Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Vilka tampar? Köpråd.

Rekommendera Poster

Behöver byta ut en del trimtampar i det närmaste. Bland annat till storskotskenan, kicken, försegelskotet, nedhal och cunningham.

 

Vad ska jag satsa på för tampar? Ska jag köpa 16 flätad dynema eller ska jag lägga några tior till för 32-flätad?

 

Är det något annat jag behöver tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyneema är stumt, och det är bra ibland. Men det är också rätt stelt. Till block som löper genom taljor (storskot, kick och liknande) är det därför bättre att välja bort dyneeman och istället gå på en enklare lina. Jag kör 24- eller 32-flätat till sådant, dvs vanlig multiplait som finns på metervara hos alla tillbehörshandlare. 
 

Till fall, och till långa trimlinor utan utväxling (t ex en focknedhal?) är det bra med dyneema. Köp en bra lina; lägg pengarna du sparade enligt ovan på dyneeman. 
 

Köp inte för grova linor. 
Grova linor löper tungt i blocken. 
Rådet är - klarar blocket 5-8 mm enligt spec, kör inte grövre än 6 mm. Satsa på lindimensionen i mitten alltså. 
Vet att många förordar grova linor ”för det är skönt att hålla i”, men på min båt har jag avlastare, råttor och knapar mm så jag sitter inte och håller i belastade linor. 
Har idag inget grövre än 8 mm på min 27-fotare. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Peter_K:

Dyneema är stumt, och det är bra ibland. Men det är också rätt stelt. Till block som löper genom taljor (storskot, kick och liknande) är det därför bättre att välja bort dyneeman och istället gå på en enklare lina. Jag kör 24- eller 32-flätat till sådant, dvs vanlig multiplait som finns på metervara hos alla tillbehörshandlare. 
 

Till fall, och till långa trimlinor utan utväxling (t ex en focknedhal?) är det bra med dyneema. Köp en bra lina; lägg pengarna du sparade enligt ovan på dyneeman. 
 

Köp inte för grova linor. 
Grova linor löper tungt i blocken. 
Rådet är - klarar blocket 5-8 mm enligt spec, kör inte grövre än 6 mm. Satsa på lindimensionen i mitten alltså. 
Vet att många förordar grova linor ”för det är skönt att hålla i”, men på min båt har jag avlastare, råttor och knapar mm så jag sitter inte och håller i belastade linor. 
Har idag inget grövre än 8 mm på min 27-fotare. 

 

Tack för råden. Det är relativt tunna linor till det mesta så jag kör nog vidare med samma dimensioner. Det är 6-8 på de flesta ställen. 

 

Det är utväxling på nästan alla trimfunktioner så då satsar jag på polyestersilke istället. 

 

Ska ner till båten imorgon och mäta lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...