Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Eyez74

Hur funkar Evinrude G2 vinterkonservering tekniskt?

Rekommendera Poster

Jag kikat lite på Evinrude G2 250 hp (årsmodell 2019). Vinterkonserveringen är snabb och enkel med några enkla handgrepp, och motorn stänger av sig själv när konserveringen är klar. Jag förstår vad man ska göra som användare, men jag undrar om någon vet exakt vad som händer inne i motorn, rent tekniskt, under de minuter som motorn kör det s.k. automatiska konserveringsprogrammet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör lite fetare soppablandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kane apropå att du kör F300, hur konserverar du? För min del tyckte manualen att det räckte att spola igenom motorn med trädgårdsslang via anslutningen på motorn. Jag försökte med spolmuff på nedre intagen också men fick ingen skvallerstråle, så jag avbröt. Efter att ha haft inombordare med drev låter det här sättet oroväckande enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag spolade också igenom färskvatten med trädgårdsslang när jag tog upp den. Sista resan hade jag också med Sta-bil bränslestabilisator i tanken.

När jag sedan trailade båten till årsservice så sa de att de gör ingen annan konservering än att köra motorn varm med Sta-bil i tanken.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
17 timmar sedan skrev Brunnsviken:

@Kane apropå att du kör F300, hur konserverar du? För min del tyckte manualen att det räckte att spola igenom motorn med trädgårdsslang via anslutningen på motorn. Jag försökte med spolmuff på nedre intagen också men fick ingen skvallerstråle, så jag avbröt. Efter att ha haft inombordare med drev låter det här sättet oroväckande enkelt.

 

Haft samma problem med kylvattnet när trycket i slangen varit dåligt eller billig spolmuff som inte sitter på plats och håller tätt. 

 

Jag har omvänd erfarenhet. Bytte enkelheten med utombordare till krånglig konservering av inombordare i familjebåten. Men med miljö och djurvänlig antifrostvätska i dunk på badbryggan gick det smidigare. :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Brunnsviken:

@Kane apropå att du kör F300, hur konserverar du? För min del tyckte manualen att det räckte att spola igenom motorn med trädgårdsslang via anslutningen på motorn. Jag försökte med spolmuff på nedre intagen också men fick ingen skvallerstråle, så jag avbröt. Efter att ha haft inombordare med drev låter det här sättet oroväckande enkelt.

Tejpade du för nedre främre vattenintagen när du testade med spolmuffen? 

 

image.png.06e61b0dbc391dd190f33cfd0dccf745.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Kane said:

Tejpade du för nedre främre vattenintagen när du testade med spolmuffen? 

 

image.png.06e61b0dbc391dd190f33cfd0dccf745.png

 

Hm, nej! Det måste jag prova nästa gång. Vad gör det för skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 hours ago, Kane said:

Jag spolade också igenom färskvatten med trädgårdsslang när jag tog upp den. Sista resan hade jag också med Sta-bil bränslestabilisator i tanken.

När jag sedan trailade båten till årsservice så sa de att de gör ingen annan konservering än att köra motorn varm med Sta-bil i tanken.

 

Min återförsäljare tyckte man skulle ta bort bränsleslangen och köra tills motorn stannade, tydligen skulle detta motverka någon form av avlagringar i systemet som annars riskerade att uppstå. Eftersom manualen inte nämnde det tricket så iddes jag inte, kanske borde man hälla t ex Sta-bil Marine i varje fulltankning. Jag har annars tänkt att moderna motorer inte behöver sånt där och att det är en onödig utgift. Åsikter om det?

 

(Jag hällde faktiskt ner Sta-bil nu innan förvaringen mest för att jag inte hann tanka fullt och därmed tog det säkra före det osäkra. Kanske en onödig utgift det också?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Brunnsviken:

kanske borde man hälla t ex Sta-bil Marine i varje fulltankning. Jag har annars tänkt att moderna motorer inte behöver sånt där och att det är en onödig utgift. Åsikter om det?

Modern bensin lämnar vid långtidsförvaring mycket avlagringar på ställen det absolut inte ska vara något sånt. Sta-bil och andra säger sig motverka detta. Vet inte men har valt att tro på det med mina motorer. 
Tidigare var det väldigt vanligt att den nya soppan gav avlagringar i förgasaren. Nu, med mest insprutare, så orsakar den samma problem fast värre i den känsliga insprutningen. 
Folk får problem, kontaktar en verkstad som fixar för dyra pengar och får en kund som tillfälligt fått en fungerande motor och är nöjd men fattigare. Marknaden tjänar alltså på detta, lite bryskt uttryckt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, ChristerN said:

Modern bensin lämnar vid långtidsförvaring mycket avlagringar på ställen det absolut inte ska vara något sånt. Sta-bil och andra säger sig motverka detta. Vet inte men har valt att tro på det med mina motorer. 
Tidigare var det väldigt vanligt att den nya soppan gav avlagringar i förgasaren. Nu, med mest insprutare, så orsakar den samma problem fast värre i den känsliga insprutningen. 
Folk får problem, kontaktar en verkstad som fixar för dyra pengar och får en kund som tillfälligt fått en fungerande motor och är nöjd men fattigare. Marknaden tjänar alltså på detta, lite bryskt uttryckt. 

Finns det några labbtest på det här och att bränsleadditiv gör någon skillnad? Jag har försökt att googla, senast nu, men lyckas inte få fram något vettigt. Det enda som dyker upp är additiv-märkenas egen marknadsföring/egna rapporter samt forumdiskussioner om huruvida additiv gör någon skillnad eller ej. 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Finns det några labbtest på det här och att bränsleadditiv gör någon skillnad? Jag har försökt att googla, senast nu, men lyckas inte få fram något vettigt. Det enda som dyker upp är additiv-märkenas egen marknadsföring/egna rapporter samt forumdiskussioner om huruvida additiv gör någon skillnad eller ej. 

Det är etanolen som förstör våra motorer när dom står en längre tid. Materialet fräts bort i tex en förgasare och lämnar vit pulver som täpper igen munstycken osv. 

Dessa tillsatser som nämns i tråden ska tydligen ta bort etanolen. Det bästa man kan göra är att köpa typ Aspen miljöbränsle och köra motorn några minuter med detta, innehåller ingen etanol.

Dagens material i förgasare, insprutning är billigt China metall som inte gillar etanolen. 

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade en BMW M5 e34, bara som sommarbil, märkte jag stor skillnad på motorgången  på våren efter ha hällt i SI-1 innan avställning, Redline

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, patrikflink said:

Det är etanolen som förstör våra motorer när dom står en längre tid. Materialet fräts bort i tex en förgasare och lämnar vit pulver som täpper igen munstycken osv. 

Dessa tillsatser som nämns i tråden ska tydligen ta bort etanolen. Det bästa man kan göra är att köpa typ Aspen miljöbränsle och köra motorn några minuter med detta, innehåller ingen etanol.

Dagens material i förgasare, insprutning är billigt China metall som inte gillar etanolen. 

 

1 hour ago, Kane said:

När jag hade en BMW M5 e34, bara som sommarbil, märkte jag stor skillnad på motorgången  på våren efter ha hällt i SI-1 innan avställning, Redline

 

Jag efterlyser fortfarande labbtester, men respekterar era och andras erfarenheter. Det enda jag hittar där ute är folk som har blandade erfarenheter och också efterlyser tester som konstigt nog inte verkar existera. Hur svårt kan det vara för en bil/båttidning..

 

Exempel:

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-fungerande-bransletillsatser

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=85939

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=327815

 

Hittade ett gammalt test här: https://www.boatingmag.com/gear/boatinglab-tests-fuel-stabilizers/. Tyvärr fokuserade det enbart på separation och kändes lite ytligt. 

 

Edit: här var ett test! Men egentligen är det de rengörande egenskaperna jag skulle vilja veta mer om, dvs smörjer den insprutning och förhindrar korrosion på ett sätt som blir signifikant? https://www.practical-sailor.com/issues/34_11/features/Ethanol-Gas-Additives_5692-1.html

 

1 hour ago, Kane said:

 

Såg också denna, men blev lite skeptisk för att det mest kändes som marknadsföring av Yamahas egna produkter. Hittade inte samma tips på någon annan Yamaha-sida och om det vore så viktigt för motorn borde de väl nämna det i handboken kan jag tycka.

 

Ja ja, kanske häller i något i vår och ber en bön samtidigt som jag går motsols runt huset och kastar en näve grus över axeln, så är jag helgarderad. 😁

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Hittade inte samma tips på någon annan Yamaha-sida och om det vore så viktigt för motorn borde de väl nämna det i handboken kan jag tycka.

I den amerikanska handboken står under avsnittet "Storing Outboard Motor";

image.png.8762df79a0a93316f42982ace17864c7.png

 

I den europeiska står inget om bensinstabilisator men däremot om "fogging".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Kane said:

I den amerikanska handboken står under avsnittet "Storing Outboard Motor";

image.png.8762df79a0a93316f42982ace17864c7.png

 

I den europeiska står inget om bensinstabilisator men däremot om "fogging".


Intressant! Undrar varför de har olika uppfattning i USA och Europa. Jag ska höra med min verkstad i vår om de tycker sig sett några skillnader i ventiler och sånt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare har det i alla fall varit skillnad på bensin med avseende på svavelinnehåll. Därför har t.ex. BMW tidigare haft olika beläggningar i cylindrarna mellan USA och Europa. Vet dock om det är så fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratat med en bekant inom oljeindustrin om detta med livslängd på bensin och undrat om det är nonsens med bränsletillsatser för vinterförvaring. Svaret blev ungefär att förr var det helt onödigt då bensin höll ett år utan problem men att man bytt rafineringsmetod för att effektivisera/ nyttja oljan bättre och den metoden gör att bensinen kan lagras några månader utan att bli dålig, har man inte i bränslestabilisering så skiktas bensinen och det bildas kristaller i bränslesystemet som skapar driftproblem. Så rådet var att absolut blanda bränslestabilisering i bränslet oavsett om det är en båt eller mc eller hobbybil om den ska stå några månader. 

Ungefär samma har jag fått höra från en bekant på volvo (utveckling) som säger att de kan mäta en påtaglig försämring av drivmedel efter fyra månader. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-03 vid 17:49 skrev Brunnsviken:

 

Hm, nej! Det måste jag prova nästa gång. Vad gör det för skillnad?

Suger inte luft vilket gör att det funkar med spolmuff.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Brunnsviken:

@M__G Och bör man köra med tillsatser resten av året också, avseende rengöring av ventiler etc?

Vet ej, tveksamt. Inget min bekanta diskuterade. Utan problemet var vid långtidsförvaring. 98 oktan kunde vara bättre vid långtidsförvaring pga ingen eller mindre mängd etanol men även den skulle skikta sig och kristaliseras så som jag förstod det. Alkylatbensin skulle tydligen kunna hålla i många år, i alla fall fem år. Men vissa motorer gillar tydligen inte alkylat då packningar kan ta skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...