Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hansonnet

HVO 100 RME sjödiesel framtidens bränsle på sjön

Rekommendera Poster

Min stora fundering är :

 

Är HVO100 det drivmedel som vi motorbåtsägare med dieselmotorer ska tanka i framtiden ?

Vi som har gamla VP 41:or, Iveco,mm. och andra klassiska dieselmotorer.

Hur ska vi tänka, att fortsätta med "blankdiesel" är väl inte hållbart i tiden..,  biodieseln har ju nackdelar, vi vill inte få beväxning i tankarna.

Kan eller ska vi gå över till RME med kemisk tillsats för att bekämpa microorganismer och tillväxt i tankarna, går det ?

Hur fungerar HVO100, finns det risk för bakterietillväxt i detta drivmedel, kan man motverka det med kemisk tillsats ?

Hur fungerar våra dieselmotorer med det nya bränslet ?

Hur kommer prisbilden att se ut och vilket är framtidsbränslet ?

Kommer staten att skatta sönder oss småbåtsägare med punktskatter på miljövänlig diesel ?

Vad jag hört senast är att HVO100 kommer att under 2020 uppgå till 27 kr/liter pga ökat skattetillägg.

 

Hur ska vi småbåtsägare agera, det är med högt arrangemang vi måste engagera oss i kommande drivmedelsdebatt, för livet på sjön, vi får aldrig ge upp båtlivet på havet med barn och familj eller om så, ensam eller parvis, hur än vi befinner oss på sjön är det ju ett fantastisk sätt att få leva, umgås och njuta på tillsammans.

Det måste vi bevara och anpassa oss till på ett hållbart sätt inför framtiden !

 

Åsikter och ideer välkomnas :)

Redigerad av Hansonnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hansonnet:

Det måste vi bevara och anpassa oss till på ett hållbart sätt inför framtiden !

Segelbåt!

  • Tack 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HVO fungerar utmärkt.

Skall inte bli tillväxt av bakterier (Jag hade lite i min tänk men vet ju inte vad förra ägaren använt).

Har använt i några år nu och är väldigt nöjd. 

Lite sämre smörjegenskaper är det men det har ju modern diesel också.

Prissättningen styr våra politiker då den blir vad den blir.

Många tunga fordon kör HVO så ändras skatten bara 1 krona dör marknaden för dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev FIATX19:

Skall inte bli tillväxt av bakterier

Likadant påstods om RME i RME-inblandningens början.

 

6 timmar sedan skrev FIATX19:

Lite sämre smörjegenskaper

Och detta är ju inte det optimala för insprutningspumparna till de äldre motorerna.

 

6 timmar sedan skrev FIATX19:

Många tunga fordon kör HVO så ändras skatten bara 1 krona dör marknaden för dem.

En nära bekant kör delar av sin timmerbilsflotta på HVO och får högre rabatt på HVO-bränsle än på vanlig diesel. Varför högre rabatt på HVO-bränsle? Kan det bero på att försäljningen av någon anledning går trögt?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev FIATX19:

HVO fungerar utmärkt.

Skall inte bli tillväxt av bakterier (Jag hade lite i min tänk men vet ju inte vad förra ägaren använt).

Har använt i några år nu och är väldigt nöjd. 

Lite sämre smörjegenskaper är det men det har ju modern diesel också.

Prissättningen styr våra politiker då den blir vad den blir.

Många tunga fordon kör HVO så ändras skatten bara 1 krona dör marknaden för dem.

HVO håller standarden EN 15 940 så är motorn godkänd för den standarden så är det bara att köra på som jag ser det. HVO går igenom i princip samma raffineringsprocess som fossil olja gör.

 

Av någon anledning är det många personbilsfabrikat som är långsamma med att godkänna HVO, framför allt för äldre bilar. Nya volvo får tex.köras på HVO, men min dotters Volvo från 2011 är inte godkänd för HVO.

 

Smörjegenskaperna på HVO har jag hört är bättre än på vanlig mk1-diesel, men det är bara vad jag hört.

 

Det där med prissättning är lite trist...

Man får inte politiskt subventionera ett mera miljövänligt bränsle trots att de flesta är överens om att vi ska minska våra utsläpp av CO2 och annat.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört både vår båt, penta md3b, och bil golf 2012, 1,6 tdi på HVO i över ett år utan några problem hittills iaf. Märker ingen skillnad på motorgången eller bränsleförbrukning, ingen skillnad på nåt annat för den delen.

Enda skillnaden är att HVO är kronan dyrare☹️, vilket känns mycket märkligt när det påstås minska Co2-utsläppen med 90%. Borde ju vara tvärtom, vi ska väl ställa om från fossilt?

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många stora buss flottor kör HVOoch det funkar fint. HVO har för låg densitet för att klassas som vanlig diesel men klarar alla andra krav.

HVO brinner renare än vanlig diesel vilket gör att den ibland krånglat i värmare, flamvakten ser inte flamman.

Är inte alla värmare som har flammvakt heller.

Att visa åkare får rabatt på HVO har jag inte hört däremot att man får bidrag för att köra miljövänligare. Eller att det är ett krav för viss trafik.

 

Beroende på hur man tillverkar HVO kan det finnas palmolja i den vilket inte är bra ur miljöperspektivet.

 

BTL torde vara nästa bränsle med samma egenskaper som Diesel/HVO men investeringarna som krävs för detta bränsle är stora.

Långsiktighet hos politiker krävs nog om bränslet skall slå.

 

Personligen tror jag att dessa bränslen är en vettig väg framåt.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är en lite felaktig bild folk har fått av oljebolagen angående diesel med RME inblandad.  Visst stämmer det på sätt och vis att det bränslet får en häftig algbeväxtning under förutsättning att det finns vatten med i ekvationen,  men det är inte ett utbrett problem. Problemen kommer på riktigt i alla slags fordon och motorer som inte körs i stort sett kontinuerligt och därmed inte har ständigt utbyte av bränslet i tanken, samt att bränslet står still. Det som då händer är att RME:n "härsknar" och bildar en hemsk hartsliknande hinna i tankar, ledningar och pumpar.  I början kärvar det och motorerna blir svårstartade etc, till slut blir friktionen i pumparna så stor så drivaxlar går av mm. Bränslet blir även starkt korroderande och blir agressivt på plåt och aluminium,  och det ser ut som man fått syra i stället för bränsle.  

Har åtskilliga exempel på tankar helt sönderfrätta, pumphus av aluminium som man kan mosa i handen mm.  

Används bränslet i fordon som körs frekvent och därmed rör sig och tankas om så uppstår inga problem. 

Däremot har reservkraftverk,  tröskor, båtar, snöröjarfordon, hobbytraktorer mm enorma problem med RME.

Jag har även förmånen att jobba med både helt nya och moderna motorer,  men även äldre sådana,  där kunderna kör på alla slags bränslen. Min erfarenhet är att moderna Commonrail dieslar går perfekt på moderna dieselbränslen som RME,  HVO och Ecopar så länge bränslet inte tillåts bli gammalt, bortsett från Ecopar som fungerar utmärkt i 10 års tid i tanken. CR dieslar är även mycket känsliga för god filtrering, och bör inte köras på tex eldningsolja.

Äldre dieslar med mekaniska pumpar bör däremot helst köras på blankdiesel, eldningsoljor/motordiesel eller Ecopar. HVO kan variera så mycket beroende på vad just den batchen tillverkats på, så den är svår att rekommendera i dagsläget till äldre motorer. Vill man vara miljövänlig och slippa blårök i sin gamla båtmotor, inte behöva oroa sig för bränslets ålder i tanken samt som bonus inte behöva bli skräckslagen om lite bränsle spills i vattnet vid tankning så rekommenderar jag helt klart Ecopar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av RME (100%) på tunga fordon speciellt Euro 6 är att det inte är ovanligt med problem.

Bränslet är säkert bra vid tillverkning men kan kontamineras vid transport och mellanlagring.

Känner även till fall där additiv (fätillsatt av bränsketilverkaren) orsakar täta filter. 

När det gäller RME har jag stött på flera tillverkare med olika kvalité (från bra till urusel).

HVO tror jag inte det finns många som tillverkar. Tror att det är samma tillverkare till de nästan allt bränsle i Sverige idag.

 

Har ingen erfarenhet av Ecopar tyvärr, har inte sett bränslet på tapp nära mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tips av en kapten på en bogserbåt att tippa i 5liter motorolja i tanken samtidigt som jag tankade till mina gamla Scania d816 om jag ville undvika problem. 

Provade dock aldrig det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min motorbåt med KAD-42 2016, i tanken fanns 250 liter villaolja blandat med vanlig mack-diesel. Tidigare ägare hade haft problem med diesel-alger (trots dieselgift). Jag hade problem även 2017 och 2018. Jag tvättade tanken med T-sprit - det löste det svarta slemmet bra.

Sedan i år kör jag på Shells GTL (Gas To Liquid), som måste vara samma som ovan Ecopar.

Naturgas som omvandlats till Diesel. Motorn går bra, samma effekt (teoretiskt lite bättre än ren diesel) men vad jag uppskattar bäst är att avgaserna är osynliga och luktfria. Jag tankar detta i Danmark och det kostar 17.10-17,5 SEK per liter. Första året har gått bra, så jag fortsätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ja det är ju en syntetisk diesel gjord på naturgas. Jag var mycket skeptisk till Ecopar i början, men måste medge att jag blev positivt överraskad.  Äldre lite slitna motorer blir som nya vad gäller avgaserna, men det största plusset är nog lagringstiden på över 10 år.

Det är det bränslet de flesta reservkraftverk använder sig av just pga det, även stora sådana till serverhallar mfl.

Det är ju nackdelen om man väljer att köra sin gamla motor på tex eldningsolja eller östdiesel, sura blå avgaser,  men mer effekt blir det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ser till miljön så är väl naturgas också ett fosilbränsle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljön lär inte bry sig om detta, renare bränsle för förbränningsmotorer än just naturgas blir svårt att hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är lätt att hitta.

HVO är ett exempel men miljönyttan beror på vilka råmaterial man använder såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev least:

Miljön lär inte bry sig om detta, renare bränsle för förbränningsmotorer än just naturgas blir svårt att hitta.

Såklart CO2 halten ökar om vi plockar upp mer naturgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Man måste nog väga in alla variabler för att verkligen få fram vilket bränsle som är miljövänligt. Ecopar är ett fossilt bränsle som fungerar utmärkt i äldre motorer, ger obefintliga avgaser vilket uppskattas av båtgrannar vid hamnkörning osv, och verkar inte ge några nackdelar för den äldre båtmotorn, som då kan köras tills den byts av andra skäl. 

Kör man med RME eller HVO gjort på vissa råmaterial så KOMMER den äldre båtmotorn haverera,  vilket ger en miljöpåverkan då båtägaren måste byta motor i förtid, rengöra tank/byta tank osv. Dessutom blir det stor åtgång på bränslefilter som måste nytillverkas och de gamla destrueras. En båt körd på Ecopar gör inte av med några bränslefilter.. Miljövänligt är inte HVO eller RME för oss som måste gräva i skiten dagligen med våra händer heller.

Det är ändå ett stort steg i rätt riktning om vi båtägare körde på Ecopar tills något bättre och fungerande bränsle dyker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Lodka:

Kör man med RME eller HVO gjort på vissa råmaterial så KOMMER den äldre båtmotorn haverera,

Förklara varför en äldre motor kommer haverera när man kör med HVO? Att RME kan bäcka igen bränsleledningar vet vi, men HVO har Iaf jag inte hört om problem än. Tillverkarna hävdar att det är identiskt med diesel. ” Den enda skillnaden mot fossil diesel är att HVO har något lägre densitet och energiinnehåll.” Enl. Teknikens värld. Det blandas 50% HVO i vanlig diesel redan, så alla gamla dieslar går redan Delvis på HVO. 

Jag kör på Hvo som sagt och har ställt frågan varför min ve 2012 inte är godkänd för det och vad som går sönder om jag använder HVO. Ingen kan svara? Varför? Vilka delar kan jag behöva byta i förtid pga att jag kör på HVO? Och förklara gärna varför. Länka till exempel på motorer som fått problem och vad som havererat i dessa. Om ni vet någon som råkat illa ut vore det toppen om det gick att få kontaktuppgifter. 
Jag vill gärna veta vad jag har att vänta, innan det är för sent för min del🙄.
 

/L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ecopar finns att köpa bla på Styrsö ser jag. Frågan är om den är blandbar med vanlig diesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore det inte ironiskt om oljeindustrin konverterar och istället planterar en biljard tallar på planeten för att tjäna pengar i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till att HVO skulle skada äldre motorer. Visserligen något lägre smörjegenskaper än gammal klassisk diesel men inom dagens normer för diesel.

Däremot blir motorer ofta mer lättstartade på HVO vilket gynnar äldre motorer. Avgaserna är dessutom mycket trevligare än vanlig diesel.

Viktigt för oss som kör i deplacementfart då avgaserna ofta följer båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är egentligen haken då? Är det inte bara att storsatsa? Gissar att det endast går att tillverka i begränsad mängd för att inte avverka alltför mycket men skulle det vara fullt tillräckligt att förse vårt eget land med skogsdiesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Min erfarenhet av HVO är att en del äldre motorer får problem med insprutningspumparna, bränslet läcker helt enkelt igenom pumpelementen pga den lägre densiteten. På många äldre motorer har pumpens vevhus kontakt med motorns vevhus, och läckande HVO diesel tar sig då ner i motorns olja, späder ut denna med extremt slitage som följd av lager mm, och skuren motor till slut.

Jag har fått in en hel del motorer som havererat på detta sätt. Förekommer även äldre motorer som gått klanderfritt, men där man efter HVO i tanken inte längre kan få igång en varm motor då insprutningspumparna inte orkar få upp trycket förrän pumpen kylts ned. Efter återgång till blankdiesel har problemet upphört.

Ett smakprov på motorer jag fått in efter problem med HVO är:

Perkins

Ford

Volvo Penta

John Deere

Fiat

Deutz.

Då jag är intresserad av ämnet Diesel och Dieselmotorer och tycker om att skaffa egna erfarenheter, så har jag i testsyfte ett antal cisterner med alla förekommande dieselsorter i lager. Testar bränslena i alla möjliga och omöjliga situationer. 

Min slutsats är att HVO i dagsläget inte har i tanken på äldre motorer att göra, även värmare har stora problem med det bränslet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 timmar sedan skrev segelbagaren:

Ecopar finns att köpa bla på Styrsö ser jag. Frågan är om den är blandbar med vanlig diesel?

Går utmärkt att blanda med blankdiesel, eldningsolja eller marineoil, men blanda inte med RME diesel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Lodka:

Perkins

Ford

Volvo Penta

John Deere

Fiat

Deutz.

Är detta båt eller transportbilar? Har själv en äldre Penta, minns du vilken/vilka modeller du fått in?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hört talas om att HVO läcker ner i oljan mer än vanlig diesel.

Men möjligt att du har rätt.

Att det skulle bero på låg densitet(vikt volym förhållandet) låter konstigt.

Att för långa serviceintervall och longlife oljor kan ge problem är ju ingen nyhet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
3 timmar sedan skrev larban:

Är detta båt eller transportbilar? Har själv en äldre Penta, minns du vilken/vilka modeller du fått in?  

Det har varit både båtar och andra fordon, båtmotorer har varit Volvo Penta, och Perkins mest, men någon Ford också. 

De VP motorer jag fått in där det konstaterats problem i samband med HVO har varit:

MD 21

MD 19

TMD 31

MD 40

TMD 41

Notera att det varit äldre något slitna motorer, men där de gått klanderfritt innan HVO. Hade motorerna, och då i synnerhet pumparna varit nya och HVO tankats hade troligen problemen dröjt. Dock skiljer det mellan olika batcher HVO vad de är tillverkade av, 10 olika sorter enligt uppgift. Det verkar som några sorter fungerar sämre än andra.  

Man bör ha i åtanke att Neste är medvetna om problemet,  och försöker utveckla produkten hela tiden, men idag avråder jag att tanka trotjänaren med HVO.

Modernare motorer och i synnerhet Commonrailmotorer har helt andra toleranser, och verkar inte bekymra sig särskilt.  Tiden får dock utvisa hur de pumparna mår när de blir äldre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-30 vid 10:22 skrev Botved:

Såklart CO2 halten ökar om vi plockar upp mer naturgas.

Vad har koldixoid med miljön att göra?
Du kanske tänker på klimatet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev least:

Vad har koldixoid med miljön att göra?
Du kanske tänker på klimatet?

Helt rätt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...