Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Golddigger

Frågor kring drevreparation

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är sedan ett år tillbaka nybörjare med motorbåt och det är en del att ta in både under och efter säsong...
 

 

Har en Aquador 27ht, mercruiser 3.0, bravo 3-drev, årsmodell 2015. Vi, liksom föregående ägare, har lejt ut all service och alla reparationer varje år  till renommerade firmor i Stockholmstrakten. Firman som har båten sa nu att det ”fanns olja blandat med vatten i knutbälgen.Vilket innebär att knutbälgen tar in vatten! När det sedan har kommit in vatten så rostar ingående axel i drevet och iom det slipar den axeln ner packboxen på yoke axeln som gör att det börjar läcka in olja  i bälgen.” Förstod knappt hälften av orden i den meningen men skall ringa firman imorgon för att lära mig mer men skulle gärna få feedback från kunniga här också  :)  

 

För att åtgärda detta föreslås 16700 kr inkl moms för byte bälgar, byte stödlager, byte packbox. Drevet är redan avmonterat. Kostnader kan tillkomma för yokeaxel och knutkors (Ord jag aldrig hört förrän idag :))  

 

1) är priset någorlunda rimligt? Se bild för spec. 

2) om även yokeaxel och knutkors måste bytas, är det stora jobb?

3) har vi bara haft otur eller kunde vi ha undvikit detta på något sätt? Borde man haft föraningar i förra årets service? Den gjordes på en annan firma, men oklart om ”Motorservice” då inkluderade drevservice och då den det året förvarades inomhus kanske drevet aldrig monterades av och då kanske man inte kan se detta?

 

Tack på förhand!

682E797D-6738-4C1C-8E32-8DD311680BAE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är rimligt eller ej är nog svårt att svara på då endast varvet har koll på hur det ser ut inne i drevet. Vad jag reagerar på är hur ett drev från 2015 som servats på varv varje år har råkat ut för detta?

 

Å andra sidan; "Motorservice" är sannolikt enbart just motorservice. Varven brukar speca upp drev- resp motorservice, även om en drevservice ibland bara kan innebära oljebyte. Men det är ju då man upptäcker detta. Dreven monteras sällan (aldrig?) av när båten förvaras inomhus med löpande underhållsservice. Såvida det inte finns anledning till att gå igenom drevet grundligt, vilket kan vara en god idé emellanåt.

Redigerad av MinbusNimbus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag betalade ca 6-8000 för Byte bälg, stödlager, packbox och ny axeltapp. Inklusive demontering av drev. Med arbetskostnad.

Förstår inte kostnader överst i offert. Arbetstid verkar debiteras tre gånger?

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta och hämta drevet och åk till Hägersten med det. www.drevman.se (står priser på hemsidan).

 

Kan tyvärr inte säga om priset är okej då jag skulle göra allt detta jobb själv och har gjort det innan själv.

Materialpriset är nog lika oavsett varv/marina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät dyrt. kolla runt på nätet

Finns ett företag i Västerås (mmsab) tror jag dom heter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-29 vid 22:38 skrev Golddigger:

Kostnader kan tillkomma för yokeaxel och knutkors (Ord jag aldrig hört förrän idag :))

Hej, jag har kollat lite i verkstadshandböcker.

Tror att man skall tolka de orden enligt min bild nedan.
   Men angående priset för reparationen så vet jag intet, men om en firma redan har många uppdrag i sin kalender så är de kanske inte så angelägna. Om du inte är beredd att betala bra, en offert blir väl därefter?

Bildkällor:
Fig 1: boatinfo,no/lib (krävs dator för att kostnadsfritt bläddra.)
Fig 2: Youtubevideo
 

knutkors.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan inte så mycket om bravo dreven, men att de skall ha 4500kr för bälgbyte verkar sinnessjukt. bälgarna kostar ju ca 500kr och byta dem blir samma samma som om de skall montera tillbaka det, och det tar MAX 30min att byta bälgare på ett penta drev iaf=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...