Jump to content
Thursday 09 April 2020
Seni

Hjälp med el och CTEK D250 + Smartpass

Recommended Posts

Hej alla,

 

Jag köpte för tre år sen en Albin 79 med MD5a där elen minst sagt var ett råttbo med både nya och gamla kablar som inte längre användes. Jag har skjutit det framför mig då min kunskap om el är låg och systemet var fungerande men nu har de gamla batterierna gjort sitt och en ny batteribank är inhandlad. Jag tänkte att jag därför nu ska passa på att rensa upp och dra om all el och lära mig det här en gång för alla. Jag har arbetat utifrån ett schema från Skyllermarks och en del frågor har dykt upp:

 

  • Plus och minus från solcell kopplas båda till D250. Eller minus till batteri?
  • Minus från Smartpass går endast till D250, ej batteri?
  • Kabeln som går till D+, går den självständigt direkt från Smartpass till generatorn? Samt är det den kabeln som skall gå via tändningslåset?
  • Jordfelsbrytare på 10mA skall kopplas mellan landström och laddare samt jord till genomföring under vattenlinjen?

 

Sen tänkte jag koppla lanternor, länspump samt VHF direkt på förbrukningsbatteri och övriga förbrukare på Smartpass.

 

All form av hjälp, idéer och förslag mottages varmt. God fortsättning på er!

Elschema CTEK.jpg

Edited by Seni

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev BSven:

 

1 timme sedan skrev Kane:

@Seni: Kolla installationsexempel 5 och 6 i manualen.

Kanon! tack så mycket. Exempel 6 passar mig perfekt, ska sätta mig och ändra lite i schemat. Det som kvarstår då är hur jag kopplar via tändningen till generatorn. Enligt exempel 6 så är det bara en anslutning till generatorn. Någon som har koll på det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är ingen expert på Smartpass eller D250SE, men i ditt schema har du kopplat ihop generatorns B+ och D+. Detta kommer inte att sluta väl.

Skyllermarks elschema bygger på premissen att man använder ett relä för att parallellkoppla start- och förbrukningsbatteri när motorn är igång (och generatorn alltså laddar). Detta relä styrs av D+.

Jag är rätt säker på att Smartpass/D250SE inte behöver någon styrimpuls från D+.

 

Förbindelsen mellan D+ och motorpanelens laddlampa och i förlängningen tändningslåset ingår normalt i den kabelstam som förbinder motor med motorpanel.

 

När du skriver om att skaffa en jordfelsbrytare på 10mA och att ansluta jord till genomföring under vattenlinjen, så får jag intrycket av att du syftar på den landströmsinstallation som Kryssarklubben tagit fram? 

Jag använder själv denna och anser att den är bra. Men skulle vilja hävda att om "kunskapen om el är låg" så är detta inget som man bör försöka ordna på egen hand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det någon som förstår hur en jordfelsbrytare fungerar (förutom bhemac då)?
Det är inte samma sak som en säkring!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Baxlaget:

Finns det någon som förstår hur en jordfelsbrytare fungerar (förutom bhemac då)?
Det är inte samma sak som en säkring!

 

Principen för JFB är väldigt enkel. Lite populärvetenskapligt beskrivet. De två ledarna för fas och nolla går genom ett par spolar. Så länge det passerar lika mycket ström genom båda ledarna så balanserar spolarna varandra. Skyddsjorden passerar bredvid och påverkar inte brytaren. Om det försvinner ström ur någon av ledarna bortanför JFB så uppstår det en obalans och brytaren utlöser. JFB för olika ändamål är olika känsliga för hur mycket ström de tillåter läcka innan de bryter. Vanliga värden är 10mA eller 30mA. Ju känsligare de är desto större risk för vådautlösning om det finns t.ex. dålig isolering någonstans i systemet. Läckorna adderas så många pyttesmå läckor tillsammans så kan den utlösas. Speciellt i våtrumsmiljöer där riskerna med el är större (blöta golv, kranar med bra jordledning) rekommenderas 10mA. När JFB testas med den knapp som alltid finns så förbikopplas en liten del av strömmen bredvid spolen och då ska brytaren utlösas.

 

JFB har ingen brytfunktion för hur mycket ström som passerar genom den och därmed ingen säkringsfunktion.

 

Det finns en el-skyddspryl som kallas personskyddsautomat. Det är en kombination av JFB och säkring där säkringsdelen är kalibrerad mot någon märkström (ofta 10A eller 16A). Det finns enpoliga och tvåpoliga personskyddsautomater.För mobila el-system rekommenderas tvåpoliga så att båda ledarna bryts vid ett strömläckage.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej undrar om man får kapa tråden nu när ts fått svar. 

Hade själv samma setup som ts med d250 och smartpass. Undrar om det finns någon annan lösning i liknande prisklass med samma funktion. 

Dvs dc - > dc smartladdare  från generatorn med ingång för solpanel med mppt teknik, utgång som bryter vid låg batterispänning för tex Kyl. 

Undrar även hur man kopplar den om man bara har en batteribsnk och ctek  d250. Man kopplar ju generatorn direkt till d250 och även startbatteriet på samma ingång sen finns en utgång för förbrukningsbank.  Vid start och förbrukning (2banker)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-12-29 vid 11:29 skrev Seni:

När jag kollar i manualen la jag märke till en sak. 

Många brukar prata om framtidssäker. Och ctek ej passar för det. men nu finns inställningar både för agm och litium. 

Screenshot_20200125-004613.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ersätt med en sådan HÄR så har du 60A att ladda med från början till slut. Dessutom fungerar den när du ska LiFePO4 batterier.

Det finns även de som kan leverera mer ström.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Ersätt med en sådan HÄR så har du 60A att ladda med från början till slut. Dessutom fungerar den när du ska LiFePO4 batterier.

Det finns även de som kan leverera mer ström.

Tack ska kolla lite på den👌👍🏻

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trevligt att Ctek har uppgraderat sitt system för LiFePo. Tyvärr satte jag själv in den tidigare modellen för två år sedan och sedan hoppades på att det skull fungera för LiFe. Men efter en lång efterforskning så fann jag att tron inte räcker till för att lösa tekniska problem. 
Jag tror inte de nya Cetek är begränsat till bara 20A. Argumentet för att lägga till Smartpass har varit att kunna ladda upp till 120A för stora batteribankar, se funktioner. Men manualen är lite diffus i frågan. Mitt tips är att maila Ctek och kolla upp hu den gör vid LiFePo. 
Men med två 125Ah AGM ser jag inte högre laddström än 40 A totalt. 


För övrigt har jag varit mycket nöjd med Ctek SA250/Smartpass120. De löser mer problem än bara laddströmmen till servicebatterierna. 
Om man har lagt bogen och ankarspelet på startbatteriet så stöttar servicebatterierna startbatteriet när det behövs. I mitt fall gjorde den det så bra att jag inte märkte att mitt startbatteri började försämras. 
Urladdningströskeln för kylskåpet är också rätt skönt att ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det Smartpass gör är att koppla förbi D250 när strömmen är mer än 20A. I praktiken innebär detta att de första timmarna motorn laddar så kan man ersätta Smartpass/D250 med en bit kabel, de gör ingen som helst nytta.

LiFePO4 tar emot mer eller mindre all ström de kan få tills de är laddade. Detta är en väsentlig skillnad mot bly. Därför är Smartpass/D250 helt onödig med LiFePO4.

Det viktigaste för LiFePO4 är man man absolut inte laddar ur för mycket och också begränsar laddningsspänningen. Detta sköter ett BMS-system eller GWL's CPM.

Därför behöver man inget extra urladdnigsskydd för kyl mm.

Vill man få maximal livslängd på sina LiFePO4 så ska de inte hållas fulladdade under långa perioder.

Detta brukar man göra genom att ställa ner laddningsspänningen lite på sin solregulator, därför är det lönsamt att välja en bra solregulator med ställbara spänningar.

 

I många fall ger inte generatorn tillräckligt med spänning för att ladda LiFePO4 effektivt. Generatorns regulator är helt enkelt för dålig. Då använder man istället tex Sterlings battery-to-battery laddare. Ett 200Ah LiFePO4 kan man ladda med 60A utan att batteriet tar skada. Det fixar bara Sterling samtidigt som man inte riskerar att en havererad generatorregulator skadar batterierna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev bhemac:

Det Smartpass gör är att koppla förbi D250 när strömmen är mer än 20A. I praktiken innebär detta att de första timmarna motorn laddar så kan man ersätta Smartpass/D250 med en bit kabel, de gör ingen som helst nytta.

Det förklarar att det inte finns någon LiFe funktionsbeskrivning på Smartpass120S. Har inte LiFe än men om man har det så skulle känts bättre att ha någon annan strömbegränsning än generatorns och kablarnas inte resistans. Brand i båten är ju inte kul. 
Då ser Sterling ut att vara en bra idé. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cteks smartpass är mycket mer än en kopparbit. 

Den separerar batteribankerna 

Den har en lastutgång på 120A, 350A i 10sekunder. 

Lastutgången har automatisk frånslag för att skydda för djupurladdning 

Automatisk starthjälp från förbrukarbatterierna om startbatteriet skulle vara dåligt. 

Tempcensor som ser till att batterierna ej överladdas 

Vid laddning belastar Lastutgången generatorn och inte det förbrukarbanken. 

Något som är bra då laddaren inte vet batteri status om man gör utag från banken samtidigt som man laddar.. 

 

Cteks smartpass och d250 kan dessutom förse batterierna med 140A laddning då dom samarbetar. 

 

Man ska inte lyssna på all skit som sprids just i detta forum då dom som sprider lögnerna förmodligen aldrig ens provat ctek. 

 

Om ctek var så dåligt borde det finnas oändligt med info och klipp på tuben om det. Men det gör det inte, förmodligen för den sköter jobbet rätt bra. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev tugge:

Cteks smartpass är mycket mer än en kopparbit. 

 

Ok, lite. Men så värst märkvärdig är den inte. Märkvärdigast är nog marknadsföringen.

Den bästa funktionen är nog att den kopplar bort förbrukarna vid för låg spänning men den funktionen kan man ha i de flesta solregulatorer genom att använda lastutgången, sen finns ju BatteryBrain och det bästa, Victron Batteryprotect med larm mm. Den fungerar också utmärkt som huvudbrytare.

Att prioritera husbatterierna vid laddning gör man enkelt genom att lägga en diod till startbatteriet, det får tillräcklig laddnig ändå. Förr kopplad man ofta generatorn till husbatterierna och sen ett skiljerelä till startbatteriet.

Solpanelerna är det D250 som sköter men som solladdare är den ganska dålig enligt en forskningsrapport från någon teknisk högskola.

Att man kan ladda med 140A är sant men det är då 120A till startbatteriet och 20A till husbatterierna. Vem som nu har det behovet.....

 

et har skrivits en hel del om denna lösning om man letar lite. Att det inte är fullt på tuben beror dels på att det är en ganska udda produkt på världsmarknaden, dels för att de flesta inte satt sig in i funktionen och framförallt inte mätt.

En bekant plockad bort sin anläggning, mätte före och efter. Skillnaden var hårfin.

Han skaffade ett par batterier till och dt gjorde stor skillnad på laddningen. Betydligt billigare också.

 

Jämför man med tex Sterling ProAltC så får man en betydligt mycket bättre anläggning som kan ladda med 130A och gör så hela tiden. Framförallt får man in mer ström de första timmarna. Det man inte får är solcellsregulatorn men med tanke på D250's kvaliteter så gör även en billig regulator samma nytta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev bhemac:

Att man kan ladda med 140A är sant men det är då 120A till startbatteriet och 20A till husbatterierna. Vem som nu har det behovet.....

 

Av manual från CTek framgår exempelvis följande:

"SmartPass separerar de två batteribankarna när motorn är avstängd. När motorn är igång laddar generatorn förbrukningsbatteriet med sin maximala ström tills denna har avtagit till D250S Duals maximala nivå. D250S DUAL-laddaren slutför sedan laddningen. Laddningstiden minimeras. Solpaneler är lätta att integrera och synkronisera om D250S Dual används tillsammans med SmartPass."

 

Generatorn laddar alltså förbrukningsbatteriet med sin maximala ström maximerat till 120A för Smartpass 120S, 20A för D250SE. Båda dessa produkter kan enligt info på CTeks hemsida hantera batterier av typerna: WET, MF, Ca/Ca, AGM, EFB, GEL, LiFePO₄.

 

Tro är fint men fakta är säkrare...

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Generatorn laddar alltså förbrukningsbatteriet med sin maximala ström maximerat till 120A för Smartpass 120S, 20A för D250SE. Båda dessa produkter kan enligt info på CTeks hemsida hantera batterier av typerna: WET, MF, Ca/Ca, AGM, EFB, GEL, LiFePO₄.

Ctek är otroligt duktiga på att beskriva saker på ett tilltalande sätt.

Husbatteriet laddas först, precis som jag sa att man gjorde förr. Max ström är 120A men det är bara generatorn som bestämmer den strömmen. Man får exakt samma laddning om man laddar direkt från generatorn. Sen, när batterierna börjar bli fulla och laddningen är mindre än 20A så höjer D250 spänningen till batterierna så att laddströmmen kommer upp till 20A.

Det man ska titta på är hur lång tid det tar innan strömmen sjunker till 20A. Det tar en stund, för en batteribank på 2-300Ah så tar det runt 3 tim.  Sen kan man jämföra med en ren generatorladdning men med ett eller två batterier till. Eller att byta till AGM som tar emot laddning snabbare.

När vi kommit ned till 20A så är batterierna laddade till ca 80% så det är inte mycket kvar att fyll på.

 

Den nyare Smartpass 120S sägs kunna hantera LiFePO4 men det kan vilken generator som helst. Hur Smartpass gör detta framgår inte. Antagligen därför att den inte gör något. Några data finns inte. Skyddar den mot överspänning? Höjer den spänningen när generatorn inte håller tillräcklig spänning?

Man ska nog vara väldigt försiktig innan man anförtror sia svindyra batterier till en sådan manick.

 

Fakta är det som gälle!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Att man kan ladda med 140A är sant men det är då 120A till startbatteriet och 20A till husbatterierna.

 

2 minuter sedan skrev bhemac:

Husbatteriet laddas först, precis som jag sa att man gjorde förr. Max ström är 120A men det är bara generatorn som bestämmer den strömmen.

 

Dessa två uttalanden sammantaget påstår Du att först laddas husbatterierna med 20A och därefter startbatteriet med 120A. Är det så Du menar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev bhemac:

Fakta är det som gälle!

Jag vet och det var du som sa att det var en kopparbit. 

Jag har läst 1000trådar om hur du sågar alla ctekt prylar men aldrig har du visat någon fakta. 

Kostigt att människor runt om i världen är nöjda med sina ctek förutom på ett forum i Sverige där det finns en man som menar att det är det sämsta som skapats av människan. Med tanke på alla gånger som ctek  sågats av hen så måste det va så. 

Har hört att det är helt mot vad du säger. 

Det laddar oftast med hög A  i början när batterier är tomt och ju högre laddstatus batteriet får ju lägre blir A in i batteriet och många generatorer får inte ens i dom sista amperen i batteriet (toppladdning.)

Konstigt att en man som aldrig haft ctek är så insatt. när jag läst massa med trådar att folk märker en bättre laddning. Alla har fel utom denna man.  

 

 

Du har möjligt rätt i en sak. Det är att den e dast laddar med generatorns spänning i början. Men det är som sagt den korta delen av laddningen. Sen får man ctekt kända smartladdning så batteriet blir fullt och skydd för att inte batteriet dör i förtid. 

 

Kan du nämna några solcells regulatorer som tål 120a, (350a max,) på lastutgången

 

Nej lite fakta istället för shebbel 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

 

Dessa två uttalanden sammantaget påstår Du att först laddas husbatterierna med 20A och därefter startbatteriet med 120A. Är det så Du menar?

Smartpass släpper igenom 120A och d250 släpper igenom 20A då kan du maxa tot.140A in i förbrukningsbanken. Vem nu som behöver det

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Dessa två uttalanden sammantaget påstår Du att först laddas husbatterierna med 20A och därefter startbatteriet med 120A. Är det så Du menar?

Nej, först laddas husbatteriet, startbatteriet får lite lägre spänning och laddas därför lite långsammare. Den maximala strömmen är 120A. Sen, när strömmen till husbatteriet går ner under 20A så hoppar D250 in. Så visst kan kan det gå 120A till startbatteriet och 20A till husbatteriet. Men det kan aldrig gå 120+20A till husbatteriet. Det är elektriskt omöjligt.

 

58 minuter sedan skrev tugge:

Det är att den e dast laddar med generatorns spänning i början. Men det är som sagt den korta delen av laddningen.

Är det? Kolla! Strömmen sjunker men det tar en bra stund innan den är nere i 20A.

 

1 timme sedan skrev tugge:

kostigt att människor runt om i världen är nöjda med sina ctek

På världsmarknaden är Ctek en liten fjutt.

 

1 timme sedan skrev tugge:

Konstigt att en man som aldrig haft ctek är så insatt. när jag läst massa med trådar att folk märker en bättre laddning.

Nej, jag är glad över att aldrig ägt Smartpass/D250. Det fanns en tid då även jag tyckte det bra men så läste jag andra som verkligen testat och som inte alls var så nöjda och sätter man sig in i tekniken så är det inte svårt att inse varför. Jag har varit och mätt på flera anläggningar och det finns fall där det kan vara befogat tex om man har ett relativt litet husbatteri. Fast ett par batterier till är både bättre och billigare. D250 fungerar bra om man tex vill ladda ett batteri i husvagnen.

 

Ctek säger:

"När motorn är igång laddar generatorn förbrukningsbatteriet med sin maximala ström". Det låter ju bra, eller hur? Men hur går det till, titta på deras schema nedan. Genratorn laddar startbatteriet direkt och husbatteriet via Smartpass. Men inte laddas husbatteriet mer än startbatteriet?

Är man bara ute efter laddning så fungerar en vanlig lösning med skiljerelä lika bra.

 

Ctek Smartpass+d250.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

På världsmarknaden är Ctek en liten fjutt.

 

Kan så vara, men på något sätt verkar CTEK vara marknadsledande ändå:

"That’s why CTEK is the global market leader in battery management solutions." (CTEK hemsida)

"CTEK Sweden AB, a leading global brand in battery management solutions..." (CTEK och CADEX pressrelease okt 2019)

 

Skulle faktiskt vara intressant att veta på vilket sätt. Det kanske är i marknadsföringsgrenen Lögner. Det kanske är i den tekniska grenen Ineffektivitet.

 

bhemac kan nog reda ut detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marknadsföring är nog deras starkaste gren. 

Titta på vilka internationella bolag som säljer.

Men, de gör ett fantastiskt bra resultat

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev bhemac:

Titta på vilka internationella bolag som säljer.

Du har troligen redan koll på detta så jag emotser tacksamt Din redovisning av på vilket sätt CTEK är marknadsledande inom battery management solutions. Ta gärna med jämförelsen med de internationella bolag som säljer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Volvo_Penta:

Du har troligen redan koll på detta så jag emotser tacksamt Din redovisning av på vilket sätt CTEK är marknadsledande inom battery management solutions. Ta gärna med jämförelsen med de internationella bolag som säljer.

Nej någon exakt koll har jag inte men kolla tex hur stora Mastervolt är i jämförelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-01-26 vid 17:44 skrev bhemac:

Genratorn laddar startbatteriet direkt och husbatteriet via Smartpass. Men inte laddas husbatteriet mer än startbatteriet?

Jag kan ha fel, det har hänt förr. Men startbatteriet brukar väl laddas upp ganska raskt och tar sedan bara emot en marginell del av det som generatorn levererar. Efter det går väl det mesta av det som generatorn levererar via Ctek till servicebatterierna.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mastervolt omsätter 110 miljoner $ o är en del av Brunnswickkoncernen.

CTEK omsätter 480 milj kronor ( ökar raskt  nästan fördubblat på 3 år )

Så någonting rätt måste väl ändå CTEK göra ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev elektrikarn:

Mastervolt omsätter 110 miljoner $ o är en del av Brunnswickkoncernen.

CTEK omsätter 480 milj kronor ( ökar raskt  nästan fördubblat på 3 år )

Så någonting rätt måste väl ändå CTEK göra ?

Vad jag vet så har Mastervolt betydligt större "product range" med nästan allt som behövs till elsystem och övervakning i båtar mm. CTEK fokuserar (nåja lite spretigt är det allt) på laddning av bilar och båtar och gör detta bra. Deras laddare anser jag vara riktigt bra och vet att dessa används av några riktigt kända sportbilstillverkare (underhållsladdning ffa när bilarna står undanställda). Gillar dock personligen inte Smartpass etc och tror inte riktigt på deras värde där jag köper @bhemacs resonemang.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev elektrikarn:

Mastervolt omsätter 110 miljoner $ o är en del av Brunnswickkoncernen.

CTEK omsätter 480 milj kronor ( ökar raskt  nästan fördubblat på 3 år )

Så någonting rätt måste väl ändå CTEK göra ?

 

Det beror nog på vem Du frågar... 😉

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy