Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
isabella9107

teak däck

Rekommendera Poster

jag har fått svarta prickar på mitt teakdäck och tänkte höra om någon har ett bra tips på att rengöra däcket. Jag har hört att Boracol ska vara det bästa medlet men tydligen så finns det inte längre att få tag på för privatpersoner så jag undrar om det finns ett alternativ till boracol. Jag tvättar däcket med gulsåpa några gånger om året men tydligen så räcker inte det för att hälla däcket tillräckligt rent för att slippa dom svarta prickarna. Tacksam för goda tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har teaken varit oljad så har det kommit in fukt under oljan - som möglar.. Teak bör man inte olja och ha sig, då får man ofta en massa följdproblem. Ombehandlad teak blir efter en tids misskötsel mossig, det går att tvätta bort så ser den som ny ut igen.. 

 

Mögeltvätt som Peter rekommenderade och sedan rotborste, massor med gulsåpa borsta tvärs fiberriktningen så kommer det se ut som nytt. Inte högtryckstävtt, då trycker man in skiten och fibrerna reser sig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå svarta prickar på teakdäcket.

I första hand Boracol och i andra hand Bensaltensid

 

EU godkännande på G

https://lavtox.se/boracol-traskyddsmedel/produkter/aktuellt/

 

 Boracol skall gå att köpa utomlands enligt ”fagancia” i en annan MG tråd

https://www.acslimited.co.uk/boracol-5rh

 

Bensaltensid sägs funka mot mögel oxå, har använt den mot mossa på takpannor, trädgårdsplattor och asfalt

https://allt-fraktfritt.se/catalogsearch/result/?q=bensaltensid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boracol kan du köpa i Sverige, det har jag gjort, om det var lokala båtbutiken eller annan butik kommer jag inte ihåg, men det var i Sverige. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev RikardE:

Boracol kan du köpa i Sverige, det har jag gjort, om det var lokala båtbutiken eller annan butik kommer jag inte ihåg, men det var i Sverige. 

Ja, det stämmer att man kunde göra. Nu är produkten indragen och väntar på nytt godkännande (från kemikalieinspektionen?). Tror väldigt få butiker har kvar någon flaska då det var ca 2 år sedan den drogs tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev toop:

Jag har nyt teakdäck sen 5år och har använt Boracol varje år med bra resultat.

i år ska jag testa https://sioox.com/se/premium-traskydd-marin/

det ska vara bra men dyrare en boracol. 

 

Daniel

Har kollat på de där medlen. Återkoppla gärna här hur det blev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan jag göra men det tar nog minst ett år först :)  och nu är det väl boracolat hoppas inte det bråkar med varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en båtgranne som körde siiox på sin Rasmus.

 

Däcket blev tydligt blekare och såg nästan ut som lutad furu i färgen. Jag tycker det blev väldigt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kemikalier har en tendens att förkorta teakens livslängd, var försiktig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det håller jag nog inte med om.

 

T ex boracol eller liknande produkter, själv har jag med framgång använt klorin, som dödar beväxtning skulle jag säga ökar livslängden på teaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gaidin:

Nja, det håller jag nog inte med om.

 

T ex boracol eller liknande produkter, själv har jag med framgång använt klorin, som dödar beväxtning skulle jag säga ökar livslängden på teaken.

Är man inte väldigt försiktig så avlägsnar man teakens naturliga fett. Till viss del kan man återföra fett genom att tvätta med såpa men dt är aldrig samma sak som teakens naturliga fett. Speciellt farligt är det med modern teak.

Fråga de som lägger teakdäck hur de sköter sina egna däck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev bhemac:

Är man inte väldigt försiktig så avlägsnar man teakens naturliga fett. Till viss del kan man återföra fett genom att tvätta med såpa men dt är aldrig samma sak som teakens naturliga fett. Speciellt farligt är det med modern teak.

Fråga de som lägger teakdäck hur de sköter sina egna däck!

Vad är en kemikalie för dig..?

H2O..?

Är såpa en kemikalie?

Eller olja..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad är en kemikalie för dig..?

Starka medel är kanske ett bättre ord.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boracol som jag har använt tar bort svarta prickar/mögel som binder fukt känns som det är bättre för teaken?

 

Siiox som Hallber Rassy säljer (Rekomendera?) för teak vård borde funka lika.

 

Jag har haft boracol i 5år på nylagt däck och man behöver aldrig tvätta det för det håller sig rent av regnvattnet. Däremot spolar jag alltid av när vi haft mycket saltvatten på det.

 

Innan vi bytte däck och ingen boracol blev det svart/skitigt med resultat att man tvättade/borstade (mjuk borste) och det känns som ett större problem.

 

Daniel    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...