Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
patrikflink

All is Lost.

Rekommendera Poster

Rekommenderas att titta på hos Netflix.

Handlar om en ensam farbror som seglar och blir utsatt för mycket problem ute på Atlanten.

Roligt att se hans lösningar hela tiden, sen får man se vad en flytande container kan göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag började titta på den då den kom en klarade inte av att se hela. Ogillar att se båtar sjunka, om den nu gjorde det. Men den är omtalad så den är säkert mycket bra.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att den är lite märklig, gubben gör många märkliga och dumma saker. Båten klarar ju containern väldigt bra. Inte alls därför båten sjunker.

 

Visst är där många fina seglingsscener, men det var inte en film jag kommer att se om.

 

Min favoritfilm är Wind från 90-talet om hur amerika förlorade America's cup: https://m.imdb.com/title/tt0105824/

 

Är man ute efter att avskräckas från sin jorden runt segling är Adrift bättre: https://m.imdb.com/title/tt6306064/

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"All is lost" skall ses med ett anteckningsblock i knät så man kan anteckna allt som går fel och kolla sin egen båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett trailern till denna film, och redan där bestämde jag mig för att aldrig se den.

Så som jag har förstått det hela så har den fått någorlunda bra recensioner från sådana människor som aldrig i sitt hela liv ens sett en båt på bild, än mindre varit ute i en. De har sett Redfords skådespelarinsats, och som sådan så var den väl okay.

Men om man läser recensioner från folk som faktiskt har varit ute i båt, i stormar och i kollisioner med olika saker, så märker man att recensionerna på denna film är totalt urusla.

Här är en recension, som är lite granna spot-on, jag gillade den kommentaren som säger att detta är en komedi, och sett ur den synvinkeln, så skall man nog se den, om inte annat för att Buster Keaton sade mer i sina stumfilmer än vad den här gubben verkar säga totalt i hela filmen.

En kompis sa till mig för många år sedan att han älskade filmen Hajen som en av de roligaste komedierna någonsin. Det tog lång tid innan jag verkligen fattade vad han menade, för jag såg den inte som någonting annat än en skräck-rysare med en massa blod och stora vassa tänder och hypnotisk musik.

Så nej, jag rekommenderar inte mig själv att kolla denna film!

Men det är bara min usla åsikt! ;) :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att mycket kunde undvikas, men tycker ändå att man blev tagen av filmen.

Man måste se detta som en film, inte en instruktionsvideo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det hade varit verklighetstroget så hade han tryckt på sin EPIRB och sedan blivit upplockad. Lite tråkigt som långfilm bara.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg också filmen för något år sedan, innan jag läste seglar-recensionerna. Tyckte den var väldigt gripande och rekommenderar den. Men att veta hur oceansegling går till på riktigt gör den nog mycket mindre spännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har han en EPIRB? Nej..

 

Nu kanske jag ska se om filmen för att ha lite mer att diskutera. Visst finns det en hel del att lära sig av filmen, kanske framförallt i form av - så skulle man inte göra.

 

De första punkterna i recensionen Sy Alice länkade till köper jag inte. Det är inte vindstilla i de första scenerna, hade det varit det hade han inte fått sån fart och kunnat få krängningen så att han kunde laga hålet. 

 

Varför är där då inte mer vågor? Kanske är det filmat på en sjö?

 

Det jag stör mig mest på är att han väljer att inte reva i god tid när han upptäcker stormen.. och sedan inte försöker laga båten innan den sjunker på slutet. Visst där var ett stort hål, men den verkar ju flyta bra relativt länge, han borde kunnat börja länsa och rädda den när det slutat blåsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Dava:

Kanske är det filmat på en sjö?

Den är filmad i en bassäng inomhus i en stor lagerlokal!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev sy_Alice:

Den är filmad i en bassäng inomhus i en stor lagerlokal!

 

Haha! Samma bassäng de filmade Titanic i?

 

Då måste de ändå ha rätt bra fläktar för nog blåser det en 4-5 m/s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg filmen på en långflygning en gång. Trist film tyckte jag då. Men för att få tiden att gå var den väl nästan OK. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...