Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Rogerihalmstad

Vilken utväxling

Rekommendera Poster

Hej, har ett Bravo 1 drev löst stående i garaget, hur tar jag reda på vilken utväxling drevet har ? Har läst mycket här och en del säger snurra på axeln och räkna varv

på proppen och några säger tvärtom ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall räkna varv så spelar det ingen roll vilket du vrider på.

Men det är lättare att vrida runt propellern. Ingående axeln lär göra fler varv än propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så borde det vara.

Men det skrivs nog, 1,5/1 eller något liknande.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Rogerihalmstad:

Ok,,och om båten ska gå snabbare ska det vara 1,75 eller mer ??

Nä, det är inte så enkelt. 
För att få maximal fart skall motor, utväxling på drev samt stigning och diameter på propellern matchas med skrovets egenskaper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Jorgen01:

Ja det gäller ju att inte bara vispa varv det skall orkas med också.

Fast detta med att `orka med´ är nog bara halva sanningen för det gäller ju  även att få maximal framåtskjutande båtfart också.


Kollade i en verkstadshandbok enligt bilden nedan.
Verkar som att Bravo1-drevets nedväxling funnits i tre varianter betecknade C, F, H.
Kanske kan du hitta en sådan bokstav instansad på gaffeln (yoke) ungefär därmin gröna pil visar? (Enligt texten kan man efter isärplockning också räkna kugghjulens tänder för extra kontroll.)

Vete katten, har inte fördjupat mig i `inu-drevens underbara värld´.
    Men propellrar bör väl  som grundregel snurra på så lågt varvtal som möjligt för bästa framåtskjutande effektivitet. (Annars går nog motorns energi mest åt till plaska runt och skapa bubblor och virvlar?)
Så det är knappast förvånande att dagens högvarviga motorer behöver nedväxlad propelleraxel - här inuti drevet - för att uppnå bästa verkningsgrad.

Nå, mitt tips får bli att kolla efter instansade bokstäverna C, F, H ungefär där min gröna pil pekar?

PS. Peter_K var ovan inne på propellerns egenskaper vilket naturligtvis är mycket viktigt. Men din fråga gällde väl just drevets varvtalsreduktion? DS.

Bildkälla: boatinfo.no/lib (Kräver dator för att läsas.)
bravo1.utväxl.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...