Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Dava

Bäst sättet att skaffa en dirk?

Rekommendera Poster

Har ett visst behov av att kunna fästa upp bommen. Tänkte sy mig ett hamnkapell där bommen ska få hålla upp taket så att jag kan vara därunder.

 

Jag har en mycket smal mast så det går egentligen inte att fästa dirken som ett extra fall i masten, men kanske hänga på ett hjul brevid och dra en dirk-lina på utsidan mast.

 

Ett annat alternativ är att fästa en kort vire på akterstag. Men hur klämmer man dit den?

 

Vad hade ni valt för alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten hade jag en kort vajer-stropp i akterstaget. Funkade superbra på många vis, men bara i hamnen. Stroppen satt med ett enkelt vajerlås bara. 
 

På nuvarande båten monterade jag en dirk genom att ta upp ett hål i masttoppen och montera en trissa ocH dra i en 4 mm dyneema-lina. 
 

Polaren har en enkel variant med en lina knopad i masttoppen och en skotråtta monterad längst ut på bomnocken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du enbart skall hålla upp bommen för hamnkapellets skull är väl den enklaste lösningen att använda storfallet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har wirestropp i akterstaget fungera bra i hamn men man saknar en riktig dirk när man ska sätta segel mm.Men det skulle funka fint med en rodkick.

Min förra båt hade trämast med alla fall utvändigt. Sen var det hack i spridarna så man kunde lägga ut fallen där i hamn så de höll käft. Om det inte var förenat med en massa arbete så skulle jag gör om till utvändiga fall, det är ju mest trams att ha de inne i masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag seglat soling men en del liknande båtar. På den typen skulle jag ogärna vara utan rodkicken  då väldigt små ändringar och spänningar i seglet gör väldigt mycket skillnad. Då slipper du en tamp till med. Vill man skona rodden i hamn kan man använda som föreslagits ovan storfallet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som jag,  har både hängslen å livrem.

Istället för dirk använder du storfallet i hamnen om nu linan räcker. Sedan tar du ett linlås i akterstaget å håller bomnocken stilla med en kort stropp med en karbinhake bara.

Fast jag har en "riktig" dirk åsså. Å där har jag ett hemmagjort knep. Dirken är så pass slack så det går att segla. När jag sedan skall hålla upp bommen så lindar jag runt linan 3-4 varv på knapen, det räcker. Behöver aldrig lossa linan från knapen då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...