Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BSven

Olämpliga båtar för oceaner

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Botved:

Ditt funderande kring centerbordet och förödande konsekvenser är som du brukar skriva "rent nonsens"

Utveckla gärna detta!

--

En flotte kan kana i sidled i en by kombinerad med en felaktig våg. Kattor klarar det oftast också. De var en väldigt stor bredd och är extremt begynnelsestyva. Men framförallt så seglas de på ett annat sätt, man undviker att segla med krängning. Utom möjligen i tävlingssammanhang och det är ju där kattor går omkull.

 

I Beneteauns fall beskriver man att nedslagen kom som en blixt från en klar himmel, den hade aldrig haft en chans att kana i sidled. Skepparen var ju mycket erfaren men såg inga varningar. Situationen var extrem, en väldigt olycklig kombination av flera saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Utveckla gärna detta

 

I Beneteauns fall beskriver man att nedslagen kom som en blixt från en klar himmel, den hade aldrig haft en chans att kana i sidled. Skepparen var ju mycket erfaren men såg inga varningar. Situationen var extrem, en väldigt olycklig kombination av flera saker.

Vilken Beneteau?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. Var det en centerbordsbåt av samma typ som Windexen? Det har jag helt missat. Hursomhelst så väger Windexens centerbord ingenting och skulle kanske gå av om den blev utsatt för dom krafterna. Ingen aning faktiskt. Den lilla Westerly Cirrusen jag renoverar seglades ju friskt på Engelska kanalen men det vete tusan om jag skulle vilja gå till havs med den hellre än med Windexen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Botved:

Var det en centerbordsbåt av samma typ som Windexen?

Nej, nej. Det var på tal om att ett nedslag kan komma väldigt snabbt.

 

16 minuter sedan skrev Botved:

Den lilla Westerly Cirrusen jag renoverar seglades ju friskt på Engelska kanalen men det vete tusan om jag skulle vilja gå till havs med den hellre än med Windexen.

Antagligen skulle Cirrusen klara en katastrof bättre men knappast besättningen ;)

Visst skulle det gå att ge sig ut på långfärd med en Windex, i synnerhet om man vet om dess tillkortakommande som man gjorde med tex Mamba 31:an. Titta på deltagarna i ARC, det förkommer alla typer av båtar. Men att påstå att Windexen skulle vara mer lämplig än tex Monsun är  väldigt felaktigt.

--

Har du aldrig varit med om att tampen till centerbordet har fastnat? Mitt intresse för Windexen kom sig av att jag hade en kille på en kurs som hade en sådan. Han hade flera gånger råkat ut för detta, möjligt att han var allmänt klumpig.

Det finns en anledning till att ytterst få vill ha centerbord på en långfärdsbåt. Allt som kan krångla kommer att göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare seglat bla Guyline och där är ju all vikt i fällkölen. Krånglar den blir det problem vilket jag inte gillade. Om man drar upp centerbordet utan att bromsa lite med linan så kan den knipa. Då är det bara att dra i andra tampen så släpper den. Det kan nog ha hänt någon gång men är ett så litet problem så jag faktiskt inte reagerar. Av dom. Vi har haft 10-15 segelbåtar i familjen men Windexen är absolut den total sett bästa båt vi ägt. Nu blir det inga större, bara mindre 😉. Med ökad ålder vill jag ha lätta små prylar som man har full koll på. Men nu kom jag ifrån ämnet sorry. 

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns inte särskilt meningsfullt att fortsätta men för att avrunda, så här är olycksrapportens siffror.

Screenshot_20200106-164917_Drive.jpg.035b516054e11b06714889e60772fa97.jpg

Statisk stabilitet i överflöd, vilket bevisar att det är ett mycket dåligt och farligt mått på sjövärdighet. De som är intresserade av vad jag försöker förmedla, förstår nog vid det här laget att sjövärdighet handlar om helt andra kvalitéer. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle konstruera en säker, oceangående segelbåt, så skulle jag utgå från nåt liknande en ubåt i grunden, med ett vattentätt innerskrov uppdelat med vattentäta skott, och ett ytterskrov för att fästa saker och för att ge en hydrodynamisk skrovform.

 

Tre sektioner. En mittensektion som dels är ett vattentätt innerskrov men också fäst i ett ytterskrov som till stor del ser ut som en normal segelbåt, där rigg, roder, köl och drivenhet sitter. Sen en främre innersektion som är helt cirkulär i tvärsnitt, kan rotera fritt i förhållande till mittensektionen och viktad för att vara upprätt oavsett lutningen på mittensektionen (en viss ickefast koppling, kanske magnetisk eller viskös, kan krävas för att inte få självsvängningar eller onödigt rullande), och helt vattentät när alla luckor är korrekt stängda. Och en likadan innersektion i aktern.

 

Om det, mot förmodan, skulle uppstå en läcka i en av de tre delarna, så finns det nog med flytkraft över i de andra två för hela båten, plus att de delarna då är torra och fungerar som vanligt. Båten är alltså en livbåt i sig själv, i mycket stor utsträckning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Om jag skulle konstruera en säker, oceangående segelbåt,

så är det både enklare och billigare att flyga och hyra på plats ;)

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

så är det både enklare och billigare att flyga och hyra på plats ;)


Beror ju på om resan är målet eller målet är målet! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:


Beror ju på om resan är målet eller målet är målet! :)

Tveksamt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-02 vid 18:34 skrev bhemac:

Man kan kanske dela en stege?

 

2020-01-02 vid 20:58 skrev McLasse:

Jag skall se hur det ser ut med placering och mått när jag kommer till båten.

Då har jag mätt och inser att en stege inte räcker att dela på. Det behövs ca 2,3 m för att nå ner ordentligt under vattnet. 😐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

 

Då har jag mätt och inser att en stege inte räcker att dela på. Det behövs ca 2,3 m för att nå ner ordentligt under vattnet. 😐

Verkade det kunna funka fö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Verkade det kunna funka fö?

Ja, det tror jag. Åker nog på att sätta den i pushpit i så fall. Det finns inte något vettigt att fästa den i vid vanten. Eller har du någon lösning på det på din båt?

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Eller har du någon lösning på det på din båt?

Nej jag bara funderar ännu så länge. Att kunna hålla sig i ett vant när man går upp skulle vara bekvämt men besvärligt att få till. Men jag har en mantågsstötta vid sittbrunnen och skulle kunna sätta en till längre akter och mellan dessa skulle en stege kunna sitta med gångjärn så den bara fälls rakt upp.

Men dt är ingen panik, jag monterade en badplattform och flyttade stegen dit så nu går den rejält djupt.

 

Ute BB sida (1).png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...