Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sezziyanen

Extra tjockt tågvirke?

Rekommendera Poster

Hej, jag är ny här som ni säkert ser :) Visste inte om den här frågan passade in i nån forumdel, så testar här..

Jag letar efter var man möjligen kan få fatt på extra tjockt tågvirke, dvs tross modell jättetjock (så pass att den inte går att greppa runt med en hand, eller tjockare, i princip..). Ska användas för andra ändamål än båtliv, men jag tänkte att ni på ett sånt här forum kanske sitter med nån ledtråd om vart man kan vända sig. Ska även höra mig för på lokala båtaffärer tänkte jag (men nu är det nyår! :D).

Om frågan låter dum så fråga gärna, så kan jag förklara mer om vad jag är ute efter. Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Nåt liknande används fastsatt utefter relingslisten som avbärare på båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Sezziyanen:

Jag letar efter var man möjligen kan få fatt på extra tjockt tågvirke, dvs tross modell jättetjock (så pass att den inte går att greppa runt med en hand, eller tjockare, i princip..).

 

5 minuter sedan skrev Peter_K:

Trappräcken brukar ju gå att greppa runt, det är ju lite vitsen med just trappräcken. 😉

 

Kanske kan Repbutiken hjälpa dig vidare, https://www.repbutiken.se, även om de också verkar ha trappräckesgrovt som grövsta tågvirke.

 

Sjöhistoriska museet eller någon av de större segelfartygen kanske också kan tipsa, eller något rederi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vet inte vad trossen ska användas till och inte budget. Inte heller hur lång den behöver vara. 
Finns det inga krav på hållfasthet och det bara är en kortare bit som behövs, och om budgeten är låg, så skulle iaf jag höra av mig till rederierna i närheten. Kasserade trossar borde det finnas gott om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Verkar vara rea nu, bara 32 000:- kronor för 110 m 80 mm lina.

Prisvärt. Då kan man passa på att köpa lite extra 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Hur små händer har du 😉😂😂😂

Vet ju inte vad det skall användas till, men ledstänger brukar ligga kring 40 mm, och de är ju sköna i handen 🤗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan slå ett rep själv.

 

 

En snabb sökning på tuben ger många träffar. Kollade inte så noga men denna film förklarar principen. Lite seg är den men finns säkert bättre.

 

Har gjort detta själv och att bygga utrustningen är inte svårt.

Jag tycker att det är skoj och när man slagit några rep så blir de bra. Svårigheten är att få alla rep lika "hårda" men efter några övningsrep blir de bra.

 

Slå fyrslagna rep så blir de grövre.

Ta fyra rep och slå dessa till en tross och sedan fyra trossar till en kabel.

 

Om du gör fyrslagna rep skall du ha en "kalv" i mitten av repet för att fylla hålrummet.

Kalven slår du ca en fjärdedels tjocklek av kardelens tjocklek. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Sezziyanen:


Om frågan låter dum så fråga gärna, så kan jag förklara mer om vad jag är ute efter. 

Frågan låter inte dum men jag frågar i alla fall 😎

Vad ska du ha kabeln till? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Sezziyanen:


Jag letar efter var man möjligen kan få fatt på extra tjockt tågvirke, dvs tross modell jättetjock (så pass att den inte går att greppa runt med en hand, eller tjockare, i princip..). Ska

 

8 timmar sedan skrev Peter_K:
10 timmar sedan skrev tugge:

Hur små händer har du 😉😂😂😂

Vet ju inte vad det skall användas till, men ledstänger brukar ligga kring 40 mm, och de är ju sköna i handen 🤗

Peter läs vad han frågade efter den skulle va av tross modell jättetjock. Som INTE går att greppa. Det är inte 40mm  som är sköna i handen. om jag förstår han rätt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev tugge:

 

Peter läs vad han frågade efter den skulle va av tross modell jättetjock. Som INTE går att greppa. Det är inte 40mm  som är sköna i handen. om jag förstår han rätt 

Aha, man skall läsa ALLA orden?!! 
Fan vad man lär sig. 

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men jag gav iaf ett förslag vi vet inte hur lång, stark, grov han behöver och inte budget.. 

Bör den va ny och ren eller går en begagnad bra. Kanske en skitig sliten passar bättre om den skall va till utsmyckning 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev tugge:

Ja men jag gav iaf ett förslag vi vet inte hur lång, stark, grov han behöver och inte budget.. 

Bör den va ny och ren eller går en begagnad bra. Kanske en skitig sliten passar bättre om den skall va till utsmyckning 

TS kanske återkommer och kan svara på hur trösten ska se ut och hur lång hen behöver.

 

Gott slut och Gott Nytt År alla på MG.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsvejs! Ursäkta att jag inte svarat fortare, men var borta över nyår :)

Otroligt vilka många och trevliga svar, tack! Det har gett mig flera idéer iaf. Onekligen lockande att försöka få till så man kunde göra egna av tunnare rep..

Jag ska kolla på alla länkar ni postat. Definitivt intressant att höra med tex rederier om det finns något som kasseras, för mina ändamål.

Så vad ska jag göra med dem? 
Nej, det är inga särskilda krav på hållfasthet, eller ja, en litet krav då de ska användas till att klättra i. Men det är ju inga hållfastheter på den nivån man pratar om i övrigt med rep/tågvirke/osv, och verkligen inte i de grovlekar vi nu pratar om, menar jag. Poängen är just att de inte ska vara enkla och sköna att greppa, nej. Därav vill jag hitta / på nått sätt få till tjockare rep än som går att enkelt greppa runt. Har i tanken 80-100mm eller tjockare. Kommer inte krävas många hundratals meter, men ej heller bara korta småbitar. Det är något flexibelt i övrigt med typ och utförande.

Ni som vet, är det "kabel" detta då kallas alltså? Jag är verkligen inte hemma med alla termer här känner jag.

Och ja, den behöver inte vara ny och ren, fin. Gammal, begagnad, skitig, sliten lär fungera alldeles utmärkt. Men det är inte ett krav heller att den ska ha ett visst "rustikt" utseende eller nått. Utseendet kan vara vad som helst om det uppfyller ändamålet.

Budget blir lite beroende på. Jag vet inte i skrivande stund exakt vad jag kommer ha att röra mig med, då det beror på flera faktorer och även lite osäkert på exakt hur mycket ..tross? kabel? jag möjligtvis kan få tag i på ett eller annat sätt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sezziyanen:

Definitivt intressant att höra med tex rederier om det finns något som kasseras, för mina ändamå

Gör det men jag tror att det som används idag mer är antingen squareline eller wireslagen polyester.

Sak det inte vara behagligt så kan du ju använda wire ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minutes ago, bhemac said:

Gör det men jag tror att det som används idag mer är antingen squareline eller wireslagen polyester.

Sak det inte vara behagligt så kan du ju använda wire ;)

 

Hehe, ja, behagligt behöver det inte vara, men wire tror jag kan vara lite väl ;)



Nått sånt här skulle faktiskt vara väldigt bra:
https://www.ebay.co.uk/itm/Tug-boat-rope-nautical-marine-floating-mooring-anchor-recovery-line-hawser/323769737730?hash=item4b622e2202:g:yzIAAOSwyjJZ0Uyh

 

Så bara till att försöka hitta vart i Sverige man kanske kan få tag i sånt.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Sezziyanen:


Ni som vet, är det "kabel" detta då kallas alltså? Jag är verkligen inte hemma med alla termer här känner jag.
 

Japp, det är "kabel" du söker.

 

Det man i dagligt tal kallar rep benämns egentligen tågvirke.

Repen är vanligtvis 3-slagna alltså består av 3 kardeler. (Kan även vara 4-slagna) Kardelen består av garn och garnet består av fiber.

 

Av 3 rep slår man 3-slagen tross och av 3 trossar slår man 3-slagen kabel.

 

Inget att vänta på, sätt i gång och slå rep 😀

 

/Mathias

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sezziyanen:

Nått sånt här skulle faktiskt vara väldigt bra:

De där är vad jag brukar kalla squareline, en flätad, 8 slagen tross. Borde inte vara sår att få tag på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, bhemac said:

De där är vad jag brukar kalla squareline, en flätad, 8 slagen tross. Borde inte vara sår att få tag på. 

Har du nån aning om vilka typer av firmor tex som använder sig av såna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sezziyanen:

Har du nån aning om vilka typer av firmor tex som använder sig av såna?

Har ingen riktig koll men sök på "Skeppsfournering"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...