Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Robinjaha

Välja utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en båt som nu står utan utombordare då jag sålt den som tidigare var monterad.

 

Budgeten jag tänkt mig för en nybegagnad utombordare är 30 000kr.

 

Vad ska man kolla på?

Båten är tillverkad 2000 och gjord för max 60 hk och jag antar att det är 4-takts maskin de dimensionerat det efter.

 

Vad är att föredra, yamaha 60, suzuki 60 eller mercury 60hk fyrtakt??

 

Jag har absolut ingen brådska att köpa en ny utombordare just nu då det är allt annat än båtsäsong.

 

Kom gärna med förslag och erfarenheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det inte max motorvikt i något papper? Annars är det väl att gå på max motor. Tycker du tänker rätt där med att ha max effekt. Jag har haft både mercury och yamaha men dock starkare än de du söker men driftmässigt fungerade båda bra, möjligen att jag hade valt yamaha före mercury. Bl.a. för att den mercuryn jag hade hade en hydraulpump till trim/tilt som rostade något så vansinnigt, gick att med skruvmejsel peta loss rostflagor varje höst trots försök till rostskydd. Å andra sidan tjockt gods men dyr pump den dagen den behövs bytas, å andra sidan kan ju en pump gå sönder ändå. Inspruting är trevligt, slipa förgasare och choke. Eller slippa automatchoke.mercuryn jag hade hade förgasare, gick toppen men i badviken med propellern precis under vattenytan kunde den tjuvstanna och man var tvungen att gasa manuellt men motorn kunde dö innan växeln hoppade i. Lite meckigt. Slipper det med insprutaren. Tror så upptiltad motor blev helt fel vinkel för förgasare. 

Suzuki har jag ingen erfarenhet av men hör inget negativt tycker jag.

Tror nästan det är viktigare att se vilka verkstäder i närheten säljer/reparerar vad för att kunna få hjälp eller delar snarare än fabrikat på motor.

Det var några tankar jag kom på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Jag har en Mercury 60 efi 2007 för 28000kr som jag funderar på men det ör ju inte någon stress den här tiden på året att få båten i skick. 

Vintern är lååååång..... 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...