Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MartinA

Litium i samma bank som AGM

Rekommendera Poster

Hej,

Litium igen.......

Tänkte köra litium- 200 Ah och agm-batteri 100 Ah i samma bank. Vad ska jag ställa laddaren på för batterityp? Litiumbatterierna är övervakade och skyddade. Equalizerfunktiomen har jag förstått måste vara avstängd oavsett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?går inte anv litium och bly -batterier i samma batteribank.

 

Equalizer -balanserare? anv snarast på lithiumbatterier, eller mellan celler/batterier som ligger i serie.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls lämpligt att blanda batteri typer.Dom har olika laddnings karestik .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MartinA:

Tänkte köra litium- 200 Ah och agm-batteri 100 Ah i samma bank.

Det är obra. Det går att koppla ihop och ladda med generator men sen, när man tar ut ström så kommer det gå ström kors och tvärs mellan batterierna.

Om du vill ha ett AGM för att få mera kapacitet så kan man ladda med skiljerelä och sen ha en omkopplare för att välja batteri vid uttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev bhemac:

Det är obra. Det går att koppla ihop och ladda med generator men sen, när man tar ut ström så kommer det gå ström kors och tvärs mellan batterierna.

Om du vill ha ett AGM för att få mera kapacitet så kan man ladda med skiljerelä och sen ha en omkopplare för att välja batteri vid uttag.

...eller om man har AGM som startbatteri och li-jo som förbrukningsbatteri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

eller om man har AGM som startbatteri och li-jo som förbrukningsbatteri.

Fast då är det inte samma bank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att få mera kapacitet är ju att, i nödfall, kunna använd startbatteriet till förbrukning. Använder man då tex en batterybrain eller Victron Battery Protect kan man se till att det alltid finns tillräckligt med kräm kvar för att kunna starta.

 

En gång i tiden brukade vi använda startbatteriet om man blev inblåst i någon vik. Motorn var en Yanmar så det var bara att veva igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Fast då är det inte samma bank.

Exakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era kloka svar!

 

En följdfråga: Om man lägger litium i ena banken och bly i andra, vilken batterityp ska man då ha inställd på batteriladdaren? Eller kanske bättre att investera i ytterligare en batteriladdare.....

 

mvh/Martin

Redigerad av MartinA
Kompletterig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev MartinA:

Eller kanske bättre att investera i ytterligare en batteriladdare.....

Ja om du absolut måste ha en laddare. Solpaneler är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du lithium till din förbrukningsbank behöver du egentligen inte en laddare - om din generator klarar att ladda batteriern. 

Du skall absolut inte blanda olika batterityper i samma bank. Det måste vara olika bankar för att fungera. 

 

"Om du endå provar så är jag nyfiken på hur det gick och vad som hände med batterierna - men det är emot alla regler och rekommendationer. "

 

Laddaren skall har en inställning för Litium om batterierna skall ligga med laddare på. Om du har koll på dina batterier och stänger av laddaren när batterierna nästan är fulla kan du köra med vilkan laddare som helst till dina litium batterier (jag har testat och det fungerar fint, dock stökigt att bevaka laddningen). 

 

I övrigt så bör du ha en laddare per batteribank.  

 

En solcell är oxå ganska vettigt, viktigt är dock att du har en regulator som klarar litium batterier annars kommer du ta livet av batterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev RikardE:

Om du har koll på dina batterier och stänger av laddaren när batterierna nästan är fulla

GWL CPM kan sköta avstängningen. Jag ska göra ett fullskale prov med en NÄTAGGREGAT på 800W som ger 13,5V direkt till batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Ja om du absolut måste ha en laddare. Solpaneler är bättre.

Med solpaneler (och ev landströmsladdning) enbart inkopplade på litiumbanken, skulle litiumbatterierna i sin tur kunna ladda blybanken via någon typ av laddare? Generatorn förmodar jag laddar båda bankarna, med skiljerelä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-02 vid 07:08 skrev MartinA:

Hej,

Litium igen.......

Tänkte köra litium- 200 Ah och agm-batteri 100 Ah i samma bank. Vad ska jag ställa laddaren på för batterityp? Litiumbatterierna är övervakade och skyddade. Equalizerfunktiomen har jag förstått måste vara avstängd oavsett.

Du försöker köra en dieselbil på bensin eller tvärt om. Krångla inte till det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Du försöker köra en dieselbil på bensin eller tvärt om.

Ett litet tag går det ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Ett litet tag går det ....

Jo, du ska ju alltid ha sista ordet ... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Baxlaget:

Jo, du ska ju alltid ha sista ordet ... 

 

Eller hur? Men det jag menar är att vissa experiment ska man kanske avstå ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...