Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ChristerN

Bryta minus på Biltemas skiljerelä

Rekommendera Poster

För någon vecka sen var jag i båten och fixade lite grejer.

En av grejerna var att jag satte en strömbrytare på minuskabeln till mitt skiljerelä (Biltema).

Det fungerade dock inte och jag fattar inte varför.

 

Laddare var på på såväl Start som Förbrukarbanken och spänningen låg på ca 14,3V.

Minuskabeln från batteriet går via en "sockerbit" till en Schottky-diod och vidare till skiljerelät för att ha en snabbare frånkoppling av bankerna.

 

Så här gjorde jag:

Drog en 2,5 mm kabel på ca 3 m ToR till en brytare inne i båten.

Kopplade loss en kabelsko på minuskabeln till skiljerelät och kopplade in den ena sidan på den ena kabeln som kom från den nya brytaren och den andra sidan till den andra kabeln från brytaren. Slog så på brytaren.

Relät slöt inte. Slog av brytaren.

Kopplade loss den nya kabeln och kopplade in kablarna som tidigare.

Relät slöt och lampan tändes.

Mätte den nya kabeln och vid frånslaget läge ingen kontakt mellan de två ändarna och vid tillslaget läge full kontakt.

Kopplade in de nya kablarna igen med brytaren i läge av.

Slog på brytaren. Relät slöt inte.

Slog av brytaren.

Kopplade loss de nya kablarna och volt-mätte på de gamla kablarna mot pluspolen på ena batteriet. Ena sidan hade en spänning motsvarande laddspänningen och den andra hade 0,05V. (Detta fattar jag inte men vet inte om det har med felet att göra. Det verkar ju som om jag har plusspänning på den ena sidan av kabeln.)

Nu var klockan så mycket så jag var tvungen att åka hem så jag kopplade ihop de gamla kablarna som de satt tidigare men då slog inte relät till.

 

Några idéer om vad som är fel?

Varför funkade det inte med den nya brytaren?

Varför funkade det inte när jag satte tillbaka som tidigare?

Tänkte att nästa gång ska jag koppla bort såväl plus som minus på skiljerelät och se om det "återställer" sig. Det sitter dock dj_vligt illa till så jag måste demontera tre batterier innan jag kommer åt - och sätta tillbaka och koppla in skiten igen innan jag ser om det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana problem uppstår hos mig också. Oftast beror det på för stor övergångsresitans mellan hand och hjärna.

Hur mycket spänningsfall har du över Schottkydioden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Sådana problem uppstår hos mig också. Oftast beror det på för stor övergångsresitans mellan hand och hjärna.

Hur mycket spänningsfall har du över Schottkydioden?

Kommer inte ihåg men det var den som du en gång rekommenderade 😉.

Funderade ett tag på att sätta två i serie men det funkar bra med en.

 

Man, varför i hela världen funkar det inte med kablarna och strömbrytaren rakt av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De var mycke sladdar hit som dit, och nån diod extra, gissningsvis för att få ett litet spänningsfall på ca 0.1 V. Felvänd diod, så blir spänningsfallet över denna dryga 14 Volt. 

 

Lite udda att mäta från pluspol, men det är väl nån vits med de också....  Kanske lättare o begrip. 

 

Dock mera avändbart på nån äldre bil, Ford Anglia vill jag minnas, med plusjordat system. 

 

Går det kanske att få en enklare funktionsbeskrivning, då mätinstrumentets "-" COM, är ansluten till batteriernas gemensamma minuspol tillika motorblock?

 

Och så var det en lampa också... 

Vilken då?  Den över diskbänken? 😉

 

 

Kan det vara som så att allt är normalt? 14.3 V på alla batterierna, oavsett mätning från plus eller minuspol, det som då väl skiljer är ev ett minustecken i instrumentets display. Om startbatteriet håller en potentilaskillnad mellan polerna på 14.3 V, så ska väl inte skiljereläet skilja från förbrukningsbatterierna? Snarare koppla in dessa till startbatteriet... 

 

Sen är det kanske inte rätt att ansluta laddaren samtidigt till alla batterierna direkt på polerna. Detta kan inte vara avsedd funktion vid användande av skiljerelä. 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

De var mycke sladdar hit som dit. 

 

Lite udda att mäta från pluspol, men det är väl nån vits med de också.... 

 

Användbart på äldre bilar, Ford Anglia vill jag minnas, med plusjordat system. 

 

Går det kanske att få en enklare funktionsbeskrivning, samt mätinstrumentets "-" COM, ansluten till batteriernas gemensamma minuspol tillika motorblock?

 

Och så var det en lampa också... 

Vilken då? 

 

 

 

Ja, så mycket kablar är det inte i själva verket. 
Mätning mot pluspol gjordes naturligtvis för att sense-kabeln på skiljerelät är mot minus. 
Kablarna går så här:
Batteri-minus -> diod -> kabelsko * -> relä

Vid * satte jag in en kabel som sluts via extern brytare. 
Lampan sitter på relät och lyser när relät sluter. 
Klarare så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Hybro:

Dock mera avändbart på nån äldre bil, Ford Anglia vill jag minnas, med plusjordat system. 

Engelska bilar med plusjord och Lucas elsystem, han som uppfann mörkret!

Idag kör man plusjord i 48V system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla, kan vi inte fortsätta liiite mer On Topic innan vi spårar ur 🙄
 

1 timme sedan skrev Hybro:

Felvänd diod, så blir spänningsfallet över denna dryga 14 Volt. 

Detta borde väl inte vara fallet här då jag har den delen kvar oförändrad?
Jag gissar att antingen så får relät spel av att bli urkopplat via minus-kabeln, i så fall är jag inne på fel lösning, eller så hände något med dioden när jag testade eller så hade jag väldigt mycket otur när jag tänkte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog otur på ena eller andra viset...

 

Rita ett litet schema så löser det sig säkert, eller så får du lättare en lösning av oss andra.

 

Tillägg: När jag kopplar bort avkänningskabeln på biltemareläet så släpper reläet (skiljer batterierna).

 

Tillägg:

Kan det vara så att brytaren är felaktig på något vis?

Kan dioden ha pajat under dina experiment?

Förslag:

Koppla enligt bruksanvisningen

Testa om reläet funkar som det ska genom att koppla bort minuskabeln.

Om det funkar så lägg på brytarfunktionen. Funkar det?

Om det funkar så lägg på diodfunktionen. Funkar det?

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

Du har nog otur på ena eller andra viset...

 

Rita ett litet schema så löser det sig säkert, eller så får du lättare en lösning av oss andra.

 

Tillägg: När jag kopplar bort avkänningskabeln på biltemareläet så släpper reläet (skiljer batterierna).

 

Tillägg:

Kan det vara så att brytaren är felaktig på något vis?

Kan dioden ha pajat under dina experiment?

Förslag:

Koppla enligt bruksanvisningen

Testa om reläet funkar som det ska genom att koppla bort minuskabeln.

Om det funkar så lägg på brytarfunktionen. Funkar det?

Om det funkar så lägg på diodfunktionen. Funkar det?

Tack. Jag tar dina förslag ett och ett. 
Schema: Schema kommer snart. 
Brytaren felaktig: Mätte brytaren vid flera tillfällen så jag tror inte det.  (Hur svårt kan det vara? Det är ju bara på/av!)

Dioden paj: Möjligt att dioden pajat men begriper inte hur det kunde ske. Någon här kanske kan förklara isf?

 

Kommer följa ditt förslag till arbetsordning. Hade bara inte tid när jag var där senast. 
Funderar på om relät egentligen inte gillar att man kopplar bort minus-sense när det är tillslaget och om min tänkta lösning därmed inte är bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev ChristerN:

Kommer följa ditt förslag till arbetsordning. Hade bara inte tid när jag var där senast. 
Funderar på om relät egentligen inte gillar att man kopplar bort minus-sense när det är tillslaget och om min tänkta lösning därmed inte är bra. 

Vi kopplar bort minus på vintern för att inte dra ur vårt lilla MC-startbatteri, men det är ju inte samma sak som att det är bra att göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så här ser det ut och hade jag tänkt mig.

Någon som blir klokare?

Skiljerelä.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag gissar att antingen så får relät spel av att bli urkopplat via minus-kabeln,

Låter osannolikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löst!

Var på båten idag och till min förvåning så hade relät kopplat ihop när jag satte på laddning. Det var då kopplat som tidigare. Kopplade in strömbrytaren igen och det funkade inte. Kopplade tillbaka och det funkade. Letade efter glappkontakt och hittade till slut den i sockerbiten som håller dioden. Bytte den och nu funkar allt som det ska. 
Tack för alla råd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Löst!

Var på båten idag och till min förvåning så hade relät kopplat ihop när jag satte på laddning. Det var då kopplat som tidigare. Kopplade in strömbrytaren igen och det funkade inte. Kopplade tillbaka och det funkade. Letade efter glappkontakt och hittade till slut den i sockerbiten som håller dioden. Bytte den och nu funkar allt som det ska. 
Tack för alla råd. 

-Vad har vi sagt om "sockerbitar"?

 

Skall undvikas, gärna i flera exemplar!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

-Vad har vi sagt om "sockerbitar"?

 

Skall undvikas, gärna i flera exemplar!

Har du något bättre förslag för en diod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev ChristerN:

Har du något bättre förslag för en diod?

Det har jag! WAGO 221

 

Wgo 221.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Det har jag! WAGO 221

 

Wgo 221.jpg

Har kollat på dessa ett tag men aldrig kommit till skott.

Kan man enkelt fästa upp dessa på något sätt?

Vill inte ha kopplingarna liggande och "drällande".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Har du något bättre förslag för en diod?

Löd försiktigt fast den på ett sådant där exprimentkretskort, eller kläm fast den i redan föreslagna Wago-koppling, dom är bra! "Claes i sjön" säljer flera i olika storlek i samma förpackning, bra att ha ombord!

Dioder skall lödas försiktigt då dom är värmekänsliga.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev ChristerN:

Har kollat på dessa ett tag men aldrig kommit till skott.

Kan man enkelt fästa upp dessa på något sätt?

Vill inte ha kopplingarna liggande och "drällande".

En liten klick från en limpistol?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ABC:

En liten klick från en limpistol?

Ingen dum idé!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bhemac:

Det har jag! WAGO 221

 

Wgo 221.jpg

Preppar du dem med något för att hindra korrosion och i så fall vad är bäst? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg så sprejar jag med vaselin. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla inom elbranchen är inte odelat positiva till Wagoklämmorna. Det här är visst en inte helt ovanlig syn bland elektriker.  (f.d.Wagoklämma som fått överslag o brunnit upp)

 

Wagoklämman är gjord för fåtrådig installationskabel o där fungerar den bra.

För den svenska marknaden, som använder FK, passar Wago 221 och 222 med arm betydligt bättre än 773 enligt importören.

 

Sen är det såklart beroende på vilken ström som belastar kopplingen. Vid höga strömmar uppmanas till försiktighet.

 

- - -  Bild och text nedan är klippt från eltekniktidningen "Elinstallatören" - - -

 

Alla som varit med ett tag i Facebookgruppen Elfel har sett dem. Bilder på svartbrända anslutningsklämmor med kardeler från mjukledare som spretar ut på sidorna av kopplingsutrymmet. Dålig kontakt ger glapp, varmgång och brand.

bild.png.82d643424873809d2eb2b6c607eb6934.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...