Jump to content
Saturday 11 July 2020
Brian2019

Vattentemp.!

Recommended Posts

Hej.

Undrar vad säger ni om att ta kyl vattentempen på mer än på original-stället.! Till exempel på avgaskröken ut.!? på AQ130 för att kunna förutse ras i förtid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperaturen på avgaskröken stiger snabbare än motortemperaturen om du får stopp på inkommande kylvatten så tanken är helt korrekt. Det finns en del båtägare som gjort sådan komplettering. Ska nog kompletteras med någon form av larm för det finns väl ingen som sitter o stirrar på en temperaturmätare som ständigt står på samma värde. Du hittar nog en del om du googlar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En enkel kontaktermostat på avgaskröken funkar utmärkt. Utan kylvatten så stiger temperaturen där mycket snabbar än i motorn. Det bästa är annars att ha en flödesgivare som håller reda på om det upphör.

 

75grNC.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

SXK har haft kopplingsschema och tom sålt lämpliga tempgivare.

 

Vetus har ett larm (ljud/ljus) och

Nasa har ett larm som även visar temperatur
https://www.nasamarine.com/product/ex-1-exhaust-temperature-monitoralarm/

 

Om man vill ha koll på både sjövatten och sötvatten temperaturerna finns det en dual

http://www.siliconmarine.com/SM007.pdf

 

Har funderat en del på att själv köpa ett temp larm för att upptäcka kylproblem innan det blir akut.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Termokontakt 75 Celsius n.o.? 80? 85? 90? kanske den på bilden är den perfekta, kan bara inte läsa vad det står på den.!

Flödesgivare, sänker väl flödet något.? om inte, Var hittar man såna.?

 

Mvh...

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Brian2019:

Termokontakt 75 Celsius n.o.? 80? 85? 90? kanske den på bilden är den perfekta, kan bara inte läsa vad det står på den.!

Flödesgivare, sänker väl flödet något.? om inte, Var hittar man såna.?

 

Mvh...

Jag tror jag har 75°C, det är nog inte kristiskt. Tappar man kylvattenflödet så stiger temperaturn snabbt till över hundra grader.

Jag har lekt lite med en sådan HÄR flödesgivare, sänker inte flödet nämnvärt. Men det måste ju till lite elektronik typ att man omvandlar pulserna till en likspänning. Samma med varvräknaren. Sen jämför man spänningarna, flödet för en impellerpump är ju proportionellt mot varvtalet.

 

 

 

Flödesgivare.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

B20 har ett vanligare problem och det är att de går varma i bakkant där flödet är som sämst. B30n är än värre på den punkten. Det bästa är därför att ha en tempgivare i varje ände om man skall ha 2st. Biltoppar har normalt givaren i bakkant om jag minns rätt, så då är det ju lätt...

 

På sjövattenkylda och även äldre igenbeckade maskiner är det nog klart vanligare med ojämnt flöde genom motorn snarare än dåligt med tillvatten. Problem med tillvatten löses generellt med att ha fräsch impeller och vattenpump och intag i bra skick.

 

Har man 100-drev är det skillnad. Där rostar avgas stöveln med tiden och då suger vattenpumpen avgaser istället. Där bör den rekommenderade lösningen vara att istället montera ett externt vattenintag för att slippa problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev bhemac:

Jag tror jag har 75°C, det är nog inte kristiskt. Tappar man kylvattenflödet så stiger temperaturn snabbt till över hundra grader.

Jag har lekt lite med en sådan HÄR flödesgivare, sänker inte flödet nämnvärt. Men det måste ju till lite elektronik typ att man omvandlar pulserna till en likspänning. Samma med varvräknaren. Sen jämför man spänningarna, flödet för en impellerpump är ju proportionellt mot varvtalet.

 

 

 

Flödesgivare.jpg

Låter och ser väldigt bra ut.  DN 15  ½  Ytter diameter (21.34 mm)

Var skulle ni placerad denna, tycker den känns lite liten. Är flödet inte större än att denna DN 15 räcker.? Själv har jag ingen aning om hur stort flödet är.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Brian2019:

Är flödet inte större än att denna DN 15 räcker.?

Jag utgick från min 27 h diesel där flödet ligger på max 10 lit/min.

Men det finns större!

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, ska fundera på saken.

Jag håller på att planera hur saker och ting ska vara, för att renoveringen ska bli bra. :)

Tack för hjälpen.!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittar ingen info på hur många liter/minut en sådan här Johnson pump F4B-9  10-24214-1 ger, med tanke val av rätt storlek på flödesmätare.

 

Vattenpump 5o%.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, är det någon som vet hur många liter/minut en sådan här Johnson pump F4B-9  10-24214-1 ger, med tanke val av rätt storlek på flödesmätare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Brian2019:

Vet inte om jag förstår dig rätt. Det står lite om varvtal på sidan 46.! 

Jo men vilket är ditt "normal" varvtal på pumpen? Tänkte hur mycket vatten den pumpar. HÄR är en sensor 3/4" max 60 lit/min. Vid 10 lit/min så ska den ge pulser med en frekvens av 40Hz, i det enklaste fallet en liten lysdiod (max 10mA) som blinkar eller, när man ser att den börjar blinka så ska man nog kolla flödet. Eller så kopplar man in en Frekvensräknare.

 

Kanske kan man använda en varvräknare för dieselmotor?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är min första båt, köpte den för sex månader sedan, så jag har aldrig haft den i vattnet. Men varvtalet gissar på land i en Volvo 145 med B20 motor kan kanske vara 2000-2500 110 km/h.  Min pump sitter på vevaxlen.

Vet inte hur det tar ut sig i vattnet med båt AQ130. 

 

Vad skiljer sig varvräknare från dieselmotorer, jämfört med andra.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Brian2019:

- - -

Vad skiljer sig varvräknare från dieselmotorer, jämfört med andra.?

Det finns inget tändsystem på en dieselmotor så varvtalssignalen får hämtas från annat ställe än tändsystemet t.ex. en sensor på svänghjulet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lintott:

t.ex. en sensor på svänghjulet.

Eller, man får ut pulser från generatorn W-uttag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev bhemac:

Eller, man får ut pulser från generatorn W-uttag.

Pulser från generatorn W-uttaget, det här börjar intressant.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Brian2019:

Pulser från generatorn W-uttaget, det här börjar intressant.:)

Japp och förhoppningsvis räcker pulserna från flödesgivaren. Får jag tid ska jag försöka prova!

Det fina med varvräknaren är att man kan justera den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Brian2019:

Kan en sådan här fungera.?

- - -

Den verkar kalibrerad mot specifik bilmodell så den går nog inte att kalibrera mot din motor.

 

Sen är jag ingen expert på varvräknare o deras inkoppling så någon mer kunnig inom det området kan nog ge bättre svar på val av varvräknare till din båtmotor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är egentligen inte en flödessensor som behövs, bättre/enklare är en flödesswitch. Om man inte vill/hittar något lämpligt att köpa så kan man lätt göra en av en standardgivare att sätta i sjövattenfiltret. Flottören tyngs ner lite av ett par rostfria brickor. Har nämnt detta i en annan tråd som jag inte hittar nu, finns också i ett gammalt nummer av PB.fig_new.gif.77c73dd6dd893f47a94efe5d65990309.gif

bild_flode_new.jpg.08e892ffe9d0f9c8a77fbf36285fe187.jpg

 

Tempvarningen, samma typ av enkla bimetalltermostat som nämnts (i mitt fall blir det aldrig över +45°C så min är på +60°C (möjligen 70) om jag inte minns fel)

11a.thumb.jpg.d064e01888f589bb2bb4c81ab0f2426a.jpg

Panelen (Yanmar) har redan en lampa "Exhaust" som tänds vid jordning av en ledning i kablaget som dessutom triggar summern. Båda givarna är parallellkopplade till denna. Annars sätter man en ny lampa med summer parallellt. Vid start tänds lampan, men skall slockna så snart flödet är igång.

fig3.gif.81f71bc1630dfc3dd091dc0d91e58ac9.gif

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev IngemarE:

Det är egentligen inte en flödessensor som behövs, bättre/enklare är en flödesswitch.

Enkel och bra lösning som 99% sannolikhet kommer att varna om flödet uteblir.

Fast det är ju roligare med ett instrument som visar aktuellt flöde ;)

 

De här nivågivarna brukar man kunna vända flottören på så att man antingen får N.C. eller N.O.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev bhemac:

Enkel och bra lösning som 99% sannolikhet kommer att varna om flödet uteblir.

Fast det är ju roligare med ett instrument som visar aktuellt flöde ;)

 

De här nivågivarna brukar man kunna vända flottören på så att man antingen får N.C. eller N.O.

En briljant ide, lätt att installera och låg materialkostnad. Men som sagt det är ju också roligt med ett instrument som visar aktuellt flöde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På utombordare i sportigare applikationer brukar man ha en tryckmätare som mäter trycket på kylvattnet. Känns enklare än flödesmätare och finns färdiga lösningar

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev tugge:

På utombordare i sportigare applikationer brukar man ha en tryckmätare som mäter trycket på kylvattnet. Känns enklare än flödesmätare och finns färdiga lösningar

Tyvärr inte helsäkert.

Vid helstopp har man tryck men inget flöde. Vid bra flöde har man ofta lägre tryck. Och det är flödet man behöver i TS fall. Men visst, om impellern går sönder eller om man får en plastpåse i intaget blir det inget tryck heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beror ju på vart man sätter givaren inte ofta man har stopp exakt innan avgasröret. inte i motorn över huvud taget.  

Om det skall va på den nivån. så om utgående slang hoppar av från flödesmätaren. Visar bra flöde ingen kylning.

Finns nog fler ställen man kan få läckage på i en motor och flödesmätaren visar fullt flöde. Än att få stopp  i motorn efter pumpen. Som sagt anvönds detta inom båtsport så tror det ät tillförlitligt. 

Kom gärna med ett hållbart argument om man skall såga en prövad fungerande lösning. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy