Jump to content
Wednesday 22 January 2020
sy_Alice

Film-tråden

Recommended Posts

Jag älskar film. Jag har många 1000 filmer i mitt filmbibliotek. Tyvärr började det bli lite väl stort för ett par år sedan att hyllorna inte räckte till. Så jag har under de senaste 3-4 åren jobbat med att lägga ner alla mina filmer i lådor, som har plats för 1000 skivor vardera. Och då jag är en noggrann person som vill ha allting i bokstavering enligt alfabetet, så tar det tid att lägga i ordning alla filmerna så att det är enkelt att hitta dem. Det är ju inte bara att lägga ner filmerna i lådorna, jag gör samtidigt ett kartotek så att det är lätt att hitta dem. Alla covers sätter jag in i pärm i plastmappar, detta gör det enkelt när jag kollar i pärmarna vilken film jag vill se idag, för jag kan då läsa innehållet samtidigt. Själva syftet med lådorna är att få ner storleken. Men även för den dagen då jag flyttar ombord på min båt, så har jag större chans att faktiskt få alla mina filmer med mig, även om 4 stora lådor faktiskt även de tar rätt så stor plats!

Men jag tänkte med denna tråd ge en recension över den senaste filmen jag såg, vad jag tyckte om den och vad min uppfattning och behållning av den var.

Om det är en film du kan tänka dig se, så var beredd på att jag kanske berättar delar av handlingen.

Men ni får gärna kommentera eller även ge en egen recension på en film ni nyligen har sett.

Så då börjar vi! :) 

Edited by sy_Alice

Avengers Endgame.

Såg denna film när den kom på bio, och nu har den kommit ut på blu-ray så naturligtvis finns den i mitt bibliotek från och med nu.

Det är en 3 timmar lång mastodontrulle, och på sätt och vis är den en sci-fi, men den är otroligt mycket drama och lågmäld i hela sin framtoning. 

När Infinity war kom så blev jag ytterst besviken, för i stort sett så dödades alla Marvel-hjältarna på ett bräde och ingen kunde komma tillbaka till varken en egen film eller till Avengers. Jag tyckte det var en otroligt dålig rulle, fantastiska effekter. Men Infinity war förstörde allt. Endgame återförde allt till nästan sitt ursprung.

Nu dog Tony Stark, Natasha Romanoff och Steve Rogers bestämde sig för att bli gammal.

Men trots att filmen är fantastisk på alla sätt och vis, så är det mycket som måste in och berättas om. 

Att stenarna alla tillsammans kan ta livet av en stark personlighet är ju självklart. Men man undrar vad var det för tanke som gick genom Ironman´s huvud när han fick Thanos o alla som var med honom att upplösas i atomer.

Att återställa alla dödade till sitt ursprung i sin blipp, fattar man ju. Men hur kommer det sig att inte Black-widow kom tillbaka när Captain America återbördade stenen till sin rätta plats i exakt det ögonblick när den togs? Och hur reagerade Captain America när han får se sin gamla ärkefiende Red Skull som den som bevakade själa-stenen? Natasha kommer ju tillbaka i en egen spin-off film inom kort, så troligtvis återbördades även hon till livet, men i denna film så lyser hennes frågetecken fortfarande.

Och varför det snackas om Captain Americas rumpa flera gånger under filmen, fattar jag inte alls.

Men nåväl, mitt betyg av denna hejdundrande rulle blir 7 av 10 stjärnor.

Och jag kommer se den igen och igen och igen... Definitivt!

Men jag tycker det är sorgligt att denna filmserie nu i stort är död! 

Edited by sy_Alice

1 timme sedan skrev sy_Alice:

Så jag har under de senaste 3-4 åren jobbat med att lägga ner alla mina filmer i lådor,

Varför inte lägga dem på disk?
Diskar har blivit ganska billiga. 

Lätt att hitta och sortera. 
Tar liten plats. 
Bäst är såklart på en nätverksdisk. 
Sen kan man ta med de man vill se på en mindre disk. 
Men jag vet många som gillar att hålla i fodralet (🙄) och därför vill ha de fysiska skivorna. 

1000 filmer på DVD/Blu-Ray klarar man på 6-8 TB hårddisk. Ca 2500 kr. Men hur ofta ser man om filmer? Är det värt tiden, besväret och kostnaden för att kunna göra det?

Bra idé, trodde förstås att det skulle handla om filmer med marina handlingar.

Jag tittade nyligen på några gamla klassiker, kalkoner egentligen, flaxar en himla massa utan att kunna lyfta.

"Oh vilket party" med Peter Sellers som misslyckad indisk skådespelare i Hollywood som av misstag blir inbjuden till ett kändisparty. "Birdie nam-nam" och "Hello partener" är väl de mest kända taglinerna. Dråplig komik, och ett sätt att driva med den indiska befolkningens språkbruk som kanske inte är så gångbar idag...  Alla har väl sett den?

"Hajen" tja vad skall man säga, bottennapp kanske funkade bättre på 1970-talet. "Vi behöver nog en större båt" Uppföljarna sjönk ännu djupare i djuphålorna. Mads version var dock bättre.

"Titanic" romantiskt flum.

Värdens mest förutsägbara film, alla vet ju redan hur det skall sluta.

Det har gjorts en film om Tjernobyl också, även om den i kärnfrågan är annorlunda vet man ju hur det slutar.

Hasse  och Tages "Att angöra en brygga" är en seg tragikomisk historia, den har sina höjdpunkter, men filmen har nog även den passerat "bäst före datum" personer födda på 80-talet och senare fattar nog nada av denna sorts komik skulle jag tro. Man lyckas i alla fall göra vrak av en nordisk folkbåt. Hur många av skådespelarna i filmen lever idag?

Nån gång i höstas kollade jag på Star Wars, de tre första filmerna, eller episoderna IV, V och VI.

Anser att "Rymdimperiet slår tillbaka" är bäst, men gillar ändå skarpt scenerna från Cantinan på Mos Eisly. Sedan undrar jag hur 17 Harrison Ford kunde spela in både Bladrunner och jakten på den försvunna skatten samtidigt som han var infryst i ett grafitblock??

Rymdfilmer i all ära, men "2001 ett rymdäventyr" tar ju priset, inte direkt någon kortfilm.

Jag har en hatkärlek till denna film, handlingen är väl något... tja djup, kanske litet religiös på sina ställen. Men man sover i alla fall gott till större delen av filmen, i alla fall när man återser den för 27 gången. Av Stanley Kubricks filmer gillar jag nog mest "Dr Stranglove" och då är vi ju tillbaka på Peter Sellers i en och annan dubbelroll, dock inte som kommisarie Clouseau.

Såg förresten en barn och ungdomsfilm tillsammans med äldsta barnbarnet för en tid sedan, "Enhörningens hemlighet" med Tintin och Arichbald Haddock i huvudrollerna, tja, njae, för den inbitne tintinfantasten är det ju ingen höjdarfilm, en sammanblandning av två skilda äventyr, men som äventyrsfilm för barn som inte läst seriealbumen är den ju bra. Ja och en del maritim anknytning då med båtar och modellfartyg.

Just nu skrev raol:

1000 filmer på DVD/Blu-Ray klarar man på 6-8 TB hårddisk. Ca 2500 kr. Men hur ofta ser man om filmer? Är det värt tiden, besväret och kostnaden för att kunna göra det?

Jag lägger de där filmerna som jag tror jag vill se om på min NAS och sen är tanken att jag ska rensa då och då. Har väl inte blivit så mycket rensande än men brukar inträffa när det börjar bli ont om plats. 
Något större besvär tycker jag inte det är. Starta processen och gå och ta en fika. Sen är det klart. 
Ska dock tillägga att det var ett bra tag sedan jag ”rippade” en film nu och har inga bra förslag på program för det. Någon annan här har det säkert. 

Titanic är ju en klassiker nu. Ses då och då. 
Braveheart är en av mina favoriter liksom Seven Pounds. 
Pulp Fiction en klassiker och filmen Noah en annan favorit. Lunchbox är också sevärd. 
Ja, det finns många. 
Väljer att inte recensera filmerna här då det är lätt att förstöra för de som inte sett dem. 

Fascinerande.hur mycket som lagras på litet utrymme. Lade in 50 musik-cd på ett 32 MB minneskort och det upptar 19% av utrymmet. Satte kortet i telefonen så nu har jag alltihop med mig. Kopierade dessutom till två lösa diskar som backup. Vad ska jag nu göra med cd-skivorna? Tar emot att slängs och på loppmarknader verkar det vara ett överutbud. Nästa problem, vad göra med hundratals böcker som man knappast kommer att läsa om?

12 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag lägger de där filmerna som jag tror jag vill se om på min NAS och sen är tanken att jag ska rensa då och då. Har väl inte blivit så mycket rensande än men brukar inträffa när det börjar bli ont om plats. 
Något större besvär tycker jag inte det är. Starta processen och gå och ta en fika. Sen är det klart. 
Ska dock tillägga att det var ett bra tag sedan jag ”rippade” en film nu och har inga bra förslag på program för det. Någon annan här har det säkert. 

Att rippa tusen filmer bör hamna runt 600-700 timmar, dvs ungefär ett fjärdedels år, om man räknar åtta timmar per dag. Visst kan man göra saker under tiden, men en gång i halvtimmen får man gå till datorn och byta till nästa...

5 minuter sedan skrev trewq:

Fascinerande.hur mycket som lagras på litet utrymme. Lade in 50 musik-cd på ett 32 MB minneskort och det upptar 19% av utrymmet. Satte kortet i telefonen så nu har jag alltihop med mig. Kopierade dessutom till två lösa diskar som backup. Vad ska jag nu göra med cd-skivorna? Tar emot att slängs och på loppmarknader verkar det vara ett överutbud. Nästa problem, vad göra med hundratals böcker som man knappast kommer att läsa om?

Donera böckerna till div gästhamnar där folk kan byta eller låna.

Skivor kanske inte är så intressanta för nån längre.

Gör fågel/rådjurs-skrämmor av dom å sälj på loppis..

Får väl bidra med några filmtips också.

Hair ser jag varje repris av på tv, varför? Tja säg det.

Fitzcarraldo, med passagerarbåt genom regnskog och över berg i Sydamerika.

Mannen utan minne, av Kaurismäki. Ger en del att fundera över.

Vilken som helst gammal Westernrulle, av nostalgiskäl

Ok, men filmer då.

Mina absoluta favoriter är:

The Right Stuff
En fantastiskt välgjord film om det amerikanska rymdprogrammets början, från Yeagers överljudsflygning 1947 till sista flygningen med Mercury-kapseln sexton år senare. Klippningen är makalöst bra, fotot strålande och musiken majestätisk. Bra och porträttlika skådespelare. Underhållande manus. Och sammantaget inte alltför långt från verkligheten.

Lawrence of Arabia

Episkt (i både gammal och ny betydelse) när brittiske officeren T E Lawrence skickas till Arabien (några stater fanns där inte än) för att föra ett gerillakrig mot turkarna under första världskriget. Vackert foto, magnifika vyer, ett gott mått av tidstypiskt överspel från skådespelarna, men det är inget minus här. Förvånansvärt porträttlik Alec Guinness som prins Feisal (bildsök får ni själva se!). När man sett filmen rekommenderar jag att man går vidare och läser Lawrence egen skildring av tiden, i självbiografin "Seven Pillars of Wisdom", som är betydligt mer omfattande än filmen, och betydligt mer spännande. Men om filmen skulle haft med allt, så hade den varit tio gånger längre än de dryga tre timmar som den redan är.

Duel

Thrillern i dess allra mest renodlade skepnad. En man i bil. En lastbil som jagar. Jägare och villebråd. Steven Spielbergs långfilmsdebut.

Afrikas drottning..? en gammal båtfilm från tidigt 50-tal, jag inte minns så värst mycket av, men den trotsar väl ett ordspråk angående att inte bränna sitt eget skrov... Katharine Hepburn och Humphrey Bogart i huvudrollerna i alla fall.

Tecknat, den första tecknade filmen med Musse Pigg, "Steamboat Willie", eller på svenska "Musse Pigg som Ångbåtskalle"... tja, från 1928, bäst föredatum har med råge passerats. Men man ser emellanåt hänvisningar till denna film i andra filmer och TV-serier, Futurama till exempel.

Det finns väl andra fartygsrelaterade katastroffilmer förutom Titanic, vill minnas någon som hette "M/S Poseidon" vill minnas at den var väldigt spännande,  och någon katasrofkomedi, "Love Boat" bör ju undvikas.

Ubåtsfilmer och tv-serier, båda med namnet "Das Boot" båda om tyska ubåtar under WWII men där slutar likheterna, biofilmen var fasansfullt spännande, tv-serien var bra och välgjord, även som jag fick vibbar åt "allå, allå emliga armén" på sina ställen, så där superseriöst så det slog över i upplevd parodi liksom. Men det har ju varit många filmer och tv-serier där handlingen utspelar sig under WWII, även om det är både ruskigt och intressant så kan det kännas som om det blir för mycket.

Edited by Georg_Ohm

På båt/fartygstema får jag väl säga:

Master and Commander: The Far Side of the World

Realistisk skildring av livet på ett brittiskt stridsfartyg i början av 1800-talet. Baserad på diverse episoder ur en romansvit som är riktigt läsvärd (jag har läst de sex första av totalt 21 i serien). Väldigt noga med de tekniska detaljerna. Utmärkt skådespel.

Das Boot
Har redan nämnts ovan, men är riktigt välgjord. Filmmusiken är väldigt fel i förhållande till när filmen utspelar sig, men bra!

The Enemy Below
En amerikansk fregatt och en tysk ubåt leker katt-och-råtta-lek i Atlanten. En film där tyskarna inte ges en inneboende ondska.

1 timme sedan skrev trewq:

Fitzcarraldo

Nu pratar vi kultur! Werner Herzog har gjort många andra bra filmer tex Aguirre – Guds vredeKaspar Hauser mm. De flesta har jag på hårddisk.

Master and Commander som sagt utmärkt skådespeleri.

Das Boot, självklart! Lätt att förstå vilken hemsk miljö det måste ha varit att jobba i.

Liftarens guide till galaxen är också väldigt god underhållning.

Amelie från Montmartre, en liten, väldigt söt film.

--

Köpte en disk av en kille för ett antal år sedan, betalade lite extra men då var den fylld med filmer, visserligen komprimerade men hygglig kvalitet och framförallt - väldigt många.

Det gick fö att rippa CD i en dator med fyra CD-spelare, de rippades i tur och ordning.

• Like 1

Mycket ubåtsjakt. Vi får då inte glömma jakten på röd oktober

• Like 1

3 timmar sedan skrev ChristerN:

Varför inte lägga dem på disk?
Diskar har blivit ganska billiga. 

Lätt att hitta och sortera. 
Tar liten plats. 
Bäst är såklart på en nätverksdisk. 
Sen kan man ta med de man vill se på en mindre disk. 
Men jag vet många som gillar att hålla i fodralet (🙄) och därför vill ha de fysiska skivorna. 

Ööhh, jag vet inte... Kan bero på att jag inte ens har tänkt tanken. 

Fick tipset på ett annat forum för många år sedan, o jag nappade på den iden, o sedan har jag bara hållit på. 

Orsaken till varför jag vill ha skivan är att det är oftast inte bara filmen jag vill se, jag vill även se allt extramaterial, o på t.ex sagan om ringen så lär det nog vara många 100 gb om de 3 filmerna inkl allt skall ner på disk. 

Men jag ska kolla, det kan naturligtvis vara en helt annan väg att gå. Men då får jag börja om från början igen... 

Citat

Journalist
- Vad gör du om det blir storm?
Magnus Reslow
- Då brukar jag stänga luckan och se på en DvD-film.

Senast såg jag Matt Rutherfords "Red dot on the ocean".  Lite mer biografi än den episka seglats jag hoppats på men intressant ändå. Det tycks vara samhällets värstingar som klarar de största utmaningarna utanför samhället.
Laura Dekkers "Maiden trip" är mer segling men även den har intressanta inslag ex. hur gör man tonårsrevolt ensam på havet? SvT sände en kortad version på en timme men se den långa versionen 1,5 timmar.

45 minuter sedan skrev sy_Alice:

Orsaken till varför jag vill ha skivan är att det är oftast inte bara filmen jag vill se, jag vill även se allt extramaterial, o på t.ex sagan om ringen så lär det nog vara många 100 gb om de 3 filmerna inkl allt skall ner på disk. 

En DVD-skiva rymmer 4,3 GB men ofta komprimerar man ju filmerna.

Men det är ju en viss känsla med filmer på skiva.

45 minuter sedan skrev sy_Alice:

, o på t.ex sagan om ringen så lär det nog vara många 100 gb om de 3 filmerna inkl allt skall ner på disk.

Raderade dessa filmer för ett tag sedan så jag kan inte se hur stora de är tillsammans men en Blueray disk ligger oftast på 10-15 GB. 
(Nörden i mig noterar att många skriver litet b, som står för bit, när man menar B som står för byte. En byte är 8 bit.)

29 minuter sedan skrev Dava:

En DVD-skiva rymmer 4,3 GB men ofta komprimerar man ju filmerna.

Men det är ju en viss känsla med filmer på skiva.

Ska man rippa och sen komprimera 1000 DVD:er blir totaltiden förmodligen 1500-1700 timmar datortid! Nästan lika många timmar som en heltidstjänst på ett år!

5 minuter sedan skrev raol:

Ska man rippa och sen komprimera 1000 DVD:er blir totaltiden förmodligen 1500-1700 timmar datortid! Nästan lika många timmar som en heltidstjänst på ett år!

Fast det kan ju varken jämställas med arbete eller någon slags heltid. Man gör ju inget merparten av tiden. 
Dessutom går det fortare att konvertera filmer rakt av än att spela dem. Gissar att de flesta BD spelare ligger på 8-12x så säg ca 20% av speltiden. 
Förde för många år sedan över gamla VHS-filmer från band till DVD. DET var jobbigt!

Filmerna var inspelade över lång tid och jag ville ha ett kapitel för varje dag. Spelade, pausade, skapade kapitel, spolade tillbaka lite och spelade igen. Höll nog på i ett halvår och resultatet blev ca 50 DVD’er. Suck. 

25 minuter sedan skrev ChristerN:

Fast det kan ju varken jämställas med arbete eller någon slags heltid. Man gör ju inget merparten av tiden. 
Dessutom går det fortare att konvertera filmer rakt av än att spela dem. Gissar att de flesta BD spelare ligger på 8-12x så säg ca 20% av speltiden. 
Förde för många år sedan över gamla VHS-filmer från band till DVD. DET var jobbigt!

Filmerna var inspelade över lång tid och jag ville ha ett kapitel för varje dag. Spelade, pausade, skapade kapitel, spolade tillbaka lite och spelade igen. Höll nog på i ett halvår och resultatet blev ca 50 DVD’er. Suck. 

Nej, man gör inget under tiden, men hur kul är det att först plocka fram skivan, stoppa in den, starta rippandet/konverteringen, återvända efter 1-2 timmar (beroende på hur kraftfull datorn är), sen börja om med nästa skiva? Det där "andra" man gör medan datorn jobbar blir väldigt upphackat, plus att datorn i sig blir oanvändbar för annat under hela tiden.

Om någon är intresserad av opera finns massor med film på Youtube, kanske kan få någon att upptäcka att "vafan, det är ju bra" och slippa vänta som jag till 50-årsåldern.

Några favoritexempel

Sköna Helena, Offenbach 1864

Ett seglingsavsnitt, tror även det finns en motorversion med en Riva

https://youtu.be/7trldSOwvoA

Hela filmen:
https://youtu.be/hw2-oZmTHCw

Kärleksdrycken, Donizetti 1832

La Traviata, Verdi 1853
https://youtu.be/OJm62JgE5uY

54 minuter sedan skrev raol:

Nej, man gör inget under tiden, men hur kul är det att först plocka fram skivan, stoppa in den, starta rippandet/konverteringen, återvända efter 1-2 timmar (beroende på hur kraftfull datorn är), sen börja om med nästa skiva? Det där "andra" man gör medan datorn jobbar blir väldigt upphackat, plus att datorn i sig blir oanvändbar för annat under hela tiden.

Jag testade vlc på en skiva - Och jösses vad jobbigt det här var.

Jag kunde inte längre göra någonting alls på datorn utan att det laggade utav bara helv...

Sedan så upptäckte jag att de spelarna jag har på mina datorer klarar bara av dvd skivor. Så nån form av uppgradering behövs göras för att få detta att funka på ett bra sätt.

Har iofs funderat på att köpa mig en bärbar dator.

Så om det finns en laptop med en blurayspelare ombord, så skulle jag kunna tänka mig göra det jobbet på den och fortfarande kunna använda min ordinarie dator till allt det som jag normalt använder den för.

Jag fortsätter i nuläget med den katalogisering jag gör med mina väskor och pärmar. Så får det där med film till hdd ligga på framtiden... Om det ens kommer ske i framtiden!?

8 hours ago, BSven said:

Senast såg jag Matt Rutherfords "Red dot on the ocean".  Lite mer biografi än den episka seglats jag hoppats på men intressant ändå. Det tycks vara samhällets värstingar som klarar de största utmaningarna utanför samhället.
Laura Dekkers "Maiden trip" är mer segling men även den har intressanta inslag ex. hur gör man tonårsrevolt ensam på havet? SvT sände en kortad version på en timme men se den långa versionen 1,5 timmar.

Var hittade du "Red dot..."? Lite nyfiken på den. Var den sevärd? 

Kvällens rulle blev Molly´s Game.

Den hade kunnat vara bra om den inte var så jäkla rörig. Det var otroligt störande att sitta o lyssna på fröken Bloom´s exakta liv samtidigt som filmen spelades upp i bakgrunden.

Filmen skall ha hänt i verkligheten. Och jag gillar såna filmer, för det bygger på någonting trovärdigt! Men denna människas liv är varken komiskt eller tragiskt det är bara skit. Och av någon konstig outgrundlig anledning har den fått 7,4 poäng hos IMDb. Jag ger den 2 stjärnor av 10!