Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag planerar att under 2020 lära mig segla och även köpa min egna segelbåt. Men att köpa segelbåt är inte helt lätt, framför allt inte med mina begränsade kunskaper, så jag är införstådd med att detta kommer ta lång tid. Jag önskar därför att hitta ett antal modeller som jag kan ta en närmare titt på under sommaren, sen förhoppningsvis göra ett köp i slutet av året.

 

Vad letar jag efter? Jag letar efter en segelbåt som ska fungera som året runt boende för minst 2 personer, planen är att segla kring stilla havet. Jag föredrar komfort framför prestanda. Gärna en båt med rejäl sittbrunn. Drömmen hade varit en katamaran, men det är långt över min budget. Min budget för båten är ca 500000: -, sen har jag ca 50000:- i budget för att anpassa den för mina ändamål.

 

Alla tips och råd välkomnas! 

Jag vill även passa på att önska alla Er en riktigt god jul och ett gott nytt år!

 

Med vänlig hälsning

Tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på att omfördela budgeten lite. Typ minst 50' från båt delen till förmån för utrustningsdelen. Givetvis styrs det av hur mycket prylar den köpta båten redan har. Att köpa lös utrustning är sketdyrt men det billigaste sättet att köpa utrustning är att köpa en välutrustad båt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du kunna bo bekvämt så krävs en stor båt, gärna 40-50 fot. Något som krävs för ett anständigt liv ombord är stor tillgång på färskvatten.

Vill du göra en bra affär så köp båten i Karibien, priserna är väsentligt mycket lägre och man slipper en flera månader lång segling dit. Utrustning, reservdelar mm är även det mycket billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev McLasse:

Jag tror på att omfördela budgeten lite. Typ minst 50' från båt delen till förmån för utrustningsdelen. Givetvis styrs det av hur mycket prylar den köpta båten redan har. Att köpa lös utrustning är sketdyrt men det billigaste sättet att köpa utrustning är att köpa en välutrustad båt 

Tack, bra tanke! 

 

5 minuter sedan skrev bhemac:

Vill du kunna bo bekvämt så krävs en stor båt, gärna 40-50 fot. Något som krävs för ett anständigt liv ombord är stor tillgång på färskvatten.

Vill du göra en bra affär så köp båten i Karibien, priserna är väsentligt mycket lägre och man slipper en flera månader lång segling dit. Utrustning, reservdelar mm är även det mycket billigare.

Jag var inne på det spåret! Om jag förstått korrekt så är den enda nackdelen är att jag inte kan föra in båten i europa utan att betala skatt? Är watermaker standard på större båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in Learning the Lines på You Tube.De reser runt och gör vidios på begagnade segelbåtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 50000 kr får du inte mer än en sliten 30 fortare. Men nu skulle ni ju bara vara två så jag ser inte att ni inte kan få det bekvämt även i en sådan. 

 

Men som de skrev ovan så lägg hellre 70 k på båten och trettio på utrustning som saknas och försök hitta en riktigt välutrustad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad prioriterar du? Fart, klassiska linjer och sportighet eller ståhöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Streetlight:

Om jag förstått korrekt så är den enda nackdelen är att jag inte kan föra in båten i europa utan att betala skatt? Är watermaker standard på större båtar?

Är det en båt där man betalt moms inom EU så behöver du inte betala något. Är den tillverkad efter 1998 så måste den vara CE-märkt. Är den tillverkad tidigare inom EU så är det inga problem.

Det finns många båtar som seglats till Karibien men som inte seglas hem, oftast därför att besättningen tröttnat, kommer båten då från EU så finns inga problem. Ofta är det båtar som utrustats för segling till Karibien och längre. Brukar vara i gott skick och mycket väl utrustade.

Båtar från andra länder kan vara ännu billigare men i praktiken omöjliga att ta hem till Sverige.

Ett par killar köpte en amerikansk båt, la den i Guatemala och åkte över och seglade var sin månad varje år. Sen sålde de den ock fick i princip tillbaka pengarna.

 

På större båtar är det ganska vanligt med watermaker. Dock ovanligt här hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Budgeten för båt är väl 500.000kr?

Det kan man få ganska mycket båt för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En välutrustad Comfortina, byggd i Ottebol / Arvika

 

Känner en som seglat mycket med sin. 

 

Långt över 100 000 sjömil. 

 

Många riktigt långa resor över ett år. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bhemac:

Budgeten för båt är väl 500.000kr?

Det kan man få ganska mycket båt för!

 

Oj, jag missade en nolla :)

 

Jo för 500 000 kr kan man få rätt rejäla båtar för även här i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Streetlight:

Jag planerar att under 2020 lära mig segla och även köpa min egna segelbåt. 

 

 planen är att segla kring stilla havet.

Man kan som synes få mycket båt, som redan finns vid stilla havet, för pengarna men det förutsätter att Tommy har möjlighet och kunskaper att åka till andra sidan jorden för att titta på och köpa båt.
Frågan är då hur de kan lära sig segla och bli "begagnad båt smarta" under året utan att bränna för stor del av budgeten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog inte börja leta båt i Stilla havet. Själva letandet är mycket enklare i Karibien, där finns ett stort utbud. Det finns hjälp att få eller snarare köpa där i form av besiktningsmän som är minst lika seriösa som de som finns här.

Visst kostar det att åka dit men det spelar ingen roll om båtarna är flera hundratusen kronor billigare där.

Det är klart att det går att lära sig segla där lika väl som här. Man kan säkert hitta proffs att hyra in, eller om man bjuder med någon kunnig kompis. Hur många skulle inte ställa upp om de bara får resan betald. Grundkunskaper kan man skaffa sig här, enklast genom få följa med andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Eller en Beneteau Oceanis 440 för 470tkr på Guadeloupe.

Skadad men reparerad med ny rigg, nya segel mm.

Fin båt, men vågar man köpa orkanskadade båtar? 

 

14 timmar sedan skrev sy_Alice:

En välutrustad färdig långseglare redan på plats i Stilla havet för den halva millen plus de 50...

https://www.blocket.se/annons/goteborg/langfardsutrustad_och_stabil_laurin_38/87457442

Jag vet inte om jag gillar att masten går igenom hela båten, känns den tar upp onödigt mycket yta. Vad kallas denna typ av uppsättning?

 

14 timmar sedan skrev Hybro:

En välutrustad Comfortina, byggd i Ottebol / Arvika

Känner en som seglat mycket med sin. 

Långt över 100 000 sjömil. 

Många riktigt långa resor över ett år. 

Som bhemac säger bör jag som letar komfort titta efter en större båt. Comfortina 38+ fot är långt över min budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Man kan som synes få mycket båt, som redan finns vid stilla havet, för pengarna men det förutsätter att Tommy har möjlighet och kunskaper att åka till andra sidan jorden för att titta på och köpa båt.
Frågan är då hur de kan lära sig segla och bli "begagnad båt smarta" under året utan att bränna för stor del av budgeten?

Jag kommer aldrig våga köpa en båt på egen hand. Blir det utlandsköp måste jag ha ha räkna med att hyra in någon. Vad är er upplevelse vad gäller prissättningen på båtar? Är det alltid prutmån eller är regln att ägaren ofta sätter ett realistiskt utgångspris.

 

Är det några båtmärken/modeller man bör undvika?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Streetlight:

Jag kommer aldrig våga köpa en båt på egen hand.

Det är en bra inställning. Alla borde ha någon med sig, det är lätt att bli blind.

 

42 minuter sedan skrev Streetlight:

Är det alltid prutmån

Jag TROR det alltid finns en viss prutmån. Räkan int med den utan låt det bli grädde på moset.

49 minuter sedan skrev Streetlight:

Fin båt, men vågar man köpa orkanskadade båtar? 

Just den frågan gör att priserna blir extra bra. Troligen får man mycket mera båt för pengarna, i synnerhet eftersom många väsentliga delar som rig och segel är bytta. Strukturella skador i skrovet går alltid att laga och varven som reparerat skrovet har säkert kolla ordentligt. 

Varvet hemma reparerade en Maxi 95:a som blåst omkull på land. Huvudskottet var knäckt, det var sprickor i skrovet mm. En av killarna på varvet funderade på att ta över den "starkare och mer genomgången båt hittar man inte".

 

En bra metod är att ta en viss båt och undersöka förutsättningarna för ett köp. Be om beskrivning på vad som reparerats. Vilka kostnader tillkommer? Hur går det att försäkra? Vilket konsumentskydd finns mm. Detta kan man ju göra hemma vid datorn och när något lämpligt objekt dyker upp så kan man slå till. Det verkar som just denna typ av båtar kräver lång betänketid hos ev köpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Streetlight:

Jag vet inte om jag gillar att masten går igenom hela båten, känns den tar upp onödigt mycket yta. Vad kallas denna typ av uppsättning?

 

Varför skulle en genomgående mast vara en nackdel? Den är därmed förankrad i kölen så att båten därmed är stabilare jämförelsevis med en båt där masten bara står på däck!

Jag kan ha fel, men förklara gärna för mig det jag inte förstår!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har uppfattat att i princip alla båtköp utomlands går till så att mäklaren har satt ett högt pris.
Man lägger ett bud och så får ägarna svara, via mäklaren, om de accepterar eller inte.
Jag har aldrig sett eller hört om någon som betalat listpriset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev sy_Alice:

Varför skulle en genomgående mast vara en nackdel?

För att det alltid läcker och att man kan behöva bygga om inredningen om det skulle komma vågor när man mastar av/på.

 

57 minuter sedan skrev BSven:

Jag har aldrig sett eller hört om någon som betalat listpriset?

Nej för då handlar det om väldigt eftertraktade båtar. Men det vaerkar ara så att ju dyrare båtar destu mera fantasipris.

Det har jag hört talas om var någon som var intresserad av en båt men som såldes.  Efter några månader hörde mäklaren av sig, han hade fått in en liknande båt och erbjöd den till ett betydligt bättre pris än den första.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora båtar har långa tunga master och då kan det vara bra att masten är genomgående och vilar direkt på kölen. Genomföringen i däck behöver tätas men är oftast inget problem.
När vanten spänns så blir det stora krafter som båtskrovet måste ta upp.
Med mast som slutar på däck så måste trycket från masten föras ned på ett säkert sätt. Ibland sitter det en mastbalk i rufftaket som fördelar trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...