Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andreas86a

Konstig idé?

Rekommendera Poster

Hej vi vill göra om vårat kök i båten, luckorna har jag tagit hem och ska lacka, men diskbänken vill vi göra något åt, sitter idag en plats byggt i glasfiber med inbygd disho, våran idé va att antingen köpa en bänkskiva och limma uppe på den gammla,men mycket vinklar så undrade min mosters man om man inte skulle kunna lägga mosaik istället på diskbänken om man gör något sorts underarbete.. Vad tror ni om det? Bra eller dåligt? 

received_534953800619487.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller göra helintegrerad köksbänk av Corian.

https://www.corian.se/

 

Corian kan fräsas i limmas i alla möjliga kombinationer. Det finns färdiga hoar, kantlister mm att limma in i skivan o skivorna kan limmas ihop från flera delar som skarvas samman. Det går t.o.m. att värma för att göra mindre formningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mosaik används i båtar och verkar fungera bra. Min skiva är lackad teak men ska få mosaik, billigare och enklare än Corian.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken va att jag skulle slippa specialbeställa en bänkskiva och sen försöka såga den rätt på första försöket 🤔😄men bhemac, tror du mosaiken sitter kvar trots vibration och om det är rörelse i skrovet? Man kanske ska fästa mosaiken med något annat än vanlig fix isåf? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja varför inte?

Puritaner bland fritdsbåtsskepparna anser väl kanske att mosaik inte är speciellt sjömansmässigt, men skit i traditionerna så länge du tar in fendertarna under färd.

Som sagts så funkar kanske inte traditionellt fix, kanske vit marintätning, eller badrumssilikon med antimögelmedel i..???

Jag har sett såväl en större segelbåt samt en större motorbåt, båda omkring 50 fot, som hade kakel i "badrummet" i den ena fanns det dessutom värmegolv med klinker.

Kompisen gjorde en mindre slags mosaik på arbetsbänken i byssan av uniformsknappar (av metall) dessa tjänar som avställningsyta och värmeunderlag för kastruller och kaffepanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

så länge du tar in fendertarna under färd

Bah, helt onödigt och dessutom farligt.

 

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har sett såväl en större segelbåt samt en större motorbåt, båda omkring 50 fot, som hade kakel i "badrummet"

Tex Nauticat har det i många båtar!

--

Hur man ska limma vet jag inte riktigt men jag tänkte nog sätta precis som hemma, så farliga vibrationer är det inte.

Visst skulle man kunna sätta med epoxi men det blir et himla besvär om man skulle behöva byta.

"Nåta om" kaklet är ju inte så svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Bah, helt onödigt och dessutom farligt.

Farligt????!!!   att ta in fendrarna??

Redigerad av Rascal
tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Farligt????!!!   att ta in fendrarna??

Risk att trilla överbord!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev bhemac:

Risk att trilla överbord!

Hur vågade du hänga ut dom?

Att ta in fendrarna under färd innebär ju inte nödvändigtvis att dom tas in under hård kryss.😠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ironi verkar vara svårt att ta in.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev 535GT:

Ironi verkar vara svårt att ta in.....

Jag kan förklara för dig! Vad är det du inte förstår?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 535GT:

Ironi verkar vara svårt att ta in.....

Glöm ironi på internet, det har aldrig funkat

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev trewq:

Glöm ironi på internet, det har aldrig funkat

Det kan jag skriva under på.

Möjligen är det så att många som skriver på sådana här forum är lättstötta.

Eller saknar humor.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på vikten. 
Lägga tunga keramiska plattor i en båt?
Usch. 
Bättre att använda vikten till något vettigt, som öl eller batterier. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag tänker på vikten. 
Lägga tunga keramiska plattor i en båt?
Usch. 
Bättre att använda vikten till något vettigt, som öl eller batterier. 

Jo det är klart, men jäkligt svårt att bygga en köksinredning av öl. Måhända kanske batterier funkar bättre, vad vet jag.😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Lägga tunga keramiska plattor i en båt?

Jag tittar på glasmosaik. Till min köksbänk (ca 112x50cm) behöver jag 7 ark (30x30cm).

Vikt 9,1 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Ölen finns det alltid plats för 😊nja tror inte vikten blir något större problem då båten iaf väger 7 ton torr.. Min bänkskiva är 175 lång och 105 bred i ena kanten och 115 i andra men lite vinklar, tror en laminatskiva på 12 mm hade vägt mer 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev bhemac:

Jag tittar på glasmosaik. Till min köksbänk (ca 112x50cm) behöver jag 7 ark (30x30cm).

Vikt 9,1 kg.

Jättetungt. Blä. 
Mer än en hel platta 33-cl öl, och det är ju jättetungt! Men det är ju ändå för ett gott syfte. 

Bättre med 12 mm plywood med laminat på. 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Peter_K:

Bättre med 12 mm plywood med laminat på.

Lite Maxi-känsla?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev bhemac:

Lite Maxi-känsla?

 

Det tycker jag inte. 
Här är en bild stulen från Hallberg Rassys hemsida. 

4E5ACD64-A00B-42CA-A067-C961849082C6.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Nauticat

 

dsc_1033.jpg

Blä. 
Vad jag försökte säga med bilden var att en vit, slät skiva var att det inte behöver se billigt ut. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Peter_K:

Vad jag försökte säga med bilden var att en vit, slät skiva var att det inte behöver se billigt ut. 

Nej det kan vara jättesnyggt men det brukar vara övergående, sen blir det sjaskigt. Känner en kille som vars bättre(?) hälft skulle ha vita bänkar i köket. Det såg förskräckligt ut efter ett par år så det fick bytas ut. Samma skedde fö med damen något senare.

Hemma har jag stavlimmad bok. Det är inte helt okänsligt men om man sicklar ibland och/eller slipar så håller det sig snyggt. I laminat kan man få skador tex om man tappar en kniv.

Hade jag haft mer energi så hade jag limmat teakrib på en tunn plywood, det blir snyggt men mosaik är både enklare och lättare. Går mycket bra att renovera, man ganska enkelt byt enstak, skadade mosaikbitar. Många, dyrare, båtar har mosaik i duschutrymmena, det verkar fungera bra.

Mosaik på köksbänkarna verkar användas ganska ofta i engelska båtar. Antagligen eftersom det är enkelt att rengöra, en sysselsättning som inte alltid verkar intressera de ägarna.

En gamal men inte alltid så snygg variant är att limma linoleummatta på en plywood. Väldigt hållbart.

En del använder standard köksbänk med laminatklädd spånskiva. Verkar hålla väldigt bra, jag har sett sådant som var 10 år gammalt och fortfarande i fullgott skick. Men spånskiva i båt, där går gränsen för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man använder ju hemmabänkarna mer än båtbänkarna, så vitt är sällan ett problem i en båt. I min båt blev det kompaktlaminat, men helvete var tungt det var. Mem det är så gott som outslitligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-29 vid 01:26 skrev andreas86a:

"Hej vi vill göra om vårat kök i båten,..."

Kul med något nytt. Kakel eller mosaik på diskbänken låter skoj. Ta reda på hur det skall slipas för att få bra vidhäftning på glasfiberytan, och hur man skall göra med kanter mot baljan och andra detaljer, så blir det säkert en kul och okonventionell grej i båten. Lycka till, och posta bilder då arbetet i igång och då det är klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att limma några bitar med vanlig kakelfästmassa mot lite plat. Enklast är att åka till någon kakelbutik, de kan säkert hjälpa till med tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har samlat ihop lite kakell och tänkte hitta en snygg mosaik.

har kollat runt lite med kakelfirmor och alla rekommenderar ett annat underlag än trä vilket jag har.

så jag tänkte göra så här

tunnt golvgips strykt med fuktspärr som jag kaklar som man gör i badrum.

använder det gamla underlaget som mall och sedan skruvar jag eller rent av limmar dit färdigkaklade ovanpå.

skarvar och hörn fyller jag med tech  7 tät o limmassa.

tänkte då kakla toaletten och eventuellt diskbänk.

och jag behöver inte tänka så mkt på moderniteten då min skuta är 100 bast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Zaphir:

jag har samlat ihop lite kakell och tänkte hitta en snygg mosaik.

har kollat runt lite med kakelfirmor och alla rekommenderar ett annat underlag än trä vilket jag har.

så jag tänkte göra så här

tunnt golvgips strykt med fuktspärr som jag kaklar som man gör i badrum.

använder det gamla underlaget som mall och sedan skruvar jag eller rent av limmar dit färdigkaklade ovanpå.

Renoveringsgips på 6 mm borde bli bra. Golvgips är överdrivet (och tungt dessutom...).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...