Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peter_K

Hållare för spinnakerbom

Rekommendera Poster

Jaha, mellandagar och ledigt. 
Då börjar tankarna gå mot vad man kan hitta på för projekt på båten i vår. En sak jag klurat på ett tag är hur jag skulle kunna få till en hållare för spinnakerbommen?

 

Idag hänger den i rep (två öglor) på mantåget. Det funkar, men det är krångligt att fästa bommen igen när tar ner den. 

 

Har funderat på färdiga lösningen som finns för mantågsstöttorna som är typ NOA-fästen samt två metallringar. Jag tror de borde funka, men ärligt - de ligger på omkring 600 kr, och då blir jag snål för jag tycker det är löjligt dyrt. 
 

Så - hur har ni andra gjort..?

Tar gärna emot förslag som funkar för en händig person som inte äger en svets (och inte heller känner någon som gör det, så ingen svetsning). 
Bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bom hänger i bommen till storseglet, med kardborreband. Tycker att det är en rätt smidig lösning även om jag inte vill ha den på bommen.

 

Men kardborreband på mantåget vore kanske något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår ligger på däck med framändan nära fören utan något fäste alls ( ska nog ordna ett fäste) och bakänden kopplad kring fästet till en vantskruv. Ligger dock lite i vägen när man ska fram på däck.

Andra alternativ:

Längs med bommen då den kan vara kopplad och klar och bara dra fram när det är dax. Fäst ett s.k. spinnakerbomshölster av tyg, på bommen.

Vertikalt längs masten. Den här lösningen är klart sämre än en påse på bommen då den stör vindflödet kring seglet. https://www.benns.se/mast-rigg/spinnakerbom/seldn/loop-o10-169-support

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor ring

En liten ring

Två slangklämmor

 

Fäst ringarna i mantågsstöttor/pulpit

 

De enda stora ringar jag hittar är handduksringar. 🙁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg någon som hade en ring och en bit avloppsrör. Verkade vettigt att stoppa in ena änden avloppsröret.

På en Isomatmast en gång i tiden hade vi bommen stående. Bommen behövde aldrig lossas från "agnen" på masten, ganska smidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något slags rör eller en påse efter bommen tycker jag är smidigt då kan man fästa den på våren och knyta loss den på hösten. Då använder man den oftare med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev bhemac:

Såg någon som hade en ring och en bit avloppsrör. Verkade vettigt att stoppa in ena änden avloppsröret.

Då kom en lösning för den stora ringen upp i skallen.

Ett stort och en litet rörsvep + en avsågad M8-skruv.

Totalkostnad ca. 40:- kronor.

 

bsh_lh10893.jpg.841f1944de58858333c5cbf4466ac589.jpg

 

Det lilla svepet fästs runt en mantågsstötta och det stora svepte skarvar på med den avsågade skruven. Då har du samma lösning som med en sådan här, fast...

F62832-33fa0a79f9956b16ac2606bb18ce2dae.thumb.jpg.8bb829c8cd7ef831e8a7c59818563cff.jpg

 

 

till en 1/10 av priset.

 

Säg till om du vill pröva så kan du få några olika klamrar av mig. Tala bara om vilken diameter du har på mantågsstöttorna och hur stor ring du vill ha. Jag kan inte ge bort något rostfritt, så du får se det som ett test som pågår till det blir fult.

 

Det kanske inte är den snyggaste lösningen, men det kommer säkert att funka rätt bra.

 

Det främre fästet får du ordna själv med en ring och en slangklämma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Då kom en lösning för den stora ringen upp i skallen.

 

Den var bra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga Peter_K

Har själv samma fundering trots jag inte hissat spinnen på flera år. Använt den mest för att spira ut genuan på slör/läns.

 

Såg en lösning jag tänkte prova på min Fingal. Spinbommen sitter på en skena på framkant mast å kan hissas upp ca 1 m. Å sänkas förstås. Man har kvar änden på spinnbommen i öglan på skenan men sänker det ner så lågt det går. Sedan har  man en extra lina å ett block högre upp än bommen är lång. Kanske vid spridarna? Så hissar man helt fräckt upp bommen så den blir parallell med masten. Borta!

Enda problemet är att den kommer inte helt nära å måste hållas kvar dikt mot masten av något/nånting. På den båt jag såg minns jag inte hur de hade löst det. För högt upp för ett kardborreband, annars vorre det enkelt.

Men då har jag tipsat om en ½ lösning. Lycka till med resten. Kommer jag på nått så hör jag av mig.

God fortsättning på Nya Året förrexten alla!

En Ruskig prick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lösningen hade jag på en Isomat mast. Flyttade upp motorlanternan sen gick det bra. Justering i höjdled med en runtgående tamp och ett par råttor. 

I nederkant var den fäst i en "stävögla" det blev lite skramligt tills man trädde på en bit slang.

Det en väldigt smidig lösning.

På nuvarande båt hänger spinnbommen permanent i mantåget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev bhemac:

På nuvarande båt hänger spinnbommen permanent i mantåget.

Är det inte bättre att lägga den permanent i garaget där den inte heller gör någon nytta. 😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ögla av en snörstump i relingslisten, knäpper fast ena änden av bommen. Kostnad noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Är det inte bättre att lägga den permanent i garaget där den inte heller gör någon nytta. 😋

Tanken har slagit mig ;)

Det ska bara bli gjort.

Fö tänkte jag skaffa en tunnare/lättare bom att spira med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...