 

image.png.1f0d209afc2b4227d653e21882724c48.png

NF 5 har ca 10% mindre diameter så ur stuvsynpunkt skulle den få plats.

 

DAN-FENDER
image.png.ab2a128107fbb3cc41da7de32972a9b3.png

Model 1025 är nog dagens model ombord.

 

Polyform NF5 verkar stuvmässigt vara bäst för min del, NF5 har ribbor och 1025 är slät, jobbet som puttifrånkorv är en annan viktig aspekt som kräver lite mer research för jag inser inte fördelen med RIBBOR som produktutvecklingen gett. Men å andra sidan det är väl ingen nackdel heller...

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte HTM 3 och har 10 ton 38 fotare, det räcker lååångt kan jag lova.

Jag skaffade fenderhållare med ambitionen ordning och reda, såg inte klokt ut med så låg räcka som jag har. Slutade med frugans enkla lösning att "de ska ju ändå hänga ute när vi ligger i hamn och jag går väl inte runt på scarndäck när du kör".

Så där ligger de när vi tuffar runt, fint i kläm på däck och fort hivade över vid angörning.

Men jag anser fortfarande att jag hade rätt även om vägen dit var lite längre.

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...