Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Botved

Förkromad mässing?

Rekommendera Poster

Jag har beställt en rund ram till ventil från Tackel & Tåg. Jag har bara sett bilden och gissat att den är i mässing men sedan förnicklad eller förkromad. Om ytbeläggning en är "utom räddning" så funderar jag på att ta bort den och i stället polera ramen. Är detta dumt på något sätt?

975e4f4f0ab98b5013bbafa1fc952821-130006_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Botved:

Är detta dumt på något sätt?

Inte om du tycker om arbete! Ofta räcker det att polera var fjortonde dag. Man kan ävenlacka men utomhus är hållbarheten begränsad.

Kolla firmor som kan förkroma, brukar vara billigt om man själv rengjort.

En granne lät göra så med sina kranar(!). I min värld hade jag nog tänkt mig köpa nya men visst, de blev som nya och det kostad några hundra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Inte om du tycker om arbete! Ofta räcker det att polera var fjortonde dag. Man kan ävenlacka men utomhus är hållbarheten begränsad.

Kolla firmor som kan förkroma, brukar vara billigt om man själv rengjort.

En granne lät göra så med sina kranar(!). I min värld hade jag nog tänkt mig köpa nya men visst, de blev som nya och det kostad några hundra.

”Några hundra” var otroligt billigt. Var det några år sedan? Känns som miljöregler slagit ut många och de som är kvar har höjt priserna duktigt. Kromade om en winch i Stockholm för ett par år sedan, det var ett par tusen snarare... inte alls prisvärt, men bra blev det. Som ny. 
 

Visst finns det gulkromatering som liknar mässing, om man är lagd åt det hållet..?

182A60A5-0134-48D1-842B-8F2E44DE9ADF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

de som är kvar har höjt priserna duktigt.

Så är det säkert men det kostar väldigt lit att kolla och kanske hos oss ute på landsbygden.

Hörde att det finns ett företag som galvar ankarkätting, jag tror det var i Lidköping. Det kostade hälften av vad de i Tjockhult skulle ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat över att kroma winscharna, men det verkade inte prisvärt. Kallar skavankerna "patina" i stället, det har man ju sett på antikrundan att det höjer värdet.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är mässing under. Hur blir den om man putsar en gång när ytbeläggningen tas bort och sedan låter det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Botved:

Om det nu är mässing under. Hur blir den om man putsar en gång när ytbeläggningen tas bort och sedan låter det vara?

Det är väl kanske snarare brons?

Kolla med veteranbilsägarna var man kromar, det finns firmor och ”firmor”.

I Göteborg finns det ett fåtal firmor, jag lät en av dem kroma fyra fälgar kostade 250kr styck utan kvitto.... jag hade sandblästrat dessa väldigt noggranna själv innan, det var fem år sedan, ser fortfarande bra ut, men dom har inte utsatts för marin miljö eller vinterväglag.

Många skickar grejer till Polen för såväl kromning som andra ytbehandlingar, eller vad det heter.

Vad jag sett så har det varit bra jobb, men det lär ju finnas olika firmor där också. Jag har inga adresser till någon polsk firma.

 

Mässing eller brons som är oskyddat utomhus i marin miljö blir ju så klart påverkat, beroende på hur legeringarna är blandade får ju grejerna litet olika färg. Gröna nyanser är ju rätt vanliga, ibland kan det gå i brunt.

Inte så sällan påverkar skruvarna som man skruvar fast grejerna med en roll också. Kan bli missfärgningar om skruvarnas legering inte överströmmar med det man skall skruva fast.

 

Det kan fungera att sodablästra eller glasmjölsblästra ventilramen, glasmjöl eller glaspulver har dessutom en polerande verkan, vid sandblästrande blir ytan väldigt grov så sandblästra inte! 
Men efter en finblästring med glasmjöl kan man ju spraya flera lager med klarlack, måhända håller det i fem till tio säsonger på ostkusten och de stora sjöarna och mindre än hälften på andra sidan, på västkusten, gissningsvis... Man kan ju måla med hammarlack också, om man till äventyrs tycker det är snyggt...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Många skickar grejer till Polen för såväl kromning

När du säger det så kom jag på att det har jag hört talas om.

--

En bekant har en gammal A-slup. Hela styrhytten är gjord i mässning, det kanske skulle vara något för honom?

--

Obehandlad mässing brukar se förskräcklig ut. Förr polerad man med "Häxan" och lackade ev med Zaponlack. Finns kanske bättre grejer nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ny input. Jag är ingen putsare och det gör inget om den blir brunaktig. Däremot så är grönaktig och flammig inte så skoj. Jag har lämnat grejor till firmor förr när jag hade mahognybåt och var "noga med allt ögongodis", dock är många firmor borta nu. Det verkar som Fintlings i Stockholm har ett minimipris på ca 900:-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beslagen på min gamla båt såg ut ungefär som TS's rutram. Jag slipade mina rena från nickel, eller krom, vilket det nu var. Det mesta lossnade med borrmaskinsdriven nylonborste, stålborste och så kallad krullskiva. Sedan polerade jag upp dem. Mina var gjorda i brons och håller en vacker patinerad lyster under sommaren om man gnuggar dem lite varje vår med Autosol eller någon motsvarande smet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hjälpa dig med glaspulver eller glasmjölsbläster, men det är väl något geografiskt hinder kanske. Dessutom hinner jag inte blästra några större volymer, men enstaka detaljer går bra. Men i såfall, slipa på baksidan och se hur materialet ser ut!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kan hjälpa dig med glaspulver eller glasmjölsbläster, men det är väl något geografiskt hinder kanske. Dessutom hinner jag inte blästra några större volymer, men enstaka detaljer går bra. Men i såfall, slipa på baksidan och se hur materialet ser ut!

Oj, vilket fint erbjudande, tack !!

Ramen ska monteras på vår lilla Cirrus som jag startat en annan tråd om och det är inte sjösättning förrän om några år. Faderullans erfarenhet känns ju också som ett alternativ. Jag har tidigare ägt och renoverat både veteranbilar och fina mahognybåtar men då har jag bara lämnat in prylar när det behövts. Nu tänkte vi hålla igen lite då båten behöver en total renovering och det kommer kosta slantar såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Botved:

- - -

Det verkar som Fintlings i Stockholm har ett minimipris på ca 900:-.

Å ska någon använda Fintlings så vänta inte för länge. Firman har sina lokaler i Hagalunds industriområde (som ligger i Solna o inte i Stockholm) som kommer att försvinna till förmån för nybyggda bostäder i anslutning till den kommande gula linjen på tunnelbanan.

 

Det är andra "bra att ha firmor" som nog också kommer att få stryka på foten där. Till exempel min favoritbutik Elfa/Distrelec .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elfa och Fintlings har jag besökt många gånger. Lite slarvigt att skriva Stockholm. Själv bor jag i Järfälla men brukar säga Stockholm om någon frågar för då vet folk ungefär var det ligger ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Botved:

Oj, vilket fint erbjudande, tack !!

Ramen ska monteras på vår lilla Cirrus som jag startat en annan tråd om och det är inte sjösättning förrän om några år. Faderullans erfarenhet känns ju också som ett alternativ. Jag har tidigare ägt och renoverat både veteranbilar och fina mahognybåtar men då har jag bara lämnat in prylar när det behövts. Nu tänkte vi hålla igen lite då båten behöver en total renovering och det kommer kosta slantar såklart.

Ja du kan ju skicka ett PM i god tid.

Men som jag skrev, skrapa eller slipa på baksidan så du kan bilda dig en uppfattning om hur ramen kommer att se ut då den är renblästrad.

Jag har en glaspulverbläster i en verkstad där jag visats ofta. Mässingsdetaljer blir sidenblanka och gyllengula, brons blir något grövre i ytan och oftast mer rödbruna i färgen.

(Jag har faktisk blästrat hela kroppen och flera detaljer till en tenorsaxofon i denna bläster, det var precis den fick plats, en barrytonsax hade inte fått plats, blev i alla fall bra, och min instrumentmakare lackerade den och renoverade den sedan slutligen)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har faktisk blästrat hela kroppen

😳

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

😳

Missuppfatta mig gärna på rätt sätt!😎

(Jag hade det på känn när jag skrev inlägget att "någon" skulle reagera, i övrigt undvek jag julruschen och badade redan i oktober).

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...