Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Oöm HT båt med självläns?

Rekommendera Poster

Hejsan

 

jag har bestämt mig för en oöm ”läs beg”

HT båt inför kommande säsong.

 

Jag har fastnat för Yamarin 59 HT men har börjat tveka lite. Dels har modellen inte självläns vad jag förstår - kan det stämma att ev. vatten blir kvar i sittbrunnen?

 

Det andra som fick mig att tveka är att modellen möjligen är lite för lätt. Dvs kommer studsa runt när det går lite sjö.

 

Tar tacksamt emot tips på fler bra HT båtar. Jag tänker mig köpa en 10-15 år gammal båt för ca 200’ för att sedan ha lite budget kvar för att rusta upp och uppdatera ekeipaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte finnas självläns, Yamarin 59HT

Behövs det, har man inte alltid kapellet uppe när man lämnar båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Kane:

Verkar inte finnas självläns, Yamarin 59HT

Behövs det, har man inte alltid kapellet uppe när man lämnar båten?

Det är det som är grejen, vill gärna att båten skall tåla en regnskur utan att man måste gå upp kapellet varje gång. Exempelvis om man är ute och åker och himlen öppnar sig. 
 

Det känns även praktiskt att kunna spola av sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en stadig HT behöver du nog helst upp lite i storlek.

 

Kikade för nåt år sen på ny båt och körde då dels Yamarin 59ht, men också Flipper 666ht och min egen Flipper 640ht(den äldre modellen).

 

666an gick tungt och stadigt i vattnet pga sin tunga inombordare och min 640 ht gick som alltid stadigt och fint. Yamarinen kändes däremot lätt och tog sjön sämre pga sitt halvmeter kortare skrov. Skrovet ”klapprade” också en hel del pga steglisterna som tyvärr går hela vägen. Flipprarna går mycket tystare. 59an led också av ”kort båt, tung motor” dvs den är trist att köra i låga hastigheter och hittar balansen i längsled först över 25knop. Den hade dock en F150, så med mindre motor är den nog trevligare i låga farter.

 

Jag gillade annars Yamarinen och vill man ha en mindre HT är den nog bland de bästa. Det jag vill komma fram till är att det inte är en stadig arbetshäst, utan snarare en båt där man fått in väldigt mycket på en liten yta. Snygg är den också...

 

Känner tyvärr inte till någon HT med självläns(bland de äldre), men skulle nog i ditt läge kika på en Flipper 630ht som bör vara betydligt stadigare än Yamarinen. Tyvärr bara klassad för 150hk vilket är en deal breaker för mig som vill åka fort. Såg dock en för nåt år sedan med 225 Optimax, det vore nåt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mange249:

Bra båt, men spräcker budgeten ordentligt...

 

 

2 timmar sedan skrev Mange249:

Vill du ha en stadig HT behöver du nog helst upp lite i storlek.

 

Kikade för nåt år sen på ny båt och körde då dels Yamarin 59ht, men också Flipper 666ht och min egen Flipper 640ht(den äldre modellen).

 

666an gick tungt och stadigt i vattnet pga sin tunga inombordare och min 640 ht gick som alltid stadigt och fint. Yamarinen kändes däremot lätt och tog sjön sämre pga sitt halvmeter kortare skrov. Skrovet ”klapprade” också en hel del pga steglisterna som tyvärr går hela vägen. Flipprarna går mycket tystare. 59an led också av ”kort båt, tung motor” dvs den är trist att köra i låga hastigheter och hittar balansen i längsled först över 25knop. Den hade dock en F150, så med mindre motor är den nog trevligare i låga farter.

 

Jag gillade annars Yamarinen och vill man ha en mindre HT är den nog bland de bästa. Det jag vill komma fram till är att det inte är en stadig arbetshäst, utan snarare en båt där man fått in väldigt mycket på en liten yta. Snygg är den också...

 

Känner tyvärr inte till någon HT med självläns(bland de äldre), men skulle nog i ditt läge kika på en Flipper 630ht som bör vara betydligt stadigare än Yamarinen. Tyvärr bara klassad för 150hk vilket är en deal breaker för mig som vill åka fort. Såg dock en för nåt år sedan med 225 Optimax, det vore nåt:)

Tack för inspel ovan.

 

Ja, uppträdande i stökig sjö är något som jag funderat över.

 

När det gäller läns är kravet att det iallafall finns avrinning ner till kölsvinet. Där kan en elektrisk länspump sköta resten.

 

De kandidater som seglat upp är Filpper 666ht samt 630ht.

 

630ht fördel är väl att det är utombordare vilket underlättar.

 

Som jag förstått har Yamarin 59 vassare v-botten i aktern än både 630 och 666. Men det är kanske vikten längden på se senare båtarna som gör de till bättre i sjön?

 

Drömmen är en äldre HT där första repan i gjort men i övrigt i bra skick till en mindre peng. Sen hänga på en fräsch ny motor, då har men en oöm båt som man kan lita på.

 

För flipper 666 skulle en Mercruiser 4.5 250 mpi sitta fint, på flipper 630 skulle jag gärna hänga på en Evinrude 150 G2 HO.

 

Båda båtarna borde ta sig lite norr om 40kn med dessa maskiner.

 

God jul på er

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 666 är fin, till och med snyggast i klassen enligt mig. En 4.5a vore nåt, men det bygger nog på att du sätter in en själv. En 666 gör ca 40knop med en D3 190 och dryga 40 uppåt 45 med en 4.3a. Tippar på dryga 45 med en 4.5 med singelpropp och köper du en med mercruiser från början dvs alpha-drev går det med all sannolikhet att använda till nya maskinen.

 

630n har som enda fördel att det är utombordare, annars tycker jag att skillnaderna mellan den och 666an talar till den senares fördel. Då främst designen. Inte funderat på en 630 oc? Kikat på dessa själv och dörren fram gör att man nästan får en ”riktig” hyttbåt med kapellet uppe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mange249:

Flipper 666 är fin, till och med snyggast i klassen enligt mig. En 4.5a vore nåt, men det bygger nog på att du sätter in en själv. En 666 gör ca 40knop med en D3 190 och dryga 40 uppåt 45 med en 4.3a. Tippar på dryga 45 med en 4.5 med singelpropp och köper du en med mercruiser från början dvs alpha-drev går det med all sannolikhet att använda till nya maskinen.

 

630n har som enda fördel att det är utombordare, annars tycker jag att skillnaderna mellan den och 666an talar till den senares fördel. Då främst designen. Inte funderat på en 630 oc? Kikat på dessa själv och dörren fram gör att man nästan får en ”riktig” hyttbåt med kapellet uppe...

Låter lovade, ja caset bygger isåfall på att hitta en 666 eller 630 med skuren / riktigt risig motor till ett vrakpris. Oavsett blir det en tuff historia rent ekonomiskt. Där har utombordaren en fördel då den är lättare att separera från båten med man för för sig att sälja.

 

Nya flipper ST är fina men där får man hosta upp närmare 500 för ett bra exemplar med rätt motor. 
 

Tror jag kan klara mig under 350’ för en Y59a, 630Ht, 666ht med en ny motor plus lite updates såsom plotter, Automatiska trimplan m.m

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon här som har koll på vilken maxvikt på motor som gäller för Flipper 630 HT?

 

Tänkte om man vägar hänga på en Suzuki  DF 175. Den väger in på 215 kg. Alternativt 200hk modellen som väger på 228 kg.

 

(utan att behöva bygga om akterspegeln)

 

Vad jag har fattat så gör båten 40kn med 150hk.
 

Med alternativen ovan borde farter 45-50kn? Blir det för mkt motor för denna båt?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen en stor fördel med Yamarin är ju den öppningsbara vindrutan som Flipper 666 saknar..värt att tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen avrinning ner till kölsvinet på 59 HT, så regnar det mycket utan att kapellet är uppe blir det blött på durken. Dock är den i olika nivåer så sitter man i stolarna slipper man plaska med fötterna i vattnet. 

 

Med 150 hk gör båten 44-45 knop med ensam förare. Som nämnts innan är det den öppningsbara rutan väldigt praktisk. Vid lite vågor går båten bäst över 27-28 knop då den kliver upp ett steg och får bättre gångläge uppe på vågorna så länge de inte är för stora.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev jdahlgren:

Ingen avrinning ner till kölsvinet på 59 HT, så regnar det mycket utan att kapellet är uppe blir det blött på durken. Dock är den i olika nivåer så sitter man i stolarna slipper man plaska med fötterna i vattnet. 

 

Med 150 hk gör båten 44-45 knop med ensam förare. Som nämnts innan är det den öppningsbara rutan väldigt praktisk. Vid lite vågor går båten bäst över 27-28 knop då den kliver upp ett steg och får bättre gångläge uppe på vågorna så länge de inte är för stora.


Yes, rutan och designen är det som jag fastnat för när det gäller Yamarin 59 HT. Men storleken är det den faller på, en meter extra skrov gör Flipper modellerna mer intressanta.

 

De nya ST modellerna verkar riktigt bra, de har självläns, öppningsbar ruta, bra skrov, och kan ta en stor motor. Dock spräcker de budget och jag skulle inte kalla se oöma trots att de finns att hitta som beg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 666HT har varken självläns eller är särskilt oöm. Spola ur med vattenslang är absolut inget man gör 🙂 Med det sagt så är det en riktigt trevlig båt som jag inte tror kommer göra dig besviken. Du hittar 2 st på blocket i skrivande stund som ryms inom din budget. Inombordaren ger låg tyngdpunkt och lägre varv/ljud samt erbjuder en trevlig plattform i aktern utan motor i vägen när det ska badas och hållas på. Särskilt mycket jobb med oljebyten och vinterställning tycker jag inte det är. Öppningsbar ruta saknar jag inte. Skarndäcken på 666:an är tillräckligt breda och det finns bra med grabbräcken så det går enkel att ta sig i och ur. Tyvärr kliver man dock ofta på stolen då fotsteget bakom sitter lite avigt till. Släng på en Solas 17" 4-bladig rostfri så har du bra bottenvrid och den toppar fortfarande strax över 40 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev lawea:

En 666HT har varken självläns eller är särskilt oöm. Spola ur med vattenslang är absolut inget man gör 🙂 Med det sagt så är det en riktigt trevlig båt som jag inte tror kommer göra dig besviken. Du hittar 2 st på blocket i skrivande stund som ryms inom din budget. Inombordaren ger låg tyngdpunkt och lägre varv/ljud samt erbjuder en trevlig plattform i aktern utan motor i vägen när det ska badas och hållas på. Särskilt mycket jobb med oljebyten och vinterställning tycker jag inte det är. Öppningsbar ruta saknar jag inte. Skarndäcken på 666:an är tillräckligt breda och det finns bra med grabbräcken så det går enkel att ta sig i och ur. Tyvärr kliver man dock ofta på stolen då fotsteget bakom sitter lite avigt till. Släng på en Solas 17" 4-bladig rostfri så har du bra bottenvrid och den toppar fortfarande strax över 40 knop.


666an är också med på listan. Min senaste båt hade inombordare och den dessförinnan en 150hk utombordare.

 

När jag väger samman lutar det nog åt att jag vill ha en utombordare vilket gör 630ht till favoriten.

 

Med oöm menar jag mest att båten har några år på nacken och repor, fläckar och andra skavanker inte lyser som en fyr om natten.

 

De senaste två båtarna var nya och det var mer stress än lycka. Lärdomen blev att skaffa en äldre båt med största värdetappet bakom sig och sen ge den  en bra / ”ny” motor.

 

Det där med självläns handlar mer om att jag vill att sittbrunnen tål vatten.

 

Någon som har koll på om det går att efterkonstruera någon avrinning i sittbrunnen på dessa båtar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till självläns:

Ingen bra idé för en glasfiberbåt, men toppen på en gummibåt som inte sjunker. Det kommer nämligen att sätta sig smuts i membranet och läcka in i båten.

VI hade 2 båtar som sjönk i hamnen i år, bara av denna orsak.

Sätt i en elektrisk pump eller en som drivs med tamparna i stället. Typs:

https://www.watski.se/lanspump-lansman-111GN

Hälsningar Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Svar till självläns:

Ingen bra idé för en glasfiberbåt, men toppen på en gummibåt som inte sjunker. Det kommer nämligen att sätta sig smuts i membranet och läcka in i båten.

VI hade 2 båtar som sjönk i hamnen i år, bara av denna orsak.

Sätt i en elektrisk pump eller en som drivs med tamparna i stället. Typs:

https://www.watski.se/lanspump-lansman-111GN

Hälsningar Thomas


Förstår, självläns är kanske fel term. Det är nog regnläns jag menar egentligen.
 

Dvs vatten som hamnar på durken (teak plyfaskiva på 630 ht) kan leta sig ner till kölsvinet och där bli utpumpat. För det skall fungera måste det dock finnas avrinningskanaler för vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...