Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
johan_sjobjorn

Flipper 630 HT - tips inför köp m.m

Rekommendera Poster

Hej 

 

Jag söker en HT inför kommande säsong och Flipper 630 HT ligger närmast till hands.

 

Jag söker erfarenheter från er som äger eller har ägt Flipper 630 HT. Här kommer lite generella frågor;

 

1.) Årsmodeller

Något särskilt att tänka på, ex. har Flipper gjort större ändringar mellan olika årsmodeller som kan vara värda att känna till? 

 

2.) Druk

Utifrån de bilder jag sett på båten verkar det vara teakplywood skiva i på durken. Finns det olika alternativ / tillval här? Någon som känner till hur slitstark durken, hur den tål vatten etc?

 

3.) Reservdelar

Någon som känner till om det går att få tag i reservdelar, exempelvis dynsatser, stolar, knappsatser, och sådana detaljer denna modell for.f? Jag räknar med att den båt jag hittar kan ha några år på nacken och planen är isåfall att frächa upp den.

 

4.) Fart och förbrukning

Jag kommer absolut vilja ha 150hk på båten. Någon här som har detta och kan ge mig uppgifter om marchfart, toppfart och förbrukning?

 

5.) Övrigt

Tips på bra tillbehör och förbättringar mottages gärna.

 

De jag övervägt själv förtutom att byta ut sådant som är slitet är;

 

- Solcell på taket

- Byta lampor / lanternor till LED

- Modern chartplotter

- Radio / Stereo

- Värmare*

 

* Mest tänkt att användas under färd för att få bukt med imma på rutor etc. Rätt kostsamt så vi får se.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det för dig?

Jag överväger att byta upp mig från en senior Uttern 560HT till exempelvis Flipper 630HT och söker nu kunskap om den båten.

Köpte du en Flipper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...