Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Vad är fel med min kikare? Dubbel bild.

Rekommendera Poster

Har en fin gammal kikare från tidigt 00-tal som varit med om det mesta. Den har börjat falla sönder i plasten, men det konstiga är att den inte fixar att skapa en bild längre.

 

Hur jag än gör får jag två bilder av det jag tittar på.. vad kan det bero på? Hur fixar jag det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Dava:

vad kan det bero på?

Kan vara pga nyårsafton.

Eller så är inte tuberna parallella eller någon av glasbitarna är lös.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel på guben...

 

Går över tillfälligt med en nubbe... Denna nyårsafton. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har upplevt samma sak, båda sidorna var inte parallella. Köpt ny.

För en hel del år sen syntes inget med ena ögat. Imma? Vände på kikaren, samma öga problem. Alltså inte kikaren. Såg bra utan kikare. Kollade ögonen efter ett par år. Grön starr. Shit happens. Köpte tubkikare. Inga större problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappade en kikare i durken en gång, dubbelbild. Minns inte riktigt men har för mig att det vid prismorna, under några gummiflärpar, satt ett par små skruvar med vilka man kunde justera prismornas vinklar. Efter lite finskruvande där försvann dubbelseendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplevde samma tidigare i dag, när jag spanade över de snöklädda nejderna. 

 

Tog mig två nubbar... 

 

Nu ser jag perfekt... 

 

 

 

Gott Nytt År önskas nu alla på Maringuiden... 

 

Bäst att passa på så länge synen är bra😋

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också mest på nyårsaftonsteorin.

 

Det går säkert över i morgon eftermiddag senast.

 

Gott slut och Gott Nytt År alla på MG.

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kikaren har justerskruvar för kollimering, så är det lätt fixat så länge inget är trasigt. Jag har behövt göra det på en astronomisk kikare jag skaffade för många år sen. Bara att vika upp gummihöljet och skruva tills bilderna sammanföll korrekt. Tror det kan ha tagit tio minuter allt som allt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Om kikaren har justerskruvar för kollimering, så är det lätt fixat så länge inget är trasigt. Jag har behövt göra det på en astronomisk kikare jag skaffade för många år sen. Bara att vika upp gummihöljet och skruva tills bilderna sammanföll korrekt. Tror det kan ha tagit tio minuter allt som allt.

 

 

Jo, hittade en Youtube-video som visade var de satt. Tog nog en halvtimme, mest för att fåglarna över havet inte kunde sluta flytta sig. 

 

Gott nytt år

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kontrollera att inte dom främre tuberna har fått sig en törn. Ställ kikaren med frontlinserna neråt på en plan yta så märker du om bägge linserna är i plan. Avvikelse går ofta att justera med milt våld på den tub som har hamnat på sniskan. Det är ofta frontplåten som som håller tuben som är för klen och böjs om kikaren har fått en stöt eller tappats

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal Zenit som ibland visar samma symptom, en av de främre tuberna kan man skruva på, då försvinner dubbelseendet. Dessa främre tuber har antagligen varit låsta med något lim i gängorna, då jag inte kunnat se några låsskruvar.

 

Jag hade tills förrförra säsongen en kikare med pejlkompass, den var mystisk, ibland var det ett mörkt fält i nederkant av bilden, inget löst som skramlade. Men då belysningen till kompassen ändå gått sönder så köpte jag mig en ny kikare med pejlkompass.

 

Liknande fenomen har jag sett i kameraobjektiv, ja inte dubbelseende förstås, utan allmän oskärpa. Detta har ju kommit efter omild behandling, fallskada, någon enstaka gång på gammalt analogt Chinonobjektiv kunde jag fixa det själv, senare blev det optisk verkstad och ganska dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också skeptisk. Har justerat gamla kikares prismor så jag tyckt att de är perfekta.
Bara för att få höra kommentarer typ - vad är det här för skitkikare.

Tror det beror på att strålgång inte blir "objektivt" parallell när man använder sitt individuellt subjektiva synintryck vid justering? 
Har fixat nedanstående bild för att förklara vad jag menar...

Bildkälla: wikipedia
 

kikare.justera.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktig kikare har inte dessa problem.

Fungerar förvånansvärt bra. 

tubkikare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj...min kikare fick sig en smäll, säger inte av vem, det var ju inte ombord på min båt......

Nåväl,. ett av prismorna hade släppt. Fick efter mycket om å men tag på en instrumenmakare av rätta sorten som pensionerat sig men åtog sig jobbet.

Det blev bra. Å kostade inte så mycket. Tills jag fick se året därpå en ny med kompass som i min för samma pris som reparationen.

Suck.

Okej jag hade en Van der Helden nånting med bra optik. Den billiga på Båtmässan var av sämre kvalilet. Fast nog äre självaste att det kostar så mycket. Som när vi skulle skicka en schal till ett barnbarn i present. Schalen 20:- portot runt 30+. Suck igen. Fast det hör inte hit, fel tråd. Förlåt. Jag är ju en Ruskig prick.

Jo, jag har kvar kikaren å den fungerar bra än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Thomas-1:

Är också skeptisk. Har justerat gamla kikares prismor så jag tyckt att de är perfekta.
Bara för att få höra kommentarer typ - vad är det här för skitkikare.

Tror det beror på att strålgång inte blir "objektivt" parallell när man använder sitt individuellt subjektiva synintryck vid justering? 
Har fixat nedanstående bild för att förklara vad jag menar...

Bildkälla: wikipedia
 

 

darksideofthemoon.jpg.d855609d26bdf5f91d4dc43edbf3c750.jpg

 

Bra och pedagogisk förklaring!

 

Det med strålgången kanske delvis även förklarar varför en del billiga kikare eller gamla misshandlade kikare ger en konstig färgbild? där färgerna liksom i ett dåligt tidningstryck är litet separerade, förskjutna i kanterna? att då prismorna är i dålig eller ojämn kvalitet? eller sitter snett?

 

 

"There is no dark side
of the moon really.
Matter of fact
it's all dark."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade DENNA FILM (10 min) på YouTube.
Det var ungefär så jag gjorde. Som påpekas i filmen så anpassar sig ögonen när dubbelbilden nästan justerats bort. Kanske är det denna individuella anpassningsförmåga som gjorde att vissa sa "skitkikare"?
Minns att jag försökte vila blicken på nån ljuspunkt fjärran för att sedan snabbt lyfta upp kikaren till ögonen. Alltså för att försöka lura min egen ögonanpassning genom att vara snabbare än den.
Gick tydligen inget vidare även om jag själv tyckte att kikaren blev bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Thomas-1:

Gick tydligen inget vidare även om jag själv tyckte att kikaren blev bra.

Jag är ju nöjd så länge jag tycker att den är bra 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...