Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Petess

Aquador 25 i lågfart?

Rekommendera Poster

Är mkt intresserad av att köpa en Aquador 25 C. Den har en VP-diesel D4-260. 
Är det någon som har erfarenhet av denna båt eller ng med liknande skrov?
Kommer att bli en hel del skärgårdskörning i 6-8 knop - vad kan jag förvänta mig för problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bred fråga, men om du tänker på sjöduglighet vill jag påstå inga problem baserad på mina erfarenheter från en Aquador 26. Aquador gör helt enkelt sjödugliga motorbåtar med fina skrov. 6-8 knop nog precis vad den klarar i deplacementsfart, dvs innan den börjar ”gräva ner aktern” med allt vad det betyder avseende svall och dålig bränsleekonomi.

Hur bekväm framfärden är beror på vågorna och vi har tuffat på i 6-7 knop genom ca 1,5m vågor utan att vara det minsta otrygga, men särskild underhållande var det inte heller. På rätt bog hade båten (men inte vi) säkert klarat planingsfart i sådana vågor. Vi har haft både segelbåt och motorbåt och förstnämnda ”jobbar med” vågorna, sistnämnda ”jobbar mot” vågorna enligt min uppfattning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina synpunkter.
Jag gillar verkligen layouten av Aq. 25C. Då mycket av mitt båtåkande går i skärgården kräver hänsynen att man inte drar upp svall i för stor utsträckning. Inte heller skall båten gå illa i vattnet i reducerad fart.
Idealet hade varit den inredningen i en deplacerande båt men det har jag inte hittat någon.
Inte heller vill jag att bränsleförbrukningen skall dra iväg. 200 liter i tanken är inte så mycket om man inte vill köra slalom mellan tankstationerna.
Har du någon idé om bränsleförbrukningen/varvtaler i 6-8 knop?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-27 vid 16:14 skrev Petess:

Är mkt intresserad av att köpa en Aquador 25 C. Den har en VP-diesel D4-260. 
Är det någon som har erfarenhet av denna båt eller ng med liknande skrov?
Kommer att bli en hel del skärgårdskörning i 6-8 knop - vad kan jag förvänta mig för problem?

Problemet blir väl att du köper ett skrov som är konstruerat för att fungera optimalt i ett helt annat fartregister än det du tänker använda det i, det kommer att resultera i dåligt uppförande som exempelvis slingrig gång. 

Om jag vore du skulle jag titta på en båt med deplacementskrov och rak axel+roder. På köpet slipper du stort servicebehov och kostnader som dreven drar med sig årligen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor som är konstruerad för att driva båten i betydligt högre fart än sex knop, kommer inte att må bra av en kontinuerlig drift på så lågt varv.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnde tidigare gillar jag båtens inredning och att det är en walkaround. Har letat efter deplacerande båt, gärna snipskrov med walkaround och en inredning av salongskaraktär men inte hittat någon. Har haft en Monark 670 som var en excellent sjöbåt men med den traditionella inredningen med stor motorhuv i mitten och långbänkar. Tråkig!!!
Mottager gärna förslag på båtttyper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-28 vid 23:52 skrev Jorgen01:

En motor som är konstruerad för att driva båten i betydligt högre fart än sex knop, kommer inte att må bra av en kontinuerlig drift på så lågt varv.

Myt. Detta är ingen motor som "konstruerats" för att driva båten i specifikt höga farter.

 

En modern motor som VP D4 fungerar naturligtvis alldeles utmärkt att köra även i sitt lägre varvregister under rätt lång tid (är man osäker kan man varva ur den då och då). Den kan - som de flesta moderna dieslar - även fås med lågfarts/slirfunktion på backslaget för att ytterligare reducera lågfarten ännu mer vid t ex trollingfiske.

 

Det som är viktigare är som redan nämnts drivlinan. Om du (liksom jag) kommer tillbringa mycket tid i deplacementfart är ett skrov med rak axel/roder bättre. Och många finns som även i princip planar och gör det riktigt bra (min gör t ex 25 knop, fortfarande behagligt), men eftersom mer "skrot" alltid kommer vara i vattnet får du aldrig samma toppfart och ekonomi som en drevbåt i dessa högre farter. Men det känns bra att kunna ta till, om man har bråttom och sjön tillåter.

Dessutom är vissa halvplanarskrov inte så trevliga när de "helplanar" (>18-20 knop), då de kan upplevas ranka och vilja lägga sig/balanserar på kölen. Men bra kompromisser finns som sagt, liksom att alla drevbåtar inte är lika slingriga i deplacementfart.

 

Edit: Rent bränsleekonomiskt drar de flesta tämligen lite i ren deplacementfart, då det krävs väldigt lite energi för att få fart på en båt upp till denna gräns. Men tänk på att förbrukningen stiger väldigt brant vid gränsen, att öka från 6 till 8 knop på en båt av aktuell storlek kan tredubbla förbrukningen. Många tror de ligger i deplacementfart och påstår att det inte alls är så snålt, medan de egentligen ligger liite för snabbt och massor av energi istället går åt till att bygga upp en bogvåg....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info. 
Information från tillverkarna är bristfällig/obefintlig när det kommer till sådana saker som bränsleekonomi i olika hastigheter och därmed förknippade varvtal. Motorspecarna visar bränsle/varvtal för motorn men för att vara komplett har ju båttypen och propellern betydelse och det borde båtsäljarna kunna men det kan dom inte utan gissar vilt!

En bränsleflödesmätare är värdefull. Min gamla 670 drog 1,8L / timma vid 1900 varv och 6,5 knop. Billigare kan man inte åka med motorbåt! 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

En modern motor som VP D4 fungerar naturligtvis alldeles utmärkt att köra även i sitt lägre varvregister under rätt lång tid (är man osäker kan man varva ur den då och då).

Ja då är det tur att det inte sitter ett partikelfilter på den för då hade då och då blivit ofta ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har puttrat runt i en dylik med KAD44 i skärgården sedan 2013. Något slingrigt kanske men det hjälper att fälla ner trimplanen i bottenläge. Underbar båt!

Redigerad av Farsan1956

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Farsan1956 skriver tror jag nackdelen är att båten kommer att slingra sig fram i den farten. Så är det för oss med vår 26:a trots ett Bravo 3X duoprop-drev. Minskar helt klart med nedtrimmade trimplan, dock utan att försvinna helt. Vår förra Flipper 700 med VP290DP gick spikrakt i låga farter och jag blev därför själv förvånad över beteendet när vi bytte båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...